Barbackapad - skratt-dax!

Polly_Mulle

Trådstartare
Japp, här kommer den. Letade en stund efter tråden om hemmasydda hästsaker, men har inte tid att leta hela dagen.

Hemmasydd barbackapad, nummer två! Sydd åt LillaMy84 på hennes beordran. Färgvalet är helt hennes :D

hemmabygge006.jpg


Ger lodrät sits och ont i ljumskarna men har man väl vant sig vill man aldrig ha någon sadel igen :D
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

någon beskrivning någonstans hur du gör dom? (snarare..hur fäster du sadelgjorden/stropparna och har du stigläder?) :P
snygg färg..XD
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

ICKE att jag gör en till, det tar en satans massa tid! Har gjort två, det räcker.

Rider inte med stigbyglar, det behövs inte man sitter sjukt stadigt ändå. Använder stigläder som sadelgjordsstroppar. Här kommer en bild utan överdragstyget fastsytt...

hemmabygge004.jpg


hemmabygge002.jpg
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

OK... men blir det inte typ punkt tryck när du spänner gjorden? Hur hårt tar du?

Funderar på att göra något liknande (dvs när jag har häst, vilket blir så fort jag kämpat klart med det förbenade körkortet) fast genom att bara ta ut bommen i en bomsadel, stoppa med nått kul och ta bort stiglädren..
Eller din ide...men jag syr nog på en kudde i så fall.. x)
Vill mest råda bot på jobbiga mankar och hala pälsar...>_> och ''jag har så tråkigt just nu-sjukan'' :P hoppas iofs på en mank-fri häst när det blir... menmen..jag funderar på det. :)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Blir inget punkttryck mer än själva schabraket så jag har sytt remmarna i schabraket så lång sträcka. Jag kan utan problem dra gjorden lika hårt som jag gör med vanlig sadel och utan problem stoppa in handen under remmarna uppe på ryggen. Två av de instruktörer jag tränat för har sett den och gett den enbart pluspoäng.
Stigläder behövs inte då man sitter otroligt stadigt även på tvärvändande klotrund häst. Jag har den både när jag rider dressyr och när jag rider ut.
Har man benig häst kan man ju lägga en filt eller ett extra schabrak mellan häst och barbackapad. Jag är så förtjust i närheten och stabilitetetn att både min hoppsadel och min bomlösa dressyrsadel mest hänger i sadelkammaren :o
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ja, det är just närheten..och min ovilja att slänga på en massa saker med specialfunktioner (bom och stigläder ses som special funktion nu..x) som gör att jag vill prova..barbacka hade väl varit bäst men jag är inte såååå bra på det.. förra gången var jag dum nog a rejsa barbacka bland 10-12 andra som hade sadel, utomhus, och jag flög av med en hjärnskakning som följd. Så nu är jag lite rädd.. ska rida ut barbacka imorron men är lovad att det bara blir skritt och lite trav.. (slutar nog med galopp ska vi se..)
Och så gillar jag att göra saker själv..x)
Trivs inte i vanliga dressyr sadlar heller, ska måttbeställa en portugisisk sadel tror jag när jag har häst, men ska ju rida tills den kommer då.. och tja.. framförallt tycker jag det är kul att göra egna saker:P

Det glider inte runt på hästen heller då?
Tänker att även om man syr stropparna längst ut i kanten på shabraket kommer ju inte ev. tryck att jämnas ut eftersom tyget är mjukt.. men blir det inget sånt tryck så:P

Har du bild när du rider?
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Men, stropparna är sydda i banden som är sydda över hela schabraket - med extra utrymme just över ryggraden. Om man bara sytt i en kant hade det säkert blivit tryck men nu är det sytt såpass lång sträcka att det inte blir något tryck.
Jag har användt den flera ggr i veckan, även på tvåtimmars uteturer på häst med känslig rygg. Två skickliga instruktörer har sett den och ser dess förrdelar. Och hästen älskar den. Sitter jättestadigt även om hästen tvärvänder. Eller bockar och busar lite.

har bara årets sämsta bild tyvärr...
HPIM0195.jpg


blandat003.jpg


Detta är alltså inte samma som på bilden utan föregångaren, sydd på exakt samma sätt med samma material. Den är runt året gammal och det som bara skulle bli något tilldälligt tills min bomlösa dressyrsadel kom har blivit min absoluta favorit!
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Barbacka??? Tycker det ser ut som Karl XII- utrustning eller nåt. BARBACKA för mej är bar bak, dvs man ska få skitiga ridbyxor av det...
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag tror dig, säger du att den sitter bra och hästen trivs så gör den säkert det :P

Vad menar du med ''banden spm går över hela shabraket''? De blå nylonbanden på bilden? För det är just där jag tycker att det borde bildas tryck.. men det är mycket möjligt att det inte blir så stort tryck eftersom du inte har stigbyglar som trycker ner sadeln, utan sitter på din egen bak, som ju jämnar ut trycket liksom vid barbackaridning.
Det tryck jag tänker på är det som uppstår när du spänner sadeln, på samma sätt som ett bälte runt midjan på en människa. Men som sagt, det är mycket möjligt att det inte är så farligt med det, om det känns bra och hästen känns bra så. :)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jo, jag funderade också på risken för tryck när jag byggde den första men det blir ingen sådant tryck i och med att det är just fastsytt. Om ditt bälte var fastsytt i byxorna hela vägen runt blev det heller inte samma tryck. Tro mig, du får gärnsa komma och prova. Nylonbanden kan inte dras åt mer än schabraket stretchar eftersom det är fastsytt och schabraket stretchar tämligen ingenting.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Om du nu har så ont av det så kalla det kameldrivarkudde eller mjukisdyna eller vad 17 du vill, det spelar mig ingen roll, betydligt bekvämare och stabilare än barbacka och betydligt mer kontakt med hästen än med sadel.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Tro mig, detr både är kul och ser kul ut om man rider i repgrimma ocgh lägger upp benen så som i gammal latmanssits med benen på knästöden (extrem stolsits) och så tar man en avbruten kvist och vevar med. Det brukar få samtliga inom typ 300 meters håll att garva friskt! :D:D:D dessutom är det bekvämt :D:D:D
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Åå, den ser jättemysig ut, blir sugen på att sy en själv... Vad har du använt för material i fram- och bakvalvet, skumgummi? Kan du lägga ut en beskrivning tror du?

Är framförallt intresserad av hur du fäst bak- och frammojängerna, vad de är för material och vad du använder för typ av tyg som överdrag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 768
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 333
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 813
Senast: Jenka
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 889
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp