Baka liten kaka

Mirabell

Trådstartare
Är det någon mer här som älskar att laga mat & baka?
Men just att baka & bjuda på fika älskar jag... göra fina bakverk mm.

För det mesta blir det ju den klassiska & supergoda kladdkakan. Men nu är jag inne på att göra olika sorters Brownies med div. fyllningar & toppings. Kan ju inte baka allt för ofta ;) Och har just köpt Leilas " a piece of cake", som jag tänkte utforska.

Vad brukar ni baka som alltid blir superuppskattat av dig själv & nära å kära?
 
Sv: Baka liten kaka

Pannacotta är det absolut godaste jag vet o det finns massor av olika variationer.
Smulpaj funkar det med :d
 
Sv: Baka liten kaka

I kakväg blir det ofta kladdkaka eller kolapaj med lingon, annars är jag mer en brödbakare och gör gärna eget knäckebröd med sesamfrön i.
 
Sv: Baka liten kaka

När jag gör paj (helst med blåbär!) brukar folk bli lyriska. Annars är mjuk pepparkaka, saffranskaka, tigerkaka med saffran och choklad, alla möjliga sorters cupcakes, kanelbullar (med russin!), kladdkaka och muffins väldigt uppskattat.
 
Sv: Baka liten kaka

Är det någon mer här som älskar att laga mat & baka?
Men just att baka & bjuda på fika älskar jag... göra fina bakverk mm.

För det mesta blir det ju den klassiska & supergoda kladdkakan. Men nu är jag inne på att göra olika sorters Brownies med div. fyllningar & toppings. Kan ju inte baka allt för ofta ;) Och har just köpt Leilas " a piece of cake", som jag tänkte utforska.

Vad brukar ni baka som alltid blir superuppskattat av dig själv & nära å kära?


Åh, jag! Jag älskar att få bjuda på god mat, att baka (och äta! :p) och fixa. Älskar att få göra det fint, lägga upp fint, baka i fina formar och så vidare.

Jag bakar gärna muffins i olika former (har ett muffinsrecept som verkligen blir oslagbart gott, inte sådär småtorrt som jag tycker att muffins lätt kan bli), småkakor, sockerkakor, olika pajer, olika efterrätter, bullar osv. Allt! Värsta kakmonstret är jag nog själv, men det är även väldigt uppskattat av sambo och nära och kära. Alla säger att jag är så huslig, och kanske är det så. Är ju jättekul att baka och laga mat!
 
Sv: Baka liten kaka

Åh, jag! Jag älskar att få bjuda på god mat, att baka (och äta! :p) och fixa. Älskar att få göra det fint, lägga upp fint, baka i fina formar och så vidare.

Jag bakar gärna muffins i olika former (har ett muffinsrecept som verkligen blir oslagbart gott, inte sådär småtorrt som jag tycker att muffins lätt kan bli), småkakor, sockerkakor, olika pajer, olika efterrätter, bullar osv. Allt! Värsta kakmonstret är jag nog själv, men det är även väldigt uppskattat av sambo och nära och kära. Alla säger att jag är så huslig, och kanske är det så. Är ju jättekul att baka och laga mat!

Ja, får också höra att jag är så huslig :P Hehe då blir jag stolt :angel: För en del är inte mat & bak viktigt.. dom äter bara för att dom måste typ. Men jag är en riktig matnjutare :rofl:

Får dock vara försiktig med just bakandet... men ser till att göda andra istället ;) Men provsmaka måste man ju göra


Idag ska jag nog baka en enkel rulltårta eller sockerkaka & bjuda bästa kompisen på te & kaka
 
Sv: Baka liten kaka

Någon som vet vart man köper billiga formar som man har muffinsformarna i?
 
Sv: Baka liten kaka

Jag blir också stolt då. haha, jag vill alltid vara den som lagar/bakar godast grejer. Och jag får höra det väldigt ofta, då känns det bra. :D Men vadå, klarar du av att baka och inte äta? Det går inte för mig. Finns det hemma så äter jag tills det är slut. Sambon är en typisk sån som kan äta en kaka och sen vara nöjd, vilket gör att det finns hur mycket som helst kvar.. Som självklart måste ätas. :p

Jag funderar på att göra lite kola-pecannötspaj, men jag vet inte. Är egentligen inte supersugen, men det är himla gott och det är perfekt bakväder ute.

Appropå bakformen, jag köpte en på åhlens. Den är ganska lagom stor. Igår använde jag den till exempel först till att göra små scones (som blir perfekt stora, som små fina bakelser) och sen till att göra stora muffins, då den stöttar upp muffinsformarna perfekt.
 
Sv: Baka liten kaka

jag tror ett visst avlägset militärrelaterat billighetsvaruhus har sådana formar!

jag hade stora bagerimassakern här igår! två olika surdegsbröd, frukostbullar, grissini och knäckebröd. Är inte alls förtjust i att äta fabriksbröd så jag proppar frysen full och värmer på lite när jag ska äta det.
 
Sv: Baka liten kaka

Jag brukar baka jätte goda vanilj/kanel bullar som blir så himla goda och saftiga =) sen är det många som tycker om min äppelkaka med maräng över. Men finns ju hundra goda saker att göra :p
 
Sv: Baka liten kaka

åååh a piece of cake är min bibel.
Du måste göra morotskakan som finns där, den är brutalt god!
 
Sv: Baka liten kaka

Aaa har kikat lite på morotskakan där.... har faktiskt aldrig bakat morotskaka. Undrar om jag ska göra det istället ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Baka liten kaka

jag tror ett visst avlägset militärrelaterat billighetsvaruhus har sådana formar!

jag hade stora bagerimassakern här igår! två olika surdegsbröd, frukostbullar, grissini och knäckebröd. Är inte alls förtjust i att äta fabriksbröd så jag proppar frysen full och värmer på lite när jag ska äta det.

Jag äter inte bröd så ofta, tycker att butiksbröd är rätt tråkigt. Och att baka själv har jag intalat mig själv att det tar tid. Men det tar ju inte såå lång tid. Lite sugen på att göra något sirapsbröd =)
 
Sv: Baka liten kaka

Citron- och marängpaj är En väldigt festligt och underbart god kaka. Om man får till smaken blir det perfekt kombo mellan sött och surt.

Annars är sockerkaka med en mosad banan i ett säkert kort. Den blir jättesaftig och god. Jag använder för övrigt aldrig smör i mina sockerkakor, det blir godare utan:d
 
Sv: Baka liten kaka

Kladdkaka med "cocossmet" på toppen :d

Leilas bok köpte jag förra året, gör mormors äppelkaka nu när det finns massa goda äpplen *hett tips* en smuldeg med lite "lyx" det blir hur underbart gott som helst.

Gjorde cupcakes från hennes bok till sonens födelsedagskalas förra året och det lär bli repris även i år :d
24351264.jpg


Cupcakesen blev uppskattade av alla barn och vuxna. Gammel farmor var t.om. tvungen att ta en till och det är ett bevis på MVG :D
 
Sv: Baka liten kaka

Nyss kommit hem från butiken, har handlat saker till Leilas morotskaka & hennes kokostoppar. Till middag blir det Thaimat från hörnet... är lite halvsjuk så jag orkar inte både laga mat & baka... så jag valde att baka :angel:
 
Sv: Baka liten kaka

Någon som vet vart man köper billiga formar som man har muffinsformarna i?

Jag köpte min i silikon på Clas Ohlson. Billig och hur bra som helst. Bara att köra i diskmaskin när jag är klar. Brukar dock inte göra muffins utan cupcakes i den, muffins brukar bli bra med endast pappersformar men det är ju en smaksak!
 
Sv: Baka liten kaka

Jag älskar att baka, men är väldigt dålig på att äta upp mina bakverk själv. Istället är det sambon och diverse folk som har vägarna förbi (eller som jag besöker själv) som får ta del av det.

Favoriten hos andra är mina kladdmuffins (med en klick grädde till), chokladkakan med marabou i och kanelbullarna (till och med mormor som är bullbaksmästare frågade om jag inte kunde baka mina bullar åt henne).
Antar att recepten önskas också, annars vore det ju ganska onödigt ;)


Chokladmuffins

100 g smält smör
2 ägg
2½ dl socker
1½ tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Blanda allt i en bunke. Häll smeten i muffinsformar.
8-10 minuter i 200ºC. Smakar extra gott med lite grädde till
(Dom ska vara lite kladdiga inuti och sjunker ihop när man tagit ut dom ur ugnen)

Chokladkaka med marabou
Smet:
2 dl socker
2 ägg
100 gram Marabou med valfri smak (går givetvis med andra märken också, men marabou är det jag tycker blir godast)
80 gram margarin
1 3/4 del vetemjöl
3 msk kakao

Glasyr:
Minst 100 gram Marabou med valfrismak (förslagsvis mintkrokant eller daim)
4-5 msk vispgrädde

Gör så här:
Vispa ägg och socker poröst.
Smält margarinet och chokladen som ska användas till smeten.
Blanda ihop alla ingredienser.
Grädda i 175 grader i 20 min, längst ner i ugnen.
Låt kakan svalna.

Gör under tiden glasyren genom att smälta chokladen ihop med grädden.
Lägg på glasyren..
Låt den gärna bli kylskåpskall och ta en klick grädde till!

Kanelbullar á la Ida

50 g Jäst
100 g Smör
5 dl Mjölk
250 g Mager kesella
1-2 tsk Kardemumma
2 dl Vit sirap
1/2 ts Salt
17 dl Vetemjöl

Fyllning
100 g smör
4 tsk malen kanel
1 dl socker

Pensling och garnering:
Ägg
Pärlsocker

Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet i en kastrull och tillsätt mjölken att ljummas lite (inte över 37°). Häll degspadet över jästen och rör om väl så jästen löses upp. Häll i kesella, kardemumma, salt och socker och rör så att allt blandas väl. Arbeta in det mesta av mjölet och knåda till en smidig deg. Låt den jäsa övertäckt 30-40 minuter.

Rör matfettet smidigt med socker och kanel till fyllningen. Ta upp degen på arbetsbänk och knåda den smidig med resterande mjöl. Kavla ut degen till en platta ca 30x40 cm. Bred på fyllningen och vik degen dubbel. Skär i ca 2 cm breda remsor, snurra och slå knut på dom. Lägg bullknutarna på bakpappersklädd plåt eller i bullformar av papper.

Låt bullarna jäsa under bakduk ca 30 min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över lite pärlsocker. Grädda bullarna mitt i ugnen i 225°C, ca 7-10 min. Låt kallna på galler under bakduk innan de packas i påse eller burk med lock.
 
Sv: Baka liten kaka

Muffins är min absoluta favorit, det är lätt att göra, finns i så otroligt många varianter och det går snabbt :)

Sen är ju paj otroligt gott och lätt att göra.

Sen när man kommer till jul tiderna så är julgodis dvs kola, knäck lussebullar osv jätte skoj, går också att göra i massa olika smaker
 
Sv: Baka liten kaka

Jag äter inte bröd så ofta, tycker att butiksbröd är rätt tråkigt. Och att baka själv har jag intalat mig själv att det tar tid. Men det tar ju inte såå lång tid. Lite sugen på att göra något sirapsbröd =)

Tid tar det ju för jäsning och gräddning, men själva bakandet tar ju inte så hemskt lång tid. Man hinner ju göra annat medan det jäser. Det finns smidiga brödrecept där degen ska jäsa i kylen över natten, så har man nybakat bröd till frukost! Klart värt besväret!
Eller så kan man göra som min mamma som bakar bröd i långpanna, med minimalt av knådning och formning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp