Bästa/sämsta julkalendern?

Sunes jul är ohotad etta på min lista, men jag var bara två år när den gick, så av förklarliga skäl har jag sett den i efterhand. Samma med Pettson och Findus, tomtemaskinen från -93. Tycker den är jättebra, men jag minns den inte från när den gick.

Av de senare som jag faktiskt minns att vi tittade på är Greveholm, Pelle Svanslös och Kaspar i Nudådalen favoriterna.

Jag slutade titta när det var Allram, tyckte den var urtrist. Var inte överdrivet förtjust i Håkan Bråkan från året innan heller. Efter Allram tittade jag inte på julkalendern på många, många år, så de som gick därefter har jag ingen direkt åsikt om. Jag har aldrig kunnat med Trolltider. Alla tyckte den var så himla bra, jag tyckte bara den var fånig. :o
 
Sunes jul är ohotad etta på min lista, men jag var bara två år när den gick, så av förklarliga skäl har jag sett den i efterhand. Samma med Pettson och Findus, tomtemaskinen från -93. Tycker den är jättebra, men jag minns den inte från när den gick.

Av de senare som jag faktiskt minns att vi tittade på är Greveholm, Pelle Svanslös och Kaspar i Nudådalen favoriterna.

Jag slutade titta när det var Allram, tyckte den var urtrist. Var inte överdrivet förtjust i Håkan Bråkan från året innan heller. Efter Allram tittade jag inte på julkalendern på många, många år, så de som gick därefter har jag ingen direkt åsikt om. Jag har aldrig kunnat med Trolltider. Alla tyckte den var så himla bra, jag tyckte bara den var fånig. :o

Åhhh ja!! Tomtemaskinen hade jag helt glömt bort! :love: Den fick jag alltid se när jag var liten :D
 
Mysteriet på Greveholm var bra på sin tid och när man var ett barn, har sett om den nu när jag var vuxen, nja den var inte så bra längre då.
Vill minnas att jag gillade Jul i Kapernaum också.
 
Favoriter: (Trolltider och Ture Sventon var egentligen före min tid, men vi hade dom på heminspelad vhs.) Sunes jul, Tomtemaskinen, Håll huvet kallt Eddie, Mysteriet på greveholm, Pelle svanslös, Julens hjältar, Dieselråttor och sjömansmöss, Hotell gyllene knorren samt Tjuvarnas jul.

Gillade inte: När karusellerna sover, Ronny och Julia, Kaspar i Nudådalen, Håkan Bråkan och Allrams Höjdarpaket.

Resten har jag glömt eller inte sett.
 
Har dåligt kom-ihåg men Pelle Svanslös och Mysteriet på Greveholm vet jag att jag gillade.

Årets julkalender känns inte som en julkalender, utan mer som ett barnprogram för att lära ut historia.
 
När karusellerna sover, Pelle Svanslös, Kaspar i Nudådalen och Julens hjältar är mina favoriter från när jag var barn. Som vuxen önskar jag att alla julkalendrar kunde vara som Tjuvarnas jul, för den tyckte jag vansinnigt mycket om!

Tyckte inte alls om Sunes jul och har aldrig gillat Sune överhuvudtaget, så av förklarliga skäl ogillade jag då även Håkan Bråkan. När det var Allram vet jag att jag blev så upprörd att jag slutade se julkalendern helt och hållet, men det löftet tror jag inte jag höll mer än i ett år eller så. Och den där decemberdrömmen, den var ju helt vansinnig! Undrar om det finns någon som tyckte att den var särskilt lajbans egentligen?
 
Som barn älskade jag Klasses Jul och Jul i Kapernaum :love:

Mysteriet på Greveholm fick mig att sluta titta på julkalendern som jag dittills hade följt slaviskt varje år :down: Efter det återhämtade sig intresset aldrig.

Tills Allram och höjdarna då :D Jag älskar Allram. Jag förstår att många inte gör det dock.
 
Min favorit är helt klart Trolltider!
Jag är född sent på åttiotalet men mina vänner hade julkalendern på VHS och vi såg den så himla ofta, lekte att vi var karaktärer från kalendern och bakade solbullar :p

Annars ser jag på Sunes Jul varje år.
Minns att jag älskade Jul i Kapernum men minns ingen handling alls. Ska se om den går att se någonstans nu!
Gillade även Greveholm (både ettan och tvåan). Gillade även knorren, tjuvarnas jul och Hedenhös.

Gillade INTE Teskedsgumman, dieselråttor, allram, när karusellerna sover, julens hjältar. Förra årets lät så himla ointressant så den tittade jag inte på.

Gillar årets - älskar historieätarna så var inte så svårt att gilla denna!
 
Greveholm är och förblir nr 1. Viss magi försvann när jag såg bilderna på kulisserna men det går att förtränga ;)
Den andra versionen var helt okej även om jag tycker att det blev väldigt märkligt i slutet.

Ärligt talat minns jag inte så många andra kalendrar då det var ett tag sedan som jag följde en förutom Greveholm2. Kapernaum och Tomtemaskinen minns jag som bra. Dieselråttor var helt ok men är inte helt okej med kalendrar utan direkt jultema(SNÖ). Julens Hjältar var trist och Karusellerna sover gav inte något bestående intryck. Jag hade gärna sett om en hel och vet att det finns någon på SVT:s Öppna Arkiv så ska prova :)
 
Och den där decemberdrömmen, den var ju helt vansinnig! Undrar om det finns någon som tyckte att den var särskilt lajbans egentligen?

Den kalendern var under perioden när jag inte kollade på julkalendern, men är det den med han som fick en boll över huvudet och typ låg med den på sig hela kalendern? Min kusin såg i så fall den som barn och fick nästan ett trauma, han var livrädd för den och skrek hysteriskt så fort han hörde vinjetten.
 

Liknande trådar

Tjatter Imorgon börjar årets julkalendern, men det är ju långt ifrån den första i raden. Vilken var din favorit som barn (eller kanske som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
7 602
Senast: Raderad medlem 94602
·
Gravid - 1år Hej Har en liten fundering hur ofta man skall/bör gå till både MVC och BVC... Väntar bebis i slutet av Aug samt har en 6 åring...
2
Svar
27
· Visningar
4 281
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp