Bukefalos 28 år!

Bada hamster?

Nera

Trådstartare
Kanske en jättekonstig fråga men jag funderade lite innan på om man "kan" bada en hamster? Jag fattar ju att man KAN göra det men är det något man borde göra ibland eller nått de tycker om att göra ibland?

Har en kompis som badar sina råttor stup i kvarten, hehe kanske inte så ofta men ibland iaf ;)

Så om man badar råttor, badar men då hamstrar med?
 
Sv: Bada hamster?

dom kan inte simma. men du kan ju bada den ifall du bara har vatten..:angel:
 
Sv: Bada hamster?

man behöver inte bada hamstern eftersom den håller sig ren själv. och jag tror inte att dom tycker det är speciellt roligt heller?;)
 
Sv: Bada hamster?

Man ska inte bada hamstrar då de med största sannolikhet kommer bli förkylda och dö. Så mitt råd är att inte bada hamstern, den är inte lika tålig som andra smågnagare.
 
Sv: Bada hamster?

Okej, tack för svaren!
Hade inte tänkt bada hamstern men har funderat så mycket på det och jag vet ju att det finns kloka människor här som ger svar!
 
Sv: Bada hamster?

haha, men det verkar ju så kul! Måste få vara med och bada dem någon gång!
Badade Luzzie i går men det täckte inte alls upp mina behov :D
 
Sv: Bada hamster?

Största sannolikhet?
Det där beror på hur kallt man har det inomhus och möjligen om dom sitter i drag när dom fortfarande är blöta.
Själv har jag badat 50 vuxna hamstrar och ett antal små som inte ens öppnat ögonen då jag fick loppor på mina samt detta upprepades 3 gånger vintertid i en lägenhet på 23 grader.
Jag torkade bara mina hamstrar så dom inte dröp av vatten så helt torra var dom inte heller när jag satte tillbaka dom i sina nyskrubbade burar.
Det är lika större sannolikhet att marsvin av modell långhår dör än hamstrar.
Hamstrar brukar däremot inte tycka om att bada och man kan riskera att själv bli biten och tappa hamstern i fråga pga det.
Av samma orsak skall badning inte utföras annat än när det verkligen behövs.
 
Sv: Bada hamster?

Okej då vet jag. Hade som sagt inte tänkt bada gumman men det var en fundering som slog mej bara :p
 
Sv: Bada hamster?

Men det känns liksom lite ovanligt att bada en råtta. Allt ovanligt är ju kul! Okej nästan iaf... ;)
 
Sv: Bada hamster?

Om man har ett varmt rum som hamstrarna står i, så kan man faktiskt bada dom om man torkar dom riktigt noga efteråt. Hamstrar tvättar sin päls själv. Men en hamster kan inte få bort lukt från sin päls. Och lukten är ju inte de mysigaste man kan lukta på! Så man SKA bada hamstrar. De finns hamster schampo att köpa på vissa djuraffärer. Men tänk på att torka dom NOOGA efteråt, så de inte sätts i sin bur med en jätte blöt päls! ;)
 
Sv: Bada hamster?

Klart jag rengör!
Jag rengör buren 3 gånger i veckan och städer den HELT varje söndag!
Så nog städar jag allt!
Men även om man gör rent, så ligger dom endå i bajset!
Då luktar dom illa!

Och de finns ju schampo att köpa, så vrf skulle man då INTE bada dom? :crazy:
 
Sv: Bada hamster?

Det finns hamstervadd och diverse andra knäppa grejer att köpa också.

Generell sett behöver man inte bada hamstrar och de lär inte uppskatta det heller.

Av våra tre hamstrar har en behövs badas pga ohyra en gång, annars inte alls. Ingen av de har någonsin luktat illa, levt i över två år och de som aldrig badades var båda honor.
 
Sv: Bada hamster?

Dom bajsar ju i vaddet? :crazy:
Första gångerna jag började bada mina hamstrar,
HATADE DOM DE!
Men sen när jag börjde bada dom varje gång deras bur städades,
blev dom mer vana, och nu njuter dom ibland av att bada! ;o

Så de är HELT olika!


Jag vet inte om man kan andvända hårtork ;)
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 167
Senast: Scata
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
613
Senast: Ramona
·
Tjatter Jag älskar listor. Jag vet, det är lite systematiskt och icke-spontant men det hjälper mig att komma ihåg mina idéer och dessutom få...
2
Svar
35
· Visningar
2 383
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 087
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp