[B]Hur mycket ska man använda yttertygeln??[/B]

Panzerkat

Trådstartare
Hur mycket ska man använda yttertygeln??

Hej, jag har just börjat med ridningen igen efter uppehåll...jag har ridit i ca 4 år, ridskolenivå.
Det jag tycker är dumt är att i grupp, så blir det ofta så att man inte riktigt vet vad man gör, och ridläraren är oftast upptagen med en annan när man känner att man börjar greppa något...

Nåja. Frågorna är:
-Hur mycket använder man yttertygeln i allmänhet, och på vilket sätt? Ska den bara räta upp hästen? Ska man använda den som stöd under hela passet? Känns som att jag inte vet vad jag gör :crazy:
Exempel: hörnpassering.
-Ska jag BARA böja runt innerskänkeln och ställa hästen inåt? Eller ska yttertygeln användas på något sätt förutom stöd? Ska man ge eftergift på innertygeln och mest använda ben?

-Annat exempel: flytta undan för skänkeln-skänkelvikning, ska yttertygeln stödja o räta upp genom hela flyttningen? Hur mycket ska man man ställa hästen inåt i skänkelvikningen?

Blir mycket tacksam för svar, känns som att min ridlärare tycker att jag ställer en massa dumma frågor..:(
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket ska man använda yttertygeln??

först och främst: inga frågor är dumma frågor! din ridlärare finns där för att du ska kunna fråga och få svar, och om h*n visar att h*n tycker du är dum som frågar så mycket (vet ju inte om det är så, men jag har själv varit med om såna tränare) så kanske du skulle försöka byta grupp ellre prata med din ridlärare?

sen kan jag ju bara svara hur jag gör personligen (och säkert gör jag jättefel, :crazy: men vem är egentligen en perfekt ryttare?)

jag använder yttertygeln för att ge stöd och balansera upp hästen när jag böjer runt innerskänkeln. yttertygeln rätar upp och håller koll på ytterbog tillsammans med ytter skänkel.
(förutsatt att man inte rider hästen utåtställd för att få koll på ytterbogen, då blir ju hjälperna såklart omvända)
jag använder också ytter tygel att ta halvhalter på, somliga tränare har sagt åt mig att halvhalterna ska tas på båda tyglarna samtidigt, men då jag vill ha mitt stöd på yttertygeln tycker jag det känns fel på något sätt och följaktligen tas mina halvhalter och förhållningar på yttertygel (tillsammans med säte)

vid skänkelvikning frågade du hur mycket du ska ställa hästen. hästen ska ställas från rörelseriktningen (man ställer alltid hästen inåt - för att krångla till det lite ;) - eftersom den sida man ställer åt automatiskt kallas hästens innersida, oberoende på var ex. ridhusväggen är) så mycket att man kan skymta näsborre och den sidans öga.

skänkelhjälperna i skänkelvikning använder jag som att inner skänkel verkar framåtdrivande och sidförande, ytterskänkeln är mothållande (reglerande?) (har halvt och halvt glömt begreppen :crazy: ) genom hela rörelsen, dvs, om du har en häst som gärna faller åt sidan är det ytterskänkelns uppgift att reglera hur mkt hästen flyttar åt sidan genom att "hålla emot"
inner skänkel (den flyttande) brukar jag fö ge hjälperna med i vartannat steg så att man tänker "ett steg fram, ett åt sidan,ett steg fram, ett åt sidan" etc...

ytter tygel (och här krånglar jag alltid till det så någon kan väl rätta mig om jag har jättefel?) har jag fått lära mig att den rätar ut hästen (så att man inte förböjer hals eller hela hästen) och alltså håller hästen rak. den verkar även förhållande/stödjande.
innertygeln ställer hästen.

lägger till lite till första frågan här nere (ursäkta mitt krångliga textupplägg). det känns som om du främst vill använda ytter tygel till att balansera upp och få in ytterbogen, meng löm inte bort att de tär ytterskänkel som främst har det ansvaret! i ex. hörnpasseringen skulle jag främst rida för skänkel och vikthjälper (titta mot nästa hörn när du är i det aktuella hörnet så löser sig vikten rätt automatiskt) men ge stöd på ytterygeln. inner tygeln ger eftergift men visar vägen om det skulle behövas.

slut på krånglet, och ber om ursäkt om jag sagt något galet :)
 
Sv: Hur mycket ska man använda yttertygeln??

TACK för det informativa svaret! Ska läsa om det om jag blir osäker på något.
Tänkte bara fråga igen om det sista, ska jag ge eftergift på innetygeln i hörnpasseringen?

Jo, det är lätt hänt att man känner sig dum...saken är den att jag är osäker nuförtiden, ny ridskola, nya okända hästar, jag känner mig okunnig och blir väldigt försiktig då...skulle behöva lite mental träning. Jag vet att mycket hänger på hur mycket självförtroende man har i ridningen, då blir man automatiskt mer avspänd och tydlig för hästen.
Jag hade mycket mer självfötroende på förra ridskolan, där var det bra och nära stämning, liksom. Ridläraren var väldigt pedagogisk och förstående i allmänhet. Den nuvarande verkar ha bestämt sig för att jag är en negativ person, men jag är bara osäker...jag vill bli BRA på att rida, men det tar ju sin lilla tid...ungefär hela livet :)
 
Sv: Hur mycket ska man använda yttertygeln??

trist med såna ridlärare!
jag har som sagt haft både och. jag har personligen en väldig respekt för auktoriteter och är ibland lite rädd för att ställa frågor när jag inte fattar. en tränare jag red för ett tag frågar ex. ofta hur det känns och "känner du skillnaden" men gör det på ett ledande sätt så att man oftast svarar ja av ren rädsla :crazy: :D
en annan tränare jag red för är väldigt positiv och uppmuntrar till diskussion på ett helt annat sätt, av henne lärde jag mig tiofalt mer känns det som!

ang. frågan skulle jag nog säga att man ska ge eftergift i hörnpasseringen, det är ju det ultimata sas, men man får ta det som det kommer. (ska tillägga att jag inte ridit dressyr i ett ridhus på ett par månader pga flytt bla så jag måste tänka ordentligt innan jag svarar! :smirk: )
i en hörnpassering skulle jag börja med att ställa hästen m innertygel när jag rider in i hörnet, samtidigt som jag blickar ner mot nästa hörn = vikthjälperna hamnar rätt.
innerskänkeln rundar hästen och ytterskänkeln håller mot så att hästen inte flyter ut och i mitt tycke "gör" den också hörnpasseringen (dvs man styr inte genom hörnet med innertygeln utan låter skänklarna styra). ytter tygel balanserar upp ch reglerar tempot. innertygel ger eftergiften om hästen svarar och böjer/mjuknar i sidan. vissa hästar kan man behöva visa vägen med innertygel också genom hörnet (ledande tygeltag), men det är ju olika.

tänk också på att en eftergift kan vara olika, allt från att ta fram handen märkbart, till att bara mjukna i handen (från att ha kramat om tygeln) så en eftergift betyder ju inte att man inte fortfarande har kontakt med hästens mun.

ett bra sätt att träna så attm a inte glömmer yttersidans hjälper är att rida ett steg innanför spåret, så att man inte av "lathet" använder väggen som stöd. det blir garanterat vingligare i en början men när man väl fått ordning på yttersidan går det som en dans!
 
Sv: Hur mycket ska man använda yttertygeln??

FeatherCloud skrev:
trist med såna ridlärare!
jag har som sagt haft både och. jag har personligen en väldig respekt för auktoriteter och är ibland lite rädd för att ställa frågor när jag inte fattar. en tränare jag red för ett tag frågar ex. ofta hur det känns och "känner du skillnaden" men gör det på ett ledande sätt så att man oftast svarar ja av ren rädsla :crazy: :D

Jo, jag vet vad du menar. :crazy:

Vill bara tacka för svaret, känns som att jag har mer koll nu, och jag ska läsa igenom detta igen innan ridningen på tors! Har en tendens att bli blockerad om jag är nervös, o glömmer en massa ridmässigt när jag väl sitter där...
Det positiva är iallafall att jag har en väldigt trevlig häst i mitt tycke nu, man får vara på honom lite som med alla ridskolehästar, men han är lyhörd, följsam och lagom pigg, okomplicerad. :) Kan nog lära mig mycket genom denna häst, man slappnar ju av när det går bra.
Ska ge mig fanken på hörnpasseringarna nästa gång, gjorde det sist, och då gick det riktigt bra :D
(Synd bara att ingen ser det då, haha)
 
Sv: Hur mycket ska man använda yttertygeln??

ingen orsak!
bara att fråga om det är mer du undrar. (det är det ju nästan alltid :))

buke är en levande ryttarbibel i vissa fall, och sållar man bara lite (som man får göra med allt, även ridlärare etc) kan man få riktigt bra svar!

lycka till på torsdag!
 

Liknande trådar

Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 664
Senast: tuaphua
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 816
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: Magiana
·
Träning Hej, Jag har börjat rida på ridskola igen efter flera års uppehåll. Slutade då för att jag hade så svårt att komma över osäkerheten...
2
Svar
24
· Visningar
2 605
Senast: Blimblom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp