Bukefalos 28 år!

Balsammetoden/no poo

Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Angående detta med att späda ut tvättbalsamet uppelever jag inte alls det behovet nu när jag har kort hår. Det är tom så att jag upplever att vissa balsam som är "tunna" inte längre fungerar att tvätta med. När jag nu kör med ett balsam jag inte behövde späda ut förut har det när jag låtit det sitta i några minuter nästan helt försvunnit ur håret och det känns inte lika rent som förut. Kan det vara att med ett långt hår stannar balsamet i hårbotten iaf medan det i kort hår sköljs ur av vattenstänk från kroppen och ångorna? Nu har jag ett fetare tvättbalsam som jag hr i lite vatten medan jag gnuggar in det i hårbotten med, det funkar prima.

Sa introducera balsammetoden för ett barn i min närhet. Hon har långt hår som blir otroligt tovigt. Borstar man det nedåt så det är tovfritt och sedan borstar det lite i en annan riktning är det fullt med nya tovor. Hon är dessutom torr i hyn så tror att detta kan vara bra för henne. Tänkte köpa ett sistaschamppo, ett vårdande och ett gäng tvättbalsam till henne, har ni några bra tips på tvättbalsam ni tror kan passa ett lätttovat hår bestående av tunna hårstrån? Det blir lätt statiskt också. Tänkte som sagt köpa några olika, så har ni några tips tar jag tacksamt emot. :)
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag tror vanligaste felet nybörjaren gör är att tvätta håret för sällan. I början fick jag nog tvätta varannan dag, innan hårbotten stabiliserade sig och acklimatiserat sig till nya förhållanden.

Och att man inte masserar in i hårbottnen tillräckligt noga! Jag körde lite på schampomanér i början, lite på skalpen uppepå och sen var det bra, men då blev det ju flottigt och äckligt. Så man måste vara noga med att dela in håret och verkligen få med hela hårbottnen.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Hennes hår låter precis som mitt fast mitt var väldigt statiskt oxå. Jag har än så länge coop som tvättbalsam och mitt vanliga dermanord energy som vårdande. Tvättar ca varannan dag.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Och att man inte masserar in i hårbottnen tillräckligt noga! Jag körde lite på schampomanér i början, lite på skalpen uppepå och sen var det bra, men då blev det ju flottigt och äckligt. Så man måste vara noga med att dela in håret och verkligen få med hela hårbottnen.

Det var en sak jag läste. Och nu gnuggar jag som f*n :D funkar iaf :) Känns som att det behövs.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

KL

HA! Hittade bonusdotterns Bamse-balsam!! Kändes bättre redan i duschen!! Nu får vi se hur det blir när det torkat :laugh:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

*kl* Har bara gått 4 dagar sedan jag börjat köra med balsammetoden men än så länge känns allt bra! Hade tänkt prova med barnens hår om det verkar fungera för mig.

Jag upplever att mina tjejers hår lätt delar upp sig i "stripor" (utan att se fett ut) hur noga man än har borstat. Är detta ett problem som kan lösas med balsammetoden eller är det något annat som är problemet?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Jag upplever att mina tjejers hår lätt delar upp sig i "stripor" (utan att se fett ut) hur noga man än har borstat. Är detta ett problem som kan lösas med balsammetoden eller är det något annat som är problemet?

Så gör mitt hår också, vet i tusan hur man kommer åt det faktiskt, men balsammetoden verkar inte kunna lösa det.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Så gör mitt hår också, vet i tusan hur man kommer åt det faktiskt, men balsammetoden verkar inte kunna lösa det.

Rackarns, jag hade hoppats att någon skulle sitta inne med en lösning. jag frågade på en frisersalong och där trodde frisören att det berodde på att håret behövde mer fuktighet. Och då tycker jag ju att balsammetoden borde lösa problemet men om det inte gör det för dig så verkar det ju tyvärr inte stämma.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Har du lockigt hår eller rakt? Jag tillbringade kvällen igår med att läsa en massa om ploppning, och olika handdukar (för att undvika frissighet i lockigt hår). Kanske finns lösningen där?
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Kör nu med Loreals Volume collagen som tvättbalsam, fungerar mkt bra, men jag vill hitta något med godare doft :D
Så måste jag nog köpa ett godkänt schampo att ha ibland, lutar åt ett av Body Shops.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Body shops Banana-balsam är godkänt.

Annars har LUSH balsam - vilka alla luktar gott och mycket, LUSH använder generöst med eteriska oljor i sina produkter... Veganese, Marilyn, och Jungel är alla godkända enligt BM.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Kl*

Nu har jag kört balsammetoden någon vecka och jag är super nöjd! Får dock tvätta håret varannan dag som jag alltid fått göra men eftersom jag är i stallet och rider varje dag så behöver det ändå tvättas.
Jag kör med barnängen creme volym som tvättbalsam och barnängen creme vårdande Q10 som vårdande och det funkar som sagt kanon. Har alltid haft problem med mjäll titt som tätt. Det är borta nu. Håret är luftigt och tovar inte ihop sig längre. Dra igenom med hårborsten morgon och kväll bara för att.
Jag upplever att håret känns renare än vad det gör med schampo. Håret ser friskare ut.
Låter det alltid självtorka efter tvätt. Ska jag iväg så tar jag fönen med ljummen värme.

Men hur är det med lockarna? Många har ju fått lockar trots att det har rakt hår. Hur kommer det sig? Jag vill gärna ha lockar ^^
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Nu har jag använt balsammetoden i drygt två veckor och är nöjd. Har fått vågigt hår. Tänk er gamla fotografier på herrar med ondulerat hår! Vet inte riktigt vad jag ska tycka än. Har inte fått några kommentarer, så antagligen är det fult! Men vad gör man inte för miljön?! ;)

Tänkte tipsa om torrschampoo som styling för elektriskt hår. (Trodde först att t-schampoo inte var tillåtet, men det var det - i alla fall en del märken.) Det är fortf elektriskt men inte lika mycket, inte mitt i alla fall.

Om håret blir fett fort kan man också ta torrschampoo, så klarar det sig från tvätt ytterligare en dag. Mitt hår blir fetare vid hårfästet i nacken först, medan resten av håret är ok. Brukar då ta torrschampoo vid bara hårfästet.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

KL

Nu är jag nästan "gammal i gemet" gällande balsammetoden, har hållt på i två månader.
Jag började med Coop X-tra som tvättbalsam och Garnier avocado som vårdande.
Nu kör jag på Tresemme bara, vilket fungerar alldeles utmärkt för mig.
Dels tycker jag att det är lättare att fördela, blandar ut det med vatten och det är riktigt drygt. Dels så har mina vågor i håret blivit till lockar då och då.
Jag tvättar fortfarande håret varannan dag, så där är det ingen större skillnad.

Jag är otroligt nöjd!:love:
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

kl

Jag har precis färgat mitt hår och ska tvätta rent det från all skit igen om några dagar.

Annars rullar det på med garnier avocado och sheasmör-balsamet. Använder det vid tvätt och det har hittils fungerat utmärkt! Köpte på mig en sex-sju flaskor på Ö&B. Det är inte bara bra för miljön och håret, även för ekonomin. ;)

Inga lockar här dock. Lite extra självfall och "fluff" kanske, om jag tittar noooga.
 
Sv: Balsammetoden/no poo eller vad det nu heter?

Kl
Har precis varit på ÖB och köpt naturelles berry fusion att prova som tvätt, doftar ljuvligt:D och 2 garnier avokado och shea som vårdande :)
Ska tona håret i helgen så det blir att prova dessa efteråt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp