Bukefalos 28 år!

Banta kanin..

S

squirlett

hur gör jag?? :confused:
jag har dagit ner på kraftfodret till nästan ingeting, hon får hö (givetvis) och grönsaker.
Är ute flera timmar om dagen men ändå händer inget.
Sakne är den att hon är ingen direkt aktiv kanin, kan sitta och filosofera på samma ställe på golvet i typ en timma. :smirk:
Hur gör jag för att aktivera henne?? :confused:
Vill ju inte JAGA runt henne... :crazy:
 
jo..d gör hon, älskar att skutta runt i gräset... :bump:
men hon e innekanin och än så länge så e det minusgrader och nu 2-3 decimeter snö här och d e ju inte så smart då kanske.. :crazy:
 
Hoppa med henne??? Det är jättebra motion för kaniner... du behöver ju inte sätta sele på henne, det är ju bara att bygga upp något att skutta över...
 
hahahaha...
tiilåt mig garva... :rofl:
vill du försöka få henne att hoppa hinder så varsågod...
har försökt och hon tuggar lite på "bommarna" och sen så skuttar hon rakt igenom eller åt andra hållet... ;)
 
Hon kasnke bara inte förstår vad hon ska göra?? prova lägga upp "naturliga" hinder istället... böcker att hoppa över, skor att klättra på etc... använd din fantasi!
 
Jag måste bara skratta, det där låter som min kanin (dvärgvädur modell för stor, dock ej fet).
:DHoppa?? Nej tack! Det är vad han säger.
Han tycker det är bland det tråkigaste som finns. Tittar på hindren, knuffar omkull dem med nosen eller tar tag i bommarna (om det är sånt hinder) och kastar iväg dem med bra kraft.
Men det går. Det går lättast i sele. Jag sätter honom ca 2 dm från hindret och "puttar" på lite lätt. Eftersom han är i sele kan han då inte smita. Ett bra sätt är att bygga hinder på tre sidor och sätta honom i mitten och dig själv bakom. Då kan kaninen inte smita utan att hoppa hur hon än bär sig åt.
Säg gärna hur det går!
 
Hmm, syrrans kanin brukade göra så... men hon e död nu...=/ Min egen lilla tjej, hon vägrar att nudda i bommarna... river hon brukar hon bli jättearg!
 
vad fick hon för foder innan och hur har själva övergången skett?
storlek, vikt, ålder?
 
hon har fått ca ½ dl pellets om dan, är nu nerdraget till ½ dl varannan dag.
Hö har hon fri tillgång till och sen grönsaker av olika sort så gott som varje dag.

Hon är nu 3 år gammal, är en hermelin korsnong och rätt stor och grov narturligt. Hon har ingen direkt övervikt på kroppen utan den sitter i hakpåsen, kände häromkvällen att hon hade som en fettklump i den oxå. Började då bli lite orolig.
Har ingen våg så jag kan tyvärr inte väga henne men skulle tippa på lite drygt 1 kilo.

övervikten har kommit sen i somras/höstas efter en misslyckad parning. Hon blev aldrig dräktig men fick en väldans aptit och gick upp en hel del..skendräktig? :confused:
 
ta bort pelletsen helt, den har hon ingen nytta av. har du näringsdeklarationen på pelletsen?
ge fri tillgång på bra hö och 4-5 olika sorters grönsaker varje dag, 1-2 dl är lagom.

kaniner är flyktdjur och därför sätter sig fettet under hakan, det är också därför de har kort dräktighetstid - med en stor mage minskar möjligheterna att snabbt kunna sätta sig i säkerhet.

vanligtvis lagrar sig fettet i små ''harglömtbortvaddetheter' vilket ger ett tjockt hudveck under hakan.
på de flesta raser är hakpåse förbjudet, men på en del ffa större raser är det fortfarande tillåtet, eller tillåtet på honor, för att rasen ursprungligen föddes fram som slaktdjur.

när kaninen lider av riktig fetma lagrar sig fettet i större ''harglömtbortvaddetheter'' och 'klumpar sig' i hakpåsen.

en överviktig kanin är sällan tjock runt om utan fettet lagrar sig på speciella ställen i buken och ryggraden känns i princip alltid väldigt tydligt. vilka många tar som mått att kaninen är smal eller i normalhull.
i själva verket saknar kaninen kondition och ryggmuskler.
på en kanin i sund kondition, den behöver ingalunda vara någon tävlingskanin, känns inte ryggraden och den har ingen hård mage.


läs mer på www.agria.se om överutfodring av kaniner, en hyfsat vettig text!
 
oki.
tack för svaret. :bow:
Hö och fruktdiet blir det.. :)

Men har du något tips på hur jag ska göra för att aktivera henne. :confused:
Hon har ALLTID varit väldigt stillsam av sig, och rör sig inte mycke då hon är ute i lägenheten, hon väldigt försiktig av sig oxå.
Under den varmare delen av året då jag kan ha henne ute så blir hon mycket mera aktiv, men just nu så har vi snö och minusgrader så hon får stanna inne..
 
en överviktig kanin rör sig inte gärna, det säger sig självt. jag tror att när hon gått ner i vikt och fått upp konditionen att hon kommer bli självmant mycket mer aktiv.
ingen kanin är lat av naturen, återigen flyktdjur...

viktigt att inte stänga in kaninen i en liten bur med begränsat rörelseutrymme. är hon rumsren så släpp ut henne i lägenheten när du är hemma, i början kommer hon vara osäker eftersom miljön inte är bekant.
kvistar, kaninkompis, lite olika saker att krypa in i och hoppa upp på...
jag brukar hänga upp morötter i taket, då får kaninen kämpa för att få i sig dom :)
 
jo d e klart att d e jobbigt att röra sig om man e lite tjock om magen.. :smirk:

men hon ALLTID varit väldigt lugn av sig, inte lat men inte så att hon rör sig i onödan... ;)
jaja...hon är redan nu ute i lägenheten varje dag när jag e hemma.
Hoppas att d ger resultat i alla fall..vill ju inte att hon ska må dåligt.. :(
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 221
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 448
Senast: Praefatio
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 547
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp