Bästa gjorden?

busigdemon

Trådstartare
Söker nu en ny gjord o vill gärna ha en gjord som hästen var nöjd med när vi red i en "vanlig" sadel.
Men finns inte många breda gjordar på westernsidan utan att bli halt ruinerad när man köper dem.

Går det bra med en sån här tro? Eller kommer spännena vara ivägen?

$T2eC16hHJGsFFMmeF(ufBRzMo6,Gug~~60_12.JPG
 
Ropergjordar finns ju massor av! EBay?
Eller menar du bredare hela gjorden? Mule cinch i så fall.
Jag gillar mohairgjordar, tjocka och täta.

Har aldrig testat en sån där på bilden, men det borde väl funka.
 
Jag är ett fan av mohairgjordar för roping, som nämnts. (Finns billigare i t.ex. bomull också.)

Annars tror jag säkert att den där manicken funkar helt ok, om du redan har en passande engelsk gjord. Har inte provat men har svårt att se att det skulle bli mer "ivägen" än med westernriggning. Kan iofs bero på vilken riggningsposition som är på sadeln..det vet jag inte. Jag utgår ju i mitt huvud från min egen som är full-riggad. Hm. Om du inte vill ha spännena under benet: converter med längre stroppar + en bred dressyrgjord? Då kommer de längre ner.
 
Hört mkt gott om mohair gjordar kostar dock en del o har skavkänslig o allmänt kinkigt sto o har inte ens vågat funderat iom att jag hört att repen kan klämma. Hur är det igentligen med sånt?
 
Hört mkt gott om mohair gjordar kostar dock en del o har skavkänslig o allmänt kinkigt sto o har inte ens vågat funderat iom att jag hört att repen kan klämma. Hur är det igentligen med sånt?

En bra gjord kostar, men det är värt varenda öre! Jag köpte min för snart tio år sen, den är fortfarande som ny. Varit kanon på alla hästar jag ridit, ingen har fått vare sig skav eller verkat känna obehag. Ridit många mil helt utan problem. Då har jag haft större bekymmer med neopren och den typen av material.

Ja, billiga gjordar med få och tunna snören kan ge brännmärken och klämsår. Men de tjocka täta gjordarna med många snören gör det inte (peppar peppar, det finns alltid någon som råkat ut för något).
 
Hört mkt gott om mohair gjordar kostar dock en del o har skavkänslig o allmänt kinkigt sto o har inte ens vågat funderat iom att jag hört att repen kan klämma. Hur är det igentligen med sånt?
Jag har en rak mohairgjord du kan prova om du vill. Men den är väldigt, väldigt lång (36") :S. Det är en weaver med 27 strängar (tror jag).
 
@sthu Hur mycket tycker du att en rengjord ska kosta för att vara bra? Jag behöver med all säkerhet införskaffa en ny sadelgjord och funderar lite på en rengjord. Jag har en som är skavkänslig under höst/vår som kanske skulle kunna vara betjänt av en repgjord att byta med (de är ju dessutom ofta breda). Den andra är lite kinkig med gjordar överlag men nu när den börjat ha westernsadel och dito gjord verkar kinkigheten ha lagt sig så jag har börjat fundera på om den tycker bättre om bredare gjordar. Alltså kanske jag kan slå två flugor i en smäll om jag skaffar en bred rengjord? Det jag tvekar på är den andra hästen som har lååång päls så här års, är det risk att det fastnar och blir obehagligt i repgjorden?

Jag funderar lite på Professionals Choice Mohair Roper Cinch och Mustang Pro-Roller Champion Roper Cinch, har du eller någon annan erfarenhet av dessa?
 
@Cilva jaa, vad ska jag säga.. Kostar gjorden 79 kr är den nog inte i bästa kvalitet.
Har själv en Wrangler-gjord, tror det är samma som PC. Mustang ser också tät och fin ut. För den pengen bör man få bra grejer.

Jag har en fjord/Islandkorsning, det är inga problem med pälsen trots att han är lika lurvig som fåren. Gjorden är lite för kort för honom (läs: hästen är fet som ett hus) så den passar inte så bra för det, men när han är mer normal är den kanon!
 
Tack @sthu 79kronorsgjordar undviker jag i möjligaste mån :) Då blir det nog någon av dem jag funderade på, låter bra med pälsstatusen också.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 496
Senast: Blyger
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 098
Senast: Dentaku
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
674
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 348
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp