Bukefalos 28 år!

Ridrädsla och ridskola

Roxanna

Trådstartare
Hej,

Jag har börjat rida på ridskola igen efter flera års uppehåll. Slutade då för att jag hade så svårt att komma över osäkerheten. Med vissa hästar försvann den helt, medan om jag fick rida en ny häst eller en häst jag visste krävde en bestämd ryttare kom rädslan tillbaka. I vilket fall började jag på en ridskola igen för två veckor sedan med målet att komma över rädslan då jag egentligen älskar att rida!

Första lektionen gick bra, med undantag för dålig lärare och utbildning. Den andra lektionen fick jag en ny häst som direkt i spiltan började sparkas och huggas efter mig. Frågade stallvärdinnan om hjälp varpå hon bara svarar "du måste vara bestämd!". I ridhuset fick jag ett hugg i benet när jag skulle spänna sadelgjorden, och frågar då återigen efter hjälp, men får samma svar. Ridningen kändes inte bra, vilket jag vet beror på att jag är osäker och ingen rutinerad ryttare såklart, men jag har inställningen att det inte går att fejka säkerhet och bestämmande heller. Hästen genomskådar detta enligt min erfarenhet. Eftersom det inte kändes nå bra fick jag byta häst då jag själv ville avbryta lektionen, och då ställer sig ridläraren och stallvärdinnan och fnissar och viskar samtidigt som de studerar mig. Ja jag förstår att det kanske var löjligt av mig men tycker ändå inte det är okej att göra så framför mig. Tror inte ridläraren är utbildad pedagog även om hon kanske är duktig ryttare själv. Hon är troligen knappt 18 år gammal.

Jag vet att osäkerheten sitter i mig och att jag måste arbeta med detta, men jag vet inte hur. Att bara säga "va bestämd!" eller "visa vem som bestämmer!" gör mig inte tryggare, då jag inte vet hur detta ska göras i praktiken. Har dessutom inte ridit på flera år så allt är ju ringrostigt. Första lektionen gav hon mig ett spö och sa att jag skulle ge en ordentlig pisk på baken om hästen inte gjorde som jag ville, vilket jag inte gjorde då det kändes fel. Frågade efter hjälp då med och sa att jag inte använt ridspö eller ridit på jättelänge så känner mig lite osäker för att använda spöet, varpå hon säger "ta båda tyglarna i ena handen och piska med andra".

Har någon några tips/råd till mig? Är jag kanske helt enkelt inte rätt person för att hålla på med hästsport? Uppskattar alla tips och råd jag kan få :)
 
Hej,

Jag har börjat rida på ridskola igen efter flera års uppehåll. Slutade då för att jag hade så svårt att komma över osäkerheten. Med vissa hästar försvann den helt, medan om jag fick rida en ny häst eller en häst jag visste krävde en bestämd ryttare kom rädslan tillbaka. I vilket fall började jag på en ridskola igen för två veckor sedan med målet att komma över rädslan då jag egentligen älskar att rida!

Första lektionen gick bra, med undantag för dålig lärare och utbildning. Den andra lektionen fick jag en ny häst som direkt i spiltan började sparkas och huggas efter mig. Frågade stallvärdinnan om hjälp varpå hon bara svarar "du måste vara bestämd!". I ridhuset fick jag ett hugg i benet när jag skulle spänna sadelgjorden, och frågar då återigen efter hjälp, men får samma svar. Ridningen kändes inte bra, vilket jag vet beror på att jag är osäker och ingen rutinerad ryttare såklart, men jag har inställningen att det inte går att fejka säkerhet och bestämmande heller. Hästen genomskådar detta enligt min erfarenhet. Eftersom det inte kändes nå bra fick jag byta häst då jag själv ville avbryta lektionen, och då ställer sig ridläraren och stallvärdinnan och fnissar och viskar samtidigt som de studerar mig. Ja jag förstår att det kanske var löjligt av mig men tycker ändå inte det är okej att göra så framför mig. Tror inte ridläraren är utbildad pedagog även om hon kanske är duktig ryttare själv. Hon är troligen knappt 18 år gammal.

Jag vet att osäkerheten sitter i mig och att jag måste arbeta med detta, men jag vet inte hur. Att bara säga "va bestämd!" eller "visa vem som bestämmer!" gör mig inte tryggare, då jag inte vet hur detta ska göras i praktiken. Har dessutom inte ridit på flera år så allt är ju ringrostigt. Första lektionen gav hon mig ett spö och sa att jag skulle ge en ordentlig pisk på baken om hästen inte gjorde som jag ville, vilket jag inte gjorde då det kändes fel. Frågade efter hjälp då med och sa att jag inte använt ridspö eller ridit på jättelänge så känner mig lite osäker för att använda spöet, varpå hon säger "ta båda tyglarna i ena handen och piska med andra".

Har någon några tips/råd till mig? Är jag kanske helt enkelt inte rätt person för att hålla på med hästsport? Uppskattar alla tips och råd jag kan få :)


Jag blir arg jag är läser ditt inlägg - mycket illa skött av ridskolan och personalen. :eek:

Är "ridläraren" en ung tjej på 18 år, så är hon inte utbildad och ska inte ensam ansvara för en lektion. Säger hon dessutom åt dig att släppa tyglarna med ena handen och piska med den andra? Låter oerhört oseriöst och inte acceptabelt på någon klubb. Du gör helt rätt som blir upprörd, och jag tycker att du ska höra av dig till ridskolechefen för att framföra kritik. Är ridskolan godkänd av Ridportförbundet?

Så som du beskriver ska varken stallvärdinnan eller ridläraren bete sig, och på en seriös klubb med kompetent personal så gör man inte så. :rage:
 
Hej,

Jag har börjat rida på ridskola igen efter flera års uppehåll. Slutade då för att jag hade så svårt att komma över osäkerheten. Med vissa hästar försvann den helt, medan om jag fick rida en ny häst eller en häst jag visste krävde en bestämd ryttare kom rädslan tillbaka. I vilket fall började jag på en ridskola igen för två veckor sedan med målet att komma över rädslan då jag egentligen älskar att rida!

Första lektionen gick bra, med undantag för dålig lärare och utbildning. Den andra lektionen fick jag en ny häst som direkt i spiltan började sparkas och huggas efter mig. Frågade stallvärdinnan om hjälp varpå hon bara svarar "du måste vara bestämd!". I ridhuset fick jag ett hugg i benet när jag skulle spänna sadelgjorden, och frågar då återigen efter hjälp, men får samma svar. Ridningen kändes inte bra, vilket jag vet beror på att jag är osäker och ingen rutinerad ryttare såklart, men jag har inställningen att det inte går att fejka säkerhet och bestämmande heller. Hästen genomskådar detta enligt min erfarenhet. Eftersom det inte kändes nå bra fick jag byta häst då jag själv ville avbryta lektionen, och då ställer sig ridläraren och stallvärdinnan och fnissar och viskar samtidigt som de studerar mig. Ja jag förstår att det kanske var löjligt av mig men tycker ändå inte det är okej att göra så framför mig. Tror inte ridläraren är utbildad pedagog även om hon kanske är duktig ryttare själv. Hon är troligen knappt 18 år gammal.

Jag vet att osäkerheten sitter i mig och att jag måste arbeta med detta, men jag vet inte hur. Att bara säga "va bestämd!" eller "visa vem som bestämmer!" gör mig inte tryggare, då jag inte vet hur detta ska göras i praktiken. Har dessutom inte ridit på flera år så allt är ju ringrostigt. Första lektionen gav hon mig ett spö och sa att jag skulle ge en ordentlig pisk på baken om hästen inte gjorde som jag ville, vilket jag inte gjorde då det kändes fel. Frågade efter hjälp då med och sa att jag inte använt ridspö eller ridit på jättelänge så känner mig lite osäker för att använda spöet, varpå hon säger "ta båda tyglarna i ena handen och piska med andra".

Har någon några tips/råd till mig? Är jag kanske helt enkelt inte rätt person för att hålla på med hästsport? Uppskattar alla tips och råd jag kan få :)
Håller med @Lager om att det inte låter som någon vidare ridskola... Finns det fler i närheten? Du kan alltid åka dit och titta på lektioner först. Många gånger går det också bra att prova en lektion innan du betalar för en hel termin/period. Jag har jobbat som ridlärare och haft många elever som varit rädda. Du ska kunna tala om detta för din ridlärare och denna ska då kunna hjälpa dig så att du får en chans att känna dig trygg! Sedan vill vi ju absolut kunna stötta/utmana/pusha även osäkra elever för att de ska utvecklas men för att göra detta måste vi lära känna eleven lite först.
 
Hej,

Jag har börjat rida på ridskola igen efter flera års uppehåll. Slutade då för att jag hade så svårt att komma över osäkerheten. Med vissa hästar försvann den helt, medan om jag fick rida en ny häst eller en häst jag visste krävde en bestämd ryttare kom rädslan tillbaka. I vilket fall började jag på en ridskola igen för två veckor sedan med målet att komma över rädslan då jag egentligen älskar att rida!

Första lektionen gick bra, med undantag för dålig lärare och utbildning. Den andra lektionen fick jag en ny häst som direkt i spiltan började sparkas och huggas efter mig. Frågade stallvärdinnan om hjälp varpå hon bara svarar "du måste vara bestämd!". I ridhuset fick jag ett hugg i benet när jag skulle spänna sadelgjorden, och frågar då återigen efter hjälp, men får samma svar. Ridningen kändes inte bra, vilket jag vet beror på att jag är osäker och ingen rutinerad ryttare såklart, men jag har inställningen att det inte går att fejka säkerhet och bestämmande heller. Hästen genomskådar detta enligt min erfarenhet. Eftersom det inte kändes nå bra fick jag byta häst då jag själv ville avbryta lektionen, och då ställer sig ridläraren och stallvärdinnan och fnissar och viskar samtidigt som de studerar mig. Ja jag förstår att det kanske var löjligt av mig men tycker ändå inte det är okej att göra så framför mig. Tror inte ridläraren är utbildad pedagog även om hon kanske är duktig ryttare själv. Hon är troligen knappt 18 år gammal.

Jag vet att osäkerheten sitter i mig och att jag måste arbeta med detta, men jag vet inte hur. Att bara säga "va bestämd!" eller "visa vem som bestämmer!" gör mig inte tryggare, då jag inte vet hur detta ska göras i praktiken. Har dessutom inte ridit på flera år så allt är ju ringrostigt. Första lektionen gav hon mig ett spö och sa att jag skulle ge en ordentlig pisk på baken om hästen inte gjorde som jag ville, vilket jag inte gjorde då det kändes fel. Frågade efter hjälp då med och sa att jag inte använt ridspö eller ridit på jättelänge så känner mig lite osäker för att använda spöet, varpå hon säger "ta båda tyglarna i ena handen och piska med andra".

Har någon några tips/råd till mig? Är jag kanske helt enkelt inte rätt person för att hålla på med hästsport? Uppskattar alla tips och råd jag kan få :)

Mitt tips är att byta ridskola eller prata med chefen. Så ska ingen acceptera att bli bemött. Har de verkligen råd att mista elever`?
 
Tack för alla svar! :) Ridskolan är godkänd av Svenska Ridsportförbundet enligt deras hemsida. Har skickat iväg intresseanmälan till några andra ridskolor i närheten, och fick svar idag redan av två. Den ena ville att jag skulle komma på en provridning så att de kan mäta mina kunskaper och placera mig i rätt grupp, vilket jag tolkar som lite mer seriöst. På nuvarande fick jag ingen information alls om gruppens nivå ens innan jag började. Man kan som tur är rida 3 gånger och säga upp sig inom dessa utan att behöva betala för en hel period, funderar dock på om jag ska gå eller inte på nästa lektion som är den sista i så fall.

Har ni några tips på hur jag kan försöka träna på min självsäkerhet? Hur kan jag hantera situationen på bästa sätt som ny när jag kommer och inte känner någon utav hästarna om jag märker att hästen sparkas och bits? Kanske en dum fråga men :P
 
Tack för alla svar! :) Ridskolan är godkänd av Svenska Ridsportförbundet enligt deras hemsida. Har skickat iväg intresseanmälan till några andra ridskolor i närheten, och fick svar idag redan av två. Den ena ville att jag skulle komma på en provridning så att de kan mäta mina kunskaper och placera mig i rätt grupp, vilket jag tolkar som lite mer seriöst. På nuvarande fick jag ingen information alls om gruppens nivå ens innan jag började. Man kan som tur är rida 3 gånger och säga upp sig inom dessa utan att behöva betala för en hel period, funderar dock på om jag ska gå eller inte på nästa lektion som är den sista i så fall.

Har ni några tips på hur jag kan försöka träna på min självsäkerhet? Hur kan jag hantera situationen på bästa sätt som ny när jag kommer och inte känner någon utav hästarna om jag märker att hästen sparkas och bits? Kanske en dum fråga men :P


Bara det att ridskolan har lektionshästar som sparkas och bits är en STOR varningssignal. Så beter sig inte hästar som mår bra och trivs. Det är stressbeteenden.

I vanliga fall skulle jag sagt att du ska be om hjälp att hämta ut din häst och göra i ordning den uppställd i stallgången med stöd från en anställd som visar dig. Att vara bestämd är detsamma som att var lugn och tydlig. Inget skrikande och härjande. Tänk på att hästen hanteras av många olika personer varje dag - lektionshästarna har det tufft. Normalt så ska du få lära dig av en av hästskötarna/stallvärdarna hur de hanterar hästarna på klubben, så att alla gör på samma sätt.
 
Har ni några tips på hur jag kan försöka träna på min självsäkerhet? Hur kan jag hantera situationen på bästa sätt som ny när jag kommer och inte känner någon utav hästarna om jag märker att hästen sparkas och bits? Kanske en dum fråga men :P
Det handlar om att öva och pröva och utsätta sig för situationerna, börja med snälla välkända hästar tills man känner sig trygg och säkert, sedan gå över till en häst som är snäll men kanske behöver någon som säger till den vänligt men bestämt.
Det jag skulle säga är håll koll på hovar, öron och ögon, man får försöka lära sig hästens "språk", ofta brukar öronen slickas bakåt när de är sura och ögonvitorna kan synas, de kan även lyfta hovarna och "hota" med sparkar.
Jag har fått lära mig att det är bättre att stå nära en häst om den skulle få för sig att sparka så den inte hinner få upp så mycket kraft, som sparken skulle ha om man stod längre bort.

Jag tror även det är viktigt att bygga upp självförtroendet bland hästar, dvs en häst känner av om du känner dig osäker osv.

När jag tänker på mig själv, så har jag varit osäker bland hästar tidigare, nu utstrålar jag att jag känner mig säker. T ex för mig kan det ibland räcka med att höja rösten/ryta till på en häst, samtidigt som jag i hjärnan tänker att jag är en häst med bakåtslickade öronen.

Jag tycker oftast att det räcker med rösten, men för dig handlar det om att bli trygg i din "nygamla" miljö och skaffa självförtroende att du faktiskt kan. Det kommer ta tid och du måste vara villig att jobba på det och inte vara rädd för misstag, det är på misstagen vi lär oss.
En vacker dag kommer du kunna hantera den där hästen, som du inte vågar hantera idag. Jag tror på dig, du kan det här. :up: Våga tro på dig själv och satsa på snälla hästar i början för att bygga självförtroende. :up:
 
Hej!

Jag instämmer till fullo i vad de andra har skrivit om personalens beteende. När det kommer till hästen som försöker bitas så ville jag bara tipsa om den här youtube-videon. På min ridskola finns det en häst som försöker bitas när man spänner sadelgjorden och jag har provat tekniken på videon med honom och det funkar ganska. När jag flaxar med armbågen som tjejen på videon gör lägger han av. Det svåra är att man måste hålla koll hela tiden när man fixar med sadelgjorden så att man hinner reagera i tid, men kan vara värt att testa om du får den hästen igen!

 
Hej!

Jag instämmer till fullo i vad de andra har skrivit om personalens beteende. När det kommer till hästen som försöker bitas så ville jag bara tipsa om den här youtube-videon. På min ridskola finns det en häst som försöker bitas när man spänner sadelgjorden och jag har provat tekniken på videon med honom och det funkar ganska. När jag flaxar med armbågen som tjejen på videon gör lägger han av. Det svåra är att man måste hålla koll hela tiden när man fixar med sadelgjorden så att man hinner reagera i tid, men kan vara värt att testa om du får den hästen igen!



Vilken trevlig film!
 
Hej,

Jag har börjat rida på ridskola igen efter flera års uppehåll. Slutade då för att jag hade så svårt att komma över osäkerheten. Med vissa hästar försvann den helt, medan om jag fick rida en ny häst eller en häst jag visste krävde en bestämd ryttare kom rädslan tillbaka. I vilket fall började jag på en ridskola igen för två veckor sedan med målet att komma över rädslan då jag egentligen älskar att rida!

Första lektionen gick bra, med undantag för dålig lärare och utbildning. Den andra lektionen fick jag en ny häst som direkt i spiltan började sparkas och huggas efter mig. Frågade stallvärdinnan om hjälp varpå hon bara svarar "du måste vara bestämd!". I ridhuset fick jag ett hugg i benet när jag skulle spänna sadelgjorden, och frågar då återigen efter hjälp, men får samma svar. Ridningen kändes inte bra, vilket jag vet beror på att jag är osäker och ingen rutinerad ryttare såklart, men jag har inställningen att det inte går att fejka säkerhet och bestämmande heller. Hästen genomskådar detta enligt min erfarenhet. Eftersom det inte kändes nå bra fick jag byta häst då jag själv ville avbryta lektionen, och då ställer sig ridläraren och stallvärdinnan och fnissar och viskar samtidigt som de studerar mig. Ja jag förstår att det kanske var löjligt av mig men tycker ändå inte det är okej att göra så framför mig. Tror inte ridläraren är utbildad pedagog även om hon kanske är duktig ryttare själv. Hon är troligen knappt 18 år gammal.

Jag vet att osäkerheten sitter i mig och att jag måste arbeta med detta, men jag vet inte hur. Att bara säga "va bestämd!" eller "visa vem som bestämmer!" gör mig inte tryggare, då jag inte vet hur detta ska göras i praktiken. Har dessutom inte ridit på flera år så allt är ju ringrostigt. Första lektionen gav hon mig ett spö och sa att jag skulle ge en ordentlig pisk på baken om hästen inte gjorde som jag ville, vilket jag inte gjorde då det kändes fel. Frågade efter hjälp då med och sa att jag inte använt ridspö eller ridit på jättelänge så känner mig lite osäker för att använda spöet, varpå hon säger "ta båda tyglarna i ena handen och piska med andra".

Har någon några tips/råd till mig? Är jag kanske helt enkelt inte rätt person för att hålla på med hästsport? Uppskattar alla tips och råd jag kan få :)

O_o Byt ridskola, det där låter ju helt oseriöst! Hästar som bits, uppmaning att spöa fram hästen första lektionen, ridlärare som står och fnissar - där skulle inte jag vilja rida, och jag är ändå inbiten ridskoleryttare.
 
Tack för alla svar! :) Ridskolan är godkänd av Svenska Ridsportförbundet enligt deras hemsida. Har skickat iväg intresseanmälan till några andra ridskolor i närheten, och fick svar idag redan av två. Den ena ville att jag skulle komma på en provridning så att de kan mäta mina kunskaper och placera mig i rätt grupp, vilket jag tolkar som lite mer seriöst. På nuvarande fick jag ingen information alls om gruppens nivå ens innan jag började. Man kan som tur är rida 3 gånger och säga upp sig inom dessa utan att behöva betala för en hel period, funderar dock på om jag ska gå eller inte på nästa lektion som är den sista i så fall.

Har ni några tips på hur jag kan försöka träna på min självsäkerhet? Hur kan jag hantera situationen på bästa sätt som ny när jag kommer och inte känner någon utav hästarna om jag märker att hästen sparkas och bits? Kanske en dum fråga men :P

Bind upp den om den sparkas och bits, bättre än att börja härja med den. Och be om hjälp om du blir rädd, på en seriös ridskola är det inte något problem. Hästar gillar generellt lugna och trygga människor som inte rör sig hastigt, titta lite på elitryttare - väldigt många är som RGB, filbunkar utan stora åthävor eller yvigt kroppsspråk. Hästar gillar sånt, då blir de också lugna, och mindre rädda och arga.
 
Hej!

Jag instämmer till fullo i vad de andra har skrivit om personalens beteende. När det kommer till hästen som försöker bitas så ville jag bara tipsa om den här youtube-videon. På min ridskola finns det en häst som försöker bitas när man spänner sadelgjorden och jag har provat tekniken på videon med honom och det funkar ganska. När jag flaxar med armbågen som tjejen på videon gör lägger han av. Det svåra är att man måste hålla koll hela tiden när man fixar med sadelgjorden så att man hinner reagera i tid, men kan vara värt att testa om du får den hästen igen!


Jättebra video tycker jag.

Däremot vill jag belysa att vifta med armbågen är inte det viktiga i denna video (det är för att skydda sig och är ett straff för hästen) utan det är utförandet, berömmet och belöningen som resultaterar i en stark grund som kan bli en permanent lösning.
Jag skulle dock vilja att hon var lite mer slösande med beröm och belöning. Då hade det nog gått fortare. Det fanns många fler tillfällen.

Härligt dock att någon tar sig tid. Det tar ju, med ett klipp, ca 10 minuter att få på sadeln på detta "jobbiga" sätt. Det gör det för mig med sele ändå, så det är ju kort tid.
 
Låter oseriöst O_o för det första bör det vara utbildad och erfaren personal. Prata med ridskolechefen och berätta om din erfarenhet av ridskolan. Tror ingen chef vill ha missnöjda kunder! alternativt prova någon annan ridskola; finns så många bra med duktig och trevlig personal och bra hästar! :)

Är du osäker/rädd är det bra att ta upp det med ridläraren innan. Arbetar själv på ridskola som lärare och det underlättar om jag vet vart jag har mina elever; det ger med kvalite för alla och jag kan ge eleverna bättre förutsättningar till att utvecklas. En rädd ryttare kan inte ta in instruktioner.
 
Tack igen för att ni tar er tid att svara :) känns mycket bättre efter era kloka ord och tips!

Har anmält mig till en annan ridskola. Har även mejlat chefen på nuvarande och fick svar idag där det stod att hon skickar mejlet vidare till instruktören i fråga. Får se vad hon skriver tillbaka. Jag berättade för instruktören om min osäkerhet från dag ett, och frågade efter råd. Det gav dessvärre inte så mycket tillbaka. Vill ju så gärna komma över detta!

Blir lätt att man tänker negativa tankar som "tänk om något händer - jag ramlar av - och fastnar i stigbygeln". Är rädd att bli trampad på, få hästen över mig, bli sparkad i ansiktet och andra mer allvarliga olyckor. Egentligen är det inte att "enkelt" ramla av som jag lätt tänker på. Har aldrig heller kommit så långt att jag lärt mig sitta kvar som många rutinerade ryttare gör, trots bockningar eller stegring. Låter jätte sjukt att jag tänker så :P har full förståelse för det! Haha
 
Jag tänker på din rädsla att bli trampad på eller att få hästen över dig, min erfarenhet säger att hästar gör allt i sin makt för att undvika det hela. Det är lätt att hamna i katastroftankar, det gör vi alla...någon gång i någon situation. Skulle det kunna gå att tänka samma tanke men med en annan utgång av händelseförloppet? Det handlar lite om att "lura" hjärnan att tänka annorlunda. O när vi lurat hjärnan, så tror vi inte på det gamla förloppet längre utan enbart det nya.
 
Bra att du bytte ridskola! :) Känns inte seriöst. Hoppas även att ridskolan tar tag i de problemen de helt uppenbart har. Egentligen borde de egentligen få ha ridskola alls.

Jag är själv synnerligen grön och var ganska nervös i början. Är fullt förståeligt. En häst väger ju en hel del, och en man vill verkligen inte bli sparkad av en häst.
I min ridskola är det dock ingen som tittar snett för att man är grön, och de ska de självklart inte heller göra. Din osäkerhet kommer, förmodligen, försvinna med tiden. Det var ju dock väldigt synd att du fick börja på en så dålig ridskola. :(

Hoppas du får använda en "snällare" häst på den ridskola du börjar på istället!

(Jag har föresten märkt att ju mer säker och lugn jag är, desto lugnare är också hästarna. Det jag var mest orolig för i början var att kratsa hovarna. Tänk om man fick en spark! :o Efter att ha fått öva på det med en i stallet ett par gånger (samt informerat mig om "säkerhetstips") så kände jag mig betydligt lugnare. :) Angående bestämd - det är ett par som nämnt det ett par gånger även i vår ridskola. Med de två hästar jag dock haft som kan vara lite "jobbigare" (när man ska göra iordning dem), så har det för mig oftast fungerat bäst med att vara lugn, vänlig och "ha kvar sin plats". Lite som det i klippet ovan. Fungerat betydligt bättre än när jag försökte "vara bestämd" i början.)
 
Tänkte uppdatera lite :)

Har börjat på en ny ridskola och läraren är jättebra när det kommer till pedagogiken! Gruppen är väl sisådär då jag blir lite utstött, men jag är ju där för hästarna och ridningen så försöker strunta i det! :)

Har fått rida en häst jag verkligen klickar med i sadeln, både han och jag verkar jobba bra tillsammans. Han är lite småbråkig från marken men jag känner mig inte rädd. Saken är nu att vi byter häst efter tre gånger, och jag som precis har börjat få tillbaka självsäkerheten, och framförallt känner att det går så bra, vill ju inte förstöra denna känsla. Jag vet att det är nyttigt att lära sig att rida olika hästar, men rädslan är för mig steg 1 att övervinna. Vill hinna få lite självförtroende och känsla för ridningen först! Har varit så kul dessa gånger. Tror ni att jag kan fråga läraren om jag får fortsätta rida han?

Ska även börja ta privatlektioner snart!
 
Ja! Våga fråga ridläraren :) Alla ridlärare jag haft har varit förstående med sånt, även om det bara gäller "jag tycker mycket om denna hästen, kan jag snälla få ha honom igen?" :)

Är hopprädd och på min förra ridskola fick jag alltid samma häst i hoppningen, som var supertrygg och snäll :) Tills det började en ny som var ännu mer hopprädd... då fick jag byta :P
 
Tänkte uppdatera lite :)

Har börjat på en ny ridskola och läraren är jättebra när det kommer till pedagogiken! Gruppen är väl sisådär då jag blir lite utstött, men jag är ju där för hästarna och ridningen så försöker strunta i det! :)

Har fått rida en häst jag verkligen klickar med i sadeln, både han och jag verkar jobba bra tillsammans. Han är lite småbråkig från marken men jag känner mig inte rädd. Saken är nu att vi byter häst efter tre gånger, och jag som precis har börjat få tillbaka självsäkerheten, och framförallt känner att det går så bra, vill ju inte förstöra denna känsla. Jag vet att det är nyttigt att lära sig att rida olika hästar, men rädslan är för mig steg 1 att övervinna. Vill hinna få lite självförtroende och känsla för ridningen först! Har varit så kul dessa gånger. Tror ni att jag kan fråga läraren om jag får fortsätta rida han?

Ska även börja ta privatlektioner snart!

Jag tror mycket på konceptet att ha samma häst flera gånger. Man hinner känna hästen lite bättre, lär sig mer, skulle jag tro också.

Visst är det nyttigt att rida många olika hästar, absolut. Men, jag har bara kört/ridit mina egna hästar i många många år. Har lärt mig massor och är mest trygg med dem.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 206
Senast: BornAgain
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 448
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 216
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp