Bästa syntetsadeln?

lett

Trådstartare
Hej alla!
Jag sitter nu i valet och kvalet och försöker hitta en bra dressyrsadel till min gamla pensionär.. Hon är inte supersvår att hitta sadlar till eftersom hon har ett bra sadelläge, med inte alltför mycket svankrygg för sin ålder.
Jag har dock bestämt mig för att skaffa en syntetsadel eftersom jag inte vill ha läder längre:yuck:. Undrar nu därför vilka sadlar på marknaden ni tycker är bäst?

Både Globus dressyrsadel i syntet och Catagos Cap bör fungera på hästen men några andra bra tips? :)
Eller kommentarer om dessa två?
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa syntetsadeln?

Jag har en syntetsadel till min polla. En Thorowgood T8 Dressyr. Den har visserligen lite skinn på säte och vulster, men annars syntet. Skön att sitta i om man gillar djupa säten och ordentliga knästöd. :) Knästöden går dessutom att flytta/ta bort och bommen ändras med koppjärn.
Nu vet jag inte hur passformen är på de sadlar du nämner så vet ju inte alls om de är lika den här, men jag är inte alls besviken på min T8. :)
 
Sv: Bästa syntetsadeln?

tycker att tekna och wintec har de bästa syntetsadlarna, dock så är de relativt raka i bommarna.
 
Sv: Bästa syntetsadeln?

Jag var mycket nöjd med wintec! Som ovan skrivit så är dom raka i bommen, men blir lite mer svängda ju vidare järn man sätter i.
 
Sv: Bästa syntetsadeln?

Jag har provat många olika syntetsadlar och den enda jag faktiskt gillat hittills är Wintec Isabell Werth, en sådan hade jag till och med själv ett tag trots att jag i vanliga fall vägrar annat än läder ;) Så den skulle jag vilja rekommendera! Den passar dock väldigt raka ryggar.

Gällande Globus syntet sadel (antar att du menar dressyrvarianten) så har jag även en sådan liggande, som bara är provad. Gällande den vill jag nog säga att man får vad man betalar för. Den köptes med tanken att ha en billig sadel att slänga på tävlingstravarna som jag red ibland, men användes bara vid ett fåtal tillfällen. Har tänkt försöka sälja den men inte kommit så långt ännu ;) Passar den hästen och ryttaren kan man säkert trivas med den, men det känns att det är en budgetsadel (men det får man ju såklart räkna med när man köper så billigt).

Dessa sadlarna ligger inte heller bra på samma ryggar. Globusen är takformad medans Wintecen är "platt" och ganska bred. På travarna blev Wintecen för bred, de fick vingar ;) så där fungerade Globusen bättre.
 
Ja, jag har funderat lite på en Thorowgood med. Har sett att det finns många ute till salu. Men oroar mig för att de är för raka i bommen?
 
@lett
Det beror lite på vilken bomvidd hästen behöver. Både Thorowgood och Wintec har relativt rak passform, men blir mer svängd med de vidaste koppjärnen i. Båda har riktigt bra kvalitet.
Knights lady hawk är en syntetsade som faktiskt behåller sin rakhet även i de vidaste bomvidderna. Shires har också sadlar, men de är takformade.
 
Jag har haft flera olika syntetsadlar och Thorowgood har varit överlägset bäst! Har två för närvarande youngrider och T8 dressyr. Möjligtvis att wintec är hållbarare än thorowgoods T4-modeller men jag tycker att thorowgood är betydligt bekvämare och bättre passform!
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 374
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Jag är så trött på det här med att jaga sadlar eftersom jag aldrig tycks hitta någon som passar min gamla pensionär. Hade därför...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Mimsan_
·
Övr. Hund Jag och sambon kommer (som ni kanske förstått efter alla mina startade trådar :angel:) inom kort att få hem en valp, och försöker...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
18 953
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp