Bagges hemlösa hundar

Herregud vad Haddock hade magrat av! Stackas hund. Han hade säkert blivit en ok hund någon annan stans, men uppenbarligen inte en hund som klarar av att vistas i miljön som råder på hundstallet, trots duktiga tränare. Det ser ut som en hund med mycket rottweiler eller boxer i samt amstaffblandning. Stor som en boxer med mycket rottweilerdrag, och förmodligen är även föräldrarna blandraser efter osunda föräldrar. Tråkigt :(
 
Visst, säkert. :meh:
Med OK menar jag inte stabil, utan ok i ett hem där man precis som tränaren säger, har stor erfarenhet av problemhundar av liknande blandning. Men nu omplacerar inte hundstallet problemhundar, utan färdigbehandlade hundar som anses stabila, en sån hund som paddock behöver någonting helt annat om den ska ha en ärlig chans.
 
Med OK menar jag inte stabil, utan ok i ett hem där man precis som tränaren säger, har stor erfarenhet av problemhundar av liknande blandning. Men nu omplacerar inte hundstallet problemhundar, utan färdigbehandlade hundar som anses stabila, en sån hund som paddock behöver någonting helt annat om den ska ha en ärlig chans.
Problemet är att de som kan reda ut en sån hund inte skulle ta den.
 
Problemet är att de som kan reda ut en sån hund inte skulle ta den.
Precis, jag skulle heller inte ta den. Därför skriver jag att det hela är oerhört tråkigt.
Som amstaff och staffeägare så blir jag extra berörd. Jag har sett många liknande blandningar där man har mycket boxer/amstaffmix samt någon större vakthund på det (schäfer, rottweiler osv), ofta är dom eftertraktade av helt fel personer och byter ägare många gånger. Föräldradjuren har ofta väldigt tveksamma psyken och dras till tveksamt folk. Inte kul att leva ett hundliv med dom förutsättningarna.
 
Herregud vad Haddock hade magrat av! Stackas hund. Han hade säkert blivit en ok hund någon annan stans, men uppenbarligen inte en hund som klarar av att vistas i miljön som råder på hundstallet, trots duktiga tränare. Det ser ut som en hund med mycket rottweiler eller boxer i samt amstaffblandning. Stor som en boxer med mycket rottweilerdrag, och förmodligen är även föräldrarna blandraser efter osunda föräldrar. Tråkigt :(

Han hade inte blivit en ok hund i ett vanligt hem. Han hade behövt en person med stor hundkunskap, och såna människor vill tävla, dvs köper renrasig brukshund. Sen är det väldigt svårt med hundar med så mycket känslor och impulser som står i konflikt med varandra. Rädsla, både social och gällande miljö, och skärpa samt allvar, och kanske också en del kamplust med låg retningströskel (tyckte det gick att se när hunden gick igång på kopplet). Säkert en del hundaggressivitet också. Mycket dålig kombination, som gör att hunden aldrig kan utsättas för vanliga retningar. Ägaren måste alltid alltid vara på sin vakt. Det är en kärleksgärning att såna hundar får somna in.
 
Han hade inte blivit en ok hund i ett vanligt hem. Han hade behövt en person med stor hundkunskap, och såna människor vill tävla, dvs köper renrasig brukshund. Sen är det väldigt svårt med hundar med så mycket känslor och impulser som står i konflikt med varandra. Rädsla, både social och gällande miljö, och skärpa samt allvar, och kanske också en del kamplust med låg retningströskel (tyckte det gick att se när hunden gick igång på kopplet). Säkert en del hundaggressivitet också. Mycket dålig kombination, som gör att hunden aldrig kan utsättas för vanliga retningar. Ägaren måste alltid alltid vara på sin vakt. Det är en kärleksgärning att såna hundar får somna in.
Absolut och det motsätter jag mig inte, läs mitt tidigare inlägg.
Det kryllar av hundar lik Paddocks, och ingen seriös hundmänniska vill lägga ner den tid dom kräver. Ibland händer det, men det är regelns undantag,
 
Han hade inte blivit en ok hund i ett vanligt hem. Han hade behövt en person med stor hundkunskap, och såna människor vill tävla, dvs köper renrasig brukshund. Sen är det väldigt svårt med hundar med så mycket känslor och impulser som står i konflikt med varandra. Rädsla, både social och gällande miljö, och skärpa samt allvar, och kanske också en del kamplust med låg retningströskel (tyckte det gick att se när hunden gick igång på kopplet). Säkert en del hundaggressivitet också. Mycket dålig kombination, som gör att hunden aldrig kan utsättas för vanliga retningar. Ägaren måste alltid alltid vara på sin vakt. Det är en kärleksgärning att såna hundar får somna in.
Det där sista var ju precis det den manlige problemhundsutredaren sa. (Argumenterar alltså inte mot dig, tvärtom). Han hade själv haft sådana hundar och sa att man behövde ögon både fram och bak för att hålla koll. Och ändå kan ett koppel gå av eller ett barn komma framrusande och då kan det vara klippt.

Jag tycker verkligen det är bra att Hundstallet tar ansvar för vilka hundar de släpper ut i samhället, som de uttryckte det. Och det verkar inte innebära att det bara är färdigbehandlade gosmaskinerar de placerar ut, det framgår av nästan alla annonser vilka problembeteenden/svagheter hunden har, som nya ägaren måste fortsätta träningen med.
 
Vilken jäkla tur att de tog bort den där amstaff-mixen. Valpig och unghundsbusig förstås, men med både rädslebitar och skärpa, och en rejäl portion allvar. Helt livsfarlig i fel händer, och även rätta händer om en slappnar av för mycket. Där växte Hundstallet i mina ögon. Sorgligt men helt rätt beslut.
 
Men shit människa hur uttrycker du dig? "Jäkla tur de tog bort "den där amstaffmixen..." Han hade ett namn vet du... Haddock!!!! Fel även i de rätta händerna även om man slappnar av för mycket är oxå bara en sån kommentar som tyder på okunskap. Du upprepar ju bara vad de sa i programmet... Suck. Det är just pga att man INTE slappnar av och har den lugna energin som hundar som Haddock fortsätter befinnna sig i ungefär samma tillstånd som han gjorde.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 233
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 737
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 076
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 678
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp