Bandage eller benskydd

yrbin

Trådstartare
Hej
Vad tycker ni är bäst att använda benlindor eller benskydd och i så fall varför. Har hört att benlindning ska vara bättre. Brukar ni köra bandage underlägg på benlindorna när ni har de i ridningssyfte eller bara linda. Har kompisar som kör utan bandage underlägg och de som har med bandage underlägg. Hoppas på många svar mvh Yrbin :confused:
 
Jag förstår inte rikgtigt varför man ska använda något överhuvudtaget, om hästen inte slår sig förstås men är det så många som gör det egentligen?

Jag använder bara lindor när det ska vara extra snyggt.

Man får ju inte använda lindor när man tävlar så varför ska man ha det på träningen...

Nu kommer jag säkert få skäll...

malu
 
Rider jag markarbete /dressyr på bana så har jag benlindor. Delvis för att stödja senorna och för att hon inte ska stryka sig. Benskydd har jag när jag rider ut eller hoppar för att hon inte ska slå i senorna/benen om man är i terrängen .
 
Lindar alltid benen när jag ska rida på ridbanan och i ridhuset, och har senskydd fram när jag rider ut samt när jag hoppar, mina bästa veredus skydd!! :love:

Lindar alltid med underlägg under banlindorna.
Jag rider med benlindor mest för att jag tycker det är snyggtsamt att det gör ett bra stöd! :)
 
Jag brukar slänga på min häst ett par benskydd fram om jag ska träna mycket sidvärts eftersom han är lite fumlig med benen ibland när det går fort. Lindar när jag rider ut för att skydda från stukningar och skrapsår litegranna. Lindar ibland med och ibland utan pad beroende på. Halvblodet lindas med pad för stödets skull enligt veterinärens order så hon lindas med pad och hårt. Varmblodet har det för att slippa strykningar och lindas inte lika ofta med pad. Dock använder jag alltid fleecelindor.
 
Fyller ungefär samma funktion som rosa nosludd: Småflickstrams!
 
Det skulle jag inte vilja påstå. Har själv fått rek av veterinär att använda stallbandage på ena hästen, det skulle inte jag kalla småflickstrams.

Har man en häst som i skogen är snubblig kan skydd på frambenen vara bra, det är onödigt med sår. Samma på vintern om man har en häst som lätt studsar så kan det vara bra med skydd, det är onödigt med broddtramp.

Jag tycker att användning av skydd beror helt på vad man ska göra. Till vardags använder jag det oftast inte. På vbl:et har jag det när jag ska köra fortare (bakskydd), då hon sen tidigare har vita hår på bakbenen som jag tror kommer från gamla sår. Och det vill jag inte ha mer av.

Däremot tror jag inte på teorin om att det skulle ge stöd. Jag har skydd/lindor för att skydda från skador och stallbandage på natten pga galllor.
 
Tycker gott att man kan tillägga att benlindor även ger ytterligare en effekt på vintern: de värmer upp kalla ben. Mkt bra om hästen t.ex. skulle bli rädd/snubbla o.s.v. medan du skrittar fram. Har du då lindat innan du sadlat och tränsat är ju hästen redan varm = mkt mindre skaderisk.

Dock finns stora risker med att linda.... man kan göra 1000 olika fel. Men vi får väl förutsätta att de som använder lindor vet vad de gör... :crazy:

Tejpa gärna lindorna med iso-tejp så sitter de bra.

Kram Jenny
 
Jag har alltid senskydd fram och strykkappor bak när jag rider ut och tränar på ridbana. Ibland kan jag linda bakbenen.
 
jag har allti använt lindor när jag rider dressyr. Men nu tror jag att allt man har på benen försvagar/utvecklas inte.

vid tuffare arbete (hoppning, galopp i skog) så använder jag tunna skrykkappor så att h'sten ska känna om den slår ihop, men skydda från det värsta. För jag vill verkligen inte att hästen ska bli oförsiktig när den går!

tror oxå att det mer stoppar blodcirculationen är bättrar, eftersom lindan sitter där och "låser".

och varför skulle hästen behöva stöd, värme och skydd? den enda anledningen jag köper är skydd mot strykning (man hindrar inte strykning som många skriver ;)) men då funkar väl vanliga strykkappor bra?
 
för att jag undrar är att jag har en arab som börjar bli lite till åren (20) som jag gärna hade velat ha något bra som kan vara bra till hans ben. Egentligen innerst inne tror jag inte att han behöver ha nåt för jag brukar rida ibland med vanliga benskydd. Men när de börjar bli gamla så är man ju mer räddare om de. Yrbin
 
så en häst med skav på ex. nosryggen kan inte ha nosludd för att lindra? (självklart ser man väl till att kanske ta av grimman när den inte behövs, och ev. byta till en som passar bättre, men vissa hästar får ju skav ändå..)

bara en kommentar till din kommentar, som iofs var lite rolig... :smirk:


menmen, till saken då.. :)
jag använder både senskydd och lindor.. lindor har jag oftast på min egen häst, som sätts igång efter skada + lymfangit. i början överansträngde hon frambenen eftersom hon inte riktigt ville belasta bakbenet (som är svullet och svårare för henne att vinkla), och blev då halt fram.
fick rådet att linda frambenen med stödbandage och gör nu så när jag rider annat än skritt, och hon har hållt sig fräsch sen dess.

lindar även stallbandage på natten bak för att minska svullnaden.

annars har jag senskydd fram och skydd bak vid hoppning, och tuffare uteritter för att hästen inte ska slå i och skada senor etc...

tycker att benskydd är en ganska förnuftig och dessutom relativt billig investering istället för dyra veterinärräkningar och andra onödiga kostnader man kan åka på om hästen skulle skada sig...

dessutom, hästarna DÖR ju inte av att ha benskydd på sig, så varför inte ha dem då?
 
så en häst med skav på ex. nosryggen kan inte ha nosludd för att lindra? (självklart ser man väl till att kanske ta av grimman när den inte behövs, och ev. byta till en som passar bättre, men vissa hästar får ju skav ändå..)

Fundera över om det som orsakar skav på nosryggen (Nosgrimman?) kan tas bort. Nosgrimma är i de allra flesta fall (tävlingsreglementet föreskriver den - tyvärr) ett onödigt tillbehör, liksom många andra modeprylar som folk spökar ut sina hästar med. Bindor, täcken, ja katalogerna är överfulla med skapade behov - och hästägarna behandlar sina hästar som om de vore för tidigt födda barn, men plågar dem med all sköns grejor i fel händer.
 
Hur utrustar du din häst då??? :confused: Viss utrustning är ju till för att skydda hästen från skador tex. Vad gör du om din häst stryker sig i bak eller får ett slag mot frambenen? Rider ändå och låter hästen fortsätta stryka sig??? Jag är bara nyfiken. Hästens utrustning är väl som klädmode, vissa saker har man för att det är fint. :D
 
Jag rider alltid med skydd. Brukar linda när jag tränar dressyr, då med paddar under (om det inte är fleecelindor) och använda damasker när jag rider i skogen. Tycker det är en mycket bra försäkring mot sår och repor på benen. Kolla själv på era benskydd, inte vill ni ha de slitningar som finns på skydden på era hästars ben?plus att det skulle blivit värre på hästen eftersom de inte är av lika tåligt material som bensydd är gjorda av.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
953
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
941
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 926
Senast: ako
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 507
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp