Bukefalos 28 år!

Bästa återfukten för håret?

Hur kan man ta reda på om ett schampo torkar ut? Kan man läsa sig till det på innehållsförteckningen eller hur ska det i så fall kännas i håret?

Jag går mer eller mindre efter reglerna som gäller för balsammetoden. Jag började med balsammetoden men den fungerade inte riktigt för mig. Jag såg att folk skrev om schampon som uppfyllde de flesta av balsammetodens krav och testade. Det schampot jag har känns ungefär som världens sämsta balsam snarare än schampo men gör håret rent.
 
Jag kör kokosolja. Och det har verkligen gjort skillnad för mitt hår (det blev dessutom mörkare :eek:) men det är rätt bökigt. Jag lägger i det i torrt hår och låter det sitta i minst ett par timmar innan jag duschar. Billigt är det iaf :D anväder Gliss hårolja imellan tvättarna
 
Snor tråden med en liknande fråga :), men vill ha tips vad man kan göra mot torr hårbotten, mitt hår är helt ok sen jag började med barnängen med lila kork :p (glömt bort vad den heter ^_^, men håret mår i alla fall bra).
Men min hårbotten tycker inte om att jag har pannband och har håret uppsatt mer eller mindre dygnet runt.. jobbar som Tidningabärare och stallskötare, dvs är ute i ur och skur, utsätts för en hel del drag och torr miljö. Pannband behöver jag då jag lätt får öroninflammation, så har det när jag kör tidningar och när det är kallt/blåsigt i stallet.

Head&sholders vet jag ju att det finns men mitt hår tycker inte om det öht :/.
Finns det ngt man kan massera in? Att man får fett hår ngn dag av det gör inte så mycket då jag inte riktigt bryr mig om hur håret ser ut så länge det inte är superduper frissigt eller fett och jag ska iväg på fest. ( vilket sker ytterst sällan :p).
 
Snor tråden med en liknande fråga :), men vill ha tips vad man kan göra mot torr hårbotten, mitt hår är helt ok sen jag började med barnängen med lila kork :p (glömt bort vad den heter ^_^, men håret mår i alla fall bra).
Men min hårbotten tycker inte om att jag har pannband och har håret uppsatt mer eller mindre dygnet runt.. jobbar som Tidningabärare och stallskötare, dvs är ute i ur och skur, utsätts för en hel del drag och torr miljö. Pannband behöver jag då jag lätt får öroninflammation, så har det när jag kör tidningar och när det är kallt/blåsigt i stallet.

Head&sholders vet jag ju att det finns men mitt hår tycker inte om det öht :/.
Finns det ngt man kan massera in? Att man får fett hår ngn dag av det gör inte så mycket då jag inte riktigt bryr mig om hur håret ser ut så länge det inte är superduper frissigt eller fett och jag ska iväg på fest. ( vilket sker ytterst sällan :p).
Maria Nila! (Nej jag jobbar inte åt dem :D) Deras serie "Heal".
 
Snor tråden med en liknande fråga :), men vill ha tips vad man kan göra mot torr hårbotten, mitt hår är helt ok sen jag började med barnängen med lila kork :p (glömt bort vad den heter ^_^, men håret mår i alla fall bra).
Men min hårbotten tycker inte om att jag har pannband och har håret uppsatt mer eller mindre dygnet runt.. jobbar som Tidningabärare och stallskötare, dvs är ute i ur och skur, utsätts för en hel del drag och torr miljö. Pannband behöver jag då jag lätt får öroninflammation, så har det när jag kör tidningar och när det är kallt/blåsigt i stallet.

Head&sholders vet jag ju att det finns men mitt hår tycker inte om det öht :/.
Finns det ngt man kan massera in? Att man får fett hår ngn dag av det gör inte så mycket då jag inte riktigt bryr mig om hur håret ser ut så länge det inte är superduper frissigt eller fett och jag ska iväg på fest. ( vilket sker ytterst sällan :p).
jag har haft torr hårbotten i vinter, gick över när jag gick ifrån mitt vanliga tvättbalsam (det från öb för 9kr med vit kork) till att enbart använda inpackning som tvätt och vård. Jag tänkte torr hårbotten vill ha återfuktning -> använder fuktgivande inpackning. Har även provat kokosolja några ggr, lite bökigt att få ur men har hjälpt. Tror att jag även använt äppelcidervinäger och sköljt igenom? Svinbökigt att hålla åp med så det orkade jag inte men vet många som är nöjda.
 
Sen jag flyttade till Gotland har mitt hår varit en rishög. Mitt hår har annars alltid varit "likadant", det är inte fett eller torrt, det är lätt frissigt pga lockar och det blir aldrig tovor. No more sa Gotland och så var hela nacken en tova! :p
Jag köpte en inpackning från TIGI för blondt hår (på rea på öb) och det är nog den enda produkten någonsin som jag känt gjort stor skillnad för mitt hår! :love:
 
Sen jag flyttade till Gotland har mitt hår varit en rishög. Mitt hår har annars alltid varit "likadant", det är inte fett eller torrt, det är lätt frissigt pga lockar och det blir aldrig tovor. No more sa Gotland och så var hela nacken en tova! :p
Jag köpte en inpackning från TIGI för blondt hår (på rea på öb) och det är nog den enda produkten någonsin som jag känt gjort stor skillnad för mitt hår! :love:

Det är kalken i vattnet som ställer till det, när jag pluggade i U-a var mitt hår en katastrof (mkt kalk där också). Håret har ballat ur nu med, är i Jämtland på jobb och det är mycket kalk här också.

Kör ett djuprengörande schampo lite nu och då så blir det bättre (inpackning direkt efteråt). Jag gillar Paul Mitchells Shampoo Three men det finns flera, tex Joico och Redken. Djuprengörande schampot från Fudge är skräp.
 
Det är kalken i vattnet som ställer till det, när jag pluggade i U-a var mitt hår en katastrof (mkt kalk där också). Håret har ballat ur nu med, är i Jämtland på jobb och det är mycket kalk här också.

Kör ett djuprengörande schampo lite nu och då så blir det bättre (inpackning direkt efteråt). Jag gillar Paul Mitchells Shampoo Three men det finns flera, tex Joico och Redken. Djuprengörande schampot från Fudge är skräp.
Kanske är kalket som är kasst för min hud också.. Är egen brunn till nya boendet och hade kommunalt till gamla. Mer kalk i vattnet :/.
 
Kanske är kalket som är kasst för min hud också.. Är egen brunn till nya boendet och hade kommunalt till gamla. Mer kalk i vattnet :/.

Jag hatar kalk. Det smakar illa (jag hade en reningskanna i U-a till vattnet, annars kunde jag inte dricka det), håret och huden blir hemska.

Jag hatar kalk i jobbet också *ja, jag är väldigt onyanserad nu men jag har lyft för många borrkärnslådor med kalk idag och de är skittunga*
 
Jag hatar kalk. Det smakar illa (jag hade en reningskanna i U-a till vattnet, annars kunde jag inte dricka det), håret och huden blir hemska.

Jag hatar kalk i jobbet också *ja, jag är väldigt onyanserad nu men jag har lyft för många borrkärnslådor med kalk idag och de är skittunga*
Är uppväxt med mycket kall i vattnet så tycker inte att det riktigt smakar ngt. är mest huden det märks på :), järnrikt vatten tycker jag däremot är :wtf:, och allt vatten i städer som smakar klor..
 
Kan varmt rekommendera produkter från Joico och Redken! :up: Bästa frisörmärkena jag hittils testat på mitt torra och behandlade hår.
Exempelvis Joico's moisture-serie (blå förpackningar) eller Redken All Soft.
 
Det som funkar allra bäst på mitt supertorra hår är Kerastase Nutritive. Svindyrt men värt varenda öre för ingen annan serie får mitt hår så bra.

Känner jag mig pank kör jag Redken All Soft eller Sebastian Hydre men ingen är lika bra. Joicos guldserie är bra (kommer ej ihåg vad den heter) men precis som de andra slår den inte Kerastase.

TIGI har bra produkter men den vidriga parfymen de har i allt ger mig astma direkt :yuck:

Maria Nila verkar intressant, jag har hört mycket bra om de produkterna tidigare så jag kanske får ta och prova. Jag är ju hårproduktjunkie :p
 
När jag gjort den har jag visst gjort del. Om jag förstått det rätt skulle man använda något speciellt schampo första gången man ska börja. Stämmer det?
Ja, det var ungefär det du inte ville gå med förra gången det var uppe ;)

Du behöver ett schampo som tvättar ur de gamla produkterna ur håret. Sajten som @Minett länkar till är bra, men den är inte så bra på just sistaschampon. Här är en bättre lista på det, de går att köpa i vanliga matbutiker:

http://nouw.com/idahoe/balsammetoden-godkanda-sista-schampo-15291303

Du tvättar ur håret med ett sådant schampo innan du börjar tvätta med balsam. Sedan behöver du inte använda sistaschampot igen förrän du varit hos frisören som haft i en massa konventionella produkter i håret på dig.
 
En bra fuktmask för håret är att blanda ricinolja och olivolja och smeta in håret med, gärna under några timmar. När det sen ska sköljas ur så är det viktigt att ha i schampoo innan man blöter håret och massera in ordentligt. Sen skölja ur och i med ännu en schamponering. Sen balsam på det. Blöter man håret innan första schamponeringen så är det nästan omöjligt att få bort oljan från håret. Detta funkar bra på mitt långa och tjocka hår.
 
Snor tråden med en liknande fråga :), men vill ha tips vad man kan göra mot torr hårbotten, mitt hår är helt ok sen jag började med barnängen med lila kork :p (glömt bort vad den heter ^_^, men håret mår i alla fall bra).
Men min hårbotten tycker inte om att jag har pannband och har håret uppsatt mer eller mindre dygnet runt.. jobbar som Tidningabärare och stallskötare, dvs är ute i ur och skur, utsätts för en hel del drag och torr miljö. Pannband behöver jag då jag lätt får öroninflammation, så har det när jag kör tidningar och när det är kallt/blåsigt i stallet.

Head&sholders vet jag ju att det finns men mitt hår tycker inte om det öht :/.
Finns det ngt man kan massera in? Att man får fett hår ngn dag av det gör inte så mycket då jag inte riktigt bryr mig om hur håret ser ut så länge det inte är superduper frissigt eller fett och jag ska iväg på fest. ( vilket sker ytterst sällan :p).
Jag kör på ett schampoo för torr hårbotten från apoteket. Hade alltid torr och kliande hårbotten innan. Nu vågar jag inte byta för så fort jag byter för mer än någon tvätt blir hårbotten katastrof. Kompletterar vintertid med hårbottengelé när det känns extra torrt. Head&shoulders är döden för min hårbotten.
 
Kallpressad kokosolja är en gåva från ovan! Har använt i 3 år nu främst till:

- Sminkborttagning av (vattenfast) mascara
- Hudlotion mot torr hud hela kroppen
- Som 'after sun' (jag bor i norra Australien och vi har i genomsnitt 320 soldagar om året)
- Mot torr hårbotten/torrt hår. Som någon skrev låter jag det också sitta i ett par timmar innan dusch
- oljan är även bra om man har myggbett, småsår, skrapsår mm att hålla mjukt och läka fort
 
Jag har precis köpt Olaplex som enligt min frisör ska vara kanon! Förra gången hon färgade håret så använde hon även Olaplex och mitt hår blev så glansigt, lent och superfint!:love:
 
Jag har långt hår som är glansigt och mår bra, jag brukar inte ha några kluvna hårtoppar trots att ajag klipper mig typ en gång i halvåret. Jag använder Macadamia Deep repair masque i hårtopparna varje gång jag duschar håret, efter det Redken All soft balsam. Till sist är det Morroccan oil som åker i håret när det fortfarande är lite fuktigt efter dusch. Min frisör lärde mig att schampot öppnar upp något skikt som ligger runt hårstrået och rengör där, inpackningen återfuktar och att balsamet stänger igen så att det är viktigt att använda balsam efter hårinpackningen för att fukten ska stanna kvar. Schampo använder jag också såklart, har haft Redkens All soft där med men tycker inte att den är bra längre sen de ändrade några ingredienser. Provar Kerastase (stavning?) Elixir Ultime och tycker att den är tillräckligt återfuktande och rengörande för min något torra hårbotten.
 
Jag har minimalt intresse av att jobba med håret. Men jag märkte att jag fick kliande hårbotten och håravfall så då var jag tvungen att göra något.

Min lösning blev hårprodukter utan silikoner, dåliga parabener etc. Min hårbotten gillade visst inte vanliga hårprodukter, frisörprodukter kunde vara värst. Upplever att håret blivit mindre frissigt också, efter att huden klimatiserat sig med nya produkterna. I början upplevde jag håret sämre just för att alla silikoner fick håret att glänsa tidigare och allt annat glans var borttvättat med gamla starka medel. Men det blev bra fort.

Innan jag kunde övergå till sådana produkter fick jag använda äppelcidervinäger. Det gör jag fortfarande ibland. Jag bara häller i och rör om lite och sköljer av, minimalt intresse som sagt. Blir mjukt av det, men luktar väl lite när det är blött ;) Använder dessa hårprodukter precis som vanliga.
 
@Buck Har samma problem som dig med torr hårbotten. Har köpt ACOs schampo på apoteket för torrhårbotten vilket har funkat förvånansvärt bra. Lite klåda fortfarande men MYCKET bätte. Det och så har jag börjat föna håret så att det inte går runt och är blött i hårbotten hjälper mig. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 397
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 605
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 344
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 941
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp