Bukefalos 28 år!

Bakdelen hänger inte riktigt med

cirkus

Trådstartare
..ja, så är det på min ena katt.

Jag upptäckte att hon såg ut att gå orent i skritt.
Hon går lågt med bakdelen och den ser ngt vinglig ut. Hela katten går konstigt, men när hon travar ser det bättre ut.

I övrigt äter och dricker hon som vanligt. Lådbestyr vet jag inte riktigt hur det är med eftersom hon sköter om det utomhus så här på sommaren.

Inget som ömmar eller så.

Nån som har nån idé om vad det kan vara ?
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Det är verklkigen jätteunderligt ! Hon hoppade ner från köksbänken och snubblade med bakkärran. Och upp kommer hon knappt, det är som om musklerna inte funkar till 100%.

Någon som varit med om något liknande ?
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Kan din katt ha blivit påkörd? eller har råkat hoppa lite snett när den varit ute på musjakt? Är min tanke..... Bäst att visa för veterinären
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Jag tror inte att hon har blivit påkörd, eftersom hon inte har ont någonstans. Hoppat snett, ja det kan hon ha gjort eftersom hon är ganska klumpig, särskilt om hon har varit i ett träd eller en stolpe eller så.

Vet säger - avvakta.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Vår kisse var riktigt dålig förra hösten. Han var vinglig och klarade inte av att hopp upp någonstans. Mestadels låg han bara och sov. Veterinären ansåg att han troligtvis fått en smäll i huvudet. Ena pupillen var mindre än den andra och reagerade inte normalt och i örongången fanns blod.
Han ömmade lite vid tryck på ena sidan av huvudet och nacken, men det hade jag inte märkt hemma fast jag försökte klämma igenom honom för att hitta eventuella skador.

Han fick smärtstillande och återhämtade sig sakta. Det tog nog ca 2 månader innan han var helt okej.

Hoppas din katt kryar på sig!!
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Hon är varken bättre eller sämre.

Allt är fasligt underligt.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Jag skulle nog åka in till vet ändå och kolla upp. Hur gammal är hon? Kan vara hjärnblödning eller små proppar som vandrar runt, eller nått virus på nerverna.
Nu går ju inte virus att behandla, men ändå. Nått borde väl gå att se via blodprover och andra kontroller. Vet inte om man gör DT på djur och i så fall vilka veterinärer som har sån utrustning.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Hon är 8. Så det är inte en alldeles ung kisse.

Frågan är vad vetten kan göra om det är blödning/propp/virus?
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Jag tror veterinären kan ge penicillin för att lindra symtomen, och motverka infektioner i centrala nervsystemet.

Men hon verkar alltså helt okej i övrigt? Ingen feber eller så?

Hoppas det ordnar sig.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Troligen ingenting, men vetskapen att det kommer att gå över kanske är bra? Fast vetskapen att det kanske inte går över är inte så rolig, ett avvägande. Proppar kanske går att avvhälpa om man kan ge katter blodförtunnande.
Men å andra sidan är jag lita skadad, hade jag inte följt vets råd om att avvakta så hade Fia sluppit sin sista vecka här i livet.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Känns ytterligare lite bättre idag, men fortfarande är bakdelen inte riktigt med.
Ingen feber.
I övrigt är hon precis som vanligt.
Ligger på sidenkudde och ser överlägsen ut.
Kräver mat.
Spinner och kråmar sig när hon vill något.
Går ut om det inte regnar.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Fy - jag vill inte att hon har hjärnblödning...

Men jag skall kolla pupillerna ! Tack för tipset.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Pupillerna är okej.

Men det blir veterinär imorgon iallafall, nu tyckte de att jag inte skulle avvakta längre.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

NU gäller det bara att hitta kattskrället tills hon ska till veterinären. Utgångsförbudet lyckades vi inte hålla.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Kattskrället är ute och springer, vi har letat som galningar, men hon är puts väck - och vet-tiden är NU !

Så jag har bokat om till imorgon....
Då BLIR det utegångsförbud garanterat.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Nu har vi varit hos veterinären.
Och de är lika förbryllade som jag. Det finns ingenting som tyder på yttre skada, typ bil eller trillat ner från träd. Hon har inte ont nånstans. Hon har inga tecken på hjärnblödning/propp.

Det *kan* vara något virus. Det kan vara en blodpropp i bakdelen, det kan vara en nerv ikläm. Typ väldigt diffust.

Jag och veterinären rådgjorde hur man gör nu och bestämde ett fullständigt blodprov där vi kollar allt, samt ger henne inlammationshämmande och smärtstillande (OM hon nu har ont). Vi hoppade över röntgen denna gång

Sen får man väl se om det blir bättre eller sämre.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 267
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Viva
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 748
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp