Bukefalos 28 år!

Balsammetoden/no poo

Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*KL*

Efter drygt fem veckor är jag fortfarande nöjd men har kommit på en nackdel - jag tror att jag fäller mer hår än tidigare, jag får en hel del i näven när jag tvättar håret. Förmodligen den grundliga massagen av hårbotten som gör att jag får med mig hår, ska försöka massera "lättare".

Håret blir väldigt olika av olika produkter, har experimenterat lite grand. Ett balsam från Klippoteket är så geggigt att håret blir platt. Bäst verkar Garnier med avokado och shea funka för mitt hår. Det Matrixbalsam jag brukade använda visade sig vara godkänt men det blir håret lite torrt av.

Har slutat kamma håret förutom strax innan jag sköljer ur balsamet. Gör ingen turban utan sätter på handduken enligt ploppningsmodellen. Man ser ut som en korsning mellan Julia Tymosjenko och en beduin men det får man ta:D

När jag tar av handduken drar jag bara försiktigt en bena med kammen och låter sedan håret torka som det är, formar det bara lite med händer och fingrar. Tar i lite glidmedel strax innan det torkat. (Klicks vattenbaserade glid är mycket bättre än Apoteket Hjärtats dito, det bara rinner).
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Fällningarna märks mer när du slutar borsta håret morgon och kväll. Allt som lossnar fastnar i övriga håret och sitter kvar, och kommer loss först när du masserar igenom hårbotten.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Var hos frisören häromdagen och har därför tvättat ur med sistaschampot igen i två tvättar.

Och - håret blir så bra! Först tvätt med schampo, sedan vårdande balsam.

Om jag fortsätter så - kommer håret att bli torrare igen på lite sikt? Torkar alltså även sistaschampona ut?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ja - sista schampot torkar ut.
Fortsätter du använda det så blir det risigt så småningom.

Det du kanske hellre vill göra är att skaffa ett godkänt schampo, alltså ett milt och SLS-fritt schampo som inte duger som sista-schampo, men som är helt ok enligt balsammetoden.

Jag har två såna hemma. Ett Jessicurl och ett Green People. Jessicurl är mycket milt och inhandlades eftersom Green People faktiskt var rätt så uttorkande trots avsaknaden av SLS.

Babyschampon/tvålar är nog ett billigare alternativ, t ex Natusan Top-To-Toe Baby Wash. Milt och fint för håret.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag kör med Body Shops godkända shampo ibland och är mkt nöjd med det. Jag har så pass tjockt hår och det är rek på lockig.se att köra med shampo ibland :)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

kl

Någon som vet om ICA Basic-schampoo och/eller balsam fungerar till balsammetoden? Blir lite förvirrad av vad som egentligen är vad i innehållsförteckningen...
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Det finns inte med på lockig.se:s listor. Det enda som finns med där från Ica är Lively Hair, Sensitive Hair och Wild Hair som sistaschampon.

---

Ullo, prallan: Tack för svar!

Jag trodde att sistaschampo och SLS-fria var samma sak, men nu fattar jag hur det hänger ihop. Då ska jag inte fortsätta med sistaschampot.

Är Jessicurl så bra som de påstår själva? Och finns de IRL eller måste man köpa på t ex Alma of Sweden?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Har inte hittat Jessicurl IRL någonstans. Var en lätt panikkänsla efter att lockigbutiken packade ihop och innan jag hittade Alma!

För mitt hår funkar deras TooShea jättebra. Vanliga balsamet (Aloeba?) är för mesigt, blir bara flyg av alltihop.

(Sen är jag en supernörd som blir fniss-glad av att se en text som "Tested on curls, not on animals" på produkter.)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Skulle ju kunna vara pudlar, iofs;):D

Jaha, då får jag väl skicka efter då. Synd att de är så dyra, bara, jag tyckte ju det var häftigt att kunna köpa hårgrejs som knappt kostade något alls. Men de låter väldigt bra.

Schampo och inpackning är det jag tittat på. Inte minst när jag är på stranden i värmen vill jag ha en ordentlig inpackning.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Ska du köpa bara en sak så satsa på TooShea som andrabalsam/inpackning.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Är nog inne på too shea som dagligt vårdande och en weekly conditioner (eller vad den hette) nu, skippar nog schampot. Har mailat alma och frågat om vilket betalningssätt som ger snabbast leverans, jag vill helst ha det innan jag åker till Grekland, annars får jag vänta med att beställa.

Det finns även ett ställe som heter guldlocken som säljer jessicurl men på deras villkor lät det som om det tar ännu längre tid.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

kl

ok risk för trådkap men jag har precis börjat med nopoo.

tvättat ut noga med sistaschampo men sen när gjorde min första balsamtvätt blev håret så extremt fett. Som en smörboll. När jag tar i håret blir jag fet om händerna.

Provat göra tre balsamtvättar men har varit tvungen att tvätta med schampot igen direkt efter.

Har fructis shine & strenght tror ajg det heter och känns som ett väldigt "tunnt" balsam som bör vara bra för tvätt.

någon som har tips på hur jag ska gå tillväga :S
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Fel balsam. Prova något annat av de som finns på listan. Tyvärr reagerar alla hår olika, så det är inte jättelätt att råda, men har du kollat om det är protein i det du använder?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

ok!

uj uj vad svårt att välja. En vill ju inte köpa på sig tusen olika produkter och sen i princip slänga dem.

Jag vet inte om det är protein i. Vad ska det isf stå innehållsförteckningen?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Titta på listan, där brukar de skriva ut om det är protein eller inte.

Jag provade nog 20-30 olika innan jag hittade något som funkade. Kompisarna fick de jag inte var nöjd med.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag har ingen koll på det balsamet du använder, men testa ett annat - gärna något som är ännu lättare och eventuellt blanda ut med vatten (själv använder jag Såklart balsam, utblandat med vatten. Jag har testat andra balsam som ska vara lätta, men som gör mitt hår jättefett). Förutom det, tvättar du håret/hårbotten tillräckligt noga med balsam? Jag hade i början lite problem med att få rent håret, så nu är jag supernoga med att jag verkligen masserar in balsamet i hela hårbotten. Ibland behöver jag ha i tvättbalsamet längre ut än just bara vid hårbotten. Jag låter det sedan verka en stund, innan jag sköljer håret med lite vatten och masserar hårbotten igen, då märker jag om jag missat någonting. Först efter det sköljer jag ur allt balsam. Det kanske inte alls fungerar för dig, men kan ju vara värt att testa.

KL

Jag har funderat lite på JessiCurl. Ni som provat, vad är det för produkter som fungerat bäst för er och vad har ni för hårtyp? Det är främst Too Shea och Oil Blend (for softer hair) som jag är intresserad av. Men det jag funderar på är hur tung TS är? Och hur fet den är? Jag behöver främst återfuktande produkter, snarare än återfettande. Samtidigt fungerar vissa oljor väldigt bra på mitt hår (kokosfett/olja är super för mitt hår till exempel).
Och om någon testat oljeblandningen, vad tyckte ni om den då?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

kl

Någon som vet om Ica basics balsam är godkänt? Är ju budgetvariant och vad jag uppfattat det som är alla dem billigare OK, men hittade det inte i listan så tänkte om någon här har koll på det :)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag svarade på det tidigare i tråden. Eller rättare sagt: jag svarade att det inte finns på listan, därför räknar jag med att det inte funkar.

Hitorine: har du kollat din hårtyp på den amerikanska jessicurlsajten? Där finns en enkel tabell över vilka produkter som passar olika hår. Jag har beställt men inte fått paketet än så jag hoppas att jag valt rätt.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Hur länge har du håret i ploppningshandduken? Jag har axel långt tjockt hår så det skulle behöva vara där i handduken i åtta timmar för att torka, eller hur gör man?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp