Bukefalos 28 år!

Bakdelen hänger inte riktigt med

Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

hej, vill absolut inte måla fan på väggen eller skrämma dig, men jag har upplevt, eller snarare upplever något liknande just nu. Min katt, lite yngre än dig, började tappa aptiten, gick och gömde sig och vara bara allmänt slö för ca 2 veckor sedan. Åkte till vet efter några dagar och hon låg inlagd med dropp 3 dagar och undersökningar. Dom kunde konstatera från röntgen att hon var förstoppad och satte in läkemedel och smärtstillande mot det och till sist bajsade hon och fick komma hem. Allt väl i nån dag, tills jag såg att bakbenen inte riktigt vill hänga med, dålig aptit etc och åkte in igen. Nu tror dom att hon har diskbråck!!! Hur nu en innekatt som inte är särskilt aktiv av sig får det?? nu ska hon hållas still i 3-4 veckor och medicineras flera gånger om dag, inte det lättaste med en katt..Din katt verkar dock inte ha ont någonstans, min Molly blev väldigt känslig på ryggen, vilket skulle vara ett tecken, så om din katt får det - åk direkt till sjukan!! hoppas hon får det bättre!
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Vi var hos vet häromdagen. Och som sagt - de var lika förbryllade som jag.

Hon är pigg och äter, samt går på lådan som hon ska. Det är musklerna som inte är okej, hon har lite sämre reflex på höger bak - men i övrigt är hon bra. Tyvärr har jag inte fått svar på blodproverna ännu, men jag antar att det inte är alarmerande för då borde de ha hört av sig.

Jo, hon har fått smärtstillande och inflammationshämmande - Metacam !!!!! (trodde det bara fanns till hästar !)
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Blodproverna visar att katten är frisk på insidan. Inga konstiga värden. Så... hon får väl gå som ett fyllo resten av livet.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Skumt... det kan inte vara vingelsjuka då? Finns en bra artikel om det här (PDF).
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Ja, jo, det kan nog vara vingelsjuka, men väldigt lindrigt i så fall. Hon har inte haft feber eller visat nedsatt allmäntillstånd alls. Utan är precis som vanligt, möjligen något mer tillgiven.

Men borde det inte synts på blodprov att de vita blodkropparna var förhöjda om hon har en virusinfektion ? De var snarare låga.
Usch - jag vill inte ha sjuk kisse.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Men hästar har i alla fall ofta låga vita om man tar precis i början av en infektion. Visserligen hade väl din katt varit dålig ett tag innan blodvprovet tog.

Hoppas hon snart blir bättre. Det verkar ju inte besvära henne i alla fall.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Ja, jo, det kan nog vara vingelsjuka, men väldigt lindrigt i så fall. Hon har inte haft feber eller visat nedsatt allmäntillstånd alls. Utan är precis som vanligt, möjligen något mer tillgiven.

Men borde det inte synts på blodprov att de vita blodkropparna var förhöjda om hon har en virusinfektion ? De var snarare låga.
Usch - jag vill inte ha sjuk kisse.

Jo, man borde nog kunna finna spår av viruset men jag vet inte om man gör det vid en rutinkoll. De vita blodkropparna borde ju vara förhöjda om det handlar om en virusinfektion men frågan är om det beror på i vilket stadie infektionen befinner sig.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Men om katten har symtom som liknar vingelsjuka borde ju just det kollats ? Eller ?

Hur som helst så har absolut ingenting förändrats på snart två veckor !
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Men om katten har symtom som liknar vingelsjuka borde ju just det kollats ? Eller ?

Hur som helst så har absolut ingenting förändrats på snart två veckor !

Ja du, man kan tycka det. Jag vet dock inte hur utbredd kunskapen om vingelsjuka hos katt är. Det är inte alltid självklart att det testas för "rätt" saker.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Fick just tips av en kompis som är vet att schamponera katten för att ta bort ev rester av Frontline, jag misstänker ju att det *kan* vara en reaktion på fästingmedel som jag droppade på dagen innan hon tappade bakdelen.


Återkommer med resultat
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Mystiskt.
Om det är Frontline så är det läskigt, använder ju det på min katt. :crazy:
Hoppas att det går över, någon gång snart iaf.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Ja, visst är det skumt, men jag tvivlar på smabandet egentligen. Har har fått Frontline en gång tidagare utan reaktion.

Det som retar mig just nu är att jag inte har kvar bipacksedeln och kan läsa om biverkningar.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Fass and google is your friend...

Hmmm, det verkar ju inte direkt som om det min katt lider av finns bland biverkningarna, fast nån form av neurologisk påverkan har man sett - jaha, vore ju bra att veta mer exakt....

Jag skall bada katten imorgon och se om ngt händer. Fast jag är pssimistisk
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Katten är badad. Och schamponerad. Ingen skillnad till det bättre, hon är faktiskt snarare sämre. Hon äter och dricker dåligt, men det gör å andra sidan den andra katten och även låne-hunden också. Kan vara värmen.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Fast idag är det stor skillnad.
Hon går MYCKET bättre. Det vore ju väldigt bittert om det var Frontline som gjorde henne dålig. NU får vi ge henne ett par veckor till och hoppas att hon återgår till sitt normala jag.

Lite personlighetförändring - hon har blivit pratig och kelig. Det är ju trevligt i sig, men inte så trevligt eftersom det är ett av symtomen på vingelsjukan.
 
Sv: Bakdelen hänger inte riktigt med

Usch - jag vet inte hur jag skall göra.

Katten är sämre igen.

Hon är VÄLDIGT personlighetsförändrad, från att ha varit en kärv katt är hon riktigt kelig och pratig. Hon vill vara där vi är.

Hon är smal och äter knappt. Vi får i henne lite fil och några torrfoderpluttar. Ingenting annat. Igår serverades tonfisk, Nej tack. lax - nejtack. Blötmat - nejtack.

Jag har inte sett henne trava eller galoppera på många dagar. Hon går långsamt. Det värsta är att om hon möter räven tar han henne plättlätt.

Jag har fått plocka ner henne från loftet flera gånger hon går dit men kommer inte ner. Tänk om hon går nånstans dit jag inte hittar henne ?

Vad tycker ni att jag ska göra ?
Veterinärkompis väntas i helgen.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 267
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Viva
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 748
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp