[B]Vid brunst?[/B]

B

Binsan

har ett sto som brunstar ca 6 dagar i månaden året runt.

vill gärna att andra hästar ska nafsa på henne och kissar eller har ståreflek nästan ständigt om hästarna kommer år henne. börjar bli till ett problem då hon intresserar sig mindre för mat o vatten och den kombinationen går dåligt ihop med tävling.


till saken, vet någon här på Buke ett preparat som fungerar mot att lindra brunst och som man får tävla på? :confused:

fick några slags örter av förre ägaren men de tycker hon smakar skit..!

har för övrigt hört talas om att de sliter på stona om de brunstar året om. hormonrubbning eller cystor i livmodern???? :crazy:
 
Sv: Vid brunst?

Har själv ett sto med liknande bekymmer. det jag kan säga att det som verkar "trigga igång" det hela är om det sker förändringar i miljön runt henne. Vi har av olika anledning tyvärr fått byta kompisar till henne fyra gånger i år och det har lett till ökat antal brunster samt ett annorlunda beteende ( ökad svettning, "hingstighet", och trötthet etc). Jag ger min dam linfrön (som jag kokar, men det finns ju även linfröolja) för att hon har lite orolig mage, men linfrö sägs även kunna jämna ut brunstcykeln. Jag har även gett min häst ett preparat från Cavalor som heter Exita Regula, det har åtminstone tagit bort hingstigheten och svettningarna. Den återförsäljare som jag köpt ovanstående medel ifrån har hemsidan www.sporthorses.com. Ett annat företag som säljer örtblandningar är HippoK9, www.hippok9.nu. Det finns även en bok som heter Hästägarens örtabok av Hilary Page Self som kanske kan vara till hjälp. Observera att jag ej har någon önskan att favorisera eller göra reklam för ett visst företag, jag skriver om dessa för att det är dem jag känner till. Hoppas det ordnar sig för dig och din häst.
 
Sv: Vid brunst?

Jag har oxå ett sto som brunstar året om, hon brunstade även när hon var dräktig sist. Har varit i kontakt med en djurhomeopat och gett henne ett medel som heter Pulsatilla. Det har hjälpt ett tag, sedan har jag fått köra en omgång igen... Nu har det varit ganska lungt ett tag, men såg i veckan att hon brustade rejält igen.

Vill försöka få hennes brunst mer "normal" och att det ska hålla i sig eftersom det måste ju vara lika fel i hormonerna att brunsta så mycket och året runt som att inte brunsta alls.

Det finns de som säger att munkpeppar hjälper, men jag har inte provat så jag vet ej... Har dock ingen koll på vilka medel man får tävla på...
 
Sv: Vid brunst?

hur mkt linför ger du då för att det ska ha effekt vid brunst??:crazy:
 
Sv: Vid brunst?

Jag skulle rekommendera Hiltons Stroppy Mare, eller Equmin Tempremental. Jag tro inte du får önskad effekt med enbart munkpeppar tyvärr, utan det krävs nog andra dämpande örter också.

Det du beskriver har jag genomlidit för 7 år sedan, det fortsätter än idag och efter alla blandningar jag testat på pållan så har vi kommit fram till att bägge dessa funkat bäst.
 
Sv: Vid brunst?

vart köper man Hiltons Stroppy Mare eller Equmin Tempremental? Ska man byta lite då och då eller spelar inte det någon roll?
 
Sv: Vid brunst?

Jag tar 2 nävar (motsvarar 1,5 dl) torra linfrön som jag kokar i 1 liter vatten. Det finns med en "bruksanvisning" i paketet om man köper hos Granngården. Hiltons produkter går att köpa via t.ex. HippoK9.
 
Sv: Vid brunst?

manina skrev:
Jag har oxå ett sto som brunstar året om, hon brunstade även när hon var dräktig sist. Har varit i kontakt med en djurhomeopat och gett henne ett medel som heter Pulsatilla. Det har hjälpt ett tag, sedan har jag fått köra en omgång igen... Nu har det varit ganska lungt ett tag, men såg i veckan att hon brustade rejält igen.

Vill försöka få hennes brunst mer "normal" och att det ska hålla i sig eftersom det måste ju vara lika fel i hormonerna att brunsta så mycket och året runt som att inte brunsta alls.

Det finns de som säger att munkpeppar hjälper, men jag har inte provat så jag vet ej... Har dock ingen koll på vilka medel man får tävla på...
Annars är Sepia också ett medel att ta till vid hormonell obalans. Men troligtvis är/var din häst en Pulsatilla och därför fick du det medlet.
Ta gärna kontakt med din djurhomeopat igen om Pulsatilla inte fungerar längre, kanske har din häst gått vidare till nästa lager och behöver ett annat medel.
 
Sv: Vid brunst?

Ja homeopaten nämnde att det fanns två medel att välja mellan och ställde massa frågor för att ge mig det som skulle passa mitt sto bäst. Har tänkt att jag ska ta kontakt med henne igen, men det har bara inte blivit av... Jag kan tänka mig att hon behöver en större dos en hon har fått innan...
 
Sv: Vid brunst?

Jag använde från början Pulsatilla på mitt sto, men det gav samma resultat som örterna. Eftersom homeopatmedecin har 96 tim tävlingskarens, valde jag örter som inte har samma regler utom vissa preparat. Därtill gjorde man om dessa örtblandningar som tidigare innehöll karensmedel, men numera alltså inte gör det.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
2 860
Senast: Docka
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 095
Senast: Puffindog
·
Ridning Mitt sto har inte visat brunst så tydligt tidigare de år jag ägt henne. Jag har sett henne blinka lite någongång och hon har första...
Svar
14
· Visningar
6 043
Senast: Fenestra
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
2 928
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp