Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu har jag en svacka i ridningen. Det blir mest skogsmulleridning. Jag vet inte riktigt vad jag vill med min ridning just nu. Att komma till skott och tävla är så himla långt borta. Sen har jag inte hittat någon tränare jag trivs med här heller. Jag har inga mål att sträva mot utan det är samma, samma, hela tiden. Det sker ingen utveckling. Visst är det ju kul med kurserna i Norrtälje men det är ju inget som blir regelbundet och jag kan inte ta med mig Senioren dit heller.

Just nu så tycker jag ridningen tar mer än den ger. I vintras var det tvärt om. Då hade jag en svacka i livet och ridningen var det som gav energi i tillvaron.

Efter den där nära-väggen-upplevelsen i vintras har jag fått tänka om och försöka hitta alternativa sätt att hantera de göromål som jag antingen måste eller vill göra. Jag har gjort det till min målsättning att försöka göra så lite som möjligt. Men jag vet inte riktigt hur jag lyckas med det. Det är hela tiden en massa ogjorda saker som stirrar på mig. Jag frågar mig om jag kan skita i att göra det och svarar väldigt ofta ja på den frågan. Men så dyker det upp saker som måste göras nu, och det omedelbart bums. Exempelvis så sådde jag ärtor och plötsligt hade de grott och växt sig så långa och rangliga att de vält och måste ha ett stöd. Och så hade jag köpt för mycket sättpotatis. En sort fick jag ner i grönsakslandet, men de övriga tre, var skulle jag sätta dem? Tja, mandelpotatisen satte jag i jordhögarna som blev förra året då jag grävde upp parksliden och de resterande två sorterna satte jag i gräsmattan och så täckte jag med gammalt hö som jag hämtade från en granne. Det tog otroligt lång tid. Den kvällen fick jag inte middag förrän vid tio på kvällen. Jag var tvungen att få det klart eftersom jag skulle resa bort dagen efter.

Jag undrar lite var jag ska lägga ambitionsnivån med trädgården. Tanken var ju att jag skulle göra så lite som möjligt med den i år. Förvisso har jag egentligen inte gjort så mycket med trädgården, mer än fixat grönsakslandet och i övrigt endast försökt förhindra att det förfaller, men det har ändå tagit en del tid i anspråk.

Jag har ju alltid haft en tanke med att försöka vara så självförsörjande som möjligt med grönsaker, bär och sånt, men är det verkligen kompatibelt med ett heltidsjobb och annat?

Nu har jag semester och i år tänkte jag inte göra många knop med någonting. I stället tänkte jag ägna mig åt så mycket nöjen som möjligt. Men ändå är det inte särskilt tillfredsställande att se allt som är ofärdigt eller håller på att förfalla, så som mina grusade ytor t.ex. som är fulla med ogräs.

Det har ibland hänt att jag tänkt tanken att om jag inte red eller odlade, så behövde jag inte vara bofast. Då skulle jag kunna åka omkring med en husbil eller husvagn en stor del av året och jobba där jag råkar befinna mig. Jag har ju lyxen att ha ett portabelt jobb.

Men frågan just nu är om jag ska välja bort ridningen? Då skulle jag få mer tid till trädgården och annat jag vill göra. Men gissningsvis kommer jag ändå att få ridabstinens efter ett tag. Så hur farao gör man för att få balans mellan allt man vill göra och allt man måste göra? Jag vet faktiskt inte. Jag vill i alla fall inte hamna i samma läge som förra året, så jag försöker tänka att jag ska göra så mycket som möjligt av det jag har lust med (kan tex. vara att ligga i hängmattan och slappa), och så lite som möjligt av allt annat.
 

Den som löser den här ekvationen ska få (minst) en extra liter jordgubbar och en pava vin av mig på lördag. Skämt åsido, det kunde varit jag som skrivit ner nästan samma tankar. Inklusive för mycket sättpotatis utan förberedd plats, samtidigt med allt annat odlingsjox :o Och det är inte ens första året det händer mig.... och det har hänt att de inte alls kommit i jorden.

Men man överlever ju det också! Liksom det mesta som inte blir som man tänkt och vill eller hoppats. Eller som andra förväntar sig.

Jag är däremot alldeles för hemkär för att ens tänka tanken att åka runt för jämnan. Och jag har sedan länge gett upp alla ambitioner på tävlingsridning eller ens träning - tyvärr! Men när något bara måste plockas bort så får det räcka med skogsmulleridning, och periodvis inte ens det.

Men det finns massor att prata om på det här temat (men tyvärr inga genialiska lösningar från mig) I alla fall är det en klok och bra tanke att aktivt välja bort ett antal "måsten" och att aktivt planera in rena nöjen när kropp och själ säger ifrån att nu behöver jag det. Eller att bara tillåta sig slappa i soffan och slösurfa, utan en massa dåliga samveten som surrar i huvudet.

Så småningom kommer lusten och inspirationen att bara ge sig i kast med hus- eller trädgårdsmåsten också till 100 %, och då känns de ju inte heller lika tyngande.
 
Den som löser den här ekvationen ska få (minst) en extra liter jordgubbar och en pava vin av mig på lördag. Skämt åsido, det kunde varit jag som skrivit ner nästan samma tankar. Inklusive för mycket sättpotatis utan förberedd plats, samtidigt med allt annat odlingsjox :o Och det är inte ens första året det händer mig.... och det har hänt att de inte alls kommit i jorden.

Men man överlever ju det också! Liksom det mesta som inte blir som man tänkt och vill eller hoppats. Eller som andra förväntar sig.

Jag är däremot alldeles för hemkär för att ens tänka tanken att åka runt för jämnan. Och jag har sedan länge gett upp alla ambitioner på tävlingsridning eller ens träning - tyvärr! Men när något bara måste plockas bort så får det räcka med skogsmulleridning, och periodvis inte ens det.

Men det finns massor att prata om på det här temat (men tyvärr inga genialiska lösningar från mig) I alla fall är det en klok och bra tanke att aktivt välja bort ett antal "måsten" och att aktivt planera in rena nöjen när kropp och själ säger ifrån att nu behöver jag det. Eller att bara tillåta sig slappa i soffan och slösurfa, utan en massa dåliga samveten som surrar i huvudet.

Så småningom kommer lusten och inspirationen att bara ge sig i kast med hus- eller trädgårdsmåsten också till 100 %, och då känns de ju inte heller lika tyngande.
Just nu har jag rätt stort fokus på att göra sådant jag verkligen vill. Det blir onekligen på bekostnad av sådant jag borde göra. Men ingen dör ju av det, så det får vara okej.
 
Åå är du någonstans från Norrtälje? Det är min hemstad :wtf::angel:

Vad är det för kurser i Norrtälje du åker på?

Jag var alltid väldigt on eller off i min ridning när jag hade häst i Sverige. Min häst var perfekt för det och led inte ett dugg av att inte bli riden regelbundet. Jag hade ofta perioder där jag red tex bara dressyr varje dag. Sen bara ute. Nån period med bara borsta eller tömkörning eller 'lek' osv...

Varje period kunde vara några veckor eller månader beroende på jobb, årstid, väder :)

Men beror ju på. Hästar är väldigt glada i att gå å skrota generellt, det jag ofta hör om att 'min häst vill bli riden och jobba' tror jag inte på, så länge den har en hage med hästkompisar är dom helnöjda!

Få inte dåligt samvete av att sätta dig själv först ibland :up:
 
@Seabaz Jag bor inte längre i Norrtälje kommun, men bodde i Riala innan jag flyttade till Lindesbergs kommun. Så nu är det runt 25 mil till Norrtälje. Det är ridskolan på Vigelsjö som har CR-kurser med Lotta Månsson-Söderström och som jag åker på.

Jag har ingen egen häst utan är medryttare. Hästen är 25 år och det blir nog inte bra om han ställs av helt. Då tror jag han förfaller fysiskt. Mentalt klarar han att bara stå och gå i hage. Ägaren hinner inte rida honom själv mer än enstaka gånger då och då. Jag rider cirka 3 gånger i veckan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
12
· Visningar
1 254
Senast: Lyan
·
  • Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
383
Senast: Lyan
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 572
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 091
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp