Barbackapad - skratt-dax!

Sv: Barbackapad - skratt-dax!

istället för horn så kan du ju ha en fegis rem, annars så är dom flesta barbacka paddar skapta så att man inte behöver stigläder utan fram och bakvalven håller en på plats. du kan ju be en snäll bukefalist göra en med extra stöd :).

ska du ha horn och stigbyglar så är det bättre att fortsätta rida i western sadeln, barbacka paddar är helt mjuka och ger punkt tryck så stigläder rekommenderas inte.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag ska starta min barbackapadbyggning snart tänkte jag. Ingen häst att rida fören nästa år när jag skaffar ny, men det är bra att vara förberedd! :angel:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag har sytt en sådan här barbackapad och den är helt underbar!
Nu önskar sej dottern en sådan när hon fyller år så det blir till att knopa ihop en till.
Min kan hon ju inte ha! Den är rosa och hon har en ljusfux så hon vill ha den svart.
Bilder kommer när den är färdig, suck.. :angel:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Gud så fina de är! :love:

Finns det någon sammanfattning för hur man gör dem? Jag är oooootroligt sugen på att pilla ihop en!! :love::love::angel:
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Ok. Här kommer det, steg för steg:

Först en vojlock, spännband och stigläder. Spännbanden klipps mitt itu och spännet tas bort. Stiglädren klipps till 4 st längder.
Sen har jag haft en skomakare som har sytt fast det hela. Både för att jag är lat och sen håller det ju bättre:



Sedan två badlakan. Det ena rullar man ihop på längden så att det blir en lång "korv". Den andra uppifrån så att den blir kortare. Sen snor jag snöre runt och så tar jag ett gammal underlakan och klipper till och lägger runt "korvarna" och syr fast. Den långa "korven" ska vara fram:



Sedan klär jag hela skapelsen med teddy i valfri färg och syr för hand på baksidan. Färdig!!

url=http://www.pixbox.se/pic32746563]
32746563.jpg
[/url]

 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Nu när jag har en vecka kvar i väntan på arbete är jag ruskigt sugen på att sy en pad... :angel:
Tror ni att det fungerar att använda tunna fleecefiltar ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00070489/ ) som korvar? Har ungefär 8 st som skräpar.

Vad är det för nylonband som vi använder till sadelgjordsstropparna? Hur gör ni hålen?

Var hittar man billigast teddy för att täcka över sadeln till sist?

Jag tror jag är frälst! :love::p
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag har varit inne i den här tråden förut och sagt att jag ska göra mig en padd. Då hade jag ingen egen häst. Men nu har jag det, och eftersom jag inte har råd med en sadel riktigt n så ska jag sy mig en padd!!
Det passar rätt bra nu när han s ka sättas igång, hästen min. Jag behöver ju inte ha sadeln nu på en gång menar jag och en pad kan ju funka innan man får hem en som fungerar bra :)
Jag känner ju inte riktigt för att rida barbacka det första jag gör... Jag är lite feg av mig :p
Så, så fort jag målat klart köket så ska jag börja med paddbygget! För jag tror ärligt talat inte att sambon blir så glad om jag slutar med köket nu för att bygga padd.... Även om jag har bra lust med det :angel:


Men jag funderar på en sak.
Vissa av er har ju satt nylonbanden i två V:n på vardera sida och fäst stiglädrena i, andra har satt två band rakt över hela alltet, f¨rån ena till andra sidan.
Vad upplever ni som bäst? Jag hade tänkt köra med V-metoden först, men nu vet jag inte om det inte blir lika bra med banden rakt över vojlocken?
Tror ni att man avlastar ryggen vesäntligt om man kör med V:n (som inte går över ryggraden) istället för att dra banden rakt över hela alltet?
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Alltså WOW!!!! Vilka händiga människor det finns!! Och vilka superläckra "sadlar" ni får fixade!! :bow: Har kollat igenom alla bilder och min hjärna började gå på högvarv! Har själv en häst i stallet som är utan sadel på grund av att han har jätteknasig rygg, så man hittar ingenting som passar. Eftersom han dessutom bara är en skritta-trava-skogshäst så behöver vi egentligen ingen riktigt sadel till honom, men gärna något annat än bara barbacka. Och NU vet jag vad som skulle kunna passa honom :idea: Jag har själv en tryckavlastningspad(?) här hemma (en sån där som är till bomlösa sadlar) som inte blir använd alls. Kan man sy själva "sadeln" på ett schabrak och sen sätta padden mellan hästens rygg och "sadeln" tror ni? Vill inte sy direkt på själva padden, ifall man skulle behöva ha den till annat också någon gång. Och det här med sadelgjord, har ni sytt fast det också för hand i schabraket eller måste det vara på maskin för att hålla? Har ju ingen maskin :( så jag skulle bli tvungen att sy allt för hand (och nål och tråd är inte mina bästa vänner) Och vad har ni använt för tråd att sy med? Och berätta gärna mer om hur ni har gjort era "sadlar". Känner att jag inte riktigt fattar (jaa, jag kan vara ganska så trög :D ) det här med hur allt har sytts fast och med vad och vad ni har använt. Kan man ta en täckgjord att använda som sadelgjord eller blir det för löst så allt börjar glida hit och dit? Berätta hur ni har gjort så ska jag försöka mig på att tråckla ihop en också ;)
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Hur tusan gjorde du det där på "framvalvet"? Ser superstabilt ut?

Snygga sadlar du gör förresten, säger jag nu när jag läst nästan hela tråden.. :o

Tack :) har väl tillverkat typ 15 st nu så det börjar bli lite rutin.

Men om du menar saken som sticker upp så är den inte alls stabil, det är ett fårskinnsklätt nylonband ;) Däremot så är korvaran väldigt stabila, dom är gjorda av "plaströr" eller typ liggunderlagsmaterial fast som rör då, används till att isolera vattenledningar, finns på de flesta bygghandlar. Jag gör inte riktigt likadant som pocorn med sadelgjordsstropparna, jag syr inte fast remmar tvärs över ryggen utan som ett v (eller två v) finns bväl nån bild någonstans men jag ska leta rätt på nån jag har och lägga upp.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

DSC01744.jpg


Så här ser det ut innuti mina sadlar.

DSC01760.jpg


lite av en korv, fast den här korven är inte rörisolering men typ samma sak.

9fb0edb6.jpg


och så den jag håller på med nu, en i fårskinn, lite olika färg på skinnet :) Den är inte riktigt klar än, det ska inte vara randiga stroppar, lånade från en annan sadel bara och så ska den vita stroppen från vojlocken göras om till handtag oxå. När jag gör i fårskinn så syr jag fast korvarna med starkt bommulstyg på vojlocken först och sen så limmar jag fast fårskinnet över allt, lite pusslande för att få dit passande bitar, limmar inte allt i ett stycke så därför blir det lite "fläckigt" när skinnet är naturfärgat.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Du måste göra riktiga stroppar så du kan spänna med en sadelgjord, speciellt om du ska ha en pad under, vilket du säkert kan ha :), du kan nog sy dit det för hand oxå men då vill det nog till att du syr rätt täta stygn. eller om du gör som popcorn och gör remmarna tvärs över ryggen så kan dom ju inte lossna då sitter det ju runt hela hästen, du behöver inte ha läderstroppar utan kan ta långa nylonband och sy över hela schabraket och så långa så du kan göra hål på varje sida sen (om du hänger med) Korvarna behöver inte sys jättehårt, jag syr fast bakkorven för hand oftast. Men annars allt på maskin. Använder så kallad björntråd, finns på tex jysk, heter Bear-nånting.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Jag tror att v avlastar bättre eftersom det drar lite mer i hela tyget så då fördelas trycket och slitstyrkan, men om du sätter tvärs över så är det ingen risk att det lossnar iaf :) Men jag som är "modern" till V-varianten säger ju förstås att du ska göra så ;) jag tycker det är bäst.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

Nylonband kan du köpa på tex ÖB, spännband. Jag använder en lödkolv och smälter hål i dom. Annars håltång och smälter kanterna med tändare. Tror fleecefilt blir lite mjukt men funkar säkert om du rullar den hårt.
 
Sv: Barbackapad - skratt-dax!

4052e32f.jpg


07689d64.jpg


95be999f.jpg


Först syr jag fast stroppar sen klär jag vojlocken med teddy, därefter syr jag fast tyget som ska vara runt korven med två sömmar mitt på tyget. Lägger korven på/i och lägger tyget runt och syr ihop. Det mesta sys på maskin, allt utom när jag syr in korvarna i fram och bakvalv.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
17 022
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 378
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 896
Senast: Jenka
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 910
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp