Bukefalos 28 år!

Bästa hämnden mot mobbare?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Jag har överlag svårt för det där med hämnd eftersom jag inte ser nån vits med det egentligen. Så jag hade inte försökt ge igen. Jag har dock pockså fått inbjudan till sådana återträffar och jag gick inte dit. Det gav mig inte något. Ett avslutat kapitel! Många av de som mobbade under skoltid är ju inte alltid sånna 10 år senare.

Men det enda jag kan tänka mig vara en bra hämnd är att själv visa sig vara en bra människa och stå upp för sig själv, jag var bättre än de som mobbade och misshandlade mig under skoltiden. Så är det. Det räcker för mig.

(Jodå, hämnd tänker jag på ibland i andra situationer, riktig hämnd, så jag är inte någon ängel precis! :p )
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Som de andra skriver, gå dit och lugnt och sakligt berätta vad de gjort. Du behöver inte hålla något tal, under minglet kan man dra upp "Jag glömmer aldrig när du..", även om tal helt klart skulle avliva festen på bästa sätt.
De förtjänar sanningen, tycker jag ;)
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Vi läktes alla den dagen.
De önskade mig all lycka och var så glada att se att jag hade klarat mig så pass bra.
Det skulle aldrig mina fd. mobbare gjort då dom fortfarande är "störst, bäst och vackrast" MEN min upprättelse kom från annat håll. Dom kommer aldrig att få uppleva vad jag upplevt efter skolan, aldrig möta dom jag mött, aldrig göra det jag gjort (och gör) och aldrig vistas på dom platser där jag vistats (och vistas).

Tack vare dom och min "fantastiska" farsa så har jag blivit den jag är, den ensamma vargen som älskar frihet före tvåsamhet, "jagar" ensam och bor och lever ensam. Trots detta så är jag ingen människohatare, tvärt om, fast vissa på buke tolkar mig som en läskig och farlig människa. Dom som känner mig IRL har nog kanske en helt annan syn på mig.
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Har ni någonsin velat hämnas på någon som har varit riktigt elak? HUR skulle ni vilja göra det i så fall? Observera än en gång att jag inte tänker göra något på riktigt, jag tänker stanna hemma, men jag tycker bara att det är en lite rolig, ja och jag vet, ändå ganska sorglig, tanke.

Jadå, jag har velat hämnas mot någon som varit elak och jag har gjort det också. Det som hände var att det inte kändes bra efteråt i alla fall. Jag stod kvar med fadd smak i munnen och oroligt hjärta. Det gav inte den effekt jag ville ha. Felet jag gjorde var att hämnas på nästan samma låga nivå. Alltså var jag inte bättre än så.

Däremot tror jag att det kan göra gott att fantisera om hämnd. I tanken riktigt frossa i att ge igen. Det tycker jag inte är "en sorglig tanke" utan faktiskt uppbyggligt. Man upprättar sig själv.

Sedan vill jag bara säga att jag blir så jävla ledsen när jag hör vad du blev utsatt för. Och lika glad att du har tagit dig igenom det.
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Åh, vad intressant! Jag har inte fått någon inbjudan (haha, inte troligt att jag skulle få någon heller) från min högstadietid, men skulle jag få det skulle jag högst troligt inte gå. Dock har jag tänkt väldigt mycket på det, om jag skulle gå eller inte. För jag skulle vara så oerhört nyfiken på hur alla är idag. Hur dom ser ut (har knappt sett någon av dom, bara kanske 3-4 st under alla dessa 10 år som gått sen jag gick ut 9an), om dom förändrats osv.

Jag vart, precis som du, oerhört mobbad. I princip hela skolan hatade mig och det har påverkat mig hur jag är som person idag. Men äntligen har jag börjat kunna stå upp för mig själv.

Mina tankar är att jag gärna skulle vilja gå dit med huvudet högt och som någon skrev "prata gamla minnen". Det hade varit underbart. Dock vet jag inte om jag faktiskt skulle våga. Rädd att få tillbaka gamla känslor antar jag. Efter att ha sett den där "dokumentärserien" som gick på tv för några år sen, klassfesten eller vad den nu hette, så verkar det vara väldigt jobbigt men samtidigt kul.

Squie: Wow, gud vad bra gjort!! :banana:
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Jag blir sorgsen när jag läser den här tråden.. Fy vad många det är som råkat illa ut :(
Samtidigt blir jag lite kluven.. Nu har jag visserligen inte råkat ut för så grova saker som många i tråden och inte heller utsatt någon för så hårda grejer.. (Kag var väldigt utanför hela grundskolan upp till åk 9 när jag helt plötsligt blev jävligt poppis och gjorde ung det som andra gjort mot mig). Samtidigt som jag själv fortfarande kan vara bitter och känna.. Irritation över de största puckot så känner jag absolut mer ånger över det jag själv gjorde
Och som sagt, det tycks vara smågrejer jämfört med i tråden.. Men fy fan, hade jag gått på en fest och att någon hade ställt sig upp så där av de två jag känner ånger jämtemot idag, hade sagt sådär så hade jag nog brutit ihop. Den ena har jag pratat med, har kontakt med och hon säger att
Hon inte brytt sig för fem öre, jag kan ändå
Inte släppa det. Den andre har jag ingen som helst kontakt med. Så här efteråt, med tanke på att det som hände inte var så allvarligt och var mer elaka grejer vid ett fåtal gånger än mobbning så tror jag nog absolut att jag i slutändan är den som mått sämst av det.
Men jag undrar lite, är det aldrig dags att förlåta? Eller iaf släppa det? Samtidigt har jag extremt svårt att släppa vilken jävla IDIOT hon som var värst mot mig var.. Vilken soppa! :(
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Även om jag förstår att det inte känns lockande så tror jag, om de har fått vett i skallen i och med vuxna nu, att det kommer bli jobbigt för de andra om du faktiskt kommer för de BÖR skämmas över hur de betett sig. Och som någon sa, prata minnen? Typ: "Minns ni den sommardagen när alla i klassen utom mig bjöds in till fest? Hur kom det sig?"
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Kl

Vissa människor är kanske så hemska som de vill verka. Men de värsta jag minns var nog de som mådde sämst. Gissningsvis har inte alla heller kommit vidare så jag skulle aldrig se någon poäng i att hämnas. De som gav stryk var de som fick stryk hemma typ, vad tjänar det till att skuldbelägga i efterhand?

Jag undrar om det är så himla många mobbare som faktiskt VILL vara elaka? De har nog bara hittat ett sätt att hantera sin egen smärta hjälpligt?
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Jag blev inte ens bjuden när det var återträff för min gamla högstadieklass, fick reda på året efter att den ägt rum... Så den perfekta hämnden vore väl att helt enkelt dyka upp och göra folk lite obekväma med min blotta närvaro.
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

jag valde att bojkotta återträffen men "råkade" vara i stan helgen efter. Naturligtvis sprang jag på några gamla klasskamrater som fortfarande bor kvar och som började gå på om hur ooootroligt tråkigt det var att jag inte varit med och hur faaaantastiskt kul det varit på återträffen å undrade såå varför jag inte varit med, så jag sa helt enkelt

"Jag har inte så goda minnen av klassen å ville helt enkelt inte gå, och förresten - de jag vill ha kontakt med har jag redan kontakt med"

Frågan blev naturligtvis: "vilka då??"

"Inte en enda jäkel", sa jag m eftetryck och gick därifrån. Snacka om att de blev paffa och kom av sig helt - det var tillräcklig hämnd för mig.....
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Sjukt starkt gjort! Blir lite sugen på att göra likadant... fast ändå inte. Väldigt starkt gjort av dig i alla fall! :)
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Däremot tror jag att det kan göra gott att fantisera om hämnd. I tanken riktigt frossa i att ge igen. Det tycker jag inte är "en sorglig tanke" utan faktiskt uppbyggligt. Man upprättar sig själv.

Precis, det var tanken med den här tråden. Och det känns väldigt bra att läsa alla era svar! Inte bra såklart att så många har blivit så illa behandlade, men skönt ändå att man inte är ensam om detta.
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Men jag undrar lite, är det aldrig dags att förlåta? Eller iaf släppa det?

Jag är ingen långsint person egentligen. De allra flesta dagar rullar mitt liv på utan att jag ägnar en enda tanke åt det som hände och de som gjorde det mot mig. Ibland väcks gamla minnen till liv, vissa perioder är värre än andra, men jag har lärt mig hantera det och går absolut inte runt och önskar hämnd åt alla de som var elaka som barn.

Men det som fick mig att starta just den här tråden var den där inbjudan till återträff. Den kom som en smäll i pannan och fick mig att börja fantisera lite om att det hade varit så jäkla coolt att "visa dem" typ. Men som sagt, det är inget jag går runt och tänker på annars!

Sedan det här med att förlåta. Jag har blivit sårad och besviken precis som de flesta andra, sådant som nästan är oundvikligt i livet. Jag har inga problem med att förlåta någon som sårat mig. Men det här med mobbingen ligger på en helt annan nivå. Varje dag var på riktigt ett helvete, jag var livrädd för mina klasskamrater, de var så jävla elaka att jag mår illa när jag tänker tillbaka på det. Ändå har jag som sagt träffat en del av dem efteråt och då varit artig och hälsat som på vem som helst. Faktum är att en av mobbarna, som i och för sig inte var den allra värsta men ändå, hamnade i samma kompisgäng som mig för några år sedan. Han och jag hade visst en gemensam vän och i början var det jättejobbigt att vara på samma fester, åka till fjällen tillsammans o.s.v... Men idag pratar jag med honom som en riktig vän. Vi kan till och med hitta på saker bara vi två. Trots detta kommer jag aldrig att förlåta honom för det han gjorde mot mig på högstadiet. Det har liksom blivit två olika saker. Att han var med och gjorde mitt liv till ett helvete, något som faktiskt hade kunnat sluta i att jag inte ens skulle finnas idag, är något jag omöjligtvis kan förlåta. Men jag lyckas ändå umgås med honom, ha roligt ihop med honom och bilda nya, bättre minnen tillsammans med honom.

Nu var han som sagt inte den som var värst, men om jag t.ex. hade hamnat på samma arbetsplats som en av de värsta mobbarna så är jag övertygad om att jag hade kunnat samarbeta och umgås med honom/henne också. Kanske till och med haft trevligt och roligt ihop. Men jag hade ändå aldrig kunnat förlåta. Det anser jag inte behövs heller, eftersom jag ändå kan umgås och vara vänlig. Det skulle kännas sjukt fel mot mig själv att förlåta någon/något som förstörde mig så, i så många år.

Det är till och med så att en av dem som var som jävligast mot mig såg jag ganska ofta när jag var på krogen o.s.v. Eller, nu går jag i och för sig inte ut på krogen så ofta men ett par gånger på sommaren kanske och då lyckades jag visst alltid hamna på samma ställe som honom. De första gångerna blev jag rädd, på riktigt, och gick till ett annat ställe eller åkte hem. Året därpå höll jag mig bara långt borta från honom. Sedan bara jag bestämde mig en kväll, för att gå fram och hälsa. Jag var mig själv, den jag är idag, gick fram till honom och sa hans namn: "XXXX XXXXXX, hej på dig", och tog hans hand och skakade den. Sedan gick jag bara därifrån. Jag sa ingenting mer än så, men jag tyckte mig ändå se skam och ånger hos honom. Och stor förvåning. Han hade ju alldeles säkert sett mig lika många gånger som jag sett honom, och undvikit mig, och det känns så jäkla bra att det var JAG som bara gick fram och hälsade sådär. Jag pratar inte med honom nu, men det känns ändå som att isen är spräckt på något sätt. Han har fått se att jag inte blivit en blyg liten skit som inte vågar hälsa på folk och att jag inte längre är trådsmal och sjuk. Han har fått se att jag är en frisk, glad och ganska så snygg tjej som vågar gå fram till en person som varit oerhört elak mot mig i så många år.

Oj, vad långt det blev. Men den här tråden var jätteskön, tack för att ni skriver i den. :)
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Jag förstår dig så himla väl på alla sätt, det gör jag verkligen. Jag funderade igår på om jag skulle maila till killen jag va taskig mot och inte pratat med. Men jag insåg att jag inte kan be honom om förlåtelse för då ber ju jag homom om en tjänst och det anser jag mig inte ha rätt att göra. Jag kan inte be honom lägga energi på något som bara stillar mitt samvete. Däremot kan jag förklara att jag ångrar mig, önskar att det aldrig hänt och att jag jade vart en bättre människa.
Men som sagt nu handlar det långt, långt ifrån de sakerna du berättade om. Själv minns jag ett par incidenter, men han minns säkert fler... Ja absolut var jag elak, men det var inte någon mobbning.

Det är fö helt fantastiskt att du mår så bra idag och känner dig stark :) det är nog inte många som gör det efter en sån tur.
Men vet du, jag tror faktiskt inte det är någon av mobbarna som hoppats att du skulle må dåligt pch vara en knäckt liten lort idag. Jag tror nog de flesta skäms rätt rejält och gör dom inte det, då tror jag nog inte de ägnar någon tid att tänka på det. (Vilket nog också beryder att de inte är särskilt fantastiska människor idag heller.) men de där killen på krogen, hans reaktion visar ju rätt tydligt att han skämdes. Han skämdes så mycket att han inte vågade gå nära dig, att han inte vågade prata med dig ens. För vad fanken säger man!? Men jag tycker ändå att det var tufft och bra av dig att du gjorde det så att du hade möjligheten att släppa det. Han pissa nog ner sig lite men det tycker jag gott han var skyldig dig för att du skulle kunna fortsätta ha de trevligt på krogen även om han va där :)
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Jag känner faktiskt ingen hämndlystnad.
Men en önskan om att läkas.
Det gör man inte av hämnd.

Jag har faktiskt förlåtit.
Så unga människor förstår inte bättre av sig själva.
Så om de inte fått rätt vägledning hemma så kan de inte bättre.
De kan ju inte rå för att deras föräldrar brister i sin uppfostran.
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Ja, ett riktigt tal som berättar din upplevelse och hur lång tid det tagit för dig att komma över det, för , kanske lite ot men
Det jag undrar över är att man alltid får höra människor som har blivit mobbade men aldrig de som faktiskt mobbade någon.
Hur känner man som vuxen när man varit med om att mobba någon så som dina klasskompisar gjorde?
Har det förträngt allt dom gjort? "Låtsat" att allt var som vanligt.
Hur är deras ungar? Är det sådana föräldrar som försvarar sina barn oavsätt vad deras barn gör/gjort i skolan eller på fritiden, och som får den mobbade att flytta?

För kan en som mobbat någon i skolan själva fatta vad man gjort?
Hur mår dom nu? Varför har dom aldrig bett om ursäkt?

En klassträff vore igentligen vara det ända sättet. Och sen berätta att man lagt i lite magsjukevirus i tårtan, som tack. Lämplig avslutning!

Tyvärr så är vuxna inte så mycket bättre. Kanske inte på samma sätt i iskolan men nog pågår mobbing,utfrysning,skitsnack mm även bland vuxna.
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Är det inte också så att många hänger upp hela sin tillvaro på att de blev mobbade i skolan?
Det är därför de inte utbildade sig till det de ville.
Det är därför de inte fick behålla jobbet.
Det är därför man inte kan få ngt förhållande att funka.

De flesta av oss åkte nog på både en och två proppar, både fysiska och psykiska under skoltiden, men inser att det är historia och livet går vidare, utan att ta hänsyn till detta.
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Fast "en och två proppar" är ju inte direkt mobbning..?
Jag var väldigt ensam i skolan, från säkert åk 3 till 7-8, hade väldigt få vänner och de sporadiska vänner jag hade var lite nödlösningar, det fanns ingen annan. Men inte anser jag att jag var mobbad för det, trots att en av tjejerna var fruktansvärt taskig mot mig, utsatte mig för diverse pranks, snackade konstant skit om mig både bakom ryggen och inför mig och att man hela tiden fick veta att man inte var vatten värd. Det var en tuff miljö men inte blev jag misshandlad, jagad eller trakasserad till den grad att jag inte vågade gå till skolan. Men om det påverkat mig? Hur mycket som helst, både positivt och negativt!

Fö tycker jag det är rätt ruttet att skuldbelägga mobbade med en sådan där kommentar, som att det bara vore att rycka upp sig så vore allt bra och att de helt enkelt bara har sig själva att skylla att de fortfarande mår dåligt över det inträffade...
 
Sv: Bästa hämnden mot mobbare?

Ja, ett riktigt tal som berättar din upplevelse och hur lång tid det tagit för dig att komma över det, för , kanske lite ot men
Det jag undrar över är att man alltid får höra människor som har blivit mobbade men aldrig de som faktiskt mobbade någon.
Hur känner man som vuxen när man varit med om att mobba någon så som dina klasskompisar gjorde?
Har det förträngt allt dom gjort? "Låtsat" att allt var som vanligt.
Hur är deras ungar? Är det sådana föräldrar som försvarar sina barn oavsätt vad deras barn gör/gjort i skolan eller på fritiden, och som får den mobbade att flytta?

För kan en som mobbat någon i skolan själva fatta vad man gjort?
Hur mår dom nu? Varför har dom aldrig bett om ursäkt?

En klassträff vore igentligen vara det ända sättet. Och sen berätta att man lagt i lite magsjukevirus i tårtan, som tack. Lämplig avslutning!

Tyvärr så är vuxna inte så mycket bättre. Kanske inte på samma sätt i iskolan men nog pågår mobbing,utfrysning,skitsnack mm även bland vuxna.

Det här inlägget hade jag kunnat skriva själv!
Jag tror att många mobbare inte förstod vad de gjorde mot andra. Vissa har antagligen fortsatt på samma spår medan andra har gått vidare utan att reflektera. Sen så finns det säkert ett fåtal som reflekterar.

Mycket av mobbning och utanförskap handlar ju om att de som mobbar är rädda för att själva bli den som är utanför så då måste de se till att det finns en sån.

Jag tror att det finns föräldrar idag som omedvetet uppfostrar sina barn till att bli mobbare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 907
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 683
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 324
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 082
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp