Bukefalos 28 år!

bäst lämpade hoppkaninen?

S

swanpis

frågan lyder som rubriken: vilken kaninras är bäst lämpad för kaninhoppning?

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: bäst lämpade hoppkaninen?

Dvärgvädur eller dvärgvädur korsat med någon större ras har jag för mig. Förmodligen är det till fördel om man köper kanin för hoppning hos en som föder upp hoppkaniner. Om inte annat för tips från erfaren uppfödare, tränare och tävlare :p
 
Sv: bäst lämpade hoppkaninen?

Generellt är det dvärgvädurskorsningar som är mest lämpade, gärna slankt byggda och för min del får det gärna vara hare inkorsat också. Harar är ju grymt bra byggda men ofta envisa (är väldigt tacksam för min harkorsning med kanontemperament :))
 
Sv: bäst lämpade hoppkaninen?

ok, tack för toppensvar :D

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: bäst lämpade hoppkaninen?

Min kaninhona misstänker jag ha lite harei sej pga envisheten och utseendet. Hon var en naturbegåvning redan när jag fick henne på att hoppa. Hon är nog en korsning med allt möjligt i sej. Dock inte dvärgvädur. Men slank och smidig kropp. Hoppade mkt när hon var yngre. Hon hoppade 45 cm har jag för mej... Tränade henne bara under sommaren. Sedan fick hon sina bebisar och blev "vuxen". Så nu tycker hon bara det är löljigt att hoppa. :p Men om hon vill skulle hon kunna hoppa 50-60 cm. om hon vill... :angel: Jag tror som dom andra här att man ska satsa på dvärgvädur korsningar.
 
Sv: bäst lämpade hoppkaninen?

haha, jobbigt med kaniner som mognar ;) xD

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: bäst lämpade hoppkaninen?

Ja verkligen. Hade ju tänkt tävla henne och allt... x) Men jag ska satsa på en av hennes döttrar istället. Nu är hon så sur och vreslig. En riktig argbigga! Dom tre andra kaninerna är någorlunda tama. Dom accepterar att bli klappade och så. Men honan.. haha henne kan man inte ens ta i. :p:rofl:
 
Sv: bäst lämpade hoppkaninen?

haha, kaniner *suckar* xD

du har möjligtvis inga ungar till salu efter henne? ;)

Mvh Freddie:bump:
 
Sv: bäst lämpade hoppkaninen?

Jag föredrar harar eller harkorsningar :) Men jag har visserligan aldrig haft en dvärgvädur eller ens korsning med dvv att hoppa med så jag kanske är lite partiskt. Jag älskar hararnas personligheter och jag kan, som det ser ut nu, inte tänka mig något annat. :D Alla har visat sig vara trevliga hoppkaniner, även om min ena hona är riktigt envis och jag inte får komma närmare än en meter om hon ska hoppa. ;)
 
Sv: bäst lämpade hoppkaninen?

ja, harar verkar ju trevliga :)
fast sammtidigt lite nervösa av sig. jag vet inte, har faktiskt ingen aning. har aldrig varit i kontakt med någon :P

MVh Freddie:bump:
 
Sv: bäst lämpade hoppkaninen?

Jag har 4 harar/harkorsningar och alla är olika. Lite nervösa kanske, men lugnar sig väldigt snabbt. Pigga och framåt med mycket spring i benen på hoppbanan :D Min första (och största) påminner mer och mer om en hund :p
 
Sv: bäst lämpade hoppkaninen?

Jag har haft en nervös dvärghare, en dvärghare och några korsningar med kanontemperament, harkorsningen nu är kanon och inte nervös.
En korsning dvv/hare (25% belgisk) var lite nervös som ung men blev sen kanon.

Harar är roliga, de hittar på så många skumma saker. Min är dräktig men hoppar ändå upp på båda kaninburarna (dvs 120 cm upp).
 
Sv: bäst lämpade hoppkaninen?

Jorå, en av avkommorna ska jag sälja :bump: Fast jag vet inte vilken än. Har en korthårig och en långhårig. Den långhåriga är så otroligt söt med inget vidare som kelkanin. Men den korthåriga är inte lika söt, men en absolut kelkanin :love: Har svårt att bestämma vem jag ska sälja :p
 

Liknande trådar

IT & mobiler Som frågan i rubriken lyder. Jag ansvar för utskick av ett nyhetsbrev och tanken är att det ska se lite proffsigt ut (läs: inte allt för...
Svar
12
· Visningar
531
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 323
Fritid Som rubriken säger, vad är den bästa akrylfärgen (för tavelmålning)? Har länge kört på det som kommit i min väg, gärna billigt, då det...
Svar
3
· Visningar
305
Senast: MCP
·
Mat Mitt kulinariska lexikon sviker mig så ni får ursäkta rubriken. Jag tänkte göra lasagne ikväll men har glömt införskaffa mjölk till...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp