Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Menar du de sårade hästarnas långsamma extremgalopp?

lika artificiell som allt annat.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Om du laser comentaren under linken du postade sa sager de dar att hastarna inte visar en "riktig" TWH gangart (precis som Iceys inte alltid har ren tolt). Har ar en bra beskrivning av de speciella gangarter en TWH har naturligt. Precis som Icelandics sa fods de flesta med det aven om vissa behover traning for att fa till gangarterna.

http://youtu.be/usZCp-nJEYI

Har ar en samlad 'naturlig' TWH gallop. Men aven den gra hasten pa linken du postade har en naturlig "rocking chair canter". Titta pa ryggen pa den gra ... lite samlad med en ryttare blir det mer at det har hallet.

http://youtu.be/R202krkCxz0

Vad menar du men svansen? De har en tendens att halla upp svansen, inte sa mycket som Araber, men de haller ofta upp, eller ut, den under gang.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

<snip>
Har ju sett dräkten de sätter på dem eller mer tvångströjan.

Ahhh ... jag tror jag forstar. Du menar en standardbred's svans? De ar "travare" eller passgangare och dar har vissa anvant "selar" for att fa svansen att sta upp mer typ en Arab svans. Det ar en helt annat ras an TWH.
TWH var framavlad for att bekvamt fora plantage formannen over ler akrar for att inspektera bommuls falten, Standardbred ar passgangare for travet (och ofta vad Amish anvander, och dar forsakrar jag att inga svans selar forekommer:p).

Det ar absolut inget jag tycker om eller pa nagot satt anser ar okay ... det ar dock bara en liten del som gjor det dar ocksa. Precis som med TWH och 'big lick' tror jag education av de vanliga manniskorna ar det viktigaste. Ju fler som forstar vad som pagar desto svarare att fortsatta.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Ahhh ... jag tror jag forstar. Du menar en standardbred's svans? De ar "travare" eller passgangare och dar har vissa anvant "selar" for att fa svansen att sta upp mer typ en Arab svans. Det ar en helt annat ras an TWH.
TWH var framavlad for att bekvamt fora plantage formannen over ler akrar for att inspektera bommuls falten, Standardbred ar passgangare for travet (och ofta vad Amish anvander, och dar forsakrar jag att inga svans selar forekommer:p).

Det ar absolut inget jag tycker om eller pa nagot satt anser ar okay ... det ar dock bara en liten del som gjor det dar ocksa. Precis som med TWH och 'big lick' tror jag education av de vanliga manniskorna ar det viktigaste. Ju fler som forstar vad som pagar desto svarare att fortsatta.

Du mena "Saddlebreed".
Svans sena på undersiden av svansen är klippt av.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Ingen av dessa videos visar på det extrema som bara går att få via soring!

Ang. den "samlade" galoppen så drar hon den i munnen o försöker samla genom att resa framdelen o du får en häst som går av på mitten. hästen går ej i form o visar tydligt sitt missnöje med den metoden.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Ingen av dessa videos visar på det extrema som bara går att få via soring!

Ang. den "samlade" galoppen så drar hon den i munnen o försöker samla genom att resa framdelen o du får en häst som går av på mitten. hästen går ej i form o visar tydligt sitt missnöje med den metoden.

Jag trodde att vi nu pratade om hur TWH var utan soring, vilket trots allt ar majoriteten av TWH. Dels maste en TWH samlas helt annorlunda an en hast med vanliga gangarter och skulle aldrig anses "ga i form" av en som ar van vid vanliga gangarter. En TWH anvander hals och huvud helt annorlunda an vanliga 'gangarts hastar'. Dels tittar vi har pa nagon som inte utger sig for att vara en expert ryttare sa det ar tamligen meningslost att diskutera hur hon rider. Sarskilt da nar man inte vet nagonting om gangarterna och vad just de hastarna behover.

Titta pa ryggen pa hasten ... pa den gra i din lank ser man hur rak och ororlig ryggen ar. Med lite (speciell for TWH) samling sitter man helt still i gallop. Rocking chair canter ar en av kannetecknen av TWHs.

Det finns hastar med manga olika gangarter har och de har alla sina speciella krav pa "samling" och hur man lattast far dem att utnytja gangarterna. Sjalv har jag en Paso Fino ... men det ar en helt annan typ av hast med en helt annorlunda gangart.:p
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

WAY too many breeds.:p Jag gick igenom 'gaited' breeds nar jag kopte min forsta hast for drygt 10 ar sedan. Jag var overtygad att det var just en TWH jag ville ha ... men ville ju prova alla gaited breeds (raser med olika gangarter) jag kunde hitta. Den enda ras jag visste sakert att jag inte ville ha var Paso Fino ... som blev exact det jag sedermera kopte.:grin:

Min Paso, Michico, finns med i min profil bild har pa Buke. ;)
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Det ar inte forvanande ... Det ar mycket "speciella" manniskor som haller fast vid 'Big Lick'. Tursamt nog ar de ar inte sa manga, alla de overtygade ar i Tennessee pa deras 'Nationals' och uppenbarligen ar de "speciella" pa manga andra satt ocksa. Nar jag tanker pa det ar det faktiskt nagot jag hort forut, att det fuskas hej villt i deras tavlingar.
Man har lange varit tvungna att ha utomstaende veterinarer som testar hastar och 'vissa' tavlanden har meddelats nar de inte bor stalla upp i tavlingarna (kemikalier syns pa blodprov och annat pa arr pa hastarnas ben eller hovar). Tavlings ledare vet vilka veterinarer som blundar och nar det far en som gor en arlig bedomning och det ar ganska manga ar sedan jag horde att de stall som fortfarande 'sore' hastar inte kommer, eller inte har med sig sina "basta" hastar, till tavlingar med objektiva testande veterinarer.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Fy så hemskt!:(
Just nu är jag bara så trött på USA. Tycker de gör många dumma saker!:mad:
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Bra! Förhoppningsvis markerar det något och får flera att tänka till innan dom går loss på hästarna...
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Befolkningen i USA ar ungefar 312 millioner manniskor ... forra aret fann man att 50+ Tennessee Walking Horses hade blivit plagade och "USA gjor dumma saker"?:grin:

Det ar den hardaste dommen nagonsin for hast misshandel (BRA!) fast det kunde ha varit hardare. Jag hoppas att det haller pa att forandra hela TWH industrin. Det ar farre och farre som tavlar i "Big Lick" kan de halla ut och domma de som plagar hastarna kommer det helt att forsvinna gissar jag.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Gilla på den :) har bott 11 år i USA Under mitt vuxna liv och det är lustigt att de alltid döms av omvärlden för saker de inte ens själva representerar generellt :) det blir ju som du är inne på ett visst utslag i skillnaden 300+ millioner och 9 millioner . Och det som fastnar i media .
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Precis! Jag brukar saga att man inte kan jamfora Sverige med USA ... Jamfor man blir det mer rattvist, bade vad jaller skillnader i kultur over landet och folkmangd, om man jamfor Vast Europa med USA.
 
Sv: Avslöjandet kring American Tennessee Walking Horse

Vad skulla det vara för sträff på en sån person här i lilla putt landet Sweden?
Nåt vilå tid på Kumla tro jag inte.
Den har "big lick trainer"? komma att få lite betänke tid medan han sitta inna...american prisons are a loooong way from Swdish 5-star hotels :grin:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp