Bästa dragbilen för B-körkort.

A

Alkemisten

Hej,

Jag ska köpa en ny dragbil för max 50.000kr och undrar vad ni tycker är den bästa dragbilen. Har tittat lite på Volvo V70 från 98-00 och de verkar ligga bra i pris. Men vet ni några andra bra bilar som är kända för att dra bra... Jag har bara B-körkort så Jeepar och andra stora 4x4 går inte.
 
Sv: Bästa dragbilen för B-körkort.

Subaru Legacy. Jag drar 1500 kg med min (b-kort) och den drar mycket bra.
 
Sv: Bästa dragbilen för B-körkort.

Jag är jättenöjd med vår volvo v70 från -99. Lagom stor och relativt billig. Vår bil drar ca 0,8 utan släp, med släp varierar det ju med tyngden.
 
Sv: Bästa dragbilen för B-körkort.

hej!
vi har en kia sportage -02 automat , funkar super att dra transport med.
1580 (b-kort) 1800 (be-kort) med "ikopplingsbar" 4 x 4:)
 
Sv: Bästa dragbilen för B-körkort.

Jag har en Volvo V70 -99 som dragbil. För att vara en 2-hjulsdriven (framhjulsdrift) bil så är den bra. Stabil och drar bra.

Rekommenderar den, men har du tänkt köra mycket i vinterväglag på backiga småvägar så bör du kanske titta på en 4-hjulsdrift ist.

Jag kör c:a 1500 kg med den, så den drar ju såklart bättre ändå om du drar mindre last.

//C:)
 
Sv: Bästa dragbilen för B-körkort.

jag har ägt både v70 -98, v70 -01 men nu har jag en volvo 945 -98.
945:an får dra lika mycke som v70:in men den är betydligt mycke billigare att laga och man kan laga mycke själv.
delarna e också billigare än v70in.

945:an är lika bra som v70 att dra med. den är lite omodernare men mycke mer funktionell.
den drar också mindre bensin än v70:in och är billigare att försäkra.

så man får mycke bil för pengarna
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa dragbilen för B-körkort.

Jag har en Volvo v70 2,4L Turbo, den nyare lite rundare modellen.
jag tycker att den är väldigt bra o dra med, vist kan man inte jämföra med en 4x4 stor jeep, men för att vara framhjulsdriven är den bra.

jag får dra 1390kg på B-kort och 1800kg på BE-kort.

Vi har även en volvo 850 T5-R.
den är oxå väldigt bra o dra med, och den får dra mer på B-kort eftersom den väger mindre är v70.
den får dra 1500kg på B-kort och 1600kg på BE-kort.
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa dragbilen för B-körkort.

Glömde att skriva att den är utmärkt att dra finka med ,ett extra + är automatlådan T
 
Sv: Bästa dragbilen för B-körkort.

vi har en v70 och jag tycker att så fort de e lite snöslask eller lera eller annat dåligt underlag så drar den hemskt dåligt. har inte så mkt att jämnföra med just jag men min sambo som egentligen äger bilder säger att den e kass.. så de e la egentligen mest hans åsikt då.. men jag vill ha en subaru.. dome ju iaf 4 hjulsdrivna.. de verkar ju iad bra!
 
Sv: Bästa dragbilen för B-körkort.

Säger också Subaru. Har en Legacy, sedanmodell, drar 1450 på b-kort. Har dragit med Volvo 850, Saab 900, Saab 93, Mazda 626 mfl och Subarun är överlägsen där. Tack vare boxermotorn har den en låg tyngdpunkt och ihop med fyrhjulsdriften så drar den otroligt stadigt och lätt. :bow:

Runt 99-00 bör du få en Subaru för runt 50000kr.
 
Sv: Bästa dragbilen för B-körkort.

Jag ville ha en dragbil till hästsläp och vi köpte en V70 årsmodell ? inte helt ny.. fint skick, automatlåda vilket ger lyxkomfort för hästen och skönt för mig. Det är antispinn, antisladd och ABS-bromsar och den drar transporten fin fint tycker jag. Jag är helnöjd. Bilen kostade 30,000:-
 
Sv: Bästa dragbilen för B-körkort.

En billig och bra dragbil är Volvo 940/945, där får du mycket för pengarna på de sista årgångarna (slutade tillverkas runt -97/98). Drar runt 0,9 blandad körning oavsett om du har släp eller ej. Den jag hade fick dra 1480 kg på B-kort (4-dörrars).
Bakhjulsdrift är att föredra framför framhjulsdrift om du drar ofta och även på sämre underlag.
4-hjulsdrift är ju perfekt och som redan nämnts finns ju Subaru Legacyn som både är bränslesnål och en utmärkt dragbil. Priserna på dessa är dock rätt höga och de är svåra att hitta begagnade.
Jag kör själv med en BMW 523 som visat sig vara en förvånansvärt bra dragbil, om man bortser från frånvaron av 4 WD. Bränslesnål med ca 0,8-0,85 l/mil blandad körning, vilket går upp till ca 1,2 l/mil med 1500 kg häktat på kroken. Får dra 1510 kg på B-kort. Finns många på begagnatmarknaden och borde gå att finna under 50 000 kr runt 10 år gammal.
 
Sv: Bästa dragbilen för B-körkort.

Vi drar också med en Subaru Legacy, jättebra bil osm aldrig krånglar.
 
Sv: Bästa dragbilen för B-körkort.

Hur mycket behöver bilen få dra på B-kort?

Håller med Fredag om att 945 är en bra dragbil, jag avskyr själv framhjulsdrivet till att dra med, så V70/850 går bort av Volvomodellerna. Har själv haft 945 och det var som en dröm att dra med jämfört med Saaben jag hade innan dess.

Subaru vet jag personligen inte vågat satsa på när det gäller så låg budget, det jag hört är att det blir dyrt när det kommer till reparation/service men att det tar långt tid/många mil innan man kommer dit. Subbaägare får gärna lägga in erfarenheter här, det är bra att veta huruvida det stämmer.
 
Sv: Bästa dragbilen för B-körkort.

Ska du ha den bästa dragbilen så ska du inte ha en v70 ;) allt framhjulsdrivet går bort om man ska kalla det för den bästa dragbilen.
En kompis fastnade häromdagen med bil+släp+häst när hon skulle åka från träningen, vi var tvugna att koppla bort släpet och rulla det en bit för hand för att bilen skulle fixa att dra det.

Bäst skulle jag som några andra i den här säga är subaru, en trevlig dragare. Jag kör själv bmw 325i som jag är mycket nöjd med. Får dra 1500 kg på b-kort.
 
Sv: Bästa dragbilen för B-körkort.

Jag hade köpt en bakhjulsdriven bil. Volvo 745/945 brukar ha bra dragvikt för B-kort o är bakhjulsdrivna! Låg tyngdpunkt samt lång hjulbas är att föredra ;) Lycka till ;)
 
Sv: Bästa dragbilen för B-körkort.

kl
jag drar med en Bmw 525(iofs en 92:a)och den är stark. bakhjulsdriften är också ett plus. den får dra 1510kg på B- kort.
 
Sv: Bästa dragbilen för B-körkort.

Ang service på Subaru. Har precis gjort en rejäl genomgång på min 99:a.

Det som blev gjort var:
Byte bromsbelägg fram samt slipning av bromsskivorna
Byte av de två drivremmarna
Byte av alla tändstift
Byte av luftfilter
Byte av oljefilter
Byte av motor- samt bromsolja
Påfyllning av kylarvätska samt spolarvätska (görs ju per automatik, inget jag inte kan ordna själv)
Motortvätt inkl felsökning av ett oljeläckage (packning, ska bytas senare, ingen fara)
Byte av två lampor
Total genomgång av bilen i övrigt

Så en stor service plus en del extra grejer och byten, totalt gick det på knappt 9000kr. Icke märkesverkstad, dock en av Bilprovningen godkänd verkstad för att godkänna ombesiktning, så ett mellanting. Vet inte om det räknas som billigt eller dyrt. En enkel service, genomgång av bilen och byte av oljefilter och olja gick på runt 1600kr.
 

Liknande trådar

Utrustning Vår gasdrivna subaru har förmodligen tackat för sig och det är antagligen dags att titta på ny dragbil. Om man vill ha något som är i...
Svar
8
· Visningar
1 119
Senast: Gnapp
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 874
Senast: super
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 405
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 009
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp