Bukefalos 28 år!

Balsammetoden/no poo

Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Inte längre än vanligt, alltså kanske 10-15 min medan jag gör något annat.

Att låta det torka helt under handduk skulle ta en evig tid även för mig, och sen skulle det nog se ut som Elisabeth Höglund därunder. Tror inte det är meningen att man ska ha kvar handduken längre än till "handdukstorrt".
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Hitorine: har du kollat din hårtyp på den amerikanska jessicurlsajten? Där finns en enkel tabell över vilka produkter som passar olika hår. Jag har beställt men inte fått paketet än så jag hoppas att jag valt rätt.

Det hade jag helt missat. Tack för tipset! Jag valde till slut att köpa ett av provpaketen, för att kunna prova lite olika produkter. Uppdatera gärna om vad du tyckte när du hunnit prova det du köpte. Beställde du från Alma of Sweden förresten? Då får du gärna också uppdatera mig om hur lång tid det tog för dig att få paketet.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ja, det var Alma. Jag tittade också på deras provpaket, de verkar jättebra.

Jag beställde i onsdags kväll, sen var det helg på torsdag och de postade paketet i fredags! Då bör jag ha det redan måndag eller tisdag. Valde betalning via faktura, det går snabbast (de har inte fått igång betalning via kort än).

Det KAN hända att de fick iväg paketet lite snabbare än normalt för jag hade mailat och sagt att jag gärna vill ha grejerna innan det datum jag ska åka på semester. Men jag tror att det går i princip lika fort annars också.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ah ok, det gör ju livet lite lättare. Jag provade häromdagen och det blev fina lockar.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

De var lika snabba för mig med. Paketet gick iväg i princip direkt från Alma. Nystartat företag som vill göra bra intryck!
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*KL*

Jag är rätt ny på detta. Hållt på ca 2½ vecka nu och märker redan skillnad. Förut blev håret tungt en dag efter tvätt och flottigt. Nu är det lite volym i det utan styling eller något :D Och flottar sig först dag 3! Tvättar var fjärde dag med balsam.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Kl

Ni som hållt på länge märker ni att ni inte behöver klippa håret lika ofta som innan? En annan grej, varför är det så många schampon å balsam som innehåller silikon? Och ja annat elände.

Jag fuskar så är ingen no pooare.. Men sen jag iaf började kolla lite mer vad saker innehåller och inte tvätta håret varje dag då tror jag det blivit bättre. Tills nyligen. Efter en färg ing så ramla halva håret aV :cry: så det är bara risigt och torrt. Och hatar oxå att borsta när borsten efteråt är proppad m hårstrån.

Fick iaf lite inspiration av denna tråd :).
 
Senast ändrad:
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Nu har jag fått avisering om brevbäraren försökte lämna mitt paket igår, får hämta det i affären idag. Riktigt snabba ryck alltså:laugh:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*kl*

Jag gillar verkligen balsammetoden! Har hållt på sedan då någon gång när jag skapade tråden och det funkar ju prima! Förutom ett litet minus när sambon kopplade förbi avärdningsfiltret när vi gjorde trädgårdsland och behövde vattna mycket :angel: Då blev det en schampotvätt med min vanliga schampo/duschgrej (godkänt sista schampo) och filtret kopplades in igen. Gick liksom åt en massa balsam och håret blev typ bara smutsigare :angel:

Jag har iaf fått in en rätt bra teknik och det går inte åt så mycket tvättbalsam och mitt vårdande balsam komemr nog bli för gammalt innan det tar slut, haha :D Tar typ 1-2 msk så det känns som att det är lite för lite, då blir håret inte sådär fett i längderna som det började bli efter ett tag (gissningsvis när det repat sig från allt schampo?).

Går snabbare och lättare att duscha och mycket lättare att reda ut, precis vad jag sökte :D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ja, det gick riktigt snabbt! Jag kunde hämta ut mitt redan idag. Men jag får vara tålmodig och vänta med att testa tills imorgon :p
Vad köpte du för någonting?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Too shea balsam och Weekly nånting inpackning. Har hämtat idag och ska pröva imorgon.

Det står att det är veganprodukter:D:D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Har använt too shea två morgnar nu - och blir hår blir luftigt men frissigt. Åtminstone hittills är det inte det bästa resultat jag haft.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ja, det är ju inte ett optimalt tvättbalsam. Klart bättre som vårdande som inte sköljs ur helt.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Igår tvättade jag med Klippoteket och använde Too shea som vårdbalsam.

Idag tvättade jag med Too shea, lät det sitta i ca tio minuter och sköljde sedan, inget annat vårdbalsam.

Inget av det gav superresultat men jag ska testa vidare. Ska också testa att inte skölja ur helt, tack för tipset:bow:

Vad tvättar du med?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag tvättar med Naturelle, eller Neutral, eller Coop, eller .... kommer inte på vilka fler. Varierar tvättbalsam ofta. Använder jag vårdande efteråt så tar jag vanligen TooShea. Daily Weekly var för tungt för mitt hår.

Överdriven luftighet/flygighet hanterar jag med en liten klick av Klick i handen som späs ut med vatten och gnuggas ut i handflatorna innan jag stryker ut det i handdukstorrt hår.

Och jag försöker alltid att lämna lite balsam kvar i längderna. Sköljer ur botten noga, men känner jag att håret blir för rent (för det känns faktiskt, blir en gnisslig känsla i längderna) så tar jag i lite balsam i längderna, smetar ur och sköljer sen bara ur det värsta.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ok tack!

Klick använder jag på samma sätt som du (minus vattnet). Det har dock inte räckt mot frisset de senaste två dagarna.

Naturell var det första tvättbalsamet jag provade, tyckte att håret blev lite torrare igen efter ett tag och tänkte att jag kanske inte ska ha balsam med protein. Men annars gillade jag det.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag varierar som sagt, mycket för att håret blir konstigt om jag använt ett och samma en längre period. Har alltid två eller tre flaskor hemma, men har totalt säkert fem-sex sorter som jag varierar mellan. Kom på att jag har även en Lóreal-sort och Fructis silikonfria utöver de jag nämnde tidigare.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ja, jag har också varierat och tycker att det blir skillnad varje gång jag gör det. Så jag tror att det är bra för håret att byta, faktiskt.

Ska kolla efter fler tvättbalsam. På listan finns iaf ett par oreal som bör finnas på den Ica jag ska till på hemvägen.

Jag är f ö helt fascinerad när jag sitter och läser vad som skrivs om balsammetoden, och hur det diskuteras. Folk har sitt hår som avatar, sina balsam+datum då de började som signaturer. De prövar alla balsam och metoder i hela världen, gör dekokter på linfrön, använder honung i topparna, ploppar över natten osv... Det verkar vara minst en halvtidstjänst att tvätta håret:D
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Men troligen billigare att ha håret som sin hobby än att ha häst :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp