Bukefalos 28 år!

Barfota bild

Sv: Barfota bild

Jag tycker tån ser för lång ut, samt konstigt att yttre traktstöd/hörnstöd är lämnat övervuxet mot yttersidan av hovarna?
 
Sv: Barfota bild

Förlåt om det är lite "off topic" men jag måste helst enkelt fråga:

På dina bilder ser det ut som om du har rundat kanterna på hovarna. Är det så? Att jag frågar beror på att jag lät min hovslagare dra av skorna på min häst men han bara klippte med tången och filade så det blev helt raka nästan lite vassa kanter!? Ska det va så?

Har sett på andra hästar som går utan skor och på bilder här på Buke att det ser ut som om kanterna är mer avrundade.

Jag brukar dra av skorna vid denna tiden på året men har en ny hovslagare sedan vi flyttat. Den gamle hovslagaren gjorde inte så.

Är lite rädd att de ska flisa sig. Vågar jag fila lite själv på kanterna?
 
Sv: Barfota bild

ja tån reagerade jag också på efteråt, men har inte sett hörnstöden förrän nu, ska fråga honom om det nästa gång, kanske kan ha o göra med att hennes hovar flyter ut på utsidan?
 
Sv: Barfota bild

Förlåt om det är lite "off topic" men jag måste helst enkelt fråga:

På dina bilder ser det ut som om du har rundat kanterna på hovarna. Är det så?

Ja när jag verkar en häst så gör jag två stora skillnader mot en som jag skor.

1. Extremt noga med att runda av vägghornet i hela bärranden för att undvika sprickbildningar, jag kanske överdriver men jag är allergisk mot hovsprickor.

2. bibehåller en så symetrisk hovvägg som möjligt (d.v.s. försöker ha lika stort avstånd från lamellranden till yttre vägghorn genom hela hoven) även i tådelen för att undvika att tådelen "klyver" sig och börjar påminna mer om en koklöv.

Vid skoning så rundar jag aldrig av vägghornet eftersom den får ett understöd av skon och där kortar jag av vägghornet i tådelen in till vita linjen för en så centrerad överrullnings punkt mot hovleden som möjligt och vägghornet i tådelen kan aldrig ta skada eller påvisa tåsprickor eftersom även tådelen får understöd och skyddas av skon.

(Lång mening glömde ,)
 
Sv: Barfota bild

knapplån, här kommer bilder på min hästs bakhovar, första perioden i sommar utan skor, har gått 3 veckor sedan hon verkades
hbakhov.jpg

högerbak

vbakhov.jpg

vänsterbak

är verkad utav en utbildad hovis

För att vara en som jag förstår det tidigare skodd häst som för endast tre veckor sedan skoddes av inför sommaren så tycker i alla fall jag att dessa barfotahovar ser bra mkt trevligare ut än dom hovar som barfotafolket brukar visa upp på sina egenhändigt verkade hästar som dom har verkat och kämpat med i drygt ett års tid innan dom vågar visa upp sina bilder.

Visst,, hörnstöden kan man ju ha synpunkter på men efter avskoning så kan faktiskt detta vägghorn på mkt kort tid växa upp utifrån sin bärande del.

Tån anser inte jag vara lång om man jämför resterande tjocklek på övriga vägghornet som verkar vara ganska tunnt (för ögat utifrån bilderna max 5 mm) och mer kortad tå på en barfotahov leder mkt lätt till hovsprickor i tådelen.

Man skulle vid en snabb blick vilja påstå att denna häst har en ganska avlång hovform men ser man det från mer profisionellt synsett så är det inte så då bilderna är på bakhovar.

Bra att veta om lång tå eller kort tå:

Se på bilderna underifrån och titta på strålspetsen, ca 1 cm framför strålspetsen inne i hovkapseln befinner sig själva hovbensspetsen. Utifrån vad jag kan uppfatta på dessa bilder så är det ca 2 cm hov framför hovbensspetsen och det vill inte jag kalla för lång tå. Kortare tå kan lätt leda till trauma,inflamation i hovbensspetsen på en barfotahov.

Har vi ett avstånd från strålspetsen till yttre vägghornet i tådel på 5 cm eller mer så kan jag hålla med om vi förmodligen har eller börjar få lång tå på denna verkade hov.

Slutligen tycker jag sulan ser stark och bärande ut liksom en stor väl balanserad stråle utifrån vägghornet i traktdelarna.

Som glad amatör tycker jag det ser både bra och trevligt ut.

Hälsa Hovis!!
 
Sv: Barfota bild

Förlåt om det är lite "off topic" men jag måste helst enkelt fråga:

På dina bilder ser det ut som om du har rundat kanterna på hovarna. Är det så? Att jag frågar beror på att jag lät min hovslagare dra av skorna på min häst men han bara klippte med tången och filade så det blev helt raka nästan lite vassa kanter!? Ska det va så?

Har sett på andra hästar som går utan skor och på bilder här på Buke att det ser ut som om kanterna är mer avrundade.

Jag brukar dra av skorna vid denna tiden på året men har en ny hovslagare sedan vi flyttat. Den gamle hovslagaren gjorde inte så.

Är lite rädd att de ska flisa sig. Vågar jag fila lite själv på kanterna?

Sådär har tidigare hovisar också "barfotaverkat" min häst, nu har jag hittat några hovisar som är positiva till barfota och de rundar alltid kanten.
Jag ser också till att jämna till osv lite mellan hovisbesöken, tar man det bara lugnt så kan man fila lite själv. Perfekt är ju om hovis kunde visat dig vad du ska tänka på...
 
Sv: Barfota bild

Jag undrar hur länge hästen varit skodd? Tror aldrig jag sett så fina och breda strålar på en skodd häst förut :bow:

Jag skulle kanske jämna till ytterkanterna lite då det ser ut som att de skulle vilja flisa sig?

Är hästen oöm på alla underlag?

Tycker också att hovformen kanske ser lite lång ut på nått vis(nått med slutet på hörnstöden, eller vad de heter, och slutet på ballarna, inte själva tålängden jag tänker på), men jag tror den formen kommer ändra sig själv vartefter om hästen får gå oskodd nått halvår, det blev så på min häst iaf.
 
Sv: Barfota bild

hon har nog varit skodd till o från på bak eftersom ägaren sagt att hon kan gå barfota bak....hon är 14 år.....då borde hon ha provat. Men troligtvis större delen av sitt liv har hon nog varit skodd. Bakhovarna växer inte så värst mkt i skor heller, men hovis är duktig också.Vad jag vet ömmar hon inte, har inte märkt ngt iaf. Kan man köpa en rasp och fila till själv eller ska man undvika detta? vill ju inte att de flisar upp sig, har redan åkt an lite bitar, kan ha att göra med att det är väldigt blött i jorden.
hovarna är lite ovala i formen också.
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota bild

Kan du inte köpa en rasp och sen be din hovis visa dig hur du rundar av kanterna mellan verkningsintervallerna då, vid behov? Just för att förhindra att hoven flisar sig.
 
Sv: Barfota bild

Ja, skaffa en rasp, helt klart! Se till att få en som inte har så stora "spån", de som är lite mindre spån på är lättare att hantera tycker jag, och så tar de inte lika mycket.

När jag bad min gulliga hovis att visa hur jag skulle underhållsraspa så GAV han mig en av hans "gamla" raspar :bow: :love: den duger fint, en superny gör man bara illa sig på :p

Se också till att skaffa rejäla skinnhandskar att använda när du raspar. Jag vet inte huuuur många av mina knogar jag dödat :rofl:

Och som sagt, fila och håll efter så det är en jämn fin rundning runt om.
 
Sv: Barfota bild

Jag undrar hur länge hästen varit skodd? Tror aldrig jag sett så fina och breda strålar på en skodd häst förut
Såna där har min stora- även på fram- fast den aldrig går barfota.
 
Sv: Barfota bild

Barfota, 9 år gammal varmblodsvallack...

Fram


alla fyra...

han går ute dygnet runt nu, och trivs jättebra att vara barfota :)
 
Sv: Barfota bild

Barfota, 9 år gammal varmblodsvallack...

Fram


alla fyra...

han går ute dygnet runt nu, och trivs jättebra att vara barfota :)


Ja ömma på grus kan den absolut inte göra eftersom den t.o.m. verkar klara av "grov" krossat tegel.

Fina bilder men,,,, är du inte rädd att den ska skära sönder strålen på detta underlag som är mer lämpat för tak än mark???
 
Sv: Barfota bild

Ja, skaffa en rasp, helt klart! Se till att få en som inte har så stora "spån", de som är lite mindre spån på är lättare att hantera tycker jag, och så tar de inte lika mycket.

När jag bad min gulliga hovis att visa hur jag skulle underhållsraspa så GAV han mig en av hans "gamla" raspar :bow: :love: den duger fint, en superny gör man bara illa sig på :p

Se också till att skaffa rejäla skinnhandskar att använda när du raspar. Jag vet inte huuuur många av mina knogar jag dödat :rofl:

Och som sagt, fila och håll efter så det är en jämn fin rundning runt om.


Det finns sk "Finnish raspar" som även nya skulle passa både dig och din hästs hovar. Garanterat skadefria för både dig och hästen. Hemligheten med att inte raspa sönder knogarna är att man håller knogarna under hovens bärrand inte över och att en ny rasp "hugger" är lika typiskt om man är för våldsam och tar i för mkt. Tryck inte utan lägg bara dit raspen och låt raspen göra jobbet. Hugger den endå ja då är det inte plant verkat.;)
 
Sv: Barfota bild

Såna där har min stora- även på fram- fast den aldrig går barfota.

Å jäklar :eek: var glad :bow: måste väl ändå vara sällsynt? Eller vad säger ni hovisar? Jag har ändå ridit på ridskola många år och på senare år när mitt hovintresse vaknat är jag och kollar under varenda pålle jag hittar :angel: Har inte sett såna där strålar nånstans...
 
Sv: Barfota bild

Ja ömma på grus kan den absolut inte göra eftersom den t.o.m. verkar klara av "grov" krossat tegel.

Fina bilder men,,,, är du inte rädd att den ska skära sönder strålen på detta underlag som är mer lämpat för tak än mark???

Ser den inte ut att ha lite toffel-form på hoven tycker du?

Angående teglet, är det inte lika stor risk att en skodd häst skär sönder strålen på krossat tegel?

Har i flera år ridit en rund där det på ett parti ligger krossat tegel, har aldrig haft problem med det. Så himla vasst är det inte, och det ligger ofta i typ surhål, så det sjunker också ner lite när man rider på det ju.
 
Sv: Barfota bild

Jo, jag är medveten om att det är en hel del teknik när det gäller att hantera raspen så den varken hugger i hoven eller i knogen :rofl:
Det går bättre nu faktiskt, men HU vad ofta jag var trasig första halvåret :o
Vad är det för Finnish rasp?

Skulle helst vilja ha en lite kortare, svårt att hantera den där långa och tunga tycker jag :crazy:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: Myrten
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 731
Senast: Askur2017
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 670
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag fick hem min islänning för snart två månader sedan. Han är 4 år och har varit barfota till störst del men haft skor i fram en...
Svar
14
· Visningar
1 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp