Bukefalos 28 år!

"banta" häst

Sv: "banta" häst

först får du ursäkta lite, det var menat som ett KL och inte direkt till dig :)

Jag ser sällan: innebär att dom 20 åren jag har hållt på med hästar och ridning har jag sett det dryga 30 talet lösdrifter, i samband med stallar jag haft hästar, granngårdar, bekanta, besök och resor. Utöver detta ser man nästintill dagligen variantioner på hagstorlekar, ifrån paddock storleken till 4 fotbollsplans storleken. och Ja, jag anser mig se en betydande skillnad i hästars kroppsbyggnad och grund kondis med just hag aspekten som grund. Framför allt tycker jag att detta är intressant att studera på unghästbeten och flockbeten för fölston.

Självklart finns det individuella skillnader, där vissta hästar är mer lättfödda än andra och har en mulligare framtoning oavsett foder och motion.

Dock tycker jag nog, att så som du beskriver din häst, bör du kanske tänka på huruvida det är en hormonell aspekt som spelar in. Likaväl som vi kan ha hormonella rubbningar och fel i våra system som gör att våra födointag och energiförbrukning förändras kan även hästar ha det. - en tanke bara.
 
Sv: "banta" häst

Hellow

Hur vet ni att det är långa skrittpass som fettförbränner mest på häst? Går ni på att det är så för människor? Jag undrar lite eftersom jag behöver "fettförbränna" min häst.

Han rids regelbundet och är inte överdrivet fet....mer mullig och med lite mage som jag vill ha bort.

Någon som vet om det finns forskning eller annat "bevis" på vad som är bäst när det gäller fettförbränning och vad som är bäst vid konditionsträning.

// M :)


Jag tror inte alls på att skritt förbränner mer fett än trav/galopp. Däremot så spar det enormt mycket mer på en redan överbelastad hästkropp att skritta.

Ett bra bantningsschema för min del hade innehållt en balanserad foderstat, hästen inne på natten (då de äter som mest) och 2 pass arbete om dagen. Är hästen helt nedgången både konsitionsmässigt och viktmässigt sett kanskem an börjar med lätta rundor på 30 min 2 ggr/dagen vid hand. Dessa utvecklas snabbt till 1 h avsuttet, inslag av klättring, offroad med tömkörning. Alltid rask skritt, inget såsande för fem öre. Varierande underlag. Efter hand utökas passen till 2 h, det är en lagom gräns för mig.

Sedan kan 1 av passen bytas ut mot ridning, körning eller avsuttet (springa, cykla, tömköra bana/skog) med inslag av travintervaller. Korta i bra form o balans för att inte slita. Med ökat antal och längd på intervallerna och inslag av backar eller lättare klättring ökas intensiteten på passen.

Så fort hästen har ok flås - korta galoppinteraller. När hästen orkar trava o bra balans längre så utöka till långa travpass. Utöka galoppintervallerna (dock ej långa så länge hästen har övervikt) och börja klättra "på riktigt".

Först när hästen har en normal vikt hade jag lagt in normala intervallträningspass i galopp eller längre lugna galopper.



Är hästen inte ridbar nog i skogen så lägg in ngt dressyrpass på fält/bana med bra underlag i veckan för att kunna rida hästen i en hållbar form.
 
Senast ändrad:
Sv: "banta" häst

KL

Hoppar in lite i tråden.

Bra råd som kommit men en sak jag undrar. Vi har precis köpt en jättefet häst som dessutom stått i flera år.

Hur mycket vågar man gå med henne utan att man riskerar att slita alldeles för mycket på benen?

Vi har haft henne i två veckor nu och har gått med henne ca 5 dagar i veckan i mellan 30 minuter och 1,5 timmar. Oftast blir det nog runt 45 min, hon är i jättestort behov av att gå ner men vill ju inte belasta henne för mkt.

Hon går nu i ganska nedbetad hage på dagarna och äter gräs och inne på nätterna får hon 3 kg hö och en kaka halm.
 
Sv: "banta" häst

jag skulle som jag skrev redan direkt börjat ta ut hästen två gånger om dagen. Men i kortare pass. Har hon "orkat" 1,5 är det nog lugnt att gå mellan 30-60 min 2 gånger om dagen tror jag. Men det får ju du som hästägare se. Hästen dör ju aldrig av att gå längt, frågan är ju snarare om den orkar det eg och det går bara se IRL. Men, skritt är inte så skadligt, det är nog mer risk att hon mår dåligt om hon får gå och vara fet länge än att hon kanske blir lite "överansträngd" av skritten i början. Så länge ni inte börjar belasta henne i högre gångarter så är det nog lugnt.

Jag är för kontrollerad rörelse 7 dagar/veckan, man måste bara anpassa mängden, intensiteten och kraven till varje individ.
 
Sv: "banta" häst

Anledningen till att hon inte går varje dag är att hon stått i flera år. Måste ju bli en jätteförändring för benen att få så mkt att göra hela tiden? Vore jättetråkigt om hon skulle få något problem med benen.

Hon blir svettig redan efter 1 kilometers promenad och så men sen blir hon inte mer än så. Lite svettig i armhålorna och på halsen, om man gått längre märker man att hon blir väldigt trött på slutet men annars är hon glad och nyfiken.

Pratade med en klinik om vad vi skulle göra med henne och dom sa att vi skulle motionera henne varannan dag i blandade gångarter:eek: Känns som helt fel väg att gå iaf.

Förhoppningsvis får vi tag i en vagn ganska snart så att vi kan köra henne lite. Det borde väll inte slita nämnvärt mer än en avsutten promenad men däremot göra att det ger mer att röra på sig?
 
Sv: "banta" häst

Nej det ligger alltid lite kvar, hon är ju annars en dammsugare som dessutom tvångsäter så hon verkar ju inte svälta. :)

Min tant åt inte heller upp höet under natten (ca 4kg) när jag gav henne 1 kg lusernpellets fördelat på morgon och kväll.
När jag slutade med lusernet åt hon upp höet och jag fick öka till ca 6 kg hö undernatten.
 
Sv: "banta" häst

Det är inte alls så himla roligt när hästen blir tjock av att bara se mat.
Ska min häst vara vältrimmad i kroppen utan lite mullighet och extra mage, då får jag ha henne på minimigiva av stråfoder. Det känns inte bra så hon får något mera.... och är lite väl mullig. Höjde nyligen högivan med ett kg/dag och hon är redan tjockare. (på 2 veckor)

Då får hästen för lite motion för den maten som ges, svårare än så är det väl för sjutton inte :confused:
 
Sv: "banta" häst

Självklart finns det individuella skillnader, där vissta hästar är mer lättfödda än andra och har en mulligare framtoning oavsett foder och motion.

Nja men om man ser till hur lite folk faktiskt rider sina hästar och hur mkt mat dom får är inte jag förvånad över att se så många feta hästar, inte minst här på buke.
Sen lyckas dom på något sätt helt på allvar tro att fettet på hästarna är muskler :eek::angel:

Inte så konstigt att mängden fång på halvblodshästar har ökat dramatiskt.
En häst är världens största atlet och det är inte naturligt att en atlet bär runt på så mkt övervikt som dom flesta gör.
 
Sv: "banta" häst

KL

Det är ju en B-ponny!!! Fattar inte varför alla måste tuta i sina hästar så mkt mat?? Som någon tidigare skrev så ökar fetman bland hästar något otroligt. Det är värre för en häst att gå omkring med övervikt än undervikt!

Till TS: jag hade tagit bort allt kraftfoder och ist gett några morötter för att det är gott, självklart mineraler och sen bytt ut en stor del av högivan mot halm för att ändå tillgodose tuggbehovet. Det arbete hästen nu utgör räknas in i underhållsbehovet alltså behövs inga tillsattser. Sen går hästen i en hage där det finns lite gräs som sticker upp så går den ju och pular med det hela dagarna och det räknas som foder det med!

Sen om du tror att hästen inte är helt hundra så kan du ju alltid kolla upp det hos en vet. och sen börja motionera efter det.

Lycka till! ;)
 
Sv: "banta" häst

Min tant åt inte heller upp höet under natten (ca 4kg) när jag gav henne 1 kg lusernpellets fördelat på morgon och kväll.
När jag slutade med lusernet åt hon upp höet och jag fick öka till ca 6 kg hö undernatten.

Hon får inget lusern nu. Bara hö och en bunt med morötter.
 
Sv: "banta" häst

Till TS: jag hade tagit bort allt kraftfoder och ist gett några morötter för att det är gott, självklart mineraler och sen bytt ut en stor del av högivan mot halm för att ändå tillgodose tuggbehovet. Det arbete hästen nu utgör räknas in i underhållsbehovet alltså behövs inga tillsattser. Sen går hästen i en hage där det finns lite gräs som sticker upp så går den ju och pular med det hela dagarna och det räknas som foder det med!

Självklart får hon inget kraft nu, hon arbetar inget utan promenerar bara. Hon får bara hö och tuggbehovet tillgodoses nog i hagen.
Den foderstaten som jag fått uträknad kommer jag (kanske! Jag ska pula lite mer på detta) att använda när hon börjar komma i kondition och gör sig av med så pass mycket energi så att hon behöver den mängden kraft för att kompensera höets dåliga värden.
Men det återstår att se. Jag är tacksam för era tips här!

Sen om du tror att hästen inte är helt hundra så kan du ju alltid kolla upp det hos en vet. och sen börja motionera efter det.

Jo jag har ringt en ET som kom och tittade på henne. Hon försökte på en behandling och om det inte funkar så tar jag henne till veterinären.
 
Sv: "banta" häst

Hur många här reflekterar över sina hästars hagvistelser?

Jag vill påstå att en ordentlig hage i flockmiljö större delen av dygnet med välanpassat bete är A och O för en sund häst.

Ser väldigt sällan hästar på lösdrift ( dygnet runt tillgång till grovfoder generellt ) som är överviktigt. Ev en bula under sommaren vilket jag tycker är helt OK såvida hästen inte tränas regelbundet.


Det är riktigt svårt att få ihop en lösdriftsflock där allt ska stämma för alla hästar.

Jag har sett flera hästar på lösdrift som är feta... I samma flock hästar som inte är det. Dom rids olika mycket, är olika stora, olika ras, olika allting... Lösdrift passar inte alla
 
Sv: "banta" häst

Då får hästen för lite motion för den maten som ges, svårare än så är det väl för sjutton inte :confused:

Fast det finns hästar som är omöjliga att banta ens med svältkost. De är få, men de finns.

Kan rota fram en bild på min andra ponny. Han reds 2 h/dag (rätt hårt) och fick 6 kg hö. B-ponny, 125 cm i mkh. Han var fet som en liten gris ändå. Sällan skådat födgeni, tror han skulle vara fet på BARK om så vore.

Lösdrift året om, och på den här tiden var det ordentliga vintrar, dvs 20- 30 minus inget unikt alls, och ordentligt med snö att pulsa runt i.

Han gick inte få smal helt enkelt, varken på svältkost, anpassad kost eller fri tillgång eller något. I just hans fall satt det nog i att han var vanvårdad sina första två år i livet och knappt fick mat så han överlevde.
 
Sv: "banta" häst

Helt ärligt tror jag nog inte så många ponnyer rids så särskilt "hårt" då barn inte är kapabla att jobba en häst på ett ordentligt sätt.

Det finns säkert undantag men att alla undantag alltid finns här på buke tror jag inte på :grin:
 
Sv: "banta" häst

Ja exakt det är en B-ponny och den får 4kg hö! Om man då skall tänka på minimigiva så skulle den B-ponnyn väga nästan 400kg vilket är helt omöjligt. Om man då tänker på att en del reagerar på att ponnyn får alldeles för lite hö så förstår man varför hästar och särskilt ponnyer blir alldeles för feta idag.
 
Sv: "banta" häst

Helt ärligt tror jag nog inte så många ponnyer rids så särskilt "hårt" då barn inte är kapabla att jobba en häst på ett ordentligt sätt.

Det finns säkert undantag men att alla undantag alltid finns här på buke tror jag inte på :grin:

Nej,d et var jag absolut inte (kapabel jobba den korrekt), däremot så även om det är komplett förkastligt ur alla andra synpunkter, så ur kaloribrännarsynpunkt så är 2 h 'flängridning' i ffa trav och galopp per dag hårt.

Men inte ble ponnyn smalare.

Däremot håller jag HELT med om att de är få, ytterst få. Och i min herres fall var det mest troligt just pga den extrema svälten under uppväxten, han utvecklade ett extremt födgeni, och var nog vad man skulle kunna kalla för sjukligt fet.

Övriga 'tjockisar' jag haft genom åren, inkl nuvarande är helt klart obalans mellan energi in och energi ut, och så är det ju för majoriteten. Dock är det inte alltid enkelt det heller. Tjockisen här mår psykiskt dåligt om hans ättid blir för kort. Dvs jag kan inte lägga honom på minimigiva TS.

Sen när man talar hö, för MÅNGA lättfödda ponnyer är hö rena mardrömmen, även på minimigiva TS. Det är för mkt MJ/kg foder. Silage är bättre.
 
Sv: "banta" häst

Ja exakt det är en B-ponny och den får 4kg hö! Om man då skall tänka på minimigiva så skulle den B-ponnyn väga nästan 400kg vilket är helt omöjligt. Om man då tänker på att en del reagerar på att ponnyn får alldeles för lite hö så förstår man varför hästar och särskilt ponnyer blir alldeles för feta idag.

Nästan fyrahundra är väl att ta i. 4 kg hö a 85% TS ger 3,4 kg TS, dvs det är minimigiva för 340 kg häst. Är en bit upp till 400.

Däremot är det nog över minimigiva för en B-ponny, men det var det där med ättid med, som inte är irrelevant. Och tid de står utan mat, som inte får bli för länge.

Som sagt, det är ofta extremt räligt att matbanta de små, går nästan bara att motionsbanta dem.
 
Sv: "banta" häst

Då får hästen för lite motion för den maten som ges, svårare än så är det väl för sjutton inte :confused:

Tänk om det alltid vore så lätt.. Ofta är det säkert så, men inte alltid. Jag har en ponny av typen som blir fet av att drömma om gräs, som just verkligen går på svältkost. 3 kg hö och 2 kg halm (fast han brukar bara peta i sig ett kilo, gillar inte halm) per dag, vilket egentligen är för lite rent substansmässigt. Visserligen är det gräs i hagen, så än är det ingen fara. Men redan de 5 kg hö och halm han får är för mycket energi, så vad gör man? Jag erkänner att han inte direkt tränas på elitnivå, men motion får han minst 5-6 timmar per vecka.
 
Sv: "banta" häst

först får du ursäkta lite, det var menat som ett KL och inte direkt till dig :)

....Dock tycker jag nog, att så som du beskriver din häst, bör du kanske tänka på huruvida det är en hormonell aspekt som spelar in. Likaväl som vi kan ha hormonella rubbningar och fel i våra system som gör att våra födointag och energiförbrukning förändras kan även hästar ha det. - en tanke bara.

Det är lugnt....jag va inte arg :)

Jag har faktiskt också tänkt tanken på det där med hormoner....är det vanligt bland hästar? Har aldrig hört nåt om det...
Om det skulle finnas ett hormonproblem, borde man medicinera då? Eller det kanske inte ens går?

Jag har förresten precis påbörjat ett experiment med min häst som ska få pågå under noga inspektion och mätningar. Han står faktiskt på fri tillgång på ett bra hösilage från och med några dagar tillbaka. (Vande upp med lite större och fler givor först.) Det här gör jag eftersom han faktiskt på allvar börjar bli så matfixerad och "störd"/stressad av att banta. Ska bli intressant att se vad som händer....
Måste förstås motionera mer nu....

// M
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 332
Senast: Raja
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 330
Senast: Nethril
·
Hästvård Jag ska köpa en väldigt trevlig liten shettis, problemet är bara att hon är ruskigt fet! :o Hur bantar jag ner henne utan att hon...
Svar
4
· Visningar
1 095
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 516
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp