Bukefalos 28 år!

Bantningstråd!?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bantningstråd!?

:eek:
Om jag hade gett min fettboll havre hade han svullnat upp och inte kommit in genom stalldörren! En deciliter betfor för att få ner linfröoljan (för eksemens skull, känns avigt att ge olja till en tjockis), det är verkligen max.


Har fört kalender över hur vi tränat det senaste året, samt antecknignar om vikt och omfång och foderstat. Det såg kanonbra ut i början, gick från ett omfång på 210 cm till 184 på två månader (oktober-november 2007). Sen dess har han legat kvar på mellan 187 och 180 cm i bröstomfång. Tar även ett mått längre bak, där har det pendlat från 233 cm (V.41 2007) till 207 cm (V.42 2008). Det svåra med det måttet är att det måste tas under samma förhållanden för att bli rättvisande, tar man efter ridning är ju buken lite åtspänd av motionen medan den sväller ut om han går och slöar i hagen hela dagen.
Att ta mått och anteckna, och skriva ner alla yttre faktorer, tycker jag är ett bra sätt att hålla koll på hur det går. För oss har det stannat av, men det ökade inte märkbart över sommaren, trots bra bete. Förhoppningsvis kan vi få bort några kilo till i vinter.

Hästen är fjording/island, 13 år, 138 cm och minst lika bred över bogen :p Uppskattningsvis väger han i dagsläget ca 450 kg.
Lite bilder från i somras och nu i höst. Hur ser det ut?

Juli
Juli-08sida.jpg


Augusti
September

Oktober
Oktober-08sida.jpg
 
Sv: Bantningstråd!?

Nej det blir dom inte, för om hästen inte får täckning av näring behovet så spelar det ingen roll hur mycket de tuggar och dom kommer ändå inte bli nöjda.
Man måste kunna fylla bägge behoven, så lång tuggtid som möjligt, täcka näringsintaget genom att minska givan av energi samt säkerställa intaget av smrp. Brister det här, tillbakabildas muskler. Det kan jämställas med att gå runt med influensa i kroppen, ont i musklerna. Hästen blir också bukig.

Jag är helt på din linje att naturligtvis måste proteinbehovet täckas. (skrev det lite längre upp ;) )
Men ska man gå ner i vikt så måste det tas energi från fläskvalkarna i stället från maten. :)

Maria
 
Sv: Bantningstråd!?

Du, tack. Du kan få lite av den här. Har han stått inne en dag vill jaginte sitta upp. Han är VIDRIG att rida då. Har stått på stall där vi inte hade hagar alls på vintern och trots att jag släppte i ridhuset varje dag i någon timme på lunchen så var det förenat med livsfara att sitta upp och han fick INGET kraftfoder alls.

Jag ska ut och hugga en biomag hink imorgon p.g.a. detta.

HAHAHA

Då är det väl inte havren som är problemet:rofl:

Klart dom ska ha energi, det behövs för att jobba och förbränna fettet. Tror inte ett dugg på att inte ge havre tex, hästar som arbetar blir INTE feta av havre.

Flash/ som sitter på såna som äter flera kilo havre dagligen:d:d
 
Sv: Bantningstråd!?

Då är det väl inte havren som är problemet:rofl:

Klart dom ska ha energi, det behövs för att jobba och förbränna fettet. Tror inte ett dugg på att inte ge havre tex, hästar som arbetar blir INTE feta av havre.

Flash/ som sitter på såna som äter flera kilo havre dagligen:d:d

Har haft hästar som inte funkat på annat än havre och haft hästar som rasat ner i vikt bara de fått nosa på den. Jag valt att gå på färdigfoder som är havrefritt, har alla mineraler etc och slipper dutta hit och dit. Har ännu inte behövt ge mer energi. Snarare tvärtom.
 
Sv: Bantningstråd!?

Ett litet motionstips som jag sysslade med när vi fick en väldigt överviktig fjording på foder; ut och skritta i plöjning eller djup sand på stranden. Mycket jobbigare än fast mark(för egen effektiv fettförbränning, hoppa av och gå bredvid...), utmärkt om du inte har tid att sitta och skritta hästen en lång stund.
 
Sv: Bantningstråd!?

Fast då kan man väl lika gärna galoppera? Att vada fram i lera sliter ju också rejält på senor och leder!
 
Sv: Bantningstråd!?

Välkommen!

Vi kanske skulle organisera oss lite? Skriva in "midjemåttet" och någon plan för den kommande veckan/månaden? Och ett mål?
 
Sv: Bantningstråd!?

Då är det väl inte havren som är problemet:rofl:

Klart dom ska ha energi, det behövs för att jobba och förbränna fettet. Tror inte ett dugg på att inte ge havre tex, hästar som arbetar blir INTE feta av havre.

Flash/ som sitter på såna som äter flera kilo havre dagligen:d:d

Min ponny blir fet som en gris av havre, oavsett hur hårt hon jobbar så blir hon fet.
Det enda som fungerar, som hon kan äta förrutom havre, utan att få kolik är müsli.
 
Sv: Bantningstråd!?

Tackar! Min ponny är mest fet på bredden eller hur man ska säga, hon har ingen hängbuk men ett fint späcklager har hon nog allt, även om
hon är smalare än någonsin just nu så är hon fortfarande tjock, det är dock inte mycket kvar innan hon blir perfekt i hull. Men har kämpat i 4 år
med att få henne normal, när man ser henne från sidan så ser hon lagom ut, men känner man på henne så är det inte ok :crazy:

Hon får;
7 kg Hö
2-3 kg Halm
0.8 kg Müsli

Stella1-3.jpg
 
Sv: Bantningstråd!?

Ett litet motionstips som jag sysslade med när vi fick en väldigt överviktig fjording på foder; ut och skritta i plöjning eller djup sand på stranden. Mycket jobbigare än fast mark(för egen effektiv fettförbränning, hoppa av och gå bredvid...), utmärkt om du inte har tid att sitta och skritta hästen en lång stund.

Ett aldeles utomordentligt dåligt förslag. Djupa underlag som lera, lös sand etc sliter oerhört mycket på leder och senor.
 
Sv: Bantningstråd!?

Menade naturligtvis inte att det skulle göras i timmar varje dag, utan vid tidsbrist. Tror faktiskt det sliter mindre på benen att gå i sand tio minuter än att galoppera en väldigt överviktig häst...
 
Sv: Bantningstråd!?

Här har vi kört en bra foderstat, körning med mycket trav 2-3 gånger i veckan och lite dressyr med bomövningar markplan som lite högre både för att lyfta på fötterna och länga steget. (Hästen är ett Gotlands russ)
Hon har varit under igångsättning i 2 månader men är nu så gott som helt igångsatt och nu har omfånget börjat minska! Fick ta nästa hål på selen :laugh:

Vad är en bra foderstat för er? Jag har själv ett Gotlandsruss som behöver banta. Han tävlas i hoppning LB-LA och tränas kontinuerligt förstås. Går ganska mycket, tycker jag.

Jag fick häromdagen höra av vet att han är jättefet :o och att det är fångrisk på honom. :cry: Han får ju knappt något kraft så det jag kan dra ner på är ju grovfodret. :cry: Jag har antagligen för höga värden på hösilaget, vet menade att han behöver inte högre än 12 smrp. Räknar man det per g eller per ts? Ska ta det på foder, kanske... :o

Jag har iaf fått löfte om att få köpa en del hö som är taget på en gammal trädavall, blandat gammalt och nytt. Funkar optimalt på ett mycket fångkänsligt russ så det borde ju funka på honom också. Ska också köpa hösilage på storbal att ha i hagen. Det är odlad hästvall med bla timotej, kärringtand mm. Jag hade det förra vintern och det funkade super. Men enligt säljaren ligger smrp per gram på 23 och per ts på 16. Finns det då verkligen så lågt som 12, undrar jag????? Oj, nu ramlade jag dit igen. Det blev foderrelaterat.. :o
 
Sv: Bantningstråd!?

Nu handlade det om ett mkt stort halvblod o inte en kallblodig ponny- som självklart inte har samma behov.
 
Sv: Bantningstråd!?

Menar veterinären att hästen bara behöver 12 gram protein? Sammanlagt? Eller ett foder som innehåller 12 gram/kg? Min hjärna har tagit semester :angel:
 
Sv: Bantningstråd!?

Om jag fattade det hela rätt så menade hon att hästen inte behöver mer än 12 gram smrp/kg foder. Min hjärna har också tagit semester. :) Det jag har idag ligger på 33 g smrp/kg foder och det är ju lågt. Jag undrar om det öht finns foder som ligger så lågt i smrp???
 
Sv: Bantningstråd!?

KL

Uppdatering från Sessan.
hon har enligt måttbandet bara tappat 1 cm till, men hon har börjat röra sig på ett helt annat sett.. borde skynda viktnedgången? är det någon som har något tips?
 
Sv: Bantningstråd!?

Ah, då är jag med.
Men kan du inte fodra med det du har, och kanske byta ut mot halm om det blir alldeles för mycket energi? Protein är ju bra om de får, så de inte börjar ta av musklerna och blir bukiga och annat elände. Vad har du för energivärden på maten?
 
Sv: Bantningstråd!?

Jag har fortfarande inte hittat ett tillräckligt långt snöre för att mäta magen på min... Men jag har struntat i vilodagar denna veckan och ersatt dem med longering en dag och skritt 30 min en annan dag. Inte så mkt kanske, men mer än inget alls. Har väldigt ont om tid i början av veckan, men det där är aktiviteter man kan göra i skummet...

Tycker dock att grabben tappar överlinje oroväckande fort och ser alltmer bukig ut. Dock ett rejält lager späck över revbenen. Funderar på att hålla hösilaget på en moderat nivå och kanske ge ngt proteinfodermedel istället som någon föreslog. Gräs finns som sagt i hagen och det bör ju även i oktober fylla tuggbehovet.

En våg måste jag nog skaffa också, jag har en tendens att vara väl frikostig med grovfodret. Jag vill ju eg att han ska ha fri tillgång..! (Och det vill nog han med...)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Nu har min häst gjort det igen! Han har för femtielfte gången slagit sig ordentligt på insidan benet och står med sår och svullnad. Inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 483
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 475
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp