Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bakom lod

Oj då, ja en sadel som man åker runt i om man inte spänner sig är ju svår att rida optimalt i. Sadelklister?
 
Sv: Bakom lod

Sadeln är av flatbackmodell på grund av att min rygg inte kunde ha en sadel med djupare säte förr. Jag kunde inte sitta i den i början, men nu
börjar det bli bättre nu när jag lärt mig att min balans inte ska vara så dålig att jag måste ha en sadel som håller fast mig. Men hon ska få en
ny riktig dressyrsadel så snart hon är igång igen. :D Jag åker inte runt i sadeln direkt, men man får anstränga sig lite mer än i en sadel med djupt säte.
 
Sv: Bakom lod

Tänkte bjuda på ett filmklipp från i år. Eftersom att det är så svårt att se på bild, och här kan man se våra problem i dess extrema form.

2009 stod hon på grund av skada, jag började trava i slutet av december 09. dvs, 30 sekunder och sådant i början. Hon är halvvägs igenom sin igångsättning.
Det här klippet är från i Maj, när monstret går ett av sina första 15 minuterspass med arbete i trav och galopp utan större skrittpauser! :p

Några krav på samling, form eller kvalité på gångarterna finns ej, men här kan man se hur hon vill gå.
De krav som fanns var att hon skulle lyssna på skänkeln, inget mer.

http://www.youtube.com/watch?v=hQ29pgO6DrI
 
Sv: Bakom lod

Det kanske låter hårt, det är inte menat så alls utan verkligen bara undrar...
Om det inte fanns några andra kvar annat än att hon skulle lyssna på skänkeln, varför rider du där med så korta tyglar?
Om det liksom inte fanns någon koncern för formen (dvs. om du inte oroade dig för vart hon hade huvudet) varför ha tyglarna så korta att hon inte kan komma fram eller upp lite? (eller upp mycket även om det nu är reaktionen på att få längre tyglar låt säga)

Om det är för att få kontakt så att säga, att hon annars lägger sig bakom hand ändå och då får du ingen kontakt, då tänker jag att man löser ju inget genom att korta tyglarna liksom. Hästen blir ju inte mindre bakom hand för det, utan det måte ju komma bakifrån och framåt, liksom rida till handen och att hästen söker sig dit.

Bara spekulation men som sagt, min nummer ett fråga är varför så korta tyglar helt enkelt :) ? (på ett icke dömande sätt alltså, bara för att jag undrar)
 
Sv: Bakom lod

Jag tar inte illa upp alls, jag visar ju filmen för att den visar våra brister i ganska extrem form.

Som man kan se på filmen så har jag dåligt med stöd/kontakt i alla fall.
Men man kan inte be om att hästen ska lyssna på skänkeln om man överger den framtill. Då rusar ju hästen bara.

Som jag skrev innan i tråden så blir det tvärnit om man inte håller i tyglarna.
Hon blir ännu mer spänd och rullar in nosen mer eller kör upp huvudet och spänner hela sin hals åt fel håll.
Tycker du det är bättre? Att hon spänner sig ännu mer bara nosen kommer fram?
Enligt massören så är detta mycket, mycket skadligt, men han påpekar även att det inte är bra för henne att gå i en kort form heller,
vilket jag håller med om, men han hävdar att en stjärnkikarform är betydligt mer skadlig för en ponny av den här typen.

Hade hon velat ta mer tygel så hade hon gjort det, jag sitter inte och blåhåller i munnen på henne för att hon ska kröka på nacken :rofl: :p Jag försöker få ett stöd
genom att driva henne in i handen, tyvärr går det åt skogen, men det är så jag lärt mig att man ska göra för att rida ut formen på hästarna.
Jag har samma längd på tyglarna här som på alla bilder jag visat i tråden och det är inte svårt alls att bara följa med med handen 5-10 cm
om hon nu skulle söka stöd längre fram, vilket vi tyvärr aldrig kommer till.

Hon kommer som tidigare skrivet inte upp i formen bara för att jag länger ut tygeln, inte heller kommer rumpan och bakbenen med bara för att jag ger mer tygel.

Sedan så var detta "innan" jag började tänka mer på att jag kanske borde bekymra mig om var hennes nos är.
Har alltid tänkt att den kommer att bli bra när baken är med, men jag börjar undra nu om hennes nos någon gång kommer att titta fram. :p
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom lod

Btw, Jag har övat med mina long reins de sista dagarna och tycker att jag i alla fall fått ett sök nedåt.
Dock är hon fortfarande bakom lodplanet, men det kanske är en början. Hon kanske stör sig mer på mig än vad jag tror när jag sitter på hennes rygg?
 
Sv: Bakom lod

Jag försöker få ett stöd genom att driva henne in i handen, tyvärr går det åt skogen, men det är så jag lärt mig att man ska göra för att rida ut formen på hästarna.


Först, din ponny rör sej fantastiskt bra, vilken liten pärla hon är, det är inte alla ponnyer som har hennes gång:love:

Sen är det inte så genomgående men hon ränner iväg en del från dej, precis som du säger, hon stannar inte på sätet utan ångar på.

Ang citatet, så kan jag bara hålla med. Så har jag fått lära mej också i alla år och det har fungerat på nästan alla hästar utom en irländsk ponny vi hade, som hade "irländsk konstruktion" med bla underhals från att hon var liten (vi hade henne från att hon var 1½ så jag vet. Min dotter fick hjälp av mycket bra tränare och bla lära sej att att anpassa sin egen andning faktiskt för att få henne att spänna av och sänka sej ärligare, andas djupt och lugnt och bromsa med kroppen i lättridningen, så kom det. (Hon hade bra trav och bra egen taktmässighet så det var inte problemet på henne heller, precis som det inte är det på din) Lite utlängd tygel och bromsa med säte och andning fungerade på henne. Fick ut näsan också på det sättet.

Och sen utom den här då, som är ännu svårare har jag tyckt. Hon har inte den egna taktmässigheten.

Nu upprepar jag kanske, men tar dom inte sätet "hamnar" allt i handen. Det blir motdragande och kort hals.

Jag fick bla dra ner tempot istället som sagt och sen t o m studsa till i sadeln upprepade gånger för att göra henne uppmärksam på mina sittben, och på sätet:cool: faktum är att det fungerade:idea: Jag fick rida runt massor i lågt tempo, utan att använda handen mer än att reglera ställning och böjning, INTE förhålla i handen i det tempot, utan om hon började älga iväg, studsa till och påminna henne om min rumpa:angel: Inte lång glappande tygel utan kontakt men hålla den mycket lätt.

Det är jättesvårt att via internet förklara hela konceptet men ungefär så, och att kunna ha en lätt kontakt, hela tiden. Inte "gå med i" att hon ville ligga på framåt.

Man får alltså givetvis växla och rida lätt framåt mellan, så klart, och göra många övergångar inom gångarterna också, bland annat.

Jag tycker att det var en bra hjälp då att dels uppmärksamma henne på min rumpa och reagera på sätet även när hon var "på" framåt och dels att lära mej att inte "svara upp" på hennes ångande och ta till händerna för mycket, för det är en ovana man själv lätt lägger sej till med när hästen s a s bjuder in till det hela tiden.

Vet inte vad som funkar på din Stella men det är ett par tips om hur man kan jobba med att få tag på mera igenom sätet. (sen måste det vara ett stabilt säte förstås som bla lektra skrev, man får träna lite själv också vid sidan av:angel:)
 
Sv: Bakom lod

En tilläggsfråga, du sitter ju rakt och fint, men hur är balansen i sadeln i förhållande till Stella, kan det handla om balans att hon rinner iväg?
 
Sv: Bakom lod

Jag försöker få ett stöd genom att driva henne in i handen, tyvärr går det åt skogen, men det är så jag lärt mig att man ska göra för att rida ut formen på hästarna.
Men hallå. vart ska hon då ta vägen när hon nu faktiskt tar skänkeln:confused:
På er nivå ska du kunna ha henne på sätet o lätta ur... bara. Skänkeln ska bara betyda framåt o då när ni ska öka. Prova.

Man ska inte skapa mer energi än man kan bruka- blir vajKalle.
 
Sv: Bakom lod

Ja fast vi är inte på en sådan nivå så att hon är på sätet och att jag kan lätta ur i handen, hur ska jag kunna lätta ur handen om jag inte har något i den?
 
Sv: Bakom lod

Tack för tipsen, jag ska prova att hoppa runt lite i sadeln för att se hur hon reagerar. :p Det du skriver låter vettigt!
 
Sv: Bakom lod

Förstår inte riktigt vad du menar i ditt sista inlägg dock... Menar du att jag har svårt med balansen eller att hon springer på för att hon tappar balansen?
 
Sv: Bakom lod

Nej jag menar att du ser balanserad ut så om sadeln har fel balanspunkt för henne så att det gör att hon springer? Bara en tanke. Jag vet från alla sadelprovningar hur det kan skilja mellan sadlar, hur man placeras, var man placeras osv.:idea:

Ang studsa så ska du bara behöva studsa till lite extra, så att hon svarar, det känner du! Gör det varje gång hon inte lyssnar på sätet, som en påminnelse. Man ska helst lära sej trycka till lite med sittbenet på det bakben som behöver aktiveras/vinklas mera, man lär sig känna det! :idea: Det är inte helt lätt att få till bra tajming så det är mycket lättare att börja i lågt tempo. Inte i skritt dock, jo, i så fall i samlad skritt sen när hon är tillbaka i styrka och bär sej, men inte i skritt på lång tygel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bakom lod

Som jag skrev innan i tråden så blir det tvärnit om man inte håller i tyglarna.
Hon blir ännu mer spänd och rullar in nosen mer eller kör upp huvudet och spänner hela sin hals åt fel håll.
Tycker du det är bättre? Att hon spänner sig ännu mer bara nosen kommer fram?
Enligt massören så är detta mycket, mycket skadligt, men han påpekar även att det inte är bra för henne att gå i en kort form heller,
vilket jag håller med om, men han hävdar att en stjärnkikarform är betydligt mer skadlig för en ponny av den här typen.

Hade hon velat ta mer tygel så hade hon gjort det, jag sitter inte och blåhåller i munnen på henne för att hon ska kröka på nacken :rofl: :p Jag försöker få ett stöd
genom att driva henne in i handen, tyvärr går det åt skogen, men det är så jag lärt mig att man ska göra för att rida ut formen på hästarna.

Men frågan är väl HUR du gör detta arbete? Om du har hästen i en vinkel tex mot väggen kan den inte springa iväg men har du hästen rakt fram så säger den ju bara bye bye matte. Ha den på en vinkel på dom diagonala hjälperna och ökar hon farten är det bara att öka vinkeln. Du måste ju få ut halsen för att få tag i bakbenen annars kommer du ju aldrig kunna etablera en ärlig kontakt med bettet.
 
Sv: Bakom lod

Som man kan se på filmen så har jag dåligt med stöd/kontakt i alla fall.
Men man kan inte be om att hästen ska lyssna på skänkeln om man överger den framtill. Då rusar ju hästen bara.
Men att överge hästen och att ge den mera tygel är två väldigt olika saker. Man kan ju länga tygeln utan att överge hästen. Att ge mera tygel är ju inte det samma som att släppa tygeln.
 
Sv: Bakom lod

En bra övning eller allmänt grej att tänka på kanske kan vara att du övar korta - länga?
Att du "får" ha hästen kort i den korta fasen, alltså inte ännu kortare än nu men där du tycker att du har koll på hästen (iom att du säger att du inte vill överge den fram) men korta som i korta upp steget och samla lite. Därefter länga genom att släppa ut bara pyttelite i tygeln, eller kanske bara tanken på eftergift, hursomhelst så lite att du fortfarande känner att hästen är kvar i balans, sen korta (samla) igen och växla så ett par gånger. Om samlingen blir bra, då brukar man också märka att den hamnar i bättre balans inför längningen. Medans längningen kan underlätta för hästen att slappna av och tänka kliva på framåt vilket ger bättre förutsättningar inför nästa samling. :)
Men med målet att du ska kunna länga mer och mer. Förutom att det är en bra grej för ens egen del (man blir påmind om att faktiskt GE eftergift då och då under passet) så är det också en bra check på hur bra hållning/balans hästen har.
I det läget använder du alltså inte skänkeln alls, iallafall absolut inte i längningen, utan man länger bara sin ram så mycket/lite som hästen klarar av att följa utan att falla ur ramen helt.

Sen får man jobba med andra övningar parallellt, men jobbar man med att förbättra "egen" balans, bärighet, då kan det strategiskt vara bra att även lägga in övningar som innehåller eftergift/längning. (Kyra har säkert en del såna bra övningar.)
 
Senast ändrad:
Sv: Bakom lod

***Knapplån***

Nu har jag rensat i tråden och raderat ett antal inlägg, varav några kunde anses som ren mobbning.
Var vänliga och skärp er och återgå till trådens ämne, dvs Bakom lod.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst
 
Sv: Bakom lod

TS har halkat in på ett bananskal och flinar för sig själv gott åt att man kapat en sex år gammal tråd =)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 491
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 869
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
355
Senast: cassiopeja
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 552
Senast: MaritH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp