"bara" ett barn?

Sv: "bara" ett barn?

Det var inget beslut, jag hade bara ingen lust att få fler barn. Dessutom har både min man och jag varsitt syskon, vilket vi inte direkt minns som särskilt positivt under uppväxten.
 
Sv: "bara" ett barn?

Beslut och beslut...
Jag har inte syskon, min man har inte syskon.
Ingen av oss har saknat syskon, men haft ett otroligt gott förhållande till kusiner, och våra föräldrar.
Jag tror inte ens att vi på allvar funderade på om Filip skulle få syskon:o
Jag har varit dagisfröken, och vårt hus har alltid varit öppet för alla barn i byn.
Jag tror att vi var mätta på barn på något sätt.
Sedan kom en flicka flyttande till oss när hon var i tonåren, så frågar någon oss har vi 2 barn,men bara ett biologiskt. Båda är lika älskade!:love:
Inte ens nu när våra föräldrar börjar tackla av känner vi att vi saknar syskon.
Våra föräldrar har gett oss en bra uppfostran, där vi blivit starka i våra beslut. Utan att luta oss mot syskon. ( på både gott och ont)

* Jenny *
 
Sv: "bara" ett barn?

Att jag ville ha ett barn men inte flera ;) tycker inte det är ngt speciellt beslut utan det bara är helt enkelt.

Men antar att rent teoretiskt sett skulle man kunna rationalisera sitt instinktiva beslut med kommentarer om tid med vänner, typ av kontakt mellan barn o föräldrar osv. Rådda ett företag familjen har aldrig varit ngt för mig.

Men jag är helt enkelt ensambarn och har aldrig föreställt mig en familj med flera än ett barn.
 
Sv: "bara" ett barn?

Det lutar starkt åt att vi bara kommer ha ett barn.
Jag har alltid haft tanken i bakhuvudet att om eller när jag får barn så blir det bara ett.
Vet inte varför, men den känslan finns kvar nu när vi haft vår dotter i två år: det känns så perfekt så som vi har det nu. Vår lilla trygga familj!
Jag vill inte ändra på det, känner inget bebissug utan ser bara fram emot att följa min dotters uppväxt.

Ibland tvekar jag och funderar , är inte purung längre, men nä... ;)

Är själv ensambarn och trivdes med det, kanske kommer det därifrån?
 
Sv: "bara" ett barn?

Min man är ensambarn och tyckte förut att det är det bästa. Nu har han ändrat sig litegrann, men vi har väl båda bilden av att hon kommer bli en bra och stark individ, sedan om hon har syskon eller inte är nog bara en annan väg, inte en bättre.

Vi skulle själva gärna ha ett till. Dottern är 3,5 år. Tyvärr har vi väldiga problem att få till graviditeter, av okänd anledning, och vi vet inte om vi vill gå igenom IVF-cirkusen, som är ganska jobbig. Så nu är vi lite inne på blir det så blir det.
Hade helst adopterat, men vi har svårt för att kunna/få göra det tyvärr.
 
Sv: "bara" ett barn?

kanske finns det någon här som valt att "bara" ha ett barn?
hur tänkte/tänker ni om det beslutet?

Så himla lugnt och skönt tänker jag! Vi har två sjövilda barn som sover i skift. Just nu sitter en på vardagsrumsbordet och bajsar och den andra hoppar i soffan. Jag tycker de borde sova istället.
 
Sv: "bara" ett barn?

Har alltid velat ha ett syskon till min son. Men livet ville anorlunda.
Träffade en ny man, kärleken i mitt liv och han varken kan eller vill ha fler barn. Så det var att välja mellan det finaste och underbara framför mig eller något som jag aldrig ens visste om det skulle bli verklighet.
Och det är han som jag vill ha som pappa till mitt/mina barn. Kan jag inte få med honom så vill jag inte ha barn öht.
Han har 3 barn sen innan, som är som mina egna så på ett sätt har jag ju fler.

Vi har en underbar modern familj med extramammor/pappor och bonusar till höger och vänster. Lite "tomten e far till alla barnen" :D

Visst finns det stunder då längtan efter ett litet kärleksbarn är smärtsamt stor, men jag skulle aldrig välja bort det jag har :love:
 
Sv: "bara" ett barn?

Så himla lugnt och skönt tänker jag! Vi har två sjövilda barn som sover i skift. Just nu sitter en på vardagsrumsbordet och bajsar och den andra hoppar i soffan. Jag tycker de borde sova istället.

:rofl::rofl::rofl:

Underbart att läsa om men kanske inte lika kul för dig just nu :D

Jag har ett men vill ha iaf ett till, vet vilken glädje jag själv hade och har av mina halv och bonus syskon :love:
 
Sv: "bara" ett barn?

Nu kan jag inte tala för om det verkligen kommer att bli så - men idag har jag ett barn i treårsåldern som vi inte planerar ska få några syskon. Varken jag eller min partner känner något som helst sug efter en till. Han jobbar mycket extra, har precis börjat ha lite seriösa funderingar över en ny hobby, jag har min ridning som jag inte vill göra något uppehåll i, barnet börjar bli lite självgående så att börja om nu känns inte alls lockande. Och dessutom - skulle vi ha lust att aktivera och vara bra föräldrar åt ännu ett barn utan att försaka våra intressen? Nu kan vi kombinera det bra, men kan vi det med ännu ett till barn?

Vi kanske ändrar oss om några år, men som vi känner just nu är ett barn precis lagom för oss.

Jag är dessutom glad att vi tänker lika i frågan, det vore hemskt om en av oss längtade efter ännu ett barn medan den andra kände som vi gör.
 
Sv: "bara" ett barn?

Jag har bara ett barn, en dotter på 5 månader, och det lutar åt att det inte blir fler.
Dels för att det skiljer en del år i ålder på sambon och mig och han tycker han börjar bli för gammal för att bli pappa igen.
Och dels för att han har tre mer eller mindre vuxna barn sedan tidigare.
Så min dotter har ju syskon, även om åldersskillnaden dem emellan är ganska stor.
 
Sv: "bara" ett barn?

*KL*

Tack för svar! :bow:

det här väckte massor av mer frågor hos mig. Hur är det egentligen att vara ensambarn ...? tror det är mer en fråga för Senior ...
 
Sv: "bara" ett barn?

Så himla lugnt och skönt tänker jag! Vi har två sjövilda barn som sover i skift. Just nu sitter en på vardagsrumsbordet och bajsar och den andra hoppar i soffan. Jag tycker de borde sova istället.

:bow: :rofl:

och mitt i allt detta sitter du och surfar i"lugn och ro" :bow: obetalbart! :D
 

Liknande trådar

Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 365
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Ni som har separerat. Hur har ni gjort när era barn inte vill till den andra föräldern? Kanske främst ni som har små barn. Pappan är bra...
Svar
7
· Visningar
873
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 695
Senast: Milosari
·
Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 658
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp