Bukefalos 28 år!

"Bästa" barocksadeln?

S

Sweet

\"Bästa\" barocksadeln?

Om man vill ha en sadel att rida AR i på en outbildad häst, vilken ska man då välja? Spansk, Portugisisk, Bent eller någon annan?
 
Re: \"Bästa\" barocksadeln?

Jag har för tillfället en bomlös Torsion men den ger väl inte den ultimata sitsen i alla lägen.

Dessutom skulle jag vilja ha en "barocksadel" då de ofta är sååå snygga! Särskilt Portugesa! :love:
 
Re: \"Bästa\" barocksadeln?

Jag hade en Potrera (eller har fortfarande, men ingen häst) och trivdes kanonbra i den.
 
Re: \"Bästa\" barocksadeln?

:p Där var nog urvalet stort. Smaken är som baken... :D

Bäst? Ja du bra fråga. Jag skulle vilja säga något som släpper igenom lagom mycket...
En portuguesa eller liknande tycker jag kan filtrera bort väldigt mycket samtidigt som t.ex. Bents Epona släpper igenom för mycket...eller hur man nu ska se det...

En bomlös, om man har lite koll på sin kropp, kan jag tänka mig är det bästa (i mina ögon). Då behöver man dessutom inte byta sadel för att hästen breddar sig.
 
Re: \"Bästa\" barocksadeln?

Som med all annan ridning - den sadel som passar dej och hästen bäst. Det bör finnas möjlighet till en bra lodrät sits - helst ska sadeln hjälpa till att placera dej i en bra lodrät sits.

Men detta ska du prata med kunniga människor IRL om, internet må vara bra på många vis men när det gäller att prova in sadlar på en häst så är praktiskt utförande en grundförutsättning för att det ska bli bra :p
 

Liknande trådar

Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
981
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Vad gör man om man blir utbränd av omständigheter kring sin häst och bästa vän? Vad gör man när man inte vill vakna till nästa dag då...
Svar
5
· Visningar
1 138
Senast: Squie
·
Hästvård Jag badar sällan mina hästar, men lortgrisarna jag har nu behöver verkligen ett rejält bad innan de ska täckas och klippas. Vilket är...
Svar
8
· Visningar
698
Senast: AW
·
Foder & Strö Hej! tänkte ge min häst anis som en smakförhöjare då hon är extremt kräsen. Har köp hela anis frön men tänker att det är bäst att mala...
Svar
3
· Visningar
632
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp