Bukefalos 28 år!

Barfota bild

Sv: Barfota bild

Å jäklar :eek: var glad :bow: måste väl ändå vara sällsynt? Eller vad säger ni hovisar? Jag har ändå ridit på ridskola många år och på senare år när mitt hovintresse vaknat är jag och kollar under varenda pålle jag hittar :angel: Har inte sett såna där strålar nånstans...

Den är inte ens låg i trakten, utan står i balans.
Den skos ca. var 5.e v, men är plattfotad o har skotts var 4:e förr.

Tycker inte att det längre syns att den är en "plattis" om den hålls efter.

Antar att den bär sig bättre nu än som ung. Då var framskorna slut efter 5-6 v.
 
Sv: Barfota bild

Nej, har aldrig varit med om att nån av pållarna haft sönder sig på teglet. Att det liggr där spelar inte så stor roll, då det är innanför grinden precis, och hästarna har ex antal hektar mark att röra sig på i övrigt. Sen ligger det ju som utfyllnad i hål på grusvägar också, då har dom heller inte sönder sig...
 
Sv: Barfota bild

Nu har tiden hunnit ikapp mig...
Ganska dåliga/mörka bilder.
tre veckor gamla, men ändock på hovar verkade av en vanlig hovslagare.
Han har gått med skor sen förra sommaren nu. (1½ år ungefär...)

Brukar ha honom barfota så länge det går men behöver brodden på vintern...

Fram
JNINEOGQMQFQG0.jpg


Bak
JNINEOGQMQFQG0.jpg


Flera på sidan tre
 
Sv: Barfota bild

Lite nya bilder utifrån trådskaparens begäran.

Treåring aldrig skodd.

Bild på H.F. före verkning uppvisande statisk obalans med utåt roterad kota.

20070607118.jpg


Bild "underifrån" H.F. innan verkning.(Den rycker lite i benet)
20070607122.jpg


Sula,stråle,hörnstöd renskuret från gammalt dött horn H.F.
20070607125.jpg


H.F. efter traditionell verkning.
20070607126.jpg


H.F. efter traditionell verning uppvisande fysiologisk balans mellan inner och yttertrakt samt strålens position utifrån trakterna och övriga bärrandens primära belastning på obelastad hov.
20070607120.jpg

H.F. efter symetriskt bearbetat vägghorn och avrundad bärrand.

20070607127.jpg


Statisk balans H.F. utifrån fysiologisk verkning utan utåt roterad kota.
20070607128.jpg
 
Sv: Barfota bild

Snyyyyggt :love:

:bow::bow:

Det ser ju precis ut som jag tycker att det borde, och då har jag ju gått och lyssnat på OL.... Jag måste ju ha fattat fel? Annars skiljer det sig ju inte alls?

Fiiint var det iaf :bow:

En fråga förresten, angående bilderna ovanför dina, den randiga hoven.
Om man tittar på den randen, så visar det ju en linje som skulle visa en bakåtbruten tåaxel va? Kan man titta på hovens ränder på det viset, eller var det bara som jag förenklade det för mig? ;)
 
Sv: Barfota bild

Snyyyyggt :love:

:bow::bow:

Det ser ju precis ut som jag tycker att det borde, och då har jag ju gått och lyssnat på OL.... Jag måste ju ha fattat fel? Annars skiljer det sig ju inte alls?

Fiiint var det iaf :bow:

:o:o:o :p:crazy:

Tack,, jag är inte riktigt van vid att få beröm från dig så det värmer extra mkt.:love:

Du har säker inte fattat fel utan det är nog ngn annan som har gjort det.

Du har rätt!!! Svaret är att skillnaden på verkningarna inte är så avvikande. Vi på den traditionella sidan är dock avvikande utifrån att alla hästar kan faktiskt inte utifrån avel,bruk,miljö,hantering må bäst barfota utan vissa mår bättre med ett fysiologiskt korrekt beslag även om vi oxå försöker förespråka att barfota är bäst för den enskilda individen.

Fysiologisk skoning är faktiskt inte så avikande utifrån fysiologisk verkning om man bara utför det fysiologiskt korrekt för den enskilda individen.
 
Sv: Barfota bild

Hehe, har jag varit så hård mot dig? :o:p

Men så har du heller inte visat tidigare hur du tycker att ett par korrekta barfota fötter ska se ut. Det har mest bara varit en massa sågande av barfotaentusiaster som mig själv ;)

Men verkar du sådär får du :bow:

Men allvarligt, hur stor andel av alla utbildade hovisar verkar sådär tror du? (jag undrar, är inte spydig)
Jag har bara hittat ett par stycken nu på senare tid... men om jag tänker efter så är jag inte säker på att mina tidigare hovisar var utbildade...:o (jag var så dum att jag trodde att man bara kallade sig för hovis om man faktiskt VAR det)

När nu bukefalos värste barfota-sågare :devil:;) visar sig barfotaverka så fint så tänker jag konstatera att det inte är någon skillnad på metoderna.

Bara på utövarna.

:bow:
 
Sv: Barfota bild

Håller med, fint verkat!
Men, om jag får vara petig, så tycker jag att det är en väldigt ynklig stråle för en häst som aldrig varit skodd. Rör den på sig ordenligt i hagen?
Den landar väl med trakten först hoppas jag?
 
Sv: Barfota bild

Fast min treåring (som du verkade) hade också ynkliga strålar trots att han aldrig varit skodd. Det måste väl bero på om man skött hovvården på hästen regelbundet eller om man bara "inte skott" den?

Coari, är det du som har haft hand om den tidigare? Hur ofta har den verkats?

När jag läser igen, det är nog inte Coari, det står ju att hästen är i obalans före, då har den nog inte skötts regelbundet och med lagoma intervaller?
 
Sv: Barfota bild

En statiskt obalans kan ju ändå uppstå, hoven växer ju hela tiden samt att annat kan hända under vägens gång.
En statiskt obalans räknas som tillfällig, den ska inte förväxlas med en ren obalans pga dålig eller ingen verkning det är inte samma sak i mina ögon.
 
Sv: Barfota bild

Coari, är det du som har haft hand om den tidigare? Hur ofta har den verkats?

När jag läser igen, det är nog inte Coari, det står ju att hästen är i obalans före, då har den nog inte skötts regelbundet och med lagoma intervaller?


Jo jag får nog ta på mig skulden för denna individ då jag verkat den sedan den va föl och ingen annan har någonsin verkat denna individ.

Den verkades första gången när den va två veckor, därefter ca var fjärde vecka. Den går och har alltid gått på sk "lösdrift" ihop med en flock ett,två,treåringar (totalt 12 st) och har så gjort sedan den som drygt 9 månader gammal avskildes från sitt sto. En lösdrift med kuperade skogs,ängsmark struktur i storleksordningen 500 meter lång och 300 meter bred borde utifrån 12 ungtuppar (läs valacker och hingstar) innebära att dom rör sig ganska mkt och naturligt.

Den hanteras dock dagligen och är för dagen inriden,kontinueligt löshoppad och tömkörd. Den va med på treårs testen för drygt en månad sedan och en av få som visades barfota med goda poäng på både gångart och extriör. Ett par av "kompisarna" i flocken va oxå med på denna treårs test fast dom va skodda då dom trots att dom befinner sig på samma lösdrift inte skulle ha en tjans till att få dom poängen dom fick såvida vi inte skodde upp dom (läs arvsbetingat).

Strålen håller jag med om skulle vara önsvärt om den va lite mer välutvecklad, fast om man jämför denna individs strålar med stoets strålar(mamman) så är dom jättemkt mer utvecklade( läs arvsbetingat). Jag jobbar vidare på att försöka få en mer utvecklad stråle på denna individ.

Att en treåring är i statisk obalans före verkning anser jag som helt naturligt då den fortfarande växer och alla hästar växer i obalans tills dom är färdigväxta. Tätare verkningsintervaller och grövre korrigeringar kan lätt leda till senare överkorrigering och är den inte i mer obalans än den va i detta läge innan verkning så är det inget som oroar mig.

Ser man slutligen på den bilden före verkningen där sula,stråle,hörnstöd är renskurna och kan läsa hoven så förstår man att den omöjligt kan landa på tå först. Hade den landat på tå först hade vi inte haft ngt tådel att verka eller?????
 
Sv: Barfota bild

En statiskt obalans kan ju ändå uppstå, hoven växer ju hela tiden samt att annat kan hända under vägens gång.
En statiskt obalans räknas som tillfällig, den ska inte förväxlas med en ren obalans pga dålig eller ingen verkning det är inte samma sak i mina ögon.

Kan inte annat än hålla med dig. Detta gäller väl särskild unghästar som fortfarande växer och kontinueligt verkas med balanserade verknings intervaller för den enskilda individens behov.
 
Sv: Barfota bild

När nu bukefalos värste barfota-sågare :devil:;) visar sig barfotaverka så fint så tänker jag konstatera att det inte är någon skillnad på metoderna.
Bara på utövarna.
:bow:

Jag är absolut ingen barfota-sågare.

Jag sågar bara inkompetenta utövare som orsakar den enskilda individen långvarigt lidande.
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota bild

Om jag inte kommer ihåg fel så hade ditt nyförvärv inte verkats så regelbundet innan, eller? Det är så länge sedan nu så jag kommer faktiskt inte ihåg

Men de här hovarna såg helt friska ut förutom just strålen som såg lite trång ut, men inte rötangripen. Det kan å andra sidan även bero på att hästen har en del kvar och växa, hovarna är ju inte "klara" förrän uppåt 8 års åldern på halvbloden
 
Sv: Barfota bild

Knapplån och lite off topic..

Men ni hovslagare, vad brukar ni allmänt tycka om ägaren vill verka/hålla efter hovarna lite mellan intervallerna?

Eller kanske t.o.m. ta hand om verkningen själv, låt oss säga varannan gång? (Det borde ju vara lättare att lära sig att verka en individs hovar en omgång mellan att 'proffsen' gör det, och att lära sig verka alla hästar i allmänhet)

Men i så fall, hjälper ni glatt till och visar vad man ska tänka på på just den hästen, och så, eller avråder ni helt?
Är kanske det första (fila lite mellan gångerna) OK, men inte det andra (ta över själva verkningen varannan gång)?

Tänker även att man kanske kan förlänga intervallerna lite om ägaren själv pillar lite på hoven, utan att riktigt sträcka ut det till varannan gång.

Skulle vara kul att veta:)
(Låt oss för enkelhets skull utgå från en normal, hyfsat frisk hov som inte behöver knepig special verkning eller nåt)
 
Sv: Barfota bild

Ahaja :bow: tack för förklaring (Boj också)
Jag är som sagt ingen hovslagare själv och har inte koll på sånt där ;)
 
Sv: Barfota bild

Nej, precis, det var ingen som skött hovarna på honom regelbundet alls tidigare. Hehe, precis som den nya unghästen jag har nu.

ÄR det inte tragiskt? Varför verkar så många bara börja sköta om hovarna först när hästen ska börja ridas?? :mad:
 
Sv: Barfota bild

Jag är ju ingen hovslagare :angel: men svarar ändå ;)

Alla mina tre hovslagare VILL att jag ska underhållsverka. De har visat mig hur, vad jag ska tänka på med just den hästen, har tom fått en rasp av en av dem :bow:
Det har börjat med att jag har underhållit mellan gångerna, men tillslut har hovis tyckt att det sett så bra ut varje gång, så nu vill h*n knappt komma ut alls om jag inte hittar på att jag är orolig för nått :angel:;)

Om jag var hovslagare skulle jag vilja att ägarna intresserade sig och ville lära sig mer om sin hästs hovar, och så tycker som sagt mina tre också. Så jag gissar på att de flesta hovisar känner så också?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: Myrten
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 840
Senast: Askur2017
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 675
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag fick hem min islänning för snart två månader sedan. Han är 4 år och har varit barfota till störst del men haft skor i fram en...
Svar
14
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp