Narcissa

Trådstartare
Någon här som har en båghall som ligghall?
Har hittat en till ok pris som jag är intresserad av.

Vet någon hur höga de är? Tänker så att man kan ha 170cm hästar i dem.
 
Vi har en, den är inte så hög eftersom det är tvärstag i den som begränsar höjden, framförallt om man har bädd. Tveksamt om jag skulle vilja ha 1.70 hästar i den, men det kan ju finnas olika modeller.
 
Ja, om det är tvärstagens höjd (om det finns några, förstås), kolla det för säkerhets skull. Vår hall är säkert 3.15, men de där stagen är betydligt lägre....
 
Någon här som har en båghall som ligghall?
Har hittat en till ok pris som jag är intresserad av.

Vet någon hur höga de är? Tänker så att man kan ha 170cm hästar i dem.
tvärjärnen att lyfte i tas enlelt bort,belövs bara om den skall flyttas.Tyvärr är den djup och hästar med rangordning trivs inte i den.
 
Tänk på att för att den ska vara godkänd så är det vid den lägsta punkten som man ska mäta takhöjden, vilket kan vara svårt att hitta i en båge om den inte övergår och blir rak i "väggarna". Höjd från golv/bädd till lägsta punkten för 170 cm hästar är 255 cm.
Sedan måsten den vara av ett material som håller för hästsparkar vilket väldigt få är om man inte själv klär dom på insidan. Är den av plåt så är den troligen inte heller godkänd för att hästarna får komma åt utsidan på den. Plåt håller inte för hästsparkar och få vassa kanter som är skaderisk.
Ofta blir det billigare att bygga själv från grunden av godkända material än att klä in båg- och tälthallar så att de uppfyller kraven enligt djurskyddsreglerna.
 
Det är jättevanligt här nere med denna typ av hall. Ska dock även få ett kostnadsförslag på att bygga.
 
Bara för att det är vanligt är det inte säkert att det är godkänt. Många som har det har nog inte blivit kontrollerade (djurskyddet har ju hög belastning). Men det kan ju bli problem/dyrt om man blir kontrollerad och inte uppfyller kraven.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 152
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 826
Senast: __sofia__
·
Anläggning Hur hade ni löst följande? Utanför ligghallen blir de så himla lerigt när det regnat så mycket som det har gjort. Ett område på ca 5...
2
Svar
22
· Visningar
1 745
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 953
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp