"bara"stel ?

L

ladyrose

har en c-ponny på 18 år som har blivit väldigt stel, men inte halt. funderar på om det kan vara spatt?
va tror ni?
 
Sv: "bara"stel ?

Men stel kan en häst bli på många sätt, menar du stel i bakbenen då? Om du misstänker spatt så åk in och kolla det, även om hästen inte uppvisar hälta så innebär det ju inte att man bör utesluta en undersökning utan tvärtom. Alla förändringar mot det normala bör kollas, även om inte hästen uppvisar hälta. Dessutom kan ju problemet om något sådan finns, vara i ett tidigt stadium och kanske lättare att hantera/behandla.
 
Sv: "bara"stel ?

ja har tänkt kolla upp det ville bara se om de va någon som hade något tips tills man har fått en tid :)
 
Sv: "bara"stel ?

Det kan ju vara vad som helst faktiskt, ett bakben består ju inte av endast en hasled. Du har ju även knän, kotor, höft mm.
 
Sv: "bara"stel ?

Upplevde min gamla ponny som stelare för några år sedan, när hon var 18-19 år.
Till slut tyckte jag att hon inte var helt jämn, och hon blev lite lätt halt.
Åkte då in och röntgade hennes framben (Där hon var halt/markerade) och efter att ha gjort världens genomgång och hältutredning och därefter röntgen kom veterinären ut och tackade oss för att få sett en såpass gammal häst med så fina ben, skarpa fina streck på plåtarna, inte en enda pålagring. Däremot tunna sulor, och skoddes därefter med sula och ringsko, hästen var som ny igen!

Kan ju vara ett tips!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
462
Senast: animalasia
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
665
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: warg
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 430
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp