Bukefalos 28 år!

Ridrädsla och ridskola

Jag fick byta efter två gånger redan, och nu har jag ridit två olika hästar senaste gångerna trots att jag försökt prata med ridläraren båda gångerna.

Idag fick jag rida en skänkeldöv och tjurig fjording varpå jag sa till efter lektionen att det inte kändes bra. Men hon vägrar sätta mig på den hästen jag fick så bra känsla med och började bygga upp något. Tjejen som rider han nu ska dock inte behöva byta efter två ggr tydligen... Blir irriterad när ridläraren inte vill lyssna.
 
Jag fick byta efter två gånger redan, och nu har jag ridit två olika hästar senaste gångerna trots att jag försökt prata med ridläraren båda gångerna.

Idag fick jag rida en skänkeldöv och tjurig fjording varpå jag sa till efter lektionen att det inte kändes bra. Men hon vägrar sätta mig på den hästen jag fick så bra känsla med och började bygga upp något. Tjejen som rider han nu ska dock inte behöva byta efter två ggr tydligen... Blir irriterad när ridläraren inte vill lyssna.
Jag vet ju inte exakt anledningar osv, mer än vad du redovisar i tråden men hos oss (jobbar/utbildar mig till ridlärare) brukar vi inte låta någon rida samma häst flera perioder bara för att hen själv vill. Vi har bra, schyssta hästar och ofta är det vuxna ryttare i samma grupp som är osäkra. De kan ha samma favorit men måste "dela" på den. Alla tilldelas en häst man bedömmet att eleven klarar av. Att en osäker elev tycker att häst 2 eller 3 är "tråkig att rida" tycker inte jag är skäl nog att slippa, och få återvända till favoriten bums. Vi har i det närmaste ALLTID minst två hästar som är i lämplig storlek och temperament för en osäker ryttare.

Tjejen i gruppen kan ha åkt av med buller och bång och bedömas behöva rida just den hästen för att komma tillbaka psykiskt. Inget blir bättre av avundsjuka, förklara läget för ridläraren med din situation, ni är ju ganska nya för varandra, men ha i åtanke att ridskolekonceptet oftast ÄR inklusive hästbyte efter några gånger och det var vad du signed up for när du började (om du inte var tydlig med att du MÅSTE få rida en och samma häst hela tiden). Går du in med en bra inställning kan även den tråkiga fjordingen ge en bra känsla när du ridit in dig på den ett par gånger.
 
Vem har sagt något om att "tråkig att rida" var anledningen? Måste vara fördomar eller egna erfarenheter från din sida. Snarare handlar det i detta fall om en stark fjording som förstår att den gör som den vill med en nybörjare. En bra ridlärare kan väl försöka lyssna på sina elever när den försöker bygga upp sitt självförtroende eller? Att sedan ridläraren inte alltid kan uppfylla alla önskemål är en sak, men i detta fallet finns det inga andra som har några "krav".
 
Idag fick jag rida en skänkeldöv och tjurig fjording varpå jag sa till efter lektionen att det inte kändes bra. Men hon vägrar sätta mig på den hästen jag fick så bra känsla med och började bygga upp något.
Det är svårt för mig att tolka det jag citerar nu som något annat än att det är tråkigt att rida en skänkeldöv och tjurig häst och att du hellre rider den du fick bra känsla med. Känsla för mig är synonymt med ridkänsla i de här sammanhangen.

Men här märks ju hur lätt det blir missförstånd. Det är inte en persons fel att två personer missförstår varandra. Din ridlärare kanske tolkade dig som jag gjorde och "inte lyssnade" på grund av det. Jättemånga elever vill bara rida roliga hästar och får inte eleven fram VARFÖR hen vill byta så följer man rutin, typ.

Jag tror din ridlärare gör sitt bästa utifrån infon hen fått. Du kan omöjligt veta vad som hände förra terminen eller vad andra elever och ridläraren sagt i enrum. Är du inte nöjd med responsen, fundera över om du kan bli tydligare på något sätt och ta en diskussion igen? Ring upp på kontorstid eller skriv ett mail till ridläraren, så kan ni få till kommunikation på mindre tidspressade villkor än under avskrittningen :)
 
Håller med om att det på ditt inlägg om fjordingen låter som att det bara var en "tråkig" häst, inte att du är rädd och osäker. Men antar att du sagt till ridläraren att du faktiskt är rädd, inte bara att det inte känns bra? :)

Ridlärare har ofta sagt åt mig stt göra saker jag inte vågat, dom måste peppa elever, höll nästan på att börja gråta en gång innan ridläraren insåg att jag faktiskt var rädd på riktigt och inte bara tyckte kändes jobbigt, då fick jag byta häst direkt. Du kanske ska testa det om ridläraren inte inser att du är rädd? :p :D
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 206
Senast: BornAgain
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 448
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 216
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp