Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Oh ... och Paso Finos ar avlade med Brio ... vilket star for controllerad "spirit". De paminner mest om halv hysteriska Araber ... med den skillnaden att de vanligtvis ar mycket medgorligare.:p Min ar "class A Brio":angel: och har blivit kand for att nervost kasta sig undan for en fjaril ... men han ar sa 'smooth' att han tar mig med sig nar han gjor det. Han ar ocksa en av de mycket fa som ganska ofta kan fa 'tantrums' under sadel ... men slutar medetsamma pa en verbal tillsagelse.:grin:

Jag har klockat min till 28 km i timman i largo och han ar langt ifran en av de snabbaste ... eller 'smothest' for den delen ... han ar dock "my heart and soul buddy" ... och hans gallop ar inte bara snabb som skjutton ... men smoth som att svava pa moln.:D
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Precis som en Islandic toltar, eller ett fullblod can kora en vanda samlad gallop for sig sjalv i hagen ser man inte sallan en Paso Fino anvanda fino i en hage. For hasten ar det inte mer stress an att ga ... Den paso hingsten ar inte mer stressad an en dressyr hast i samlad trav.

Jag trodde jag la in den har linken ... http://youtu.be/4N_KtKEQUmE
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Vad är det med svansarna?

Hur mycket trav finns det i Paso Fino-rasen?
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

De har avlat for en "j-tail" och ju fortare de ror sig ju mer 'flag' (haller ut) svansen gjor de . Min har en svag 'j' och jag har blivit tillsagt att jag maste massera hans svans varje dag for att han ska fa en "riktig" j. Som man gjor med hundars oron ungefar ... Jag har inte masserat alls da jag inte tycker det ar viktigt. Jag har min kille som "trail horse" och aven nar vi tavlade kunde jag inte forma mig att ta tiden att sta dar och massera.:p

En Paso Fino har ingen trav alls, ingen passgang heller. De kan ibland vara lite "ojamna" i hur de satter ner fotterna och inte 100% jamna, men de ar sa hart avlade pa gangart att det ar mycket ovanligt (mycket, jag har aldrig sett eller hort om nagon) som har en ren 2-takt.
Det finns dock en liten grupp som avlats som "trocha" hastar i Sydamerica. Det ar en gangart som paminner mer om tolt, tolt ar dock "lateral" (samma sidas hovar satts ner narmare varandra i tid sa blir det fel kommer de ofta in i passgang) medan trocha ar diagonal och om de kommer "for nara" kommer de in i en trav. (ocksa kallat "Foxtrot")

Men, som sagt, en Paso Fino har ingen trav, min kan inte ens fa till en 3-takt gallop for att han ar sa "fyrkantig" och aven om han galloperar mycket sakta (det har hant, men ar inte vanligt han foredrar helt klart sin egen gangart) gjor han det i 4-takt.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Kan du posta om den linken, den funkar inte.

Festligt att Iclandics och Paso Finos ar sa pass lika med tanke pa att de utvecklats i sa totalt olika miljoer. Interessant dock att Paso Finos och Peruvian pasos inte ar mer lika. De har trots allt utvecklats fran samma grund hast, bara i olika miljoer och utvecklat lite olika gangarter darfor.

Oh ... och Paso Finos har gangarten fran de reser sig i hagen efter fodseln. Visst hander det att vissa behover "styras upp" lite under ryttare, men det ar inte vanligt och de kor sin egen gangart fran fodsel, som sagt. Nar man tavlar Paso Finos ar det ocksa naturligt. De kan inte vara skodda och det ar darfor man har en uppbyggd tra bro sa man kan hora hovslagen for som deras fotter ror sig kan man inte se om det ar jamt 4 takt eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Konstig :confused: jag precis gick in till siten!!
DMRT3 nonsense mutation.....konstig benamning för ett gen, det första man tänka är APRIL FOOL :devil:
I ett nut skal Gaited Horses har ett special gen som trigger deras dancing förfåga.
youtube Axel vissa oss till är rätt cool, Flamingo Dancing :banana:
If you want to be a hit.....you got to put on a good show ;)
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Ah ... det var den andra linken jag inte fick up ... for jag var nog alltfor 'impatient'.:o

Det enda jag dock har att saga ar att Paso Finos, kanske for att de inte alls har trav, ar sa "stadiga" i sin gangart att de inte tranas till det alls. Det ar ganska haftigt att sta vid staketet och se ett fol fodas och hur deras forsta steg ar i deras 4-taktiga gangart.:love:
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Har aldrig haft med Paso Fino att göra....lite på dig.
Vet inte om alla avkommenda har flamingo i sig, jag vet att inte alla TW´s har en running walk.
Uppskatta häster med naturliga gaites, lite liv i sig och fätta livet som sten cool.
Bra du kom in i siten
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Tack, det uppskattas.:laugh:

Jag kallar min Paso for min "Latino Lover".:grin: Har ar mycket, mycket dramatisk, skakar sin langa man, blaser, stampar med hovarna och forsoker se sa imponerande ut han kan ... men det ar allt "for show". Det finns ingen substance alls bakom. Han ar egentligen super kanslig och backar direkt nar man sager ifran ... men mycket dramatisk och "showy".
Jag gillar verkligen ditt uttryck att de har flamengo inavlat. Sa sant sa.:p

Helt ratt att TWHs gangarter har blivit ganska forstorda av Big Lick avel. Man har avlat fram hastar som ar lite for nara passgang for att de ska ha en running walk nar man "lyfter" fronten och far till en 'show gait'. Tyvarr har det ocksa inneburit att en hel massa hastar blivit avlade for Big Lick, men inte hallit mattet sa de har salts ut till allmanheten med dalig byggnad (conformation) och daliga gangarter. Sedan avlar okunniga manniskor dessa hastar och far mer hastar med daliga gangarter.:crazy:
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Flamenco = en dans
Flamingo = en fågel

Sorry var tvungen :)
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

:rofl: Tack! Dar lyckades jag aldeles sarskilt val att blanda ord:grin: Jag menade forstass att han dansar flamenco aldeles for sig sjalv ute i hagen ... for att inte tala om med mig pa ryggen nar han blir riktigt ivrig.;)
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Jag skojade mest :) det var leafhill som skrev fågeln och sen hade du en stavningsvariant på flamenco :)
Inget illa ment :)
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Jag skojade mest :) det var leafhill som skrev fågeln och sen hade du en stavningsvariant på flamenco :)
Inget illa ment :)

Inget taget.:laugh: Jag ar medveten att jag lyckas blanda ihop bade sprak och ord ... och ibland blir det riktigt lustigt.:D
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Tack, det uppskattas.:laugh:

Jag kallar min Paso for min "Latino Lover".:grin: Har ar mycket, mycket dramatisk, skakar sin langa man, blaser, stampar med hovarna och forsoker se sa imponerande ut han kan ... men det ar allt "for show". Det finns ingen substance alls bakom. Han ar egentligen super kanslig och backar direkt nar man sager ifran ... men mycket dramatisk och "showy".
Jag gillar verkligen ditt uttryck att de har flamengo inavlat. Sa sant sa.:p

Helt ratt att TWHs gangarter har blivit ganska forstorda av Big Lick avel. Man har avlat fram hastar som ar lite for nara passgang for att de ska ha en running walk nar man "lyfter" fronten och far till en 'show gait'. Tyvarr har det ocksa inneburit att en hel massa hastar blivit avlade for Big Lick, men inte hallit mattet sa de har salts ut till allmanheten med dalig byggnad (conformation) och daliga gangarter. Sedan avlar okunniga manniskor dessa hastar och far mer hastar med daliga gangarter.:crazy:

Jag känska stav fel men jag sa Dance så alla börda förstå vad jag mena.

Du sa det viktiga örd...SHOW... det är det som är sjussning?? The peecock...HEY...LOOK AT ME, I´M SO COOL, real EGO HÄSTER.

Vi hade ingen Big Lick TW´s i Arizona, straight ranch/trail walkers.
Jag minns dom kunde glida över till passgång, då fick jag dra ner täkten, upp med huved och vikten bak då kom vi rätt.
Det är så lätt att forstor en ras när dom är inte avsätt som bruks häst.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Tack! :laugh: Vad snall du ar som sager det. Jag forsoker verkligen vara objektiv.

Paso Fino ar totalt 4-tacktare och man ska kunna hora ett absolut jamnt nedslag 1-2-3-4-1 etc. De har; flat walk, fino, corto, largo (alla lite langre eller kortare steg bara ... och gallop. Vissa har en 3-takt canter ocksa men manga (inklusive min) ar sa "fyrkantiga" att de inte kan fa till 3-takten.
Man anvander en "sounding board" oftast en tra "bro" och pa storre tavlingar med mikrofoner under for att man ska hora hovslagen. Paso Finos var ursprungligen uppfodda i bergen ... de tog sina stora tunga man till byn, ofta ett trettiotal km, och sedan hem igen. De har utvecklats till sma, mycket taliga hastar med en valdigt egen gangart ... och valdigt "surefooted".

Paso Fino gaits

Fin ras men tyvärr används denna ras till (oftast)-the dancing horse- o träningsmetoden e inte så trevlig. men intressant att dom har sin egna gång såsom islänningen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp