Bästa tillskottet för oss människor?

skuggi

Trådstartare
Ja, till hästarna har ju iaf vissa här järnkoll på vilka mineraler och vitaminer man bör ge, vilka som har bäst upptag osv.
Men hur är det med oss folk då?
Jag har senaste halvåret druckit Fitline trots att jag egentligen inte tror på det. Till min (och min plånboks) stora förtret så har jag dock haft en märkbar effekt. Jag har blivit mycket piggare, fått mindre värk(fibromyalgi) och flera allergirelaterade symptom har minskat betydligt.
Nu har de dock bytt ut fruktosen mot stevioglukosider(stavning?) och DET är jag tydligen vanssinigt allergisk emot. Spydde som en gris en hel natt och det tog lite tänkande och testande innan jag insåg att det måste vara det jag inte tål. Hursom, nu kan jag inte längre dricka det där och tröttheten anfaller.
Hjälp mig kära buke, vilket är det bästa tillskottet för mig?
Jag skulle behöva att det är drickbart och rimligt gott och att det inte är alltför stor andel mjölk/ska blandas med mjölk, för det tål jag inte heller.
Jag har ingen aaaaaning om det tex "bara" är t.ex. D-vitaminet som gjort hela skillnaden, men med tanke på hur ensidigt jag äter så kan man räkna med att jag antagligen behöver ett ganska brett/komplett tillskott.
:)
 
men med tanke på hur ensidigt jag äter så kan man räkna med att jag antagligen behöver ett ganska brett/komplett tillskott.

Vore det inte bättre att se över dina matvanor istället då?

Jag är inte anti tillskott helt och hållet (jag käkar B, D och ibland annat med), men jag tycker inte man ska förlita sig på dem för att stötta upp hål man bygger själv eller hur jag ska säga.
 
Jag huttar Blutsaft under vinter och vår för då märker jag av en större trötthet.
Sen äter jag mycket grönt. Märker om jag slarvar med grönsakerna.
 
Kan du äta bättre? Jag tycker att det är viktigast att äta så allsidigt man kan men kan man inte det, har varit/är sjuk eller av andra skäl har fått brister så ska man självklart tillsätta det som behövs. Precis som hos häst är det viktigt med balans. Att bara slänga i sig lite tillskott hur som helst kan bli hur dumt som helst. Man måste både veta vad det man äter ger och vilka behov man har och vad man isåfall behöver tillsätta för annars blir det obalans och de olika mineralerna kan slå ut varandra. Många tror att det är nyttigt med diverse, särskilt järn är det många som tar helt i onödan vilket faktiskt kan ge förgiftning även hos människor. Man måste alltså veta och vet gör man efter att ha tagit blodprover. Det är då också viktigt att tillsätta sådant kroppen faktiskt kan ta upp. Annars gör det ändå ingen nytta utan gör bara hål i plånboken.
 
Vore det inte bättre att se över dina matvanor istället då?

Jag är inte anti tillskott helt och hållet (jag käkar B, D och ibland annat med), men jag tycker inte man ska förlita sig på dem för att stötta upp hål man bygger själv eller hur jag ska säga.
Man kunde ju tycka det. Men jag får vara realist och inse att jag helt enkelt inte klarar av det. Iaf inte tillräckligt för att jag ska bli så pigg och bra som när jag drack Fitline.
Om jag får lite bättre med energi osv är det klart större chans att jag orkar anstränga mig mer med övrig mat :)
 
Kan du äta bättre? Jag tycker att det är viktigast att äta så allsidigt man kan men kan man inte det, har varit/är sjuk eller av andra skäl har fått brister så ska man självklart tillsätta det som behövs. Precis som hos häst är det viktigt med balans. Att bara slänga i sig lite tillskott hur som helst kan bli hur dumt som helst. Man måste både veta vad det man äter ger och vilka behov man har och vad man isåfall behöver tillsätta för annars blir det obalans och de olika mineralerna kan slå ut varandra. Många tror att det är nyttigt med diverse, särskilt järn är det många som tar helt i onödan vilket faktiskt kan ge förgiftning även hos människor. Man måste alltså veta och vet gör man efter att ha tagit blodprover. Det är då också viktigt att tillsätta sådant kroppen faktiskt kan ta upp. Annars gör det ändå ingen nytta utan gör bara hål i plånboken.
Men blodprover? Kan man verkligen se vitamin/mineralbrister där? Nu menar jag vetenskapligt bevisat, jag vill inte skicka prover till någon trollkarl..
Vem tar de blodproverna isf?
Och hur vet man vad kroppen faktiskt kan ta upp då? Det var ju bland annat det jag undrade över, hur vet man vilka produkter som innehåller sånt med bästa möjliga upptag?

Tyvärr är jag ohälsosamt ointresserad av mitt eget näringsintag, det du skriver låter såklart vettigt, men frågan är om det är för avancerat för mig. Jag kan inte hålla på och peta i mig en massa olika tillskott, eller blanda och hålla på, då kommer det inte att bli av. Bäst är alltså om det finns något som man bara kan hälla i sig en skvätt varje dag av utan att bli förgiftad.
 
Det står inte på flaskan/burken vilka mineraler/vitaminer det innehåller då?

Själv äter jag vitamin D under vinterhalvåret men i övrigt litar jag på att en hyfsat varierad kost täcker upp behoven.
 
Men blodprover? Kan man verkligen se vitamin/mineralbrister där? Nu menar jag vetenskapligt bevisat, jag vill inte skicka prover till någon trollkarl..
Vem tar de blodproverna isf?
Och hur vet man vad kroppen faktiskt kan ta upp då? Det var ju bland annat det jag undrade över, hur vet man vilka produkter som innehåller sånt med bästa möjliga upptag?

Tyvärr är jag ohälsosamt ointresserad av mitt eget näringsintag, det du skriver låter såklart vettigt, men frågan är om det är för avancerat för mig. Jag kan inte hålla på och peta i mig en massa olika tillskott, eller blanda och hålla på, då kommer det inte att bli av. Bäst är alltså om det finns något som man bara kan hälla i sig en skvätt varje dag av utan att bli förgiftad.

Ja visst kan man se vitamin och mineralbrister i blodprov :) De tas på en vanlig vårdcentral men man kan i många fall få kämpa för att få proverna tagna.

Jag är sjuk (influensa) så jag orkar inte skriva allt men många mineraler säljs i en form som kroppen inte kan ta upp. Magnesium säljs t ex ofta som citrat eller oxid trots att kroppen bara kan ta upp kelat.

Det finns inga vettiga tillskott av den typ du efterfrågar. Precis som när man ger hästar färdiga mineralfoder så blir kvoterna fel och då kan en mineral slå ut en annan och då får du brist av den mineralen trots att du egentligen får i dig tillräckligt utav den i din kost. Blandningar är enbart till för tillverkarens plånbok.
 
Men blodprover? Kan man verkligen se vitamin/mineralbrister där? Nu menar jag vetenskapligt bevisat, jag vill inte skicka prover till någon trollkarl..
Vem tar de blodproverna isf?

Labbet på vårdcentralen kollar mitt blod, har de mantel och hatt med stjärnor på så gömmer de undan dem innan jag kommer i alla fall. :D

Det verkar ju absolut som bästa änden att börja i, vare sig du lappar på kosten eller tillskotten behöver du ju veta vad det är som faktiskt fattas - en del saker är farliga att stoppa i sig för mycket av. :)
 
Visserligen är den här artikeln fler år gammal men - Fitline, kostillskott med nanoteknik?

http://www.expressen.se/halsoliv/ar-vitamintillskotten-bra-eller-bara-bluff/

Vilket är intressant eftersom det finns en debatt om hur ofarligt det är med nanopartiklar i bla solkrämer. Om man börjar tillverka något livsmedel med nanopartiklar måste ändringen utvärderas enligt Livsmedelsverket: https://www.livsmedelsverket.se/liv...-amnen/nanopartiklar/#Hur påverkas människor?
 
Vilket är intressant eftersom det finns en debatt om hur ofarligt det är med nanopartiklar i bla solkrämer. Om man börjar tillverka något livsmedel med nanopartiklar måste ändringen utvärderas enligt Livsmedelsverket: https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/nanopartiklar/#Hur påverkas människor?
Nano verkar nog vara bollocks när det gällde fitline.

Men jag hittade också en riskvärdering av Livsmedelsverket efter att de fått in rapporter av biverkningar av Fitline. Nikotinsyra ansågs ligga bakom flushings/värmevallningar och hjärtklappning.

https://www.livsmedelsverket.se/glo...622e-d693-4d00-9d76-352465e77c56&_t_hit.pos=1


Det är nog bara bra att du slutade med det, @skuggi. Hoppas du hittar något annat som piggar upp dig.
 
Det står inte på flaskan/burken vilka mineraler/vitaminer det innehåller då?

Själv äter jag vitamin D under vinterhalvåret men i övrigt litar jag på att en hyfsat varierad kost täcker upp behoven.
Mjaaaooo, det gör det väl, fast jag vet ju inte vilken/vilka som gjorde susen. Kanske räcker med bara D-vitamin, kan ju alltid testa det. Vilket är bästa sättet att få i sig extra D då?
 
Gå ut i solen minst 30 minuter varje dag ;). Men det finns också som tillskott på apoteket.

Fast i Sverige är det bara under sommaren solen är tillräckligt stark för att D-vitamin ska kunna bildas i huden (och då bara några timmar mitt på dagen). Så resten av året hjälper det inte att vara ute... Solen måste upp minst 45 grader över horisonten (det är den om din skugga är kortare än vad du är) annars filtreras den mesta UVB-strålningen bort i atmosfären.

"Om man vill få i sig D-vitamin via maten så är de bästa D-vitaminkällorna fisk (framförallt lax, sill, makrill, abborre, gös och tonfisk), ägg, fet leverpastej och mejeriprodukter...För att vi ska få i oss 10 mikrogram (=den dos Livsmedelsverket rekommenderar) krävs att vi varje dag äter antingen 75 gram lax (de portionsbitar man kan köpa väger 125 gram), över 10 ägg, ett och ett halvt paket leverpastej eller två kilo smör...eller 2 liter d-vitaminberikad mjölk." Källa "Ett sötare blod"
 
Alla som äter Omeprazol/liknande under långa perioder borde få B komplex + B12 utskrivna.

Faktiskt inte alla... jag har ätit Omeprazol konstant i ca 20 år nu, periodvis dubbel dos dessutom, men blodprover visar att jag har bra värden på B12. Kanske för att jag äter väldigt mycket ägg?!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp