Bästa/sämsta julkalendern?

Tokyo

Trådstartare
Efter att ha pratat med kompisar om just detta och läst i tråden om årets julkalender här på buke undrar jag nu vilken julkalender som är er favorit? finns det någon ni inte alls tyckte om? Skriv gärna varför ni tycker som ni tycker! :)

Min favorit är Allrams Höjdarpaket! Jag älskar verkligen dockorna och humorn! :) Har sett den hur många gånger som helst! En annan favorit är Pelle Svanslös, jag tycker den är så himla mysig! :D

Avskyr verkligen Trolltider! Vi var tvungna att se den med skolan varje jul under låg och mellanstadiet och det räcker med att höra introt för att jag ska få rysningar i hela kroppen :yuck: Sen tar jag mod till mig och säger att Mysteriet på Greveholm är lite överskattad. :nailbiting: Visst är den bra, absolut, men SÅ bra är den väl inte? Har sett den 4 gånger nu och jag förstår inte vad som ska vara så himla fantastiskt? :confused::angel:

Så! Nu vill jag höra vad ni tycker! :D (sorry om jag startat en tråd som redan finns!!)
 
Överskattad?!?! Nänänä =P

Jag älskar Greveholm! Och att det kom en uppföljare där till o med skådisarna från första va med, de va ju bara helt grymt! Greveholm på ohotad förstaplats för min del!

Sen gillar jag Hotell Gyllene Knorren (2009), fast den kan vara föör pinsam vissa gånger...

Några fler jag gillar;
Kaspar i Nudådalen (2001)= såg om för ett par år sen, jättesöt!
Barna Hedenhös = helt okej
Piratskattens hemlighet = bra!

Sen är det ganska många jag ser att jag inte har följt när jag kollar på listan https://sv.wikipedia.org/wiki/Julkalendern_i_Sveriges_Television. Tror inte jag kommer se mer av årets heller faktiskt, tråkigt nog =(. Men ska hitta någon gammal att titta på!!

//r
 
Min absoluta favorit är Sunes jul. Ser den varje år :D Övriga som jag har uppskattat är Jul i Kapernaum, Mysteriet på Greveholm, Tjuvarnas jul och Barna Hedenhös.

Den sämsta jag sett är utan tvekan En decemberdröm. Så vansinnigt flummig, konstig och helknäpp. Trolltider och Skägget i brevlådan har inte heller fallit mig i smaken.
 
Överskattad?!?! Nänänä =P

Jag älskar Greveholm! Och att det kom en uppföljare där till o med skådisarna från första va med, de va ju bara helt grymt! Greveholm på ohotad förstaplats för min del!

Sen gillar jag Hotell Gyllene Knorren (2009), fast den kan vara föör pinsam vissa gånger...

Några fler jag gillar;
Kaspar i Nudådalen (2001)= såg om för ett par år sen, jättesöt!
Barna Hedenhös = helt okej
Piratskattens hemlighet = bra!

Sen är det ganska många jag ser att jag inte har följt när jag kollar på listan https://sv.wikipedia.org/wiki/Julkalendern_i_Sveriges_Television. Tror inte jag kommer se mer av årets heller faktiskt, tråkigt nog =(. Men ska hitta någon gammal att titta på!!

//r

Åh Gyllene Knorren var ju riktigt mysig! :D Men Piratskattens Hemlighet...? :confused: Den tyckte jag var en av de sämre faktiskt :D

Min absoluta favorit är Sunes jul. Ser den varje år :D Övriga som jag har uppskattat är Jul i Kapernaum, Mysteriet på Greveholm, Tjuvarnas jul och Barna Hedenhös.

Den sämsta jag sett är utan tvekan En decemberdröm. Så vansinnigt flummig, konstig och helknäpp. Trolltider och Skägget i brevlådan har inte heller fallit mig i smaken.

Ja Skägget i Brevlådan var ingen höjdare! Kommer ihåg den som vagt deprimerande :cautious::meh: Sunes Jul är ju en riktig klassiker! :D
 
Jag känner mig väldigt udda som aldrig har följt julkalendern :o Jag kommer ihåg att jag såg något avsnitt av Dieselråttor och sjömansmöss när den gick, för den var det mycket prat om i skolan. Tror jag gick i första klass då ;) Någon annan kan jag inte komma ihåg att jag sett över huvud taget.

Vad säger Buke, har jag missat något stort? Kanske borde jag läsa igenom era omdömen och se på den som verkar populärast, bara för att ha sett någon :p
 
Barna Hedenhös och Sjömansmöss och Dieselråttor (om den nu hette så?) var mina favoritkalendrar.
Tyckte Fredde Granberg var för jäkla bra! " Åh nej klockan är kvart över kotten! " Samt när dom sjöng. " Granen står så grön o grann i grottan, granen står så grön o grann i grottan! " :rofl::D
 
Jag känner mig väldigt udda som aldrig har följt julkalendern :o Jag kommer ihåg att jag såg något avsnitt av Dieselråttor och sjömansmöss när den gick, för den var det mycket prat om i skolan. Tror jag gick i första klass då ;) Någon annan kan jag inte komma ihåg att jag sett över huvud taget.

Vad säger Buke, har jag missat något stort? Kanske borde jag läsa igenom era omdömen och se på den som verkar populärast, bara för att ha sett någon :p

Klassiker/de som oftast nämns som favoriter borde vara Trolltider, Teskedsgumman, Sunes jul och Mysteriet på Greveholm. Börja där :) Åtminstone Sunes jul vet jag finns på SVT Plays Öppet arkiv och det kan tänkas att övriga också gör det.
 
De jag gillat har varit:
Trolltider (Såg vi ofta på låg/mellanstadiet)
Fem myror är fler än fyra elefanter (Såg jag självfallet i efterhand)
Jul i Kapernaum känner jag igen intro-låten från och minns att jag tyckte var bra, var dock bara ca 4 när den sändes men känslan sitter som kvar. Ska kolla om den igen känner jag!
Pelle Svanslös: ABSOLUT BÄSTA NÅGONSIN!

Det roliga är att när jag går igenom listan av kalendrar så blir jag förvånad över att det är så många jag inte minns när jag har "ålder inne". Liksom, hur minns jag jul i Kapernaum men inte När karusellerna sover eller Ronny och Julia. Har aldrig riktigt varit någon som kollar på tv någonsin, men ändå!
 
Min absoluta favoritjulkalender minns jag tyvärr inte namnet på :( Men någon annan på Buke kanske vet?
Den måste ha sänts under något av de första åren på 00-talet; 2000, 2001, 2002?
Dessvärre minns jag knappt handlingen heller, men ska försöka förklara så gott jag kan. Den utspelar sig på ett fartyg, och huvudpersonerna är en liten flicka och några råttor.

En annan favorit är Allrams Höjdarpaket! Tyckte den där fågeln med röd luva var så gullig! :love:

Då jag inte är tillräckligt gammal för att ha kunnat se dem vid tiden, så har jag sett dem i efterhand men....
Trolltider och Pelle Svanslös är ju bara :yuck:
 
Min absoluta favoritjulkalender minns jag tyvärr inte namnet på :( Men någon annan på Buke kanske vet?
Den måste ha sänts under något av de första åren på 00-talet; 2000, 2001, 2002?
Dessvärre minns jag knappt handlingen heller, men ska försöka förklara så gott jag kan. Den utspelar sig på ett fartyg, och huvudpersonerna är en liten flicka och några råttor.

En annan favorit är Allrams Höjdarpaket! Tyckte den där fågeln med röd luva var så gullig! :love:

Då jag inte är tillräckligt gammal för att ha kunnat se dem vid tiden, så har jag sett dem i efterhand men....
Trolltider och Pelle Svanslös är ju bara :yuck:

Dieselråttor och sjömansmöss är den du tänker på :idea:
 
Min absoluta favoritjulkalender minns jag tyvärr inte namnet på :( Men någon annan på Buke kanske vet?
Den måste ha sänts under något av de första åren på 00-talet; 2000, 2001, 2002?
Dessvärre minns jag knappt handlingen heller, men ska försöka förklara så gott jag kan. Den utspelar sig på ett fartyg, och huvudpersonerna är en liten flicka och några råttor.

En annan favorit är Allrams Höjdarpaket! Tyckte den där fågeln med röd luva var så gullig! :love:

Då jag inte är tillräckligt gammal för att ha kunnat se dem vid tiden, så har jag sett dem i efterhand men....
Trolltider och Pelle Svanslös är ju bara :yuck:

Alltså det glädjer mig att någon annan också gillar Höjdarna (förstår inte varför folk avskyr den så?) men... HUR kan Pelle Svanslös vara :yuck:??? Pelle Svanslös är ju bara SÅ underbar! Mysig, julig och supergullig :love:
 
Favoriten är nog helt klart Greveholm (första). De andra som jag verkligen gillat är jul i kapernaum och barna hedenhös. Mest överskattade tycker jag är Pelle Svanslös (gillade den inte alls, men vänner tyckte den var så himla bra...)
 
Jag inser nu att jag har noll koll på julkalendrar. Jag TROR att jag såg Kaspar i Nudådalen, men jag kommer inte riktigt ihåg? Jag känner igen namnet vagt. Tidigare kalendrar var jag för ung för att komma ihåg.

Jag minns att året efter Kaspar kollade jag på Dieselråttor och sjömansmöss, då den gick på tv när jag gick i förskolan. Jag tror den ska ha varit rätt så bra? Minnena är goda i alla fall. Jag slutade kolla när Håkan Bråkan gick året därpå.

Eftersom Gyllene Knorren fick så bra omdöme här på Buke så följde jag den. Den var söt. :)

Edit: Jag kollade ju faktiskt förra året också, Piratskattens hemlighet. Den var väl inte så jättebra.
 
Jag älskade Greveholm och När Karusellerna Sover när jag var liten. Nu som stor tycker jag att de är ganska kassa men att Sunes Jul och Kaspar i Nudådalen är de bästa :love:
 
@Miljon Jag håller med om När karusellerna sover, den följde jag som liten, men så skulle jag se om den för nåt år sen och näää, den funkade inte när man va äldre tyckte inte jag.

//r
 
Jag avskyr Allrams höjdarpaket, bäbislarv, sedan gillade jag inte Håkan bråkan eller Superhjältejul.

Mina favoriter däremot är Capärnaum (osäker stavning), När karusellerna sover, Mysteriet på Greveholm samt Diselråttor och Sjömansmöss. :) Inte att glömma Herkules Johnssons storverk! :D
 

Liknande trådar

Tjatter Imorgon börjar årets julkalendern, men det är ju långt ifrån den första i raden. Vilken var din favorit som barn (eller kanske som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
7 593
Senast: Raderad medlem 94602
·
Gravid - 1år Hej Har en liten fundering hur ofta man skall/bör gå till både MVC och BVC... Väntar bebis i slutet av Aug samt har en 6 åring...
2
Svar
27
· Visningar
4 281
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp