Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Han kommer inte sitta inne, han har fått villkorligt .
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Precis. Villkorlig dom, ganska rejala boter, han tas ut ur TWH's "hall of fame" och far aldrig mer tavla med hastar. Ganska bra anda.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Får han hålla hästar?

Tror ni att alla andra kommer att sluta eller?
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Alla andra kommer inte att sluta over natten ... men den har dommen har antligen visat att TWH tranare inte kan halla pa att misshandla hastar for att fa fram 'Big Lick' gangarter. Det ar, trots allt, ett fatal personer som anvander illegala medel och soring ... forhoppningsvis har den har dommen visat att de inte kommer undan med det langre.

Han far alldrig mer tavla (eller trana) TWH ... jag laste inte om dommen, men jag tycker mig minnas att han inte far ha hastar ocksa.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

hemskt jaa.. men vad kan vi svenska folket då göra för att stoppa sånt här?

bevis?,namninsammling, i protest..anmäla? på vilket vis då,det r ju uppenbarligen inte olagligt i de landet...

personligen skulle jag mkt väl kunna tänka mej att åka dit som prao...men se till i några år att ngn tar hand om min gård och mina djur,för jag lär ju inte komma hem på några år,eftersom alla inblandade skötare/ridare i stallen inte kommer kunna gå sedan...bara att köra samma taktik på dessa människor ,som dom gör på hästarna,för fängelse eller böter hjälper inte dem i mina ögon..

som sagt,kan vi i sverige göra något åt dessa okänsliga människor ?

tacka,trots att i sverige är ´det mkt skit...men verkar nästan vara mer i andra länder...
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Yep, han ar/var inte ensam om att plaga TWH's men han blir formodligen den som straffas tillrackligt for att andra ocksa ska sluta. Hoppas vi i alla fall. TWH industrin ar pa gang att andras!
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Hoppas oxå de!

Får man tro media så ser de ut att de kan vara förändringar på gång. Har inget alls emot gångartstävlingar (har själv 5växlad häst :D) men de ska ske med sjysta metoder. Har svårt att tro att man kan få fram saker som Big Lick utan den extrema skoningen och osjysta metoder. Även om jag själv aldrig skulle vilja ha de som mål för ser helt sjukt ut
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Jag ar ingen foresprakare for 'Big Lick' heller och vet inte sa mycket om det. Vad jag vet ar att hastarna naturligt har en fantastisk gangart som ar gjord mer extrem for 'Big Lick' ... Islands hastar ar rent stotiga i jamforelse:p
TWH gar ... och desto djupare de satter bakhovarna under kroppen desto mjukare och fortare kan de fa till sin 'running walk' och desto battre passar de i 'Big Lick'. Det finns ganska manga som inte plagar sina hastar for att fa fram gangarten (den togs fram for att hastarna skulle ta formannen bekvamt mellan bommuls raderna pa de leriga falten) utan valjer att vanligtvis inte vara en av de basta i USA i stallet.
De som plagar hastarna har varit de som vunnit topp priserna ... och det har varit en "old man's club" sa de har ocksa varit de som drivit TWH industin hardast, men nu blir de farre och farre ... och forhoppningsvis tar de "riktiga" tranarna over och leder TWH's tillbaka till var de borde vara som fantastiska hastar igen.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Hur någon kan tycka de här är vackert kommer jag aldrig fatta
http://www.youtube.com/watch?v=0kYb0er9mbk


De här är är ju MKT finare och skillnaden är stor mot hästarna i filmen ovan. Den är oxå är tävlinghäst men utan en massa paddar mm och är inte alls så extrem. En sån häst skulle jag inte säga nej till att ha själv och de är vackra hästar innan människor förstör dom
http://www.youtube.com/watch?v=0vJvQcDWTLw&feature=related
De är en video där de pratar med en tränare som inte ska syssla men paddar, soring mm
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Jag tror att du är lite naiv. Det har nog alltid varit hemska sätt för att få fram den rörelsen. Hur ska du få in bakbenen så mkt utan att göra den öm fram? Det räcker inte med att sätta på platådojjorna.

Hade de rört sig så från födseln eller i hagen så...Tror inte ens att de får gå i hage då de troligen lägger sig ner.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Ja de är ju en jäkla skillnad mot de filmer man sitt i hagen eller de som tränats utan paddar och skit
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Det tranas som man tranar en travare att inte bryta till gallop ... eller hur man tranar en Icelandic att fa en ren tolt. Det finns metoder som inte ar brutala eller gjor illa hastarna.
En TWH avlad for "Big Lick" har inte en lika bra 'running walk' naturligt som en som ar avlad for 'trail ridning'. De som ar avlade for 'Big Lick' behover traning for att fa till gangarten ordentligt, men har naturligt betydligt langre steg under med bakbenen an andra hastar. Sedan kan man ju fundera over hur man avlar hastar och vad som dar ar nast intill 'abuse'.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

I vilken sport de än så finns de idoter som kör med osjysta metoder tyvärr. En del säger att pengarna gör de men har sett lika mkt skit där man kan vinna en nyckelring typ i första pris.


Och här är de delade läger speciellt om en islänning som rör sig så här (jag tillhör dom som inte tycker de är fint). De är ändå genetisk och rör sig i extrema rörelser i hagen. Men de är ju milsvidd skillad mot extremare av TWH
url
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Ouch ... det dar paminner mer om TWHs:crazy: ar de avlade med en ren tolt i hagen, eller behover de fa till den extrema gangarten for att tolten ska rata ut sig? Sa ar det med TWHs och jag tycker inte om det alls. TWHs avlade for 'Big Lick' ligger valdigt nara passgang i hagen ... men det fixar sig nar de tranas till 'Big Lick'.

Jag ar inte sarskilt kunnig om TWH, jag har bara haft flera i ett stall jag hade min hast ett tag och lite snappar man ju upp pa vagen. I synnerhet da jag har en Paso Fino med sin egen gangart ocksa aven om den ar mycket annorlunda fran TWHs eller Islanningar.
 
Senast ändrad:
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Jag vill creditera ditt deltagande i denna tråd . Nån som har bättre inblick från On location än nån annan och samtidigt bidrar väldigt objektivt och vettigt . Stort tack - mkt upplyftande !
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Är väldigt olika och går från de som väljer tölt i alla lägen till de som tom inte går att få att tölta hur skicklig tränarna än är (även om de är få). Min egen har väldigt mkt pass i sig

För mig är de här en fin islänning (även om han är lite för stor för mig :D).
url


Har Paso Fino tölt eller är de de som har lite egna gångarter?
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Jag vill creditera ditt deltagande i denna tråd . Nån som har bättre inblick från On location än nån annan och samtidigt bidrar väldigt objektivt och vettigt . Stort tack - mkt upplyftande !

Tack! :laugh: Vad snall du ar som sager det. Jag forsoker verkligen vara objektiv.

Paso Fino ar totalt 4-tacktare och man ska kunna hora ett absolut jamnt nedslag 1-2-3-4-1 etc. De har; flat walk, fino, corto, largo (alla lite langre eller kortare steg bara ... och gallop. Vissa har en 3-takt canter ocksa men manga (inklusive min) ar sa "fyrkantiga" att de inte kan fa till 3-takten.
Man anvander en "sounding board" oftast en tra "bro" och pa storre tavlingar med mikrofoner under for att man ska hora hovslagen. Paso Finos var ursprungligen uppfodda i bergen ... de tog sina stora tunga man till byn, ofta ett trettiotal km, och sedan hem igen. De har utvecklats till sma, mycket taliga hastar med en valdigt egen gangart ... och valdigt "surefooted".

Paso Fino gaits
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp