Bukefalos 28 år!

"Bara det nödvändigaste"

Sv: "Bara det nödvändigaste"

*knapp*
Jag tycker nog att jag har det nödvändigaste. För mig, iallafall. Inte är det överdrivet iallafall.

Hästen har:
En sadel, begagnad välinsutten skitskön stübben (allround mot hopp - men jag skulle verkligen vilja ha en dressyrsadel också)
Två träns med olika bett, fast ett till på igång (pullarträns, de andra är med aachen)
Senskydd bak+fram
Ridtäcke
Två regntäcken (jag kan säga att det i reserv var jäkligt bra att ha när mitt förstköpta från H*öks läckte)
Två fleecetäcken plus ett under lagning (ett i reserv för när ett tvättas)
Reflexer (träns, ben, ländtäcke)
Tre schabrak (varav två följde med sadeln och är _hemska_ men bra i reserv/när det andra ska tvättas)
Sjukvårds"låda"
Ryktlåda (ryktborste+skrapa, rotborste, hovborste, pannborste, hovkrats med borste, broddar, broddnyckel, massageborste, piggborste, kam, vanlig hårborste, svettskrapa, svamp)
Två grimskaft (hade tre men ett försvann)
Tre grimmor (och en trasig, de har en tendens att gå sönder)
Läderputs
Lindor+paddar
Transportskydd
Longerlina


Till mig:
Hjälm
Säkerhetsväst
Två par ridbyxor
Två par chaps (fast ett par halvtrasiga)
Ridskor (plus ett par för små)
Ridjacka
Stalltröja
Helskodda thermobyxor
Stallvantar för mockning
Ridvantar i fleece
 
Senast ändrad:
Sv: "Bara det nödvändigaste"

Ja du... Just nu har jag väl 2 vintertäcken, 2 regntäcken, 3 innetäcken och ett fleecetäcke. Men till saken hör att hästen är täckesförbrukare, river sönder när han står o kliar sig på träd och så, plus att eventuellt så äter nog hästkompisen upp lite också (inga direkta bevis då jag aldrig sett det själv ;) )
Så jag har endast 1 helt täcke, ett innetäcke. Resten har revor, rumplappar som hänger på sniskan och avsaknad av maggjordar... :)

Tretusen grimmor har jag också... Men bara två jag använder, han går alltid utan grimma ute så det är bara för in- och utsläpp. 2 grimskaft.

Annars har jag typ 350 träns, nä men nästan. Hästen är min fasters och hon har inget stall och båda hästarna utlånade, så i brist på plats har båda hästarnas träns, grimmor och diverse lädersaker hamnat hos mig.

Så jag har bara 2 träns jag använder. Däremot finns det ett ton tyglar...

En allroundsadel o en westernsadel. 3 schabrak, 2 westernpaddar.

1 par boots, 1 par bakbensskydd o ett set skydd om 4.

Äger två hjälmar varav den ena hänger hemma i hallen och används aldrig.

En förbygel o en brösta. Några spön i olika utföranden (dressyr, allround, longerpisk)

1 benlinda (tappat bort resten :angel: ), några borstar, en ordentligt böjd hovkrats så jag får låna...

Och en hel del bett men använder bara 2 st. Resten är för små (kommer antagligen från alla min fasters gamla ex-hästar)

Vet inte om det räknas som mkt?
 
Senast ändrad:
Sv: "Bara det nödvändigaste"

Det nödvändigaste tycker jag är:

- 1 allroundsadel om man tränar/tävlar på lättare nivå( Rider man högre klasser så en sadel för den inriktning/inriktningar man rider)
- 1 träns (ett par olika nosgrimmor att byta med om man vill)
- 2 till 3 shchabrak att varva med
- 1 regntäcke
- 1 vintertäcke ( om hästen behöver det)
- 1 svettäcke
- 1 uppsättning lindor och paddar(även om man inte rider med det så ifall hästen blir skadad och behöver lindas, eller ska åka transport)
- benskydd(om det behövs)
- 2 grimmor(en lädergrimma för transport, en slit-och-släng-grimma)
- 2 grimmskaft(ett "ordinarie", ett i reserv)
- borstar
- apotekprylar(sårtvätt osv..)

Ja det är väl det nödvändigaste. Själv han man 5 fleecetäcken till min shetis:D
 
Sv: "Bara det nödvändigaste"

Vad anser ni är de nödvändigaste inom utrustning. Tex om du säger "jag har bara det nödvändigaste till min häst" vad har ni då? En jag känner har 3 sadlar, 3 hjälmar, 2-3 träns mm till en häst och säger att det är det nödvändigaste... :crazy: Jag har bara "en av varje" av allt o det ser jag som det nödvändigaste...:crazy:


jah du.. nödvändigaste.. sadel träns... fast det är ju inte nödvändigt.. hjälm e nödvändigare..

näh men min första tanke är
passande sadel.
passande huvudlag
skydd om hästen behöver det
borstar
hovkrats
vårdartiklar om hästen blir sjuk
fleccetäcke
vintertäcke om hästen behöver detta


det va d jag kom på.
svårt att säga men jag har börjat tänka lite i samma bana o ska därför sälja ut iaf 50% av det jag har till hästen..
man behöver inte tre sadlar, 20 träns, sex upplagor skydd, massa lindor(när man ens aldrig lindar) 50 schabrak osv..
så imorgon ska ja ut o rensa..
o nu ska jag tänka kvalite.. inte kvalite på vissa saker sen "åh va billigt ch åh va fint det köper jag"
men när ska ja använda det :idea:
 
Sv: "Bara det nödvändigaste"

Jag har det nödvändigaste + lite till :angel:

2 sadlar
4 träns ( kan säkert få till 4 st till, har en massa tränsdelar i en påse :angel: )
8 bett
Runt 20-25 borstar
Runt 25 grimmor
10 grimskaft
3 par senskydd
3 par boots
3 par bakstrykkappor
5-6 tyglar
10 shabrak, varav 1 vojlock
13 täcken (ett vintertäcke, två regntäcken, två termotäcken, 3 fleecetäcken, ett bomullstäcke, ett nättäcke, ett kombitäcke, två ridtäcken.)
Sjukgrejjor
3 martingaler
Tre bröstor
6 par lindor (asså de är 4 i varje, så de blir väl 4*6 om ni förstår ;)]
Paddar till lindorna
Fårskinnspad
Två skumgummipaddar till sadeln.
En kilpadd.
Tre par stigbyglar.
Två pat stigläder.
Läderfett & Tvål, ekololja m.m
3-4 flughuvvor
3 fly weils.
Massa reflexer.
6 sadelgjordar.
& så endel plock, såsom glitterspaty & sådär :P orkar inte räka allt..

Till mig:
Två hjälmar
Två spön
Ett par ridstövlar
Ett par ridskor
Ett par shortshaps
3 par ridbyxor
2 ridjackor
sen använder jag endel vanliga kläder.
så, min häst är han som får mest grejjer :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Bara det nödvändigaste"

Jag har på tok för mycket grejor men kommer alltid på någon ursäkt att inte ge bort/sälja dom :)

Har:

-Komplett allroundsadel
-4,5 schabrak
-Två "stötdämpar" paddar
-Komplett träns
-2 bett som funkar och 2 bett som är trasiga
-Tusen par boots (men inga passar ;))
-Tre par senskydd,varav ett par går att använda
-Ett par baksenskydd
-3 uppsättningar benlindor (4 i varje)
-Massa borstar o sånt :)
-Två ridhjälmar (varav en används)
-En förbygel med martingal
-En komplett sele med tömmar och huvudlag
-Ett regntäcke, Ett vintertäcke, Två flugtäcken (varav de ena är till salu, storlek 145 ,intresserad? ) Ett innetäcke, Tre fleecetäcken.
-Tre uppsättningar transportskydd, (en uppsättning som min kompis häst blodat ner som hon i princip har fått av mig :), en uppsättning i princip oanvända som sprack så fort jag ledde ut hästen ur stallet och ett par som är för små)
-Massa småsaker som sjukvårdssaker,liniment och lädervårdsprodukter.

Kommer inte på något mer, :) :) :)
 
Sv: "Bara det nödvändigaste"

Jag har mycket mer prylar än vad som är nödvändigt helt klart, men att bara ha det som är nödvändigt är ju tråkigt vettja :D
Man måste ha att byta med när andan faller på.

Det enda jag har "en" av är sadel. Har bara en sadel just nu faktiskt. Som mest har jag haft tre men nu har jag bara en :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Bara det nödvändigaste"

Jag har bara det nödvändigaste... (:angel: :angel:)

34 par benskydd (+ några omaka)
18 par boots (+ några omaka)
25 par benlindor (+ några omaka som får vara svanslindor)
4 uppsättningar transportskydd
15 schabrak/vojlockar
7 olika paddar
17 uppsättningar träns (+ massa lösa delar)
34 bett
10 förbyglar/martingals
3 bröstor
2 gramantyglar
2 inspänningstyglar
2 snoddar
1 gougetygel
48 stycken hästtäcken
12 grimmor + minst lika många grimmskaft
6 flughuvor
4 hjälmar
3 sadlar

+ en massa annat skit :p
 

Liknande trådar

Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
674
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 685
Senast: caballus
·
Utrustning Okej, hur ska jag starta de här. Jag vill börja med att säga att ingen är djurplågare och jag är inte intresserad av att slänga alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 918
Senast: Emma-pemma
·
Hemmet Hur mycket buffert anser du är nödvändigt/bra att ha när man äger ett hus? Hur tänker du kring det? Ser du möjlighet att låna upp mer...
2
Svar
35
· Visningar
3 235
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp