[B]Jag sålde honom[/B]

LadyLusifer

Trådstartare
Ville bara tacka alla som skrev i min tråd om min knäppa kuse..

Jag gjorde ett val, inte för att jag inte var villig att lägga ner tid på honom, utan för min egen säkerhets skull.

Hör hela tiden min systers tantra i huvudet, det skall vara roligt att rida, och det var det inte på slutet

Så nu har jag en två åring på G som går på bete hos en släkting i danmark över sommaren tills han kommer hit.. liknar han bror sin (vår 4 åring) så är han stabil och multi kapacitet. Det är viktigt för mig, jag vill kunna göra allt möjligt med min häst.

Så för att inte tappa ridningen så får jag rida min systers 10 åriga valack som är snäll som få. Dom tävlar höga klasser i hoppning och han är het på hinder. Men jätte snäll i skogen :love: :d

Så jag ska faktiskt både träna och tävla dressyr på honom och lite hoppning med faktiskt, för med honom vågar jag hopp igen :D (inte hoppat på 4 år) hoppade faktiskt en bana med honom i går :bump: bra att han tar hand om mig :bow:

så för första gången på länge ser det faktiskt ljust ut på min himmel :eek: :D :banana:

här kommer en bild på den som åkte och den som tar hand om mig numer:)

han som åkte
rami1.jpg



dag pappan ;)
TvlingsLinda.jpg


tycker ni jag bytte ner mig?
 
Sv: Jag sålde honom

det var roligt att höra att du tagit ett beslut som känns rätt.
Jag hade gjort som du! en väldigt fin häst du sålde, men vad spelar det för roll om det inte funkar och inte är roligt!

lycka till i fortsättningen och var stolt över dig själv som tog ett sådant beslut.
 
Sv: Jag sålde honom

jag tycker du gjorde ett väldigt bra val. :) Snygg häst desutom! :D
 
Sv: Jag sålde honom

den första var fin och det var den sista oxå :D
kan du inte visa en hel bild på han??
du gjorde ett lyckat byte :D
 
Sv: Jag sålde honom

tack alla :love:

jag är nästan förvånad över hur bra det känns faktiskt, saknar honom inte alls:)

kan ju bero på att jag vet att han har det super där han är nu.. min instruktör köpte honom :D

jo jag ska nog ha en helbild här någonstanns..*letar*
 
Sv: Jag sålde honom

hittade två bilder jag tycker om..

speciellt den här.. här syns hur snäll och cool han är :love:

ballyiboxromme.jpg


här är en helbild

ballyparkering.jpg


han är inte den kraftiga typen av häst, inte så konstigt med fullblodspappa:) men han är fin iaf:love:
 
Sv: Jag sålde honom

Jag tycker att du gjorde rätt för när inte ridningen känns roligt längre så tillfär man varken sig själv eller hästen något positivt!
Och din häst har ju fått det toppen hos din instruktör (om jag uppfattade det hela rätt)
Jag vet själv en kvinna som har en häst som hon tycker mkt om men tidvis är han bara för mkt för henne och hon har flera ggr funderat på att sälja honom just därför.
Det är egentligen bara hon som kan leda honom ut i hagen och att låta någon annan hoppa honom är nästan otänkbart. Hon har försökt lämna iväg honom till en "duktigare" människa men fick hem en ännu värre häst som var helt sned överallt i kroppen, skorna satt på trekvart och han hade skav överallt. Så hon fick börja rida till honom IGEN!

De gånger som jag hjälpt någon med ridningen så är jag jättenoga med att berömma när det blir bra för har man roligt så kommer resultatet av sig själv... Och så ska man se till att man aldrig överstiger det som känns rätt och bra. En kompis till mig försökte tokigt nog hoppa ett hinder på en meter (och hon är inte klar för de höjderna än!) vilket resulterade i en ofrivillig avsittning och rädsla för att hoppa sen. Så det var bara att börja om från början, fram med en snäll häst och en bom på marken, först trav och när det kändes bra så tog hon den i galopp och sedan höjde vi lite i taget. Hon hoppar fortfarande inga enmetershinder (vilket hon inte ksa heller) men hon blir inte heller kallsvettig så fort någon tar fram en bom i ridhuset...

//Lillan
 
Sv: Jag sålde honom

Vad kul att du fått tag på en riktig läromästare! :) Själv hade jag ett fyraårigt halvblodssto på foder i början av året, som jag efter mycket om och men lämnade tillbaka, det funkade verkligen inte mellan oss helt enkelt. Antagligen var jag inte mogen för unghäst vid det laget. Numer har jag i stället att tolvårigt halvblodssto, en riktig läromästare och världens ängel! :) Jag har lärt mig otroligt mycket under den korta tid jag haft henne, cirka två månader, och det känns verkligen rätt! Kunskaper som jag sedan kan använda då jag rider min yngre D-ponny (7 år) som kan vara lite knepig =)
 
Sv: Jag sålde honom

Grejjen är att jag klarade av honom väldigt bra.. men han gjorde grejjer i skogen eller på vägen hem som gjorde honom direkt farlig, och det var i princip bara jag som kunde leda eller ta in honom från hagen. Han hoppade över boxdörren en gång när min sambo skulle ta in honom, ingen höjdare :crazy:

Så nu är han hos min instruktör som har ett ridhus att vara i när han är orolig och måååånga hästkompisar som kanske kan lugna honom lite. Blir nog jätte bra det där.:)

Tur att jag får rida min systers gubbe tills min unghäst är inriden och igång så man kan rida regelbundet, man tappar ju ridningen ganska fort annars.

Jag har haft två unghästar tidigare. En ponny och en häst. Och det är det bästa jag vet att rida in och pyssla och lära dem allt de behöver veta. De utvecklades till lugna jätte trevliga individer. Ponnyn åkte tillbaka till uppfödaren som avelssto och hästen går som skolhäst på ett ridgymnasium :love: sålde honom för att vi helt enkelt inte kom längre pg av hans gångarter. Mina knän fungerade inte längre heller. Synd att det var så, han var suverän :love:

Så det ska bli så otroligt roligt det här:banana:

och tack för stödet, skönt när man väl hade bestämt sig.:bow:
 
Sv: Jag sålde honom

Okay, så trist... :/ Men vad kul att allt löste sig till slut! :) Får man fråga vilket gymnasium din häst står på numera?
 
Sv: Jag sålde honom

Ja så kan det också vara... Jag tänker att det är tur att du har din sambo och inte min man (Han är nämlligen livrädd för hästar och skulle inte ens klappa din buse över staketet om han visste om vad sm hände när din sambo skulle :o ta honom!) Men det är en annan historia...

Det blir nog det bästa av det beslut du tog...

Jag har f.ö. inte läst din andra tråd så därför har jag ingen bakgrundsfakta om varför du sålde... Sorry om jag missuppfattade, inte meningen...

//Lillan
 
Sv: Jag sålde honom

Klokt beslut, och modigt att erkänna tycker jag.

Jag är i samma sits, eller åt det hållet i alla fall, har en häst som jag haft sedan han var föl och han är 6 år nu. Det är absolut inget fel på hästen men jag passar inte riktigt ihop med honom. Vi tragglar på och det går bra i bland och dåligt i bland, MEN, det är inte roligt att rida längre. Förut så var det kul, avkopplande och man satt o funderade över vilken tur ska vi ta i dag, hur ska vi lägga upp träningspasset m m, nu är det istället; usch, det blåser mycket i dag, åh nej där har de släppt korna i hagen bredvid vägen så då kan vi inte rida förbi där, etc etc. Det är helt enkelt inte roligt.

Jag har haft annons ute, ingen större lycka och en hel del konstiga svar, har annons om fodervärd och om medryttare och samma där; inga svar eller en del konstiga. Nu vet jag inte riktigt hur man ska bära sig åt, det är ju inget fel på hästen! Felet ligger hos ryttaren i det här fallet. Hästen måste jobba för attt må bra så tillsammans med medryttaren, som tyvärr bara kan rida ett par gånger i veckan, så försöker jag hålla i gång honom hjälpligt men kul är det inte. Jag har andra hästar, unghästar att arbeta med också så tiden räcker inte riktigt till heller.

Vad gör man? Finns det bara lurendrejare o konstiga människor som svarar på annonser?!

Hatten av för dig i alla fall som bestämde dig och som dessutom hittade ett bra hem åt din häst.:bow:
 
Sv: Jag sålde honom

snygg häst!:love: :love:
jag tycker att det var ett bra beslut. man kommer ingenstans om det inte är roligt och sen så tappar man sugen för allt annat också. detta är våran hobby och det ska vara roligt!!
lycka till med honom!!
 
Sv: Jag sålde honom

absolut ingen fara.. han har sina sidor den kusen.. han tog för övrigt med sig boxdörren när han hoppade ut också :o inget du ska berätta för din man att hästar kan göra kanske :angel:
 
Sv: Jag sålde honom

"Vi tragglar på och det går bra i bland och dåligt i bland, MEN, det är inte roligt att rida längre. Förut så var det kul, avkopplande och man satt o funderade över vilken tur ska vi ta i dag, hur ska vi lägga upp träningspasset m m, nu är det istället; usch, det blåser mycket i dag, åh nej där har de släppt korna i hagen bredvid vägen så då kan vi inte rida förbi där, etc etc. Det är helt enkelt inte roligt."

Han var livrädd för både blåst och kor :S

exakt så kändes det varje dag.. + att han var svår i skogen och hanteringen.. tog mig ett år att lära honom att tränset inte skulle strypa honom.. :crazy:

hoppas verkligen att det löser sig för det för annars är det lätt att man tappar gnistan..
 
Senast ändrad:
Sv: Jag sålde honom

Åh så väl jag känner igen mej i din berättelse.....

Nu är det lite mer än 1 år sedan jag bytte häst, och gissa om det är störtkul att rida igen :bump: :bump: :bump:

Dessutom är det bara så kul att ha en häst som sambon kan rida så vi kan ge oss ut i skogen ett par timmar tillsammans :banana: :banana:
 
Sv: Jag sålde honom

Ja bara det.. att man kan låta smbon sitta utan att han avlider.. jag menar, när min syster som är rutinerad skulle sitta på min gamla häst så skrapade han av henne mot ett träd :crazy: trevlig stressad kuse det där.. men nu har jag ridit ut barbacka i skogen och det var jätte mysigt :love: :love:
 
Sv: Jag sålde honom

LadyLusifer skrev:
absolut ingen fara.. han har sina sidor den kusen.. han tog för övrigt med sig boxdörren när han hoppade ut också :o inget du ska berätta för din man att hästar kan göra kanske :angel:


Ehhh... Nej jag ska inte berätta det, jag lovar.... Han vågar iaf hållas med shettisar nu så... Vi får se hur det blir med hans hästrädsla...

Lycka till med dina framtida pållar!

//Lillan
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 583
Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 701
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp