Bukefalos 28 år!

Banta fet shettis?

Mia_R

Trådstartare
Jag ska köpa en väldigt trevlig liten shettis, problemet är bara att hon är ruskigt fet! :o Hur bantar jag ner henne utan att hon svälter och far illa? Jag har ingen grushage att isolera henne i utan vill kunna ha henne tillsammans med mina andra hästar, kan det funka med "munkorg"? Hon är inkörd men har stått länge, så tanken är att börja sätta igång henne lite försiktigt och deras hage är kuperad så en del naturligt motionerande blir det dagligen.

Tips och vad bör jag tänka på mer?
 
Sv: Banta fet shettis?

Min halvfeta shettis går med munkorg tillsammans med stora hästarna och det fungerar bra. Hon får i sig lite grönt och lite hö med den på. Skrittturer är bästa motionen när de är feta, vänta med traven tills hon fått upp kondis och gått ner i vikt. Väl balanserad foderstat är viktigt även då de bantar.

Jenny
 
Sv: Banta fet shettis?

Vill bara tillägga att sommartid när det finns mera bete fungerar det inte att ha henne med storhästarna. Trots munkorg fick hon i sig för mycket, så då fick hon gå i en liten hage i hagen, så hon såg de andra men hade begränsat med bete.

Jenny
 
Sv: Banta fet shettis?

Hon har tidigare gått med stora hästar på bete, enligt nuvarande ägare, och det har fungerat bra, men nu har hon varit stående i flera månader och som sagt lagt på sig en hel jädrans massa mkt! Jag tänkte börja med att helt enkelt bara vara ute och gå med henne och inte ens köra än förrän hon fått upp lite mer flås, när hon väl orkar köras räknar jag med att det blir lättare att få henne i trim även om vi tar det lugnt.

Jag har ingen större shettisvana utan "bara" halvblod och deras behov, vad ska man räkna med att en sån liten behöver?

Tack för svar. :laugh:
 
Sv: Banta fet shettis?

Nu är det inte dig jag skäller på, men jag blir fullkomligt VANSINNIG när jag hör folk som har shettisar tillsammans med stora hästar på fullt bete! Det ska jävligt mycket till för att en shettis som går på fri tillgång inte ska få i sig för mycket så de blir feta/riskerar att bli sjuka. Förlorade själv en kär vän i fång i våras, trots att jag i mina ögon varit jättenoga med att hålla ner vikten på henne. Så jag är lite kinkig vad gäller shettisar och foder...

Så det är mitt "viktigaste" råd, låt inte shettisen gå på fri tillgång vare sig sommar eller vinter, de äter för mycket.

Vad gäller foderstat så är det samma som för stora hästar, fast i mindre mängd. Enda shettisen jag har vägt var en rätt liten tvååring och hon vägde 120kg, så jag beräknar mina foderstater på 200-250kg.

Jag tycker det är suveränt att du tar dig tid och ork att promenera henne i början! En bra början som inte sliter i onödan på hennes leder.

Jenny
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 620
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 640
Senast: Angel
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 257
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 402
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp