Bukefalos 28 år!

Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

har sytt om min andra barbacka padd igen :) och med en förbygel så sitter den super bra^_^!
den är fortfarande väääldigt ful, och antagligen den enda i denna tråden som inte har ngt fint ulligt överdrag. men den duger!

tog bort handuks korven fram och gjorde ett par klossar istället, sen så klippte jag upp den framtill så att shabraket ligger mot mankenoch då kan komma längre fram. sen så tog jag bort ena sadelgjords stroppen för att flytta bak sitt punkten i sadlen så att dne stämmer överens hästens. :)

bildbomb på fula sadlen!!
32098311.jpg

32098312.jpg

32098313.jpg
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

nu kommer bilderna på senaste bygget :D

32018680.jpg


32018685.jpg


Så ser den ut och under stöden, på båda sidor, så är det fickor så man kan få med sig hovkrats vattenflaska eller någe :) och korvarna kan tas ur och gjorden lika så :)

ÅÅÅÅÅH! Jag red i en sån på en av stallägarens hästar! :love: Jag osmidig deluxe ska upp på en häst - i en sån - som är 168 cm. Pall och stolpar är världens grej! Tur att det var en dundersnäll häst, ställer honom vid stolpen, pallen på andra sidan stolpen. Upp på pallen, upp på stolpen och sen kunde man bara slänga benet över och sätta sig :idea:

Ska sy en sån själv sen när det blir ny häst, kan du inte skriva/PM:a hur du gjorde? :angel:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ja ja skulle skrivit igår att det nog berodde på att du måste flytta stropparna till sadelgjorden för att den inte ska glida bak, men då funkade inte svarafunktionen...:mad: Men hoppas det funkar nu då :laugh: Sitter du stadigt? Men nu när den funkar så kan du ju alltid klä den om du vill att den ska bli extra fin, fast för funktionens skull spelar det ju absolut ingen roll!!

Ett hett tips är att limma på ett tyg så slipper du sy om du nu skulle vilja klä den med nåt fluffigt ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

jag har vant mig vid min fula lilla padd ^_^, den är dock lite finare nu när den fick zebra tyget över sadelstropps ringarna :p
första modellen;
31883034.jpg

efter renovering;
32098311.jpg

jag sitter väldigt stadigt i den, lite konstigt kanske när den inte har rejäla fram och bakvalv som ni har :/. men jag har klarat av pollans "lilla" utbrott av höga stegringar, karate sparkar, bock serier m,m. dock så har jag väldigt bra balans barbacka och klarar av utbrotten även utan padden, men man klarar av traven efter galopp mycket bättre med padden.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

kl

Man kan ju inte undgå att bli inspirerad! Här kommer min barbackapad...gjorde bara en korv framtill som stöd för jag inser min bristande förmåga att få upp benet över rumpan mer än som det redan är :)

32138384.jpg


Uppljusad bild med paden på hästen.
32138385.jpg
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Äntligen en bild på den ena delen av min blivande barbackapad....
Det är alltså UNDERSIDAN som ser ut så här:

32138957.jpg


Jag har även klippt itu badkorven och gjort snitt in till mitten, 1 på framkorven och 3 på bakkorven.

Sen har jag köpt en fårskinnsfodrad läderkavaj på Erikshjälpen som jag klippt itu armarna på utefter alla sömmarna och sen sytt ihop 2 bitar av, gjorde samma sak med den andra armen också.
Sen la jag en framkorv och lindade runt och märkte ut var jag skulle sy ihop den så att framkorven sen kunde träs in i för att sen sy ihop allt i bägge ändarna.
Samma sak med bakkorven.

Det sista jag sen har gjort är att lägga vojlocken på kavajens baksida och märka ut hur stor vojlocken var. Sen klippte jag runtom med en sömsmån på ca 3 cm.

Stackars symaskin då ALLT är sytt på den med Grizzlytråd och jeansnål.....

Återkommer med mer mobilbilder till helgen innan jag syr ihop alla delarna....

Höll på att glömma att det ska på en del kardborreband på underdelen och den fårskinnspadd som ska bli underredet..... Vilket ska sys på FÖRE överdelen så klart....
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Tackar :) Det tog ju mer tid och funderingar än vad jag trodde, men det är verkligen en suverän idé med barbackapadar!
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Nu har jag gjort en ny (igen) en lite mer genomarbetad variant. Tyvärr så är det svårt att fota svart. På första bilden är den inte riktigt klar.

bffcbad7.jpg


b408d74e.jpg


73d037ec.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Gud så fin! :D Önskar att man hade ork att göra lite fler, vad flitig du är! :)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Tackar :) får snart sätta dom produktion för det är rätt trist att sy. Men den här känns som att nu vet jag hur jag vill att dom ska vara. Ska göra en fårskinnsmodell oxå men i akademiskt stuk. Sen hitta ett land där det är billigt att sy ;)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Efter att ha sett flera gånger på dina bilder kom jag på att jag nog ska byta plats på fram- och bakkorvarna....

Bara för att jag nu har sytt fast dom på undervojlocken...

Nåja dom får sitta så där tills efter morgondagens provtur...

Ska då också bestämma om jag ska fästa överdelen med tryckknappar eller inte.... Iden är att jag ska kunna byta sida på överdelen, fårskinnet på vintern och lädret på sommaren.

Eventuellt ska jag då även bestämma om jag ska fästa bak- och framkorvarna med tryckknappar också....

Plus att allt ska efter morgondagens provtur klippas snyggt runt alla kanter m.m.....

Har för några dagar sedan sytt fast kardborrefästen på undervojlocken och fårskinnspadden, som ska agera "underrede" till hela alltet....

FY F********N vad jag fick ont i fingrarna då jag fick sy dit dom för hand på fårskinnspadden... :mad:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ja att sy för hand är ingen höjdare, men jag använder en del limm nu får tiden ;) iaf till sånt som inte ska utsättas för hårt trycker eller behöver tas bort. Det ska bli spännade att se din sadel när du är klar, hoppas den blir så bra som du vill ha den :laugh: men det blir den säkert!! Efter hand så lär man sig vad man ska sy fast först för att kunn använda maskinen så mycket som möjligt men vissa saker går bara inte. det var bra att inte ha korven iop över manken, jag har satt ett teddyklätt handtag mellan i stället, en bit nylonband som är ordentligt fast sytt, så är den mer anpassningsbar.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
19 880
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 464
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 920
Senast: Jenka
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 920
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp