Bukefalos 28 år!

Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Har du nåt bra recept på muffins? Mina blir alltid så torra...
 
Sv: Baka liten kaka

Smält 125 g smör (jag brukar ta lite drygt 125 g) och låt det svalna. Vispa 1 ägg och 2 dl socker (riktigt pösigt). Blanda 4 dl mjöl och 2 tsk bakpulver. Rör ner 2 dl mjölk och det avsvalnade smöret i ägg- och sockerblandningen. Tillsätt mjölet och blanda samman.

Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader tills dom har fått fin färg.

Jag brukar stoppa blåbär i mina, eller kaneläpplen. Stoppa i vad du vill, chocklad, nötter, bär, frukt.. Du kan göra frosting om du vill också (men jag brukar inte göra det, tycker inte om smaken).

Åh, jag älskar dom här muffinsen, även om jag i vanliga fall inte tycker om muffins.
 
Sv: Baka liten kaka

pajer, och kärleksmums finns det inte många som slår mig i:D

har ett jättebra recept på äppelpaj om man har bråttom och ine vill kladda ner fingrarna:D:

lägg margarin i frysen.
skala äpplena, skiva o täck botten i en pajform, (ca 3st till 4 pers)
blanda lika delar socker och vetemjöl (1½+1½ till 4 pers)
häll över äpplena, smaksätt med ev kanel.
ta ur magrarinet ur frysen, ta en osthyvel och skiva margarin i tunna skivor tills det täcker pajformen, in i ugnen på ca 225-250* tills täcket är gyllenbrunt.
den blir lite mer knäckig än en valig pajdeg o jättegod:)
 
Sv: Baka liten kaka

Åh, kan jag inte få ett riktigt bra recept på kärleksmums? Det jag gjorde efter sist blev lite för framträdande kaffesmak. Väldigt gott, men inte klockrent.
 
Sv: Baka liten kaka

innan du börjar måste jag bara rekommenderar att du använder smör, och att du väger smör(margarinet) istället för att mäta på paketen, det blir så mycket bättre då:)

kärleksmums mitten av ugnen 200* ca 15-18 min(beroende på vilken form), men kolla med sticka!
ca:20st

150gr smör
4 ägg
2dl socker
3dl vetemjöl
4msk kakao
2tsk vaniljsocker
2tsk bakpulver
1dl mjöl (gärna 3%)

smält matfettet, låt svalna.
blanda alla torra produkter,(mjöl, bakpulver,vaniljsocker och kakao)
vispa ägg+socker riktigt poröst.
vänd ner mjölblandningen, tillsätt mjölk och smör.
jag brukar hälla upp det i rektagnulär glasform med måtten b.25xl.35xh.6och inte smörja formen utan istället ha bakplåtspapper.så går det lätt att lyfta ur kakan när den är klar och mkt lättare att skära upp.

glasyren till detta:
75gr smör (smältas)
4dl florsocker
1tsk vaniljsocker
3msk kallt kaffe.
1½msk kakao
även där var noga med väga margarin och mäta framförallt florsocker och kaffe för att glasyren ska bli perfekt. jag brukar låta glasyren stelna en minut innan jag vispar till den en gång till o brer på den, strö på kokos innnan ytan "torkat" in i kylen. sen skär upp i lagom bitar:D berätta hur den blev sen:)
 
Senast ändrad:
Sv: Baka liten kaka

100 g smör
2 2 st ekologiska ägg
1.5 1.5 dl strösocker
1 1 tsk vaniljsocker
2 2 dl ekologisk mjölk 3%
1 1 st citron, skalet
4 4 dl vetemjöl
2 2 tsk bakpulver
1 1 nypa salt

Gör så här

Sätt ugnen på 200 grader

Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.

Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.

Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.

Fyll med valfri fyllning el ha bara naturell

Grädda i mitten av ugnen cirka 15 minuter eller tills de är gyllenbruna och "torra" inuti. (Provstick med en potatissticka, den ska vara helt

Dessa blir supersaftiga även fast du inte stoppar något i
 
Sv: Baka liten kaka

Jag älskar att laga mat men bakar mer sällan. Är ingen gottegris själv och vill sällan ha efterrätt eller något till kaffet... men jag bakar muffins ibland (efter Saftig Sockerkaka-receptet i Vår Kokbok) och de brukar gå hem :D
 
Sv: Baka liten kaka

En liten fundering.

Jag har en muffinsplåt men använder man vanliga små muffinsformar? Cupcakes ska väl vara högre jag tycker de formarna är så små? :confused:
 
Sv: Baka liten kaka

En liten fundering.

Jag har en muffinsplåt men använder man vanliga små muffinsformar? Cupcakes ska väl vara högre jag tycker de formarna är så små? :confused:

Njae, jag använder stora muffinsformar. Jag vet inte riktgt hur det blir med små formar om du har en form, det kanske jäser över och ser bra ut ändå? Beror ju på hur stora du vill göra dom, men om du vill ha dom sådär caféstora (vilket jag vill när jag bakar) så skulle jag råda dig att köpa större formar.
 
Sv: Baka liten kaka

Tjejer, jag vill ha ett lite tips! Ska ha hem jobbet på middag & ska ha detta:

filnamn-145f086dc21ddee3d11097e398bd19b84a72b6be6ac64


Till huvudrätt blir det potatisgratäng & stekta grönsaker i vitlök. Fläskfilé i ugn & rödvinssås

Men så dessert??! Ska det bli en vanlig enkel
filnamn-583127d8822cffa7e66eda4fe87022c34a72b7159c5


Eller vad har ni för tips? Där emellan kommer vi även äta ost & kex tror jag... så får inte vara för mycket. Pannacotta går ju, men är rätt less på det.

Chokladmousse?
 
Sv: Baka liten kaka

Någon form av tiramisu eller trifle kanske kunde vara ett alternativ istället för panacotta? Annars finns det ju andra efterrätter som påminner om panacotta men som baseras på yogurt eller liknande (typ passionsfrukt och kokoskräm med ypgurt och lime) så blir det nästan samma sak men ändå viss variarion :) Crème Caramele eller Crème Catalana kanske kunde vara ett annat alternativ, men där finns väl risken att det blir lite för mycket (fast det beror väl också på vilken sort man gör och vad man har för tillbehör eftersom även de går att variera) Även tartletter/minipajer kanske kunde vara ett alternativ om du vill ha en varm/ljummen dessert.
 
Sv: Baka liten kaka

Lutar åt frusen cheesecake som jag prövade göra idag med citron & hallon i

dsc_1244_59200568.jpg

dsc_1250_59200615.jpg
 
Sv: Baka liten kaka

Fan vad duktig du är!!
Blir avundsjuk som fan, själv kan jag knappt göra chokladbollar liksom :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp