Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bakom lod

Med bakom lod menar jag precis vad det är, hästens huvud placeras bakom lod. Rollkur är en extrem variant. Vi kan prata om mer subtila bilder inte mig emot bara det utgår från en häst placerad, - bakom lod. :) Bakom lod innebär ju en böjning i nackleden som sker av någon anledning. En häst står ju inte avslappnat med huvudet bakom lod eller?

Varsego, några fler bilder på häst bakom lod.

IMGA2500.jpg


Stellatrning02-03-08nr3002.jpg


Trning044.jpg


Stellapower001.jpg


CarinaOddsbergtrningRunstennr2060.jpg


stellabus-1.jpg
 
Sv: Bakom lod

så varför frågar du om du redan har en åsikt som är satt?

jag har redan redogjort för min ståndpunkt, jag köper inte ditt koncept att bara möta svar med motfrågor, och jag ska svara på resten när du erbjuder ngt konkret till svaren istället för att fortsätta med bara teoretiska frågor samtidigt som du redan har dina teorier klara för dig.

Om du så genuint är intresserad av svar att diskutera och få andra infallsvinklar runt, så borde 2 svar av 3 vara tillräckligt med grund att respondera på, även om du fortfarande vill ha svar på andra frågor.

jag köper inte ditt sätt att delta i tråden för den har inget med diskussion att göra.
 
Sv: Bakom lod

På sista bilden ser hon superfin ut, tycker jag:idea: Ser ut att jobba jättebra, vad tycker du?
 
Sv: Bakom lod

Ja, jag håller med, visserligen så är detta i en ökad trav. Men hamnar lite på framdelen. Hon ser dock ut som en liten köttbulle. :love:
 
Sv: Bakom lod

Jag tror du får förstå att ingen av oss här som säger att bakom lod kan vara ok rider hästarna bakom lod a la rollkur. Då blir det garanterat låsta så länge de är med nosen så långt in. Man hindrar ryggen från att svinga och man låser bröstryggen i ett statiskt ngt höjt läge medans bakdelen aldrig kan komma in så pass långt som framdelen är inne.

Däremot ett par centimeter bakom lod i en låg form, inte lika låg som den vita hästen, är inte låsande för resten av hästens kropp. Det kan snarare vara nödvändigt hos flera hästar för att de ska lyckas få in arslet mer i den låga formen.

Jag håller med Axel om att den vita hästen arbetar ju inte. Den går avslappnad i ett stretchmoment alt psykiskt lugnande position. Det är ingen uppbyggande form som hästen får något arbete gjort i.
Jag kan lägga en häst i den formen bara för att testa att det går eller om den behöver avsluta lugnt. Men jag sitter inte och rider i den formen för att träna en häst.

Rider man en häst som tex inte är redo för GP-form än så så kanske den bör jobbas i en lägre form. Den kommer då inte kunna bygga sig om man rider den i den vita hästens form. Då kommer du aldrig få upp den i GP-form/ form för högre samling. Och den kommer inte orka en ökning heller. Rider du den hela tiden framför eller i lod i den låga formen så tror jag det är få hästar som orkar få upp bröstrygg/manke genom sänkt bakdel. Jag skulle tro att de är för framtunga.

Allmänt till någon som hävdade att alla hästar är gjorda för dressyr:

Och faktiskt! Det finns hästar som HAR svårare för dressyr. De är INTE avlade för det(dvs gjorda för det). De är nog däremot väldigt mycket bekvämare att rida ut på tex, som en Islandshäst. Eller bättre på att dra en vagn fort, som en travhäst. Och det är inget som helst fult eller dåligt i att erkänna att dessa hästar har svårare för dressyr. De är inte sämre hästar för det. Däremot gör man dem en otjänst genom att hävda att de inte har det svårare. För då kan man inte ge dem den extra/anpassade hjälp som kunnat hjälpa dem att fixa sitt jobb bättre.
Min Islandsgubbe är betydligt mer begåvad på att ta sig fram i oländig terräng så man sitter mjukt och bekvämt än mitt halvblod. Halvblodet är däremot bättre på att hålla takten och balansera upp sig själv på ridbanan.
Båda är lika bra hästar. Men de har olika talanger. Islandshästen är skolad ganska högt. Men det är tack vare att vi anpassat utbildning efter hans svårigheter. Inte för att han gör det lika lätt som halvbloden. Dock är jag faktiskt mer stolt över vad jag lärt honom än någon annan häst.
 
Sv: Bakom lod

den andra kommentaren är att detta inte är en häst som aktivt jobbar. den är AVSLAPPNAD i ryggen. det är en viss skillnad, men alltför ofta en missuppfattning att lång och låg är en position där ryggen JOBBAR. Nej den jobbar inte - den slapparn AV och däremed är den en del av arbetet för att KUNNA jobba - eller varva av efter jobb.

Nyfiken fråga, tänker du alltså att det är ryggen som ska jobba? Inte buken som ska lyfta? Eller är det mer specifika muskler du tänker på?

Jag ser faktiskt inte hur denna skulle vara avspänd i rygglinjen. Fast det är ju å andra sidan bara en bild. (och beror såklart på vad man jämför med). Håller med om att den inte "jobbar" med ryggen, åtminstone inte som i en ändamålsenlig form. Men jobbar som i spänner fel muskler tycker jag ju däremot. Lite tvärtemot det man egentligen borde vara ute efter som hobbyryttare som rider för hållbarhetens skull. Vi borde ju vara ute efter avspänning och stabilitet, inte stretching i statiskt arbetande hållning! :p
 
Sv: Bakom lod

Något jag är väldigt undrande över är:

Många (t ex du, därav att jag tog din knapp! :p) påstår sig med flit rida hästen lite innanför lod för att på något vis i längden främja formen.
Följdfrågan jag ställer till det är - väljer man då detta för att man inte KAN få till det man vill öva på i en form med nosen framme?
Eller skulle du välja det även om du kunde göra samma sak med hästens nos framme?
Eller är det snarare så att man inte kan rida ut nosen i vissa lägen och det mer blir en fråga om "låta hästen hamna där den hamnar" så länge själva jobbet känns konstruktivt? (till skillnad från att med flit hålla den lite innanför som det ibland låter)
 
Sv: Bakom lod

Jag lägger hästen där för att jag inte upplever att det går att få till något vettigt jobb med näbben längre fram just då. Och det är då jag som placerat resten av hästens kropp där den bör vara och inser att om nosen ska fram mer kommer den inte orka hålla ihop resten av kroppen. Den blir för öppen fram för att orka hålla ihop i buk och bakdel. Så då lägger jag nosen lite bakom. Men med att lägga den där menar jag inte dra in hästen. Den ska mjukt ligga kvar iom att den är igenom och kan arbeta i den formen. Det ska vara lätt att lägga den där och den ska kunna arbeta genom kroppen. Man känner att takten och svinget är som bäst där. Och hästen kan länga steget och vila kvar i varje steg och arbeta dynamiskt. Där det känns bäst lägger jag nosen.

För om det inte är jag som lagt hästen där är den ju inte framme för hjälperna och då bakom hand, inte bara bakom lod.

Ibland kan jag rida hästar bakom hand också. Men inte med vilja eller med flit. Och förhoppningsvis bara en kort period tills jag lärt mig rida fram den till handen eller tills hästen lärt sig gå fram dit.;)
 
Sv: Bakom lod

Tänkte plocka ut citat men jag håller med om inlägget i sin helhet så:idea:

Ang den vita så kan man ju se olika men jag ser inte ens att den faktiskt är avspänd eftersom den mera ser ut att ha dragit ut tygeln med i alla fall en viss grad av spänning i munnen och halsen, inte avspänt följt en utlängd tygel. Därför blir ju bilder omöjliga för vi ser olika och det som ser bra ut vid första anblicken var något helt annat :confused:

Jag tror nämligen inte, som du säger, att en häst kan behålla aktiviteten igenom kroppen, om den blir så låg, utan att nosen måste in en smula, rent fysiskt borde det uppstå spänningar för att hästen inte kan balansera sej rätt bakifrån i den positionen. Så jag tror bilden ljuger t o m.

Delvis KL

Kravet att hästen ska vara i lod är ju i högre form än den på bilden, tänker jag. Det kommer av att man utgår från rent fysiska aspekter när hästen verkligen är ihopkopplad och om nosen åker in i en högre form händer något i nacken och halsen som blockerar musklerna i överlinjen. Men man talar då om en högre form, den här riktigt låga är inte en arbetsform på det sättet, precis som du säger. Därför tror JAG att det bara är om man rent teoretiskt kopplar sånt man läser (bla om lod) till alla former av verklighet som man hamnar i absurda krav på hur verkligheten ska anpassas efter teorier.

Sen kan man visa hur mycket bilder som helst som SER UT att visa "ideal".

Rollkur kan vi väl lämna utanför diskussionen tycker jag, tror inte att nån här förespråkar det.


OCh igen då till tua! Medhåll ang olika hästar! Min tillhör väl inte den svåraste rasen men av de jag har haft av samma ras har hon det nog svårast definitivt eller så i alla fall för mej svårast.

Hon är inte heller en häst som gärna går djup och rund, och hon behöver verkligen ridas rundare, men det går inte innan hon är avspänd, tanken att med tvång lägga där är helt omöjlig tycker jag, åtminstone är det inget jag klarar.

Det är verkligen som du säger orätt mot hästarna att påstå annat än att de har olika svårt. Hästen känner sej knappast orättvist behandlad för att man inser att den inte är optimal för dressyrträning, det är ju ägaren som blir förorättad och det är ganska ointressant i sammanhanget.

Så länge ägaren ändå tar hänsyn till sin hästs förutsättningar och inte kräver att den ska "visa" att den är "lika bra som vilket halvblod som helst" så är det ju ok. Jag tycker att ridtravare ligger extra mycket i farozonen där när ägare vill "bevisa" saker.

Men att ta hänsyn till varje häst innebär inte i min värld att knepa och knåpa ihop egna system som inte har nån förankring i hästens fysik och i beprövad erfarenhet.
 
Sv: Bakom lod

Däremot ett par centimeter bakom lod i en låg form, inte lika låg som den vita hästen, är inte låsande för resten av hästens kropp. Det kan snarare vara nödvändigt hos flera hästar för att de ska lyckas få in arslet mer i den låga formen.

Tack för att du förklarar varför du lägger hästen medvetet bakom lod. Om jag förstår dina tankar rätt så hjälper den hästen att aktivera underlinjen och bakbenens undertramp? Om huvudet hamnat bakom lod så pågår någon aktivitet för att hålla den där, i någon av underhalsens muskler, därför menar jag till skillnad från mackan att det inte kan användas för att lära avslappning av underhals. Om jag förstår dig rätt så är det ok för din del med en viss aktivitet (dock inte mer än några grader) i underhalsens muskler därför att det hjälper hästen att röra sig bättre bakifrån genom kroppen?

Jag håller med Axel om att den vita hästen arbetar ju inte. Den går avslappnad i ett stretchmoment alt psykiskt lugnande position. Det är ingen uppbyggande form som hästen får något arbete gjort i.
Jag kan lägga en häst i den formen bara för att testa att det går eller om den behöver avsluta lugnt. Men jag sitter inte och rider i den formen för att träna en häst.
Bilden var som exempel för att visa när underhalsen är inaktiverad inget annat.


Allmänt till någon som hävdade att alla hästar är gjorda för dressyr:

Så sant, vi har ju valt att avla raser åt olika syften och det hoppas jag innerligt att det får bevaras så inte alla blir likadana. Det är ju svårare att rida en Working Equitation bana på enhandsfattning på ett halvblod än på en iberisk häst, eller valla kor för den delen :) Problemet med raser som är avlade för tex tävlingsdressyr är att det är lättare att "fusk" rida dem då de kan lura ögat att se ut som om de rör sig hälsosamt. Däremot så tror jag att det är bra att rida uppbyggande dressyr på alla raser och inom alla discipliner. Fast detta var ju en annan diskussion om än väldigt intressant också :) [/QUOTE=tuaphua;13930450]

12345678910
 
Sv: Bakom lod

Tack för att du förklarar varför du lägger hästen medvetet bakom lod. Om jag förstår dina tankar rätt så hjälper den hästen att aktivera underlinjen och bakbenens undertramp? Om huvudet hamnat bakom lod så pågår någon aktivitet för att hålla den där, i någon av underhalsens muskler, därför menar jag till skillnad från mackan att det inte kan användas för att lära avslappning av underhals. Om jag förstår dig rätt så är det ok för din del med en viss aktivitet (dock inte mer än några grader) i underhalsens muskler därför att det hjälper hästen att röra sig bättre bakifrån genom kroppen?

Jag är ingen "muskelknutte", men underhalsens muskler är inte bara där för att vara till elände, de har en funktion också i att föra fram benet har jag för mej. :confused: att dom arbetar med det dom ska kan väl knappast vara ett problem det är när de år i kostant spänning det är ett problem och de blir stora och hindrande istället.

Men som sagt jag kan inte sånt tillräcklige bra. De ska vara lösa, och mjuka och inte bulliga och spända, det är vad jag har lärt mej, och jobbar med, på en som är född med överdimensionerad underhals....


Bilden var som exempel för att visa när underhalsen är inaktiverad inget annat.

Är den det? Jag tycker inte det ser ut så.


Däremot så tror jag att det är bra att rida uppbyggande dressyr på alla raser och inom alla discipliner.


Det tror jag också.
 
Sv: Bakom lod

Kul att du delar med dig av bilder :) Jag vet inte om det finns flera frågeställningar i denna tråd men jag tror den ursprungliga handlade om huruvida en häst ska ridas bakom lod. Din häst går ju bakom lod på alla dina bilder . Hur den har hamnat där med huvudet gissar jag beror på att hon håller sitt huvud med en anspänning av någon/några av underhalsens muskler. Om hon blir tung i handen så kan det ju bero på att hon blir trött i dessa muskler och måste kompensera genom att lägga sin vikt i din hand istället.

Här är några bilder på min häst (inte jag som rider). Han håller också sitt huvud själv bakom lod, men jag tror att han har längre och lägre ansatt smäckrare hals än din häst? Han rids ju också i en lägre form än din samt med stångbett. Han krullar gärna in sig sådär med bibehållen kontakt även på tränsbett och med skarpare bett tycker jag han blir bakom hand och lod. Personligen så tycker jag inte så mycket om att han jobbar på det viset att han placerar sig bakom lod för då blir det en spänning i halsen och överlinjens muskler kan inte jobba lika bra. lägger till en bild där du kan se hans exteriör på ett ungefär.
quieboaupas.jpg

queibotrot.jpg

queiboext.jpg
 
Sv: Bakom lod

jag är ingen "muskelknutte", men underhalsens muskler är inte bara där för att vara till elände, de har en funktion också i att föra fram benet har jag för mej. :confused: Att dom arbetar med det dom ska kan väl knappast vara ett problem det är när de år i kostant spänning det är ett problem och de blir stora och hindrande istället.

ja det tycker jag är en intressant reflektion. Jag tycker nog ändå att det är mindre bra att ha en anspänning i musklerna om än så lite det är ju viktigt att de kan vara mer dynamiska. Kan inte vara särskilt bra för någon muskel att jobba i konstant förkortning för tillslut blir det ju mjölksyra, och en häst är ju faktiskt byggd att kunna hålla sitt huvud utan den typen av muskelkraft så varför inte utnyttja det? Och jag kan inte komma på något annat vis än genom muskelkraft som kan göra att en häst böjer i nacken så den hamnar bakom lod = en häst bakom lod har en konstant spänning. Helt riktigt att en av underhalsens muskler är viktiga för framåtförande av bog och framben. Den jobbar optimalt om huvudet är stabiliserat och den är rimligtvis i sundast och starkast arbete om den är i sin normallängd och därifrån förkortas så att arbetet blir dynamiskt. Om den redan är i förkortat läge så blir det ju jobbigare.

men som sagt jag kan inte sånt tillräcklige bra. De ska vara lösa, och mjuka och inte bulliga och spända, det är vad jag har lärt mej, och jobbar med, på en som är född med överdimensionerad underhals....




Är den det? Jag tycker inte det ser ut så.
nej jag blev också lite fundersam. Frågan är om inte nosen skulle fram lite mer för att verkligen släppt hela underhalsen?[/i]


12345678910
 
Sv: Bakom lod

ja det tycker jag är en intressant reflektion. Jag tycker nog ändå att det är mindre bra att ha en anspänning i musklerna om än så lite det är ju viktigt att de kan vara mer dynamiska. Kan inte vara särskilt bra för någon muskel att jobba i konstant förkortning för tillslut blir det ju mjölksyra, och en häst är ju faktiskt byggd att kunna hålla sitt huvud utan den typen av muskelkraft så varför inte utnyttja det? Och jag kan inte komma på något annat vis än genom muskelkraft som kan göra att en häst böjer i nacken så den hamnar bakom lod = en häst bakom lod har en konstant spänning. Helt riktigt att en av underhalsens muskler är viktiga för framåtförande av bog och framben. Den jobbar optimalt om huvudet är stabiliserat och den är rimligtvis i sundast och starkast arbete om den är i sin normallängd och därifrån förkortas så att arbetet blir dynamiskt. Om den redan är i förkortat läge så blir det ju jobbigare.

12345678910
Så du svarar nu som jag skev tidigare- att den självklart har en funktion:p

Varför visa bilder med en lång man som hänger ner på den sidan så muskeln inte ens syns- den du pratar om:confused:

Din ponny är dock smäckrare o har en bättre halsansättning än den som visas här- Murven. Endast slankare kanske:angel:
Hästar har olika förutsättningar. I ext. bedömningen så bedöms just hur optimala förutsättningar den har. Är den avvikande får man rida den annorlunda för att bygga upp muskulaturen till att bli med funktionell.

I hästens förmåga att röra/ hålla sin kropp optimalt ingår dess rörelseschema.
I IW fall rids den med stor energi- har ett helt annat arbetsätt- kommer upp från marken.
Fio skrev någonstans att så fort det kommer in stor energi i bilden blir det mkt svårare än när den har flera fossingar i marken.

Trodde att alla försöker att variera formen under var pass- just för att inte rida statiskt. Det krävs styrka i hals o nacke för att orka gå med nacken högst.
Det är ganska ofta diskussioner om hingstar som har en större o ngt annorlunda halsmuskulatur.
 
Sv: Bakom lod

Men om du nu vet att det är dåligt när hästarna rullar ihop sig och går spända bakom hand, varför i allsin dar rider du hästen på stångbett?

Den måste ju komma fram till handen, söka kontakt. Blank stång är inte något som inbjuder till det.

Varför har du stången?
 
Sv: Bakom lod

Om hästen t o m backar av från tränsbett.

Jo det är ofta så att man drar slutsatser av sina egna ej helt kunniga erfarenheter.

Det är trots allt ganska enkelt- sträva efter det optimala.
Vill den gå bakom har den troligen inte motorn på o bör ridas på framåt utan handpåverkan. en häst som bara springer med huvudet i skyn- bör varvas ner o ridas lågt- skit i var näsan är! Få hästen till arbete i första hand.
 
Sv: Bakom lod

Här är några bilder på min häst (inte jag som rider). Han krullar gärna in sig sådär med bibehållen kontakt även på tränsbett och med skarpare bett tycker jag han blir bakom hand och lod. Personligen så tycker jag inte så mycket om att han jobbar på det viset att han placerar sig bakom lod för då blir det en spänning i halsen och överlinjens muskler kan inte jobba lika bra. lägger till en bild där du kan se hans exteriör på ett ungefär.

Men snälla läs ordentligt. Jag rider inte p åstångbett just av den anledningen att jag vill få bort krullandet jag vill inte skapa den anspänningen som en häst får bakom lod då den i det läget håller huvudet med fel muskler. På tränsbett så kan han följa handen som jag skrev ovan då hamnar han inte alltid bakom hand.
 
Sv: Bakom lod

Nej hon blir inte stark när hon är bakom lod, det är när hon börjar komma upp och fram med nosen för att gå i lod som hon blir stark.
 
Sv: Bakom lod

Det står ju i din text att hästen rids med stångbett. Det kanske bara gällde just de bilderna då eller?

Det stod det nämligen inget om. Och det är svårt för oss att gissa oss till om hästen annars går med annan betsling än det som skrivs eller visas på bild.:laugh:
 
Sv: Bakom lod

Tack för att du förklarar varför du lägger hästen medvetet bakom lod. Om jag förstår dina tankar rätt så hjälper den hästen att aktivera underlinjen och bakbenens undertramp? Om huvudet hamnat bakom lod så pågår någon aktivitet för att hålla den där, i någon av underhalsens muskler, därför menar jag till skillnad från mackan att det inte kan användas för att lära avslappning av underhals. Om jag förstår dig rätt så är det ok för din del med en viss aktivitet (dock inte mer än några grader) i underhalsens muskler därför att det hjälper hästen att röra sig bättre bakifrån genom kroppen?

Vad är det här för dumheter, sluta lägga in påståenden jag aldrig gjort. Jag har ö.h.t inte addresserat din teori om underhalsen, det var ju det du störde dig på igårkväll så låt bli att komma med påståenden om vad jag menar eller inte menar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 614
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 994
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: cassiopeja
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 565
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp