Bukefalos 28 år!

"banta" häst

Belethien

Trådstartare
Hur "bantar" man en häst genom motion? Jag vägrar svälta djuret utan hon ska få sin "minimi giva" av mat för att kunna fungera på rätt sätt i kroppen, men jag undrar hur man motionerar en häst till att bli smal? Hur bör man rida för att bränna kroppsfett på ett optimalt sätt?
Det bör tas i beaktande att hästen ifråga är tjock och därför undrar jag hur man får bort fettet utan att anstränga leder och ligament i onödan.

Skritta? Klättra? Långa skrittpass? Högt tempo? Lågt tempo? etc.
 
Sv: "banta" häst

Klart man inte ska svälta en häst, men börja med att göra en bra foderstat. Sen skulle jag träna gärna många men korta pass med en häst som har mycket övervikt, just för att undvika överansträngning.
Markarbete är ju också bra då hästen slipper ryttarens vikt. Longering, tömkörning, promenader, löshoppning etc.
 
Sv: "banta" häst

Jag tror att det är bra att blanda olika arbeten, både longering, klättring, konditionsträning, skrittpromenader, dressyrpass osv. Och som bigganl sa, flera korta pass och se över foderstaten. Har du fått/gjort en uträknad foderstat? Annars kan det ju vara så att t.ex höet är väldigt näringsrikt, och då kan det vara en idé att byta till ett "sämre hö" så du fortfarande kan ge samma giva (eller mer) utan att hästen får i sig allt för mkt näring.
 
Sv: "banta" häst

:bow:
Men om grovfodret är väldigt näringsrikt så kan det ju vara bra att byta ut en del mot halm eller liknande för att tuggtiden ska tillgodoses ändå.
Fast det vet du säkert. ;)

Jag tror att långa sega ridpass är bättre än stärkande ridpass.
Tillexempel långa skrittpass som du skriver, kanske även klättring i sega backar.
Att ge sig ut i skogen och skritta ett tag är väldigt bra för konditionen och fettförbränningen. Min häst blir nästan aldrig svettig men efter en timme i skogen blir hon faktiskt lite fuktig :D
 
Sv: "banta" häst

Foderförändringar kan man ALLTID göra och det inom rimliga gränser. En bra start är fri tillgång på silage/hö och sedan symboliskt ge någon/några nävar betfor eller liknande.

Bästa motionen? Skritt! Det ger dessutom bäst kondition
 
Sv: "banta" häst

Hur "bantar" man en häst genom motion? Jag vägrar svälta djuret utan hon ska få sin "minimi giva" av mat för att kunna fungera på rätt sätt i kroppen, men jag undrar hur man motionerar en häst till att bli smal? Hur bör man rida för att bränna kroppsfett på ett optimalt sätt?
Det bör tas i beaktande att hästen ifråga är tjock och därför undrar jag hur man får bort fettet utan att anstränga leder och ligament i onödan.

Skritta? Klättra? Långa skrittpass? Högt tempo? Lågt tempo? etc.

Äntligen en som undrar det jag undrar. Här ska läsas och ta in info.
 
Sv: "banta" häst

En korrekt uträknad foderstat precis som många
redan sagt..

Rask skritt är det bästa för överviktiga hästar..
 
Sv: "banta" häst

Oj... min häst gick på fri tillgång till hösilage och reds 6 dagar i veckan en period... väldigt varierande med korta intensiva pass och långa raska promenader ute i 1,5-2h. varvat med tömkörning, löshoppning, markträning/NH osv...


Han var då fet som en gris tills jag flyttade honom till nytt stall där fri tillgång inte var aktuellt.


Så alla hästar fungerar inte på det. Vet minst 5 hästar till som utför varierande som går på fri tillgång nu och är riktigt feta och har varit det hela tiden! De rids nästan varje dag!
 
Sv: "banta" häst

Min sköthäst som är en shetlandsponny, får bara hö 1gång om dagen såvitt jag vet, så det känns litegrann som om ägaren svälter honom :/
När det gäller motionen går jag ut på promenader ca 40min per gång(i skritt självklart), eller så tömkör jag ca 50min, löshoppar litegrann eller rider. Men han har gått ner väldigt mycket i vikt sen betet iaf. :)
 
Sv: "banta" häst

Höet vad jag vet är inte överdrivet näringsrikt. Jag har en uträknad foderstat för när hon är i full kondition, dock ingen "bantnings foderstat"- däremot så ska hon få väldigt mycket lusern och betfor för att kompensera det höet inte har. Men jag får nog pula vidare på det, har skaffat mig boken "rätt foderstat bättre häst" så jag har nog lite tips från den boken.
 
Sv: "banta" häst

Foderförändringar kan man ALLTID göra och det inom rimliga gränser. En bra start är fri tillgång på silage/hö och sedan symboliskt ge någon/några nävar betfor eller liknande.

Min dam blir dubbla storleken av fri tillgång tyvärr. Går inte att ge henne det om man vill banta. Eller ens ha en frisk sund häst.

Och en förändring av foderstaten vet jag inte om det går i dagsläget. Hon får ca. 3 kg hö och knaprar i sig det sista gräset i beteshagen (som för övrigt inte är särskilt mycket alls- hästen är en maxad b-ponny). Hennes uträknade foderstat är:

Hö 4 kg
Lusern 0,5 kg
Betfor 0,5 kg (torrvikt)


Nu är det beräknat på lätt arbete, alltså cirka 30 min skritt och 30 min trav/galopp per dag vilket hon inte går i dagsläget.
 
Senast ändrad:
Sv: "banta" häst

Tycker hon får för liten hö mängd..

Hon skrittas i hand 20 min per dag och står fortfarande i beteshagen om dagen. Snart kommer det att utökas med ett extra kilo till lunch.
Hon verkar inte överdrivet hungrig utan lämnar hö kvar i boxen.
 
Sv: "banta" häst

*puttar upp*

Jag är inte omöjlig- jag tar gärna råd! Anser ni att foderstaten inte stämmer?
 
Sv: "banta" häst

Rent spontant så är det ju lite hö tänkte jag - men sen kom jag på att mina främst äter gräs fortfarande och går ute dygnet runt... :p

Jag har också en fet pålle, det sa bara PANG i augusti och han gick upp massor. Till på detta drog han av sig två skor och förstörde hovarna totalt, så han fick gå barfota en tid = kan inte ridas normalt för han är sjuuuukt ömfotad.

På tisdag får han dock skor! Han var i ganska bra kondition innan, det har då gått 4 veckor sen skorna åkte av. Han har mest blivit tömkörd och riden på bana dessa 4 veckor så han har inte bara vilat. Han har dessutom fått en ny kompis som rejsar massor i hagen, det är jättebra :D

Han kommer att skickas ut på massor av långa, sega turer. Han går mest i skog och mark så det blir mycket klättring inbakat i det men inga rena klättringspass i jättesvåra backar nu, nej. Han kommer att motioneras helst 6 dgr/vecka. En av dessa blir tömkörning på bana annars vill jag helst att han ska ut i skogen.
Precis som på människor ska de ligga på en bra arbetspuls, dvs inte bara skritta lojt på lång tygel utan skritta i raskt tempo, under långa intervaller. Rid gärna långt och ta en paus i mitten!
 
Sv: "banta" häst

Höet vad jag vet är inte överdrivet näringsrikt. Jag har en uträknad foderstat för när hon är i full kondition, dock ingen "bantnings foderstat"- däremot så ska hon få väldigt mycket lusern och betfor för att kompensera det höet inte har. Men jag får nog pula vidare på det, har skaffat mig boken "rätt foderstat bättre häst" så jag har nog lite tips från den boken.

Varför lucern för att kompensera höet, hon inte får. 1 kg lucernpellets är näringsmässigt sett koncentrerat väl näringsriktigt hö och är samma sak som nästan 2 kg analyserat bra näringsriktigt hö. Många hästar i normalhull behöver inte "överdrivet näringsrikt" hö.

Ska man banta hästen är det i första hand kraftfodret man ska minska på inte strå-/grovfoder. Däremot kan man byta ut en del av höet mot halm för att hästen ska få i sig samma mängd strå.

Motionsmässigt är lååååååååånga skrittpromenader bäst, för o banta häst. Härliga tvåtimmarsturer i höstsolen, med andra ord.
 
Senast ändrad:
Sv: "banta" häst

Vet inte vad jag tänkte på när jag skrev.. Självklart är långa, sega skrittpass bland det mest effektivaste. Korta, hårda pass blir ju mer stärkande, långa, sega blir mer konditionskrävande.
Och sen skulle jag öka hömängden om jag vore du, och som ingelah sa, ta bort lucernen.
 
Sv: "banta" häst

Hon får alltså inget lucern nu! Bara ca. 3 kg hö och resterande petar hon i sig i hagen.

Varför lucernet finns där är jag inte 100 på än. Jag har fått denna foderstat uträknad baserat på hö analysen- jag har inte gjort den själv. Men om jag ska vara logisk så är nog höet inte särskilt bra näringsmässigt iom att det krävs så mycket lusern för att kompensera.
 
Sv: "banta" häst

Okej, om jag har fattat det hela rätt nu så äter hon inte upp allt hö hon får?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 293
Senast: Raja
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 317
Senast: Nethril
·
Hästvård Jag ska köpa en väldigt trevlig liten shettis, problemet är bara att hon är ruskigt fet! :o Hur bantar jag ner henne utan att hon...
Svar
4
· Visningar
1 094
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 514
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp