Bukefalos 28 år!

Bästa återfukten för håret?

Jag har en av Doves intense repair, funkar ok några dagar, sen tillbaka till det torra igen. Får en känsla att det hände efter att jag klippt mig, får nog bli ett besök hos frissan igen. :/
Men om du använder varje gång du tvättar håret? Det gör jag istället för balsam
 
Men om du använder varje gång du tvättar håret? Det gör jag istället för balsam
Jag använder den här serien just nu:
323558
 
Har fightats mycket med mitt hår och landat i att det finns inga billiga snabbgenvägar. Dyrare frisörschampon är helt enkelt mycket bättre och de billigare varumärkena innehåller istället silikoner och annat som bara tillfälligt klistrar igen hårstråna.

Mitt hår har förbättrats sakta men säkert sedan jag började använda Maria Nilas produkter, hårolja från Moroccanoil samt började klippa mig oftare.
 
Har fightats mycket med mitt hår och landat i att det finns inga billiga snabbgenvägar. Dyrare frisörschampon är helt enkelt mycket bättre och de billigare varumärkena innehåller istället silikoner och annat som bara tillfälligt klistrar igen hårstråna.

Mitt hår har förbättrats sakta men säkert sedan jag började använda Maria Nilas produkter, hårolja från Moroccanoil samt började klippa mig oftare.
Kan man köpa frisörschampona någon annanstans än hos frisören eller är det omöjligt?
 
I mina ögon är det schampot man ska byta först. Med ett uttorkande schampo hjälper ingen inpackning i världen.

Själv är jag supernöjd med Shu Uemura full shimmer schampo, Evo fabuloso färginpackning (istället för balsam, annars är Shu Uemuras balsam suveränt också), och som styling No frizz nourishing styling cream. Mitt hår är skadat och lite torrt av upprepade blekingar och många timmar i sol och saltvatten, men egentligen inte så torrt i grunden.

Rent generellt så är schampon av bättre kvalitet klart mer skonsamma, och de ska vara utan SLS. Frisörmärken för färgat hår brukar vara en bra start. Jag vet att många med riktigt torrt hår gillar tex jessicurls produkter.
 
Jag har försökt googla lite och det verkar mest som de flesta försöker göra reklam för sin egen produkt. Jag försöker hitta något där jag kan lita på att det verkligen fungerar. Har läst många produktrecensioner där det verkar för bra för att vara sant och oftast inte är det.

Mitt hår är torrt och behöver återfuktas, men vet inte vilken produkt jag ska välja. Tänkte om bukes samlade kunskap kunde hjälpa mig då ni troligen har personliga erfarenheter och inte är autogenererade produktrecensioner. :)

Tack på förhand.

Jag använder The Body Shops schampo, inpackning och balsam. Framför allt schampot tycker jag är bra eftersom det inte sliter och torkar ut håret så mycket. För mig blir det mindre jobb att försöka låta bli att torka ut håret än att försöka återfukta det.
 
Jag använder The Body Shops schampo, inpackning och balsam. Framför allt schampot tycker jag är bra eftersom det inte sliter och torkar ut håret så mycket. För mig blir det mindre jobb att försöka låta bli att torka ut håret än att försöka återfukta det.
Hur kan man ta reda på om ett schampo torkar ut? Kan man läsa sig till det på innehållsförteckningen eller hur ska det i så fall kännas i håret?
 
Jag kör på balsammetoden. För tillfället använder jag loreal elvitals nutrigloss (rosa inpackningsburk) som både tvätt och vårdande och det funkar super. Skönt att bara använda en grej dessutom i duschen.
När jag gjort den har jag visst gjort del. Om jag förstått det rätt skulle man använda något speciellt schampo första gången man ska börja. Stämmer det?
 
Hur kan man ta reda på om ett schampo torkar ut? Kan man läsa sig till det på innehållsförteckningen eller hur ska det i så fall kännas i håret?

Nästan alla schampon har något som brukar förkortas till SLS som rengörande ämne och detta är kraftigt uttorkande och kan även verka irriterande på huden. Man bör därför välja ett schampo som inte innehåller SLS.
 
När jag gjort den har jag visst gjort del. Om jag förstått det rätt skulle man använda något speciellt schampo första gången man ska börja. Stämmer det?

Balsammetoden innebär att man bara använder vattenlösliga produkter i håret. Om man tidigare använt produkter med siliconer och liknande behöver man därför använda ett "sista-schampo" som innehåller SLS för att få bort allt som inte är vattenlösligt ur håret. Detta schampot får däremot INTE innehåller siliconer - för då uteblir ju den önskade effekten. Apotekets schampo är ett exempel på ett bra "sistaschampo" men om du googlar kommer du att hitta fler.
 
Vattenbaserat glidmedel är TOPPEN till torrt och frissigt hår!!! Det består till största delen av glycerin - vilket är ett fuktgivande ämne som brukar användas i hårvårdsprodukter. Fick tips om detta på en sida om balsammetoden och använde det väldigt mycket de första åren, när mitt hår fortfarande höll på att återhämta sig. Numera mår håret så bra att jag nästan aldrig behöver det.
 
Nästan alla schampon har något som brukar förkortas till SLS som rengörande ämne och detta är kraftigt uttorkande och kan även verka irriterande på huden. Man bör därför välja ett schampo som inte innehåller SLS.
Läste precis på det schampot jag har och hittade inte den där förkortningen.
 
@RedHyuuga
Här är en till som kör balsammetoden. Det enda som fungerat på mitt supertorra hår! Jag köper billiga tvättbalsam på ÖB, kostar 9 spänn styck, Wellness heter den, vit flaska med grön topp. Perfekt att tvätta med, sedan använder jag Tresemme Botanique i längderna. Jag sätter även en pytte klick Tresemme i topparna som jag kammar ut i längderna och låter sitta kvar.
Använder rikligt med tvättbalsamet och masserar hårbottnen ordentligt och sköljer noggrant.
Till sista schampo använder jag Urtekram Aloe Vera schampo.
 
@RedHyuuga
Här är en till som kör balsammetoden. Det enda som fungerat på mitt supertorra hår! Jag köper billiga tvättbalsam på ÖB, kostar 9 spänn styck, Wellness heter den, vit flaska med grön topp. Perfekt att tvätta med, sedan använder jag Tresemme Botanique i längderna. Jag sätter även en pytte klick Tresemme i topparna som jag kammar ut i längderna och låter sitta kvar.
Använder rikligt med tvättbalsamet och masserar hårbottnen ordentligt och sköljer noggrant.
Till sista schampo använder jag Urtekram Aloe Vera schampo.
Låter spännande.
 
Jag använder TIGI Bed head, eller Tigi Pro som jag köper på Rusta. Den röda flaskan. Mitt hår blir fint med det schampot. Sen har jag börjat att tvätta håret mer sällan, använda torrschampo och styla håret, så att det inte är så "risigt". Det gör jättemycket! Även om stylingen givetvis sliter lite på håret (alltid värmeskydd) så upplever jag ändå att de färre tvättarna spar håret mer än vad jag trodde.

Har provat balsammetoden men det var inget för mig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 457
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 646
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 355
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 967
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp