Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Choklad- och cheesecake är en stor favorit hos både mig och andra. Blir som en tigerkaka av kladdkaka och vanlig cheesecake, och det är helt underbart. Framför allt serverat med rårörda hallon, mums.

Gillar du dessutom kladdkaka är det ett säkert tips ;) Recept borde finnas på nätet?
 
Sv: Baka liten kaka

Brukar dock inte göra muffins utan cupcakes i den, muffins brukar bli bra med endast pappersformar men det är ju en smaksak!

Eeeh va? Vad är det för skillnad på muffins och cupcakes? Jag trodde bara att det ena var det svenska namnet och det andra det amerikanska/engelska namnet? :o
 
Sv: Baka liten kaka

Kokostoppar
dsc_1137_56719363.jpg

Morotskaka med supergod limefrosting
dsc_1139_56719190.jpg


Detta mumsade jag & sambon på ikväll. Morotskakan blev underbar :love:
Nu har vi en massa kvar, tur att man får besök i morgon så man kan bjuppa på lite kaka ;) Båda är från Leilas bok "a piece of cake"
 
Sv: Baka liten kaka

Jag e jättte seg på att baka, men egentligen jag tkr ju det är roligt när man väl får tummer ur :P fick det för ett tag sen då jag gjorde bullar blev lite insprerad haha ;) Förra veckan gjorde jag tigerkaka
 
Sv: Baka liten kaka

Älskar att baka och laga mat :) Brukar oftast bli invanda recept för att jag inte orkar dra fram nån bok... Men ibland testas det något nytt! Gjorde nyligen brytbröd till en middag som var mycket uppskattat, med sesamfrön på. Perfekt bröd till maten.

Annars är min sockerkaka med citron som jag hittat på alltid en hit. Blir jättesaftig och mumsig. Allra godast med jordgubbar och grädde till :d Kladdkaka börjar jag bli en hejare på också, gärna specialare med smält choklad och hackade nötter i.

Lyckades ruggigt bra med lussebullarna förra året, så det blir repris (som vanligt) såklart! Hemliga ingrediensen är givetvis kesella ;) Även morotskaka är en favorit som går hem hos alla, utom de som hatar morotskaka (hur man nu kan göra det :eek: ). Är nyfiken på Leilas recept, om det påminner om mitt :) Måste nog köpa hennes bok, älskar det hon bakar i sitt program!
 
Sv: Baka liten kaka

jag har en äppelkaka jag gör som bara blir så galet god!

0,5 msk kanel, malen
2 msk socker
(det är till att strö över äpplena innan man gräddar kakan)
1 dl mjölk
1 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
2 st ägg
2 dl strösocker (jag brukar byta till råsocker o muscovadosocker)
100 gram smör
2 st äpple(n), röda
brukar ha ½ tsk riktig vanilj också

rumsvarmt smör, vispa med sockret så det blir fluffigt. blanda i övriga ingredienser en i taget så smeten fortsätter vara smidig. häll ner i kakform.
skala, kärna ur och skär äpplena i tunna, tunna klyftor. placera ut klyftorna runt längs formen, brukar bli två rader, lägg de åt olika håll (alltså ena hållet medsols o andra motsols) så blir det snyggast för mittendelen reser sig vid gräddning. ströa över kanel och socker och grädda i 175 grader i 60-75 minuter.
den blir sjukt snygg, sjukt god o sjukt uppskattad! jag brukar bara ha den inne en timma för då är den lite blötare :d
 
Sv: Baka liten kaka

Till jobbet i morgon, citroncupcakes med limefrosting

dsc_1149_56840886.jpg


dsc_1145_56840863.jpg


Aldrig gjort muffins/cupcakes förut... hoppas dom blir uppskattade!
 
Sv: Baka liten kaka

Kan du pm:a namnet? Fanns det mer roliga saker där? åh, såg nu att du bor i hägersten.. Det gör jag med (midsommarkransen)! Vi borde ha saft och bullkalas. :d Buketräff alá knytkalas kanske?
 
Sv: Baka liten kaka

Eeeh va? Vad är det för skillnad på muffins och cupcakes? Jag trodde bara att det ena var det svenska namnet och det andra det amerikanska/engelska namnet? :o

Trodde jag med :o
Mirabell - det där såg ju inte alls superdupermegajättemumsegott ut :angel: :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Baka liten kaka

Trodde jag med :o
Mirabell - det där såg ju inte alls superdupermegajättemumsegott ut :angel: :love:

Hihi, ja... gissa om jag fick massa skryt på jobbet idag då? Då blir det ännu roligare att baka. Första gången jag bakade muffins sen lågstadiet typ & dom blev supergoda!!!

Cupcakes är en jäkla trend... :grin:
 
Sv: Baka liten kaka

Tror det var den här bloggen jag kollade mkt i förut, kolla hennes cupcakes :love:

OJ vilka fina... många ljusa bilder men man såg att hon var en riktig konstnär!!!

Skulle inte vilja äta upp en sådan, dom är ju för fina för att ätas ;)

Hon ser ut att ha använt sockermassa på alla... pilligt. Men helt underbara :laugh:
 
Sv: Baka liten kaka

Kokostoppar
dsc_1137_56719363.jpg

Morotskaka med supergod limefrosting
dsc_1139_56719190.jpg


Detta mumsade jag & sambon på ikväll. Morotskakan blev underbar :love:
Nu har vi en massa kvar, tur att man får besök i morgon så man kan bjuppa på lite kaka ;) Båda är från Leilas bok "a piece of cake"

Åh, kan du inte lägga upp receptet på kokostopparna, har kokos och blockchoklad hemma och vet inte vad jag ska göra av det. Please?:laugh:
 
Sv: Baka liten kaka

Sjælvklart!

16 toppar

50 g smør
2 ægg
1 dl strøsocker
skal av 1 lime
1 msk amarettolikør,rom el punsch (kan nog uteslutas, ev ha 1 msk lime/citron)

Sætt ugnen på 200 grader

Smælt smøret & rør ihop allt
Låt smeten svælla 10 min
Forma smeten till små toppar på bakplåtspapper
Grædda gyllene i mitten av ugnen ca 15 min
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp