[B]Smal Häst[/B]

8

89madde89

Hej. Jag har ett varmblodigt sto som varit travare,men slutade som det. Och har varit ridhäst i många år. Hon är 10 år och ca 160 cm i mankhöjd.
Och nu är det så att hon har börjat magra ur. Och jag vet inte om det beror på höet,avmaskningen(senaste i sommras),eller något annat. Hennes foderstat från början var:
Morgon:
6 dl Krafft Grund
4 dl Havre


Kväll:
7 dl Krafft Grund
2½ tsk salt


Och efter senare tid la jag till dessa:

Biotin - för hennes hovar var väldigt sprukna
Korn - för hon började magra ut lite

Och nu har jag börjat ge henne detta varje dag för att hon har magrat ut så pass mycket:
Morgon:
6 dl Krafft Groov 125
4 dl Havre
4 dl Korn
1 dl Krafft Oil


Kväll:
7 dl Kraaft Groov 125
4 dl Korn
1 dl Krafft Oil
2½ tsk Salt
2 ½ tsk Biotin

Och som ni ser har foderstaten utökats väldigt mycket. Och jag vet inte om det är bra. Men jag gör som andra gett mig råd till att göra. För hon har blivit så mager på senaste tiden. Och då tänkte jag om det kanske berode på höet,det är därför jag lagt till: Korn,Groov 125 och Oil.
Och jag ska nu ge henne avmaskning igen,och se om det blir bättre om ca 1-2 månad.
Men vad tycker ni om foderstaten,ska jag ha den som den är eller ska jag skära ner på något?
Tack på förhand.
 
Sv: Smal Häst

glömde lägga till att jag även ger henne hö på kvällen. Och jag brukar ge henne ca 3-4 kg. Och ska börja ge henne mera nu. Så som 7-8 kg.
 
Sv: Smal Häst

Kan hon inte få fri tillgång, speceiltl eftersom hon står ute.


Vi vet ju inte om det är 79 eller 12 i smrp i höet.....

En travarmärr kan ju rasa fort.
För tillfället får hon ju nu knappt 1,5 kilo kraftfoder

Skulle hon stå hos oss så skulle vi ha gått över till Krafft Breed 1 kilo ihop med havre 4-5 kilo och lagt på sojaskrå utöver det.
Sedan skulle hon även fått betfor 3-4 dl torrt, uppblött sedan blir det ju mycket mer, och ev Red Mills 1-2 kilo om hon är kinkig.
NAturligtvis fri tillgång på hö dygnet runt med högt värde.

AM
 
Senast ändrad:
Sv: Smal Häst

har du bytt hö sedan förra tråden du lade in häromdagen...
Ta hjälp av en kunnig person o om din häst magrar väldigt snabbt så ring veterinären!
 
Sv: Smal Häst

så här skrev du ju häromdagen att du gav hästen ...

Morgonmaten är:

4 dl Havre
6 dl Kraft Grund
4 dl Korn

Kvällsmaten:

8 dl Kraft Grund
4 dl Korn
2½ tsk Biotin
2 tsk salt

Och jag har ställt henne i en hage så hon står ute dygnet runt för att jag ska ha råd med att betala hennes skoning. Stallhyran är 800:-,även skoningen. Och hon tappar sina skor väldigt ofta.
Och hon började magra ur även när hon stod i stallet(inne på natten,ute på dagen).



http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=6517269#post6517269

om du ändrat foderstaten så tar det ett tag innan det ger resultat.:confused:
 
Sv: Smal Häst

Och jag har ställt henne i en hage så hon står ute dygnet runt för att jag ska ha råd med att betala hennes skoning. Stallhyran är 800:-,även skoningen. Och hon tappar sina skor väldigt ofta.
Och hon började magra ur även när hon stod i stallet(inne på natten,ute på dagen).

Om detta stämmer är det ju lite tragiskt :(
Då är det ju bättre du köper easyboots eller andra boots kanske biliga beg?
Fri tillgång på hö?
 
Sv: Smal Häst

jag tycker hela denna situationen är absurd o det som verkade vara ett skämt från början verkar inte vara det tyvärr... var bor du var står hästen.... vem har köpt hästen åt dej???
 
Sv: Smal Häst

Läste ditt gamla inlägg om att hästen lätt tappar skorna, ge henne Enzion istället, det är mer koncerat tillskot av bioyin m.m.
biotin som man köper ex på hööks är rena skiten om man har mjuka och lättsprukna hovar. 1 kg enzion ca 350-450kr. men det är värt det
 
Sv: Smal Häst

Tror inte hon har råd med det iaf, för då får väl inte hästen många kg hö...
Bättre med Easyboots :)
 
Sv: Smal Häst

allvarligt talat har du inte råd att ha hästen inne, sälj den till ngn som har råd, hästar kostar! Tycker den får ynkligt lite mat, 6 dl kraft, vet du hur lite det är?
Min häst skulle svultit ihjäl på den foderstaten.....
 
Sv: Smal Häst

Hej. Jag har ett varmblodigt sto som varit travare,men slutade som det. Och har varit ridhäst i många år. Hon är 10 år och ca 160 cm i mankhöjd.
Och nu är det så att hon har börjat magra ur. Och jag vet inte om det beror på höet,avmaskningen(senaste i sommras),eller något annat. Hennes foderstat från början var:
Morgon:
6 dl Krafft Grund
4 dl Havre


Kväll:
7 dl Krafft Grund
2½ tsk salt


Och efter senare tid la jag till dessa:

Biotin - för hennes hovar var väldigt sprukna
Korn - för hon började magra ut lite

Och nu har jag börjat ge henne detta varje dag för att hon har magrat ut så pass mycket:
Morgon:
6 dl Krafft Groov 125
4 dl Havre
4 dl Korn
1 dl Krafft Oil


Kväll:
7 dl Kraaft Groov 125
4 dl Korn
1 dl Krafft Oil
2½ tsk Salt
2 ½ tsk Biotin

Och som ni ser har foderstaten utökats väldigt mycket. Och jag vet inte om det är bra. Men jag gör som andra gett mig råd till att göra. För hon har blivit så mager på senaste tiden. Och då tänkte jag om det kanske berode på höet,det är därför jag lagt till: Korn,Groov 125 och Oil.
Och jag ska nu ge henne avmaskning igen,och se om det blir bättre om ca 1-2 månad.
Men vad tycker ni om foderstaten,ska jag ha den som den är eller ska jag skära ner på något?
Tack på förhand.

Hej!

Är det så att denna maten ingår i stallhyran eller köper du allt ditt kraftfoder själv?
Om kraftfodret ingår så ge den mer av det du betalar för i stallhyran, då blir det ju inte dyrare.
Om kraftfodret inte ingår och du köper det själv, så spar pengar och byt bort alla dyra kraftprodukter. Köp då istället havre, korn, soya och betfor samt mineraler och saltsten. Det kan du bygga en bra och billigare foderstat med. Sedan är ju Höet grunden för hästen så minst 15kg/dygn skulle jag ge. Gärna fri tillgång, men det kan vara svårt om hästen går med andra hästar på dagtid som kanske bantar.

Min kompis f.d. travare får 2 liter krossat korn (ca: 1,5kg), 2 liter (ca:2kg) helhavre, 5 dl torr betfor (som ges uppblött), 3dl soya, 1dl mineraler, 1dl majsolja, 3dl kokta linfrön och 1 msk vitlök varje dag. Även under sommarbetet. Dessutom fri tillgång på hö eller ensilage och saltslicksten. Han är snygg i kroppen. Absolut inte rund eller fet men inte heller mager, lagom.
Han har börjat få riktigt bra hovar efter att han fick gå barfota på lösdrift i 4 månader och sedan skos med omsorg runt om av kunnig hovslagare.

Vill du ha snabbt resultat på din häst så ge soya och mer hö. Lite olja i maten brukar inte vara helt fel heller.

Lycka till med din häst!
 
Sv: Smal Häst

Bara så att alla vet så står min häst i stall nu,har alltid fri tillgång till hö (fixat bättre hö),och hon har börjat gått upp lite i hull och börjar se piggare och gladare ut. Allt går dom det ska och sködseln är bra.
 
Sv: Smal Häst

Bara så att alla vet så står min häst i stall nu,har alltid fri tillgång till hö (fixat bättre hö),och hon har börjat gått upp lite i hull och börjar se piggare och gladare ut. Allt går dom det ska och sködseln är bra.

Hmm..så på några få dagar sen du skrev det första inlägget så har du alltså hunnit med att stalla in henne,köpa bättre hö OCH hon redan på 2-3 dagar gått upp i hull....låter lite väl konstigt i mina ögon, så fort går dom inte upp i hull på bara 2-3 dagar....:confused:
 
Sv: Smal Häst

Hmm..så på några få dagar sen du skrev det första inlägget så har du alltså hunnit med att stalla in henne,köpa bättre hö OCH hon redan på 2-3 dagar gått upp i hull....låter lite väl konstigt i mina ögon, så fort går dom inte upp i hull på bara 2-3 dagar....:confused:

Jag måste erkänna att hos vissa av mina hästar så märks det på några dagar när betet börjar ta slut i en hage och de flyttar till en ny hage. Då handlar det inte om utmagrade svår födda djur utan hästar i hyfsad kondition. Men de går snabbt upp de kilon de tappat där betet började ta slut i den nya hagen. Så visst kan det stämma att det kan märkas om man verkligen känner sin häst och har känsla för det.
 
Sv: Smal Häst

kl

det är skillnad på en större buk och om hästen har hull.:smirk:
det tar absolut inte bara 2-3 dgr för att få upp i HULL, men däremot BUKEN kan bli rund av mer mat!

till 89madde89 det är ju bra att du har stallat in hästen och skaffat bra hö :bow: :bow:
 
Sv: Smal Häst

Det är inte större buk som jag talar utan t ex rygglinjen. Kan också se skillnad på s k hömage och en välmående häst. Det är inte tal om stora förändringar utan om att man själv är lyhörd och se förändringarna.
Är inte svårare än att en människa kan tappa eller öka 0,5 till 1 kg på en veckan och att på vissa så syns det, specellt om de är smala. Så ett par kilo på en häst kan synas om omständigheterna ändras.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 709
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Okej. Det är massa saker som jag undrar. 1. Hur funkar det när alla i ett stall har olika ”pass” att utfodra hästarna? Hur vet de hur...
Svar
11
· Visningar
1 109
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 104
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp