[B]Gallor[/B]

W

western_boy

hej alla duktigta bukare.. nu e de så här att en av våra hästar är väldigt gallig bak, och nu undrar ja om ni har några bra lösningar på hur man kan få bort dom.. förutom linnement och lida henne när hon står inne över nätterna.. dom är inte hårda änn så ja vet ju att det går att få dom att försvinna, men de verkar inte funka på henne med bara linement o linder då o då på henne..
så har ni några bra ideer och tips på hur man kan få bort gallor??

tack på för hand;)
 
Sv: Gallor

Kan det kanske ha någonting med foderstaten att göra? Något man bör förändra kanske.

Jag hade i alla fall fortsatt att linda på natten, Back on Tracks är ju super. Gallor som försvinner när hästen rör på sig är ju inget speciellt att oroa sig för, om de nu försvinner under rörelse förstås?
 
Sv: Gallor

vi har dom på lösdrivt inge kraft.. föutom liusern ibland med olja o mineraler o vitaminer så dom ska få i sej alla sånna o lusern för protinernas skull för annars sväller ju deras magar.. sen har vi dessutom räknat ut foderstaten.. så de har inte me de o göra.. o dom försvinner inte under rörelse för hon e väl aktiverad(docjk inte så mkt så att hon kan få gallor för överansträngning) men hon hade dom redan när hon kom till oss.. men ja e inte orolig för hon har ingen smärta av dom lr nått sånt o dom e ju fortfarande mjuka.. men bara de att hennes ägare har funderat på sälja och då kan hon få nedsalg på att hon har gallor i besiktningen.. så de skulle vara bra om man blir av me dom.. sen ser de ju fult ut.. o lindningen blir ju inte så ofta efter som hon går på lösdrift.. men ska testa Back on Tracks ;) tack för tipset:):banana:
 
Sv: Gallor

Nädu, jag kan inte komma på vad det då skulle vara.
Men när jag använder back on track på min är de helt borta när jag lindar av, så det kan ju hända att de håller sig borta om den rör sig ( vilket den gör med tanke på att den går på lösdrift)
Annars är det väl bara att acceptera, och gallor vid en besiktning är det nog inte många som lägger särskilt stor vikt vid. Inte eftersom hästen inte har problem med dem .

Lycka till!
 
Sv: Gallor

Ena hade det o när hovisen kom visade det sig vara nånting, fan är för trött för att minnas hovfackspråk men hur som helst försvann gallorna efter att hovisen fixat o donat. Försök få ut hovisen är mitt tips.
 
Sv: Gallor

nee de har du nnog rätt i.. fast hon har faktiskt mkt gallor.. o rätt stora spec på höger bak.. så vet. skulle ju helt klart lägga märke till de.. men tack för tipset iaf:)
 
Sv: Gallor

nee de har du nnog rätt i.. fast hon har faktiskt mkt gallor.. o rätt stora spec på höger bak.. så vet. skulle ju helt klart lägga märke till de.. men tack för tipset iaf:)

Ja, men då får man ju bara hoppas att vet inte anmärker på det av någon specifik anledning. :)
 
Sv: Gallor

Ena hade det o när hovisen kom visade det sig vara nånting, fan är för trött för att minnas hovfackspråk men hur som helst försvann gallorna efter att hovisen fixat o donat. Försök få ut hovisen är mitt tips.

okej tackar så mmkt ska prata me hovis nästa gång de e dax.. de e nog ganska snart:)
 
Sv: Gallor

japp back on track skulle jag använda! eller jag använder det! Men jag har en fråga! jag använder back on track fleecelinda, så kan man linda över en vanlig fleecelinda så inte BoT lindan går sönder? det är ju bättre att en vablig fleecelinda går sönder än BoT, de e ju ganska dyrT!
 
Sv: Gallor

så länge gallor är mjuka och jämna så brukar de ju inte vara någon fara, men att gallan på höger är större än den på vänster kan såvitt jag vet indikera att något är lite galet. är hon tidigare besiktigad sedan hon fått gallorna? böjprov?
 
Sv: Gallor

Har hört att det ska vara bra att lägga vitkål under lindan. Har dock inte provat själv:angel:!
 
Sv: Gallor

Jag har haft samma problem med min dam. Jag lindade med backontrack på nätterna. Jag vet inte om du rider hästen men min var tjock på morgonen och när hon gått i hagen var hon ganska fin igen, så att skritta när dom är tjocka är bara bra.
Kolla också foderstaten så att den inte får för mkt protein, har du superbra hö kan det vara en orsak, eller om den får mkt soja eller korn. Jag drog ner på sojan och kornet, då blev det genast bättre :)
Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
733
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 633
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 177
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 093
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp