Bukefalos 28 år!

"banta" häst

Sv: "banta" häst

Ja exakt det är en B-ponny och den får 4kg hö! Om man då skall tänka på minimigiva så skulle den B-ponnyn väga nästan 400kg vilket är helt omöjligt. Om man då tänker på att en del reagerar på att ponnyn får alldeles för lite hö så förstår man varför hästar och särskilt ponnyer blir alldeles för feta idag.


Åh nej kära vän, tyvärr inte alls omöjligt jag har en B-ponny som väger ungefär 400 kg enligt måttbandet. Nu har han gått ner lite, men när han var som fetast vägde han ca 430 kg. Min ponny är en grov islänning, men likväl en B-ponny. Hans målvikt ligger på 350 kg ungefär, kanske lite under.
Han har haft 100 kilos övervikt, vilket innebär att han vägde ungefär 430 kg.
Jag jobbar för fullt med att få ner honom i vikt, och är på rätt väg, men det går väldigt långsamt.
När jag vetrinärbesiktigade honom så kryssade vet i normal på hullfrågan, något jag verkligen inte håller med om, han är fet. Men, jag har sett värre än honom, så det är inte minsta konstigt för en B-ponny att väga 400 kg, även om det självklart inte är bra, så är det inte en omöjlig vikt.

Så nej då, 400 kg är inte alls en omöjlig vikt för en B-ponny.
 
Sv: "banta" häst

Kan man verkligen basera mängden foder efter en en häst med en rejäl övervikt? i detta fallet 33% övervikt i förhållande till en normal kroppsvikt.
Man torde väl gå efter optimalvikten.

Om vi tar en fet människa på 300 kg- ska den ha mat efter sin vikt- 7000cal:eek:- på bantningkur:rofl: en fet människa rör sig heller särskilt mkt o behöver där¨för ännu mindre- samma med häst.

Det här påminner om människor som påstår att de inte KAN gå ner i vikt o ändå äter de inget:angel::rofl:
 
Sv: "banta" häst

Kl

På en överviktig häst/ponny skulle jag rekommendera att man skrittar hästen i djup snö eller i vatten även i ett sandtag allt beroende på vad man har tillgång till och senare när det blir varmare så kan man ju simma med hästen.

Kom bara ihåg att börja försiktigt då dessa sätt att träna kommer att kännas i musklerna på hästen.

Om man har tillgång till en skrittmaskin kan man mycket väl låta hästen gå där någon halvtimme om dan utöver den andra tränigen.

Kram
 
Sv: "banta" häst

Kan man verkligen basera mängden foder efter en en häst med en rejäl övervikt? i detta fallet 33% övervikt i förhållande till en normal kroppsvikt.
Man torde väl gå efter optimalvikten.

Om vi tar en fet människa på 300 kg- ska den ha mat efter sin vikt- 7000cal:eek:- på bantningkur:rofl: en fet människa rör sig heller särskilt mkt o behöver där¨för ännu mindre- samma med häst.

Det här påminner om människor som påstår att de inte KAN gå ner i vikt o ändå äter de inget:angel::rofl:


:rofl:


Nej man ska basera utfodringen på OPTIMALvikt precis som du säger. Sedan lägger man till/drar i från för om hästen har över eller underhull. Iaf var det så i Plancks enkla dagar, nu antar jag man gör något liknande men kanske inte uttryckt i de där -10 % och + 10 % man hade förr.
 
Sv: "banta" häst

Jag hoppas du inte svarade mig, för det håller jag verkligen inte med om. Man ska ju ge hästen mat efter vad den borde väga, om den är fet så ska den inte ha mer än underhållsbehovet, eftersom den har gott om energi lagrad att använda. Det är ju det man vill, att den ska göra av med mer än den får i sig så att den tvingas ta av sina reserver, dvs fettet.

Det jag svarade på handlade enbart om att det inte var omöjligt för en B-ponny att väga 400 kg, som fio påstod.
 
Sv: "banta" häst

Tänk om det alltid vore så lätt.. Ofta är det säkert så, men inte alltid. Jag har en ponny av typen som blir fet av att drömma om gräs, som just verkligen går på svältkost. 3 kg hö och 2 kg halm (fast han brukar bara peta i sig ett kilo, gillar inte halm) per dag, vilket egentligen är för lite rent substansmässigt. Visserligen är det gräs i hagen, så än är det ingen fara. Men redan de 5 kg hö och halm han får är för mycket energi, så vad gör man? Jag erkänner att han inte direkt tränas på elitnivå, men motion får han minst 5-6 timmar per vecka.
Om den går på gräs behöver den inte mer äm ngt kg på¨kvällen.
Kanske är den proppmätt o därför inte äter halmen- axel -som just nu har tagit itu med bantningen på allvar.
Slänger inte bara åt den sina givor, utan vispar runt det i ströt för att få lång ättid o stimulans- sökande efter föda.
Den får oxå några träd att sysselsätta sig med.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 293
Senast: Raja
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 317
Senast: Nethril
·
Hästvård Jag ska köpa en väldigt trevlig liten shettis, problemet är bara att hon är ruskigt fet! :o Hur bantar jag ner henne utan att hon...
Svar
4
· Visningar
1 094
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 514
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp